4x18 Subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Torget

    Gjest
    For å illustrere litt bedre så har jeg tatt TD18H+ og simulert med hhv. 40l og 100l lukket kasse med 1000W.
    I en 100l kasse så vil slaglengden øke betydelig med avtakende frekvens også i subbassområdet. I en trang kasse så vil slaglengden mer eller mindre stagnere i subbassområdet. Resultat er selvfølgelig at SPL er redusert også.

    Synes dette er spennende :)
    (liten kasse med tidlig avrulling)

    Begynner å se at PPSL blir litt i dyreste laget, samt at det der anbefales drivere med noe høyere Qts.
    En mere hissig driver pr. sub er kanskje veien å gå.

    AE speakers har forresten også røpet at det kommer en 15" med TD18H+ motor :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noen ubetinget fordel å bruke små kasser, ulempene er nok samlet sett større. Små kasser har vært trenden i typiske HT-subwoofere, men selv foretrekker jeg at de har litt å puste i ;)
    Artig du nevner PPSL. Vil selv prøve TD18H+ i åpen baffel PPSL. Mener å skulle kunne tune systemet ved å tilpasse slottens størrelse. TD18H+ er ikke helt optimal av flere grunner, men jeg har uansett tro på at det skal bli et system som spiller vesentlig bedre enn kasseløsningen min.

    Det har forresten tidligere vært stilt spørsmål til levering av mine TD18H+... nå er de altså på vei, men måtte hive på "et par" ekstra når ventingen først hadde vært så lang :rolleyes:

    Elelrs tror jeg ikke TD15H+ får høyere Qts eller lavere fs enn TD18H+ og for PPSL blir det nok hip om hap - gjenstår å se T/S parametrene.


    Edit: Audiodidakt - du såg den? ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg skal sjekke om jeg kan få kjøpt 4 sort-anodiserte fase plugger til mine AE 12" dipoler.
    Disse vil nok passe enda bedre enn de alu fargede.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Burde være fullt mulig å få til det
    Ja, spesielt når det står følgende under AE web sin News seksjon:
    'Concurrent with this new pricing schedule, all TD/Dipole woofers can now be ordered with your choice of clear anodized aluminum or black anodized aluminum phase plugs at no extra cost.'
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk byttet på mine GB-drivere uten ekstra kostnad, så jeg regner med at du skulle kunne få tak på de til en rimelig penge
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Det har forresten tidligere vært stilt spørsmål til levering av mine TD18H+... nå er de altså på vei, men måtte hive på "et par" ekstra når ventingen først hadde vært så lang :rolleyes:

    .....


    Edit: Audiodidakt - du såg den? ;)
    Supert!! Kona har nå begynt å aklimatisere seg til mine td15m, så da er det på tide å kompletere med noen td18h+ ;-)

    holder på med en dipol mock up test høyttaler...
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kult! Driver for tiden og pendler et par dager i uken til Stavanger og da hadde det vært moro å fått høre OB-mockupen. Skal dra med meg driverne til kona di når de ankommer :cool: Sjøfrakt, så noe tid tar det å få det over dammen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kult! Driver for tiden og pendler et par dager i uken til Stavanger og da hadde det vært moro å fått høre OB-mockupen. Skal dra med meg driverne til kona di når de ankommer :cool: Sjøfrakt, så noe tid tar det å få det over dammen.
    Ser at både jeg og Audiodidakt er lokalisert i oljehovedstaden isåfall.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Det har forresten tidligere vært stilt spørsmål til levering av mine TD18H+... nå er de altså på vei, men måtte hive på "et par" ekstra når ventingen først hadde vært så lang :rolleyes:
    Gratulerer med at de endelig er på vei, blir spennende å følge med her igjen nå :)
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Dette er verdens navle - eller i det minste hvor min navle er...;-)

    øystein: bare plinge på. Har fått kappet endel og håper å få gjort resterende neste helg. Må deretter få minidsp'en opp og gå, men det burde være raskt dersom den virker...:). Planen er å prøve ut litt forskjellige konsepter for å se hva som tiltaler meg mest (dipol, apekister (lukket og bassrefleks), cardioid, horndiskant m.m.). Startet med det enkleste: dipol m ubaffel i bunn og modulbasert baffel i diskant/mellomtone (HEL-style).
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med at de endelig er på vei, blir spennende å følge med her igjen nå :)
    Nja vet ikke jeg. Har så mye problemer med rommet/stuen at det aller meste kollapser under 80Hz. Men skal selvfølgelig oppdatere tråden med de ferdige kassene.
    Ellers er det vel egentlig nytt rom jeg burde fokusere på - dvs. påbygg til huset ;)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dette er verdens navle - eller i det minste hvor min navle er...;-)

