300B og velegnede høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    slowmotion5

    Gjest
    FallenA skrev:
    BHO skrev:
    Gå for K-horn du........case closed. 8)
    Så var det størrelsen på rommet da.
    Er ikke sikker på at 3.50 x 7.50 og 2.20 høyde helt er optimalt for såpass store høyttalere.

    Det er IMHO en myte at store høyttalere trenger store rom.
    Har aldri forstått sammenhengen der.
    K-horn står dessuten helt inne i hjørnene...

    ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Personleg hadde eg nok gått for Avantgarde om eg skulle hatt 300 B. Men eg hadde ikkje vore ulukkeleg med Klipsch La Scala eller Klipschorn heller. Det er mange spennande hornkonstruksjonar av andre fabrikat også, om ein gjev seg tid til å leite. Og Audionote har impontert meg med storarta musikalsk attgjeving.
    Ein heilt annan høgtalar som faktisk greier seg godt med knapt 10 Watt om ein ikkje skal rocke så veldig, er desse som rett nok skal tåle 600 Watt - meir interessant er det at dei no spelar 98 dB/Wm (Nyeversjonen av dei hybridelektrostatane eg brukar sjølv): http://www.sanderssoundsystems.com/10b.htm.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til 300B er det lurt å bruke høyttalere som er utviklet på 300B...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    slowmotion5 skrev:
    FallenA skrev:
    BHO skrev:
    Gå for K-horn du........case closed. 8)
    Så var det størrelsen på rommet da.
    Er ikke sikker på at 3.50 x 7.50 og 2.20 høyde helt er optimalt for såpass store høyttalere.

    Det er IMHO en myte at store høyttalere trenger store rom.
    Har aldri forstått sammenhengen der.
    K-horn står dessuten helt inne i hjørnene...

    ;)
    Riktig det du sier om store ht og små rom, Ref. Cornwall III og mitt nåværende lille 460x290. Men jeg tror at en høyttaler får utfolde seg litt mer og presterer bedre om rommet tillater det med litt størrelse.
    At K-Horn skal plasseres inn i hjørnet tror jeg heller ikke er noen absolutt sannhet, til det kan stående bølger etc. være med på å forpurre en god gjengivelse.
    Cornwall skal også etter sigende stå helt inn i hjørnet, og med god toe in. Men jeg opplever et mye mer realistisk lydbilde, strammere og raskere bass, og bedre dybde om de får noe avstand til bakvegg.
    Dybde er jo i utgangspunktet ikke horn ht beste egenskaper, og ved å nekte de avstand til bakveggen, og ha en bestemt plassering tror jeg vil virke dempende om man vil hale ut høyttalerens potensiale.
     
    S

    slowmotion5

    Gjest
    FallenA skrev:
    Riktig det du sier om store ht og små rom, Ref. Cornwall III og mitt nåværende lille 460x290. Men jeg tror at en høyttaler får utfolde seg litt mer og presterer bedre om rommet tillater det med litt størrelse.
    Selvfølgelig er det en fordel med et stort rom.

    At K-Horn skal plasseres inn i hjørnet tror jeg heller ikke er noen absolutt sannhet, til det kan stående bølger etc. være med på å forpurre en god gjengivelse.
    K-horn skal stå i hjørnene. Det er basshornet i K-horn konstruert for.

    Dybde er jo i utgangspunktet ikke horn ht beste egenskaper, og ved å nekte de avstand til bakveggen, og ha en bestemt plassering tror jeg vil virke dempende om man vil hale ut høyttalerens potensiale.
    Enhver god hornhøyttaler vil gjengi den dybdevirkning som finnes på plata.
    Den kunstige dybdevirkningen som mange liker kommer ofte av refleksjoner osv, og er egentlig skapt i lytterommet.

