5.2 på budsjett - hva er bra nå om dagen og hva må til?

C

Cyber

Gjest
Prosjekt kjellerstue ser lys i tunnelen og 20 kvm nyoppfikset kjellerstue med gulvvarme, godt isolerte flate på alle kanter og passende belysning er på plass.

Selv om jeg ser lite på TV har jeg litt lyst til å ha en hule for ungdommene om noen år og et sted jeg kan innvie dem i Ringenes Herre og andre filmer som trenger litt skjermflate og ditto lyd.

Jeg så egentlig for meg å gå for en Sonos Arc + Sub + bakhøyttalere til oppsettet, men funderer på om f.eks. et 5.2 system ville fungere bedre på surround?

Jeg har ikke lagt opp til Atmos. Jeg har ikke listet ferdig og kan enda lure høyttalerkabler bak listene for å få bakhøyttalere med i systemet.

Hva slags høyttalere bør jeg satse på? Receiver? Subber?

Budsjett er "så rimelig som mulig, men nok til at det blir bra".
 
M

MarkusH

Gjest
"Alt" funker vel i kino, har selv billige høyttalere i kinoen min på 25kvm, låter bra det. Har vegghengte høyttalere på side og bak fra XTZ (95.22) (har 7.2.2 selv), i front bruker jeg XTZ 99.26 (L+C+R) og et par Dynavoice (ett eller annet) i taket foran. I bassen har jeg fire dayton ultimax 18" foran. Før bestod bassen av 2* 15" (AV123), 2* 12" (SVS) og 2* 10" (XTZ), hadde også gulvstående (XTZ 99.36 FLR foran før) og XTZ 99.26 sider og bak. Har også brukt XTZ 99.25 som bakhøyttalere og som senter. Har også brukt 4* XTZ 10.16 i samme oppsett med greit resultat, også hatt 12.16 i kinoen, hatt innom 6 forskjellige subwoofere fra SVS, de funker fint på film.
 
Topp Bunn