    øystein: bare plinge på. Har fått kappet endel og håper å få gjort resterende neste helg. Må deretter få minidsp'en opp og gå, men det burde være raskt dersom den virker...:). Planen er å prøve ut litt forskjellige konsepter for å se hva som tiltaler meg mest (dipol, apekister (lukket og bassrefleks), cardioid, horndiskant m.m.). Startet med det enkleste: dipol m ubaffel i bunn og modulbasert baffel i diskant/mellomtone (HEL-style).
    Jeg plinger plutselig når du minst venter det :p Gleder meg til å se og høre tingene du driver på med. Tenker du dipol the Linkwitz way også?
    Hvilken hornløsning har du tenkt å prøve?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Ryktene sier at du har nedkommet med en pall TD 18H+? (Og bildene fra kaia..) Så, blir det montering snart? Et samlet Hfs gleder seg til byggebilder, måleresultater og lytteinntrykk. Elsker denne hobbyen!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ryktene sier at du har skaffet deg 4 selv :p Joa, det ligger en liten samling av disse på loftet nå. 4 av de skal i kassene. BMS ble for små til de ferdiglagde monteringsflensene. Får se om det blir anledning i løpet av helgen, men mistenker at det blir en helg og to til før bitene blir skrudd på plass. Jeg mistenker også at jeg blir like misfornøyd med bassen som tidligere. Ikke fordi bassene i seg selv er dårlige, men fordi rommet er aldeles håpløst. Som jeg har nevnt et sted og to tidligere, så har jeg et voldsomt dropp i responsen fra ca 80Hz på 15-20dB og som vedvarer ned til ca 30Hz. No good og fryktelig plagsomt. Løsningen er nok uunngåelig et nytt rom. Kommer plutselig tilbake på tråden med oppdateringer når jeg har noe å vise.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Tytte71 skrev:
    Artig du nevner PPSL. Vil selv prøve TD18H+ i åpen baffel PPSL. Mener å skulle kunne tune systemet ved å tilpasse slottens størrelse. TD18H+ er ikke helt optimal av flere grunner, men jeg har uansett tro på at det skal bli et system som spiller vesentlig bedre enn kasseløsningen min.
    Hmm, det var vel egentlig den spennende ideen. :)

    Ser du for deg at to TD18H+ pr. side kan måle seg mot disse "Altec 15tommer tårnene" andre har?

    (pga:
    - fin Qms,
    - større areal
    - større x-max
    - større "effekttålighet")





    Jeg skal primært ikke bygge for å måle meg mot andre, men for å sette sammen et system jeg leve lenge og lykkelig med.
    Naturligvis. Tenkte mer på om to per side gir bass nok.
    Det blir interessant å lese om testingen.


    At the end blir det opp til den enkelte å avgjøre hva som er nok... tenker jeg ;)
    Well put :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal primært ikke bygge for å måle meg mot andre, men for å sette sammen et system jeg leve lenge og lykkelig med.
    Noe av cluet er linjekilder som dekker hele rommets høyde. Til det så vil det gå med 8stk 18" pr side. Men først må jeg teste med to drivere for å se at jeg får den responsen jeg ønsker. Største utfordring er nok at slot-en blir en del dypere enn strengt ønskelig. Oppsiden er myye kapasitet og da vil driverne, i mesteparten av tiden, jobbe innenfor et veldig linjært område med svært lav THD og IMD.
    Mine td18 har apollo oppgradering og det bringer qts ned ift det man leser av AE sine data.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Naturligvis. Tenkte mer på om to per side gir bass nok.
    Det er selve tusenkronerspørsmålet. Veldig mange kunne levd med 2 stk. 18" pr. side, det ser vi jo av diverse OB-system hvor det benyttes en eller to 15" pr. fjøl. Men hvis målet er et fullskala system som skal kunne takle relativt høye midlere lyttevolum (i området 90-100dB) og med avspillingsmateriale med stort dynamisk område, så må det litt annen lut til.
    Nå er ikke maks avspillingsvolum det aller mest interesante heller, men heller at bassene jobber så optimalt som mulig innenfor sitt bruksområde. Vi vet at at det skjer mange uheldige ting med en driver etterhvert som strømmtrekket øker gjennom svingspolen og i takt med at membranutslaget øker. Å begrense strømtrekket og membranbevegelsen er en ubetinget fordel. Lavest mulig strømtrekk i kombinasjon med høy kapasitet krever store ting, spesielt når vi snakker dipol eller "tradisjonelle" kardioide bassystem.
    At the end blir det opp til den enkelte å avgjøre hva som er nok... tenker jeg ;)
    http://www.klippel.de/fileadmin/kli...linearities?Causes,Parameters,Symptoms_06.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn