5 m signalkabel til sub med God skjerming

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Hadde ikke helt sett for meg at jeg skulle starte en kabeltråd, men har et problem som jeg lurer på om en godt skjermet kabel kan løse. Jeg ønsker da innspill angående dette.
Historien: kjøpte en jl audio e sub 110 i desember. Superfornøyd med hvordan jeg har fått den integrert i systemet. I vinter en gang hørte jeg plutselig en skummel rumlelyd i stua etter at anlegget var slått av og den kom fra suben. Hadde da en billig biltema kabel. Rumlingen opphørte når jeg
slo på forsterker. Kjøpte en rimlig argon kabel på hifi klubben og problemet forsvant. Oppdaget når jeg koblet fra strøm på forsterker (tordenvær) at subben brum et litt, forsvant når jeg koblet til strøm på forsterker. I dag så har jeg hatt litt problemer med at subben freaker ut og blafrer og lager subsonisk støy. Etter å ha flyttet litt på signalkabel så er problemet borte. Har forresten hatt samme problem forrige uke.
Må ha 5 m signalkabel og tror dere det kan hjelpe med en god skjermet til betalbar pris.
Burde jeg reklamere på subben?

Mvh Vipa
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.150
Antall liker
2.077
Er vel kanskje RCA-plugger? Skulle du være så heldig at det er XLR du trenger, er det bare å kjøpe en instrumentkabel fra musikksjappene. Ta den med mest mulig tverrsnitt på kobberet. De er uansett godt skjermet og billige
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Er vel kanskje RCA-plugger? Skulle du være så heldig at det er XLR du trenger, er det bare å kjøpe en instrumentkabel fra musikksjappene. Ta den med mest mulig tverrsnitt på kobberet. De er uansett godt skjermet og billige
Er RCA ja. Tror som sagt at det er skjerming som bør være best mulig. Har ingen tro på eller behov for lydforbedring med kabling av subben. Ser at noen forhandlere har kabler som er definert for bruk til sub.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Kjøp Klotz MC5000, og lag egne kabler. Koster 55.- pr meter hos Evenstad musikk, el 31,-/mtr fra tyskland. Ved RCA klipper du skjermen i avsenderenden, i mottakerenden friserer du skjermen og lodder den sammens med -signal (signaljord). Ekstremt bra kabel dette.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.487
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser In-Akustik har 5m og har meget gode kabler til gode priser :)

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Heii @vipa
Uten å skulle gjøre meg mere klok enn andre, så tror jeg, du kom med feildiagnosen i en av de første innleggene:
Du "banket" på subben, og da forsvannt problemet. Det kan inget kabel hjelpe på.
Tror, du har en dårlig produsert sub, med dårlige lodninger ved både komponenter og RCA stikk.
Spar penger i første omgang og få en til å ta en titt på subben først ;)
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
981
Antall liker
1.575
Sted
Hamar
Hadde ikke helt sett for meg at jeg skulle starte en kabeltråd, men har et problem som jeg lurer på om en godt skjermet kabel kan løse. Jeg ønsker da innspill angående dette.
Historien: kjøpte en jl audio e sub 110 i desember. Superfornøyd med hvordan jeg har fått den integrert i systemet. I vinter en gang hørte jeg plutselig en skummel rumlelyd i stua etter at anlegget var slått av og den kom fra suben. Hadde da en billig biltema kabel. Rumlingen opphørte når jeg
slo på forsterker. Kjøpte en rimlig argon kabel på hifi klubben og problemet forsvant. Oppdaget når jeg koblet fra strøm på forsterker (tordenvær) at subben brum et litt, forsvant når jeg koblet til strøm på forsterker.
Jeg har samme brumling på en PV1D koblet mot høyttalerutgangene på en Sansui AU X711, uten å ha målt tenker det er 50/60 Hz... Ingenting hjelper, men det er ingenting når forsterkeren er på, så da har jeg koblet begge mot samme strømpadde og slår de av og på sammen. X711 har en litt rar oppbygning, der den skal være uavhengig av jord, men vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre?
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Heii @vipa
Uten å skulle gjøre meg mere klok enn andre, så tror jeg, du kom med feildiagnosen i en av de første innleggene:
Du "banket" på subben, og da forsvannt problemet. Det kan inget kabel hjelpe på.
Tror, du har en dårlig produsert sub, med dårlige lodninger ved både komponenter og RCA stikk.
Spar penger i første omgang og få en til å ta en titt på subben først ;)
Hei @HasseBasse
takk for innspill og dine tanker beroliger litt mer enn man skulle tro,jeg skal forklare nærmere.
Først det blir ikke bedre ved å banke på den, men ved å ta på volumkontrollen på subben så kan man forverre og fremprovosere ulydene.
Jeg har for så vidt møtt velvilje hos forhandler som har satt meg i kontakt med en reparatør som nå har fått den levert, jeg er litt irritert da han ikke
kan se på den med en gang grunnet... maling av hus. Jeg prøvde med en dyrere/bedre skjermet kabel forresten, ingen forskjell.
Det som imidlertid gjør meg litt usikker er at denne reparatøren nærmest utelukker at det kan være noe feil på subben siden det ikke er noen ulyd når man tar ut
signalkablene på subben. i mitt hode er det ikke så rart at det ikke blir noen lyd da (?)
problemet med subben har eskalert nå er det umulig å få den til å spille ordentlig mens det problemet var periodisk tidligere.
Er spent på hva som reparatøren finner ut når jeg en gang får den tilbake.

PS: jeg har testet subben på 2 anlegg hjemme samt hos min far som har et godt anlegg samt helt nytt el-anlegg, subben oppfører seg likt på alle 3 steder.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Når man ser på "nicket" ditt, burde det jo være løst allerede 😂 😂 .
Har selv 2 forskjellige 5 meter RCA/RCA.... ingen av de brummer på sub´ene mine.
Et forslag kunne være, at koble allt anlegg + sub til samme strømpadde. Ta en ting ut a gangen å vende
230 volt stikket 180 grader. Da finner du ut av 2 ting.
Om brummet forsvinner, når du tar en ting ut, og kommer igjen uansett hvordan, det vender, da har du
identifisert problemet. Om brummet bli´r vekk ved å vende stikket (støpsel på Norsk????), da har du løst problemet.

Om reparatøren finner feil, da er alt jo bra (y) (y)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Jeg har også noe støy i XTZ subbene mine, dette er uten tvil støy igjennom rca og dette øker også ved gain (knotten bak på subben) og kan også være noe med jordingssløyfe da jordingen har flere veier å gå. Det er nok forsterker som forårsaker dette, ikke ble det bedre med XLR heller (tipper at amp ikke har hel balansert inngang). Men subbene i stereoen er helt tyst.
Det er mye kvalitetsforskjeller på ampene i subbene rett og slett.
 
Topp Bunn