    ;)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    K Horn fungerer ikke etter intensjonene viss de ikke står helt i hjørnet,hjørnet er en del av selve basshornet. Edit : som Slowmotion kom meg litt i forkjøpet på ser jeg ;)

    Jeg synes AN E er en flott høytaler til 300B forsterkere,men viss du synes den blir for kjedelig så finnes der nok av mer aggresive taletuter ;)

    Altec har laget mye seriøst bra hornutstyr som i mine ører ikke står noe tilbake for verken Klipsch eller Avantgarde,synes vel faktisk at Altec generelt er bedre.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ooooh, kjøp nano....har du hørt dem?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    emokid skrev:
    Ooooh, kjøp nano....har du hørt dem?
    Har dessverre ikke fått lyttet til akkurat Nano, men har lånt øret til en del av de andre AG konstruksjonene.
    Nano skal etter sigende være nærmere Duo enn Uno, og antakelig være midt i blinken mtp. rom.
    Så ja.... Nano er en veldig het kandidat om jeg skal velge meg noe fra AG ;)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Rune S skrev:
    Altec har laget mye seriøst bra hornutstyr som i mine ører ikke står noe tilbake for verken Klipsch eller Avantgarde,synes vel faktisk at Altec generelt er bedre.
    Hvis man ser bort fra waf, har mine altec mod.19 fungert meget bra med 300b på 6w. Kastelengden på hornet gjør imidlertid at de fungerer best med forholdsvis lang lytteavstand. Dette er muligens et spørsmål om smak og behag? Ser meg litt om etter noe nytt for tiden, men Altecene selger jeg nok neppe. :)

    Mvh
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    FallenA skrev:
    Kan selvfølgelig være mulig. Tenker du på noe spesiellt?
    Men jeg tenker i utgangspunktet på en "fullrange" høyttaler.
    Nee, diy kanskje.

    Får jo digre "monitorer" med to 6", og knall bra diskanter, som helt sikkert kunne spille som bare det med to subber. Men det er jo nesten alltid 2-3db for lav følsomhet på dem ser det ut som.

    Jeg stemmer for diy til 150k ;D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    FallenA skrev:
    emokid skrev:
    Ooooh, kjøp nano....har du hørt dem?
    Har dessverre ikke fått lyttet til akkurat Nano, men har lånt øret til en del av de andre AG konstruksjonene.
    Nano skal etter sigende være nærmere Duo enn Uno, og antakelig være midt i blinken mtp. rom.
    Så ja.... Nano er en veldig het kandidat om jeg skal velge meg noe fra AG ;)
    Har vært på tre demoer av disse i den siste tiden, og ja...jeg har fortsatt hifi-nevroser. De funker godt på liten avstand, spiller sinnsvakt høyt på 9W og jajegerheltfrelst.

    Spilte IMO ræva av høyttalere til 140k pluss dyrere forsterkeri i konkurrerende butikk i Oslo (også relativt lettdrevent) ;)
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Er det de "ikke aller største"?

    Hva koster sånne pent brukt egentlig? De liker helt sikkert AN godt og tenker jeg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ØivindJ skrev:
    Er det de "ikke aller største"?

    Hva koster sånne pent brukt egentlig? De liker helt sikkert AN godt og tenker jeg.
    Lykke til og finne sånne brukt, det kan bli en nøtt.
    Men de er ikke så galt priset nye heller etter diverse avslag ;)
     

    IO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.02.2008
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    http://www.horninghybrid.com/

    mine alkibiades :


    Technical Specifications
    Dimensions (H,W,D, mm)
    1950x360x530
    Recommended Amplifierpower 5-100 Watt
    Recommended Placement corner area
    Frequencyresponse 25-20000 Hz +/- 2,5 dB

    Impedance (min./typichal) 6,1 Ohm/8 Ohm
    Voltage sensitivity 99 dB
    Crossover
    Subwoofer none
    Midrange none
    Tweeter 6000 Hz (only 6 dB per oct.)
    Weight 90 kg.
    Special feature Hørning acoustic variator
    Warranty 5 years
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Altec 19 er faktisk er ganske vanlig svar når det gjelder hva som yter 300B bra med respons.


    Det jeg også vil si at i de neste 3 årenen tror jeg at det er en ting som vil EKSPLODERE på High-end scenen og ellers.
    Og det er Field Coil høyttalere!!!
    Vi kommer til å se masse av disse snart! Jeg tror dette!
    Og dette er bra nyheter for rørfolket!!!!
    For om ikke lenge kommer sikkert noen til å lansere en bra og brukbar modell for de fleste.
    Jeg ville si at om man får til en field coil høyttaler som oppleves som komplett til ca 60-70 for paret. Da har man liksom ett produkt som virkelig kommer til å selge!

    En annen kombo:

    K horn, modda:
    - Bytt midsa til Altec 805B


    mvh
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Ser du har en limit på 12 store, noe som jeg synes er vel i det minste laget.
    Selv bruker jeg Lowther EX4 i bakladede horn-høytalere til mitt 300B-sluttrinn, og det fungerer utmerket.
    Nåvel, jeg tror, om jeg ikke tar feil, at det står ett par Hedlund-horn med Lowther drivere hos Hi-Fi guiden på Hamar. Hva med å ta en telefon dit? ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    anekdoten skrev:
    Ser du har en limit på 12 store, noe som jeg synes er vel i det minste laget.
    Selv bruker jeg Lowther EX4 i bakladede horn-høytalere til mitt 300B-sluttrinn, og det fungerer utmerket.
    Nåvel, jeg tror, om jeg ikke tar feil, at det står ett par Hedlund-horn med Lowther drivere hos Hi-Fi guiden på Hamar. Hva med å ta en telefon dit? ;)
    Vel.... Limiten er 12 EKSTRA store ;)
    Du mener vel ikke at 120.000,- er i minste laget for å finne seg et sett med brukbare effektive høyttalere?! :p :eek:

    FallenA skrev:
    Jeg sa jo ikke noe om pris på dette. Ettersom jeg ikke direkte har bestemt meg for å oppgradere enda, men for å ha noe å strekke meg etter.... La meg sette et tak på 120K ;) Brukte og nye!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Imperial skrev:
    Altec 19 er faktisk er ganske vanlig svar når det gjelder hva som yter 300B bra med respons.


    Det jeg også vil si at i de neste 3 årenen tror jeg at det er en ting som vil EKSPLODERE på High-end scenen og ellers.
    Og det er Field Coil høyttalere!!!
    Vi kommer til å se masse av disse snart! Jeg tror dette!
    Og dette er bra nyheter for rørfolket!!!!
    For om ikke lenge kommer sikkert noen til å lansere en bra og brukbar modell for de fleste.
    Jeg ville si at om man får til en field coil høyttaler som oppleves som komplett til ca 60-70 for paret. Da har man liksom ett produkt som virkelig kommer til å selge!

    En annen kombo:

    K horn, modda:
    - Bytt midsa til Altec 805B


    mvh
    Enig! Field Coil kommer vi til å se mer og mer av,og det er igrunnen utrulig artig å tenke at vi da er tilbake til 20-30 tallets teknologi,hifi har virkelig tatt sjumilssteg fremover ::) ;D
    Liker også flersellershorna til Altec bedre enn 511/811 som står i Altec 19,sammen med de kraftigere driverene ala 288.Selv har jeg liggende 1505B(15 sellers) med 288 alnico drivere og jeg kommer neppe noengang til å selge de.
    Brukte selv 511B og 802 D alnico driver på toppen av mine Klipschhorn basser for noen år siden,og personlig syntest jeg det låt klart mer naturlig enn med Klipsch mellomtone og diskant.

    Ellers glemmte jeg jo å nevne Hørning høytalere som tips,en av de mest naturlig lydende høytalere jeg noensinne har hørt!
    Men tenkte siden AN E ikke var noe tema, så stiller Hørning litt i samme kategori for meg,helhetlig med få pågående imponatorfakter.

    mvh
     
    S

    slowmotion5

    Gjest
    Aktive løsninger og frontlada horn er greit over 500Hz, da er det mange løsninger å velge i.
    Problemet er hva man gjør under 500Hz.

    ;)
     
    S

    slowmotion5

    Gjest
    FallenA skrev:
    Den så jo sexy ut ;) 108db følsomhet :eek:

    Har du hørt den?

    host .... "unloaded average sensitivity 100db 1w @ 1m." Jeg er ikke sikker på hva de mener med "unloaded" ? Frenvensområdet er heller ikke spesifisert, så vidt jeg kan se.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Det er vel diskant/mellomtonehornet som har en "råfølsomhet" på 108dB/1w/1m, men som er dempet for å passe til bassen. Hva man mener med unloaded average sensitivity, det er jeg ikke sikker på. Bassen er jo hornloadet, såvidt jeg kan forstå. Nå er ikke jeg noen ekspert på horn og forskjellige hornløsninger. At bassdriveren har en følsomhet på 100dB litt oppover i frekvens, det kan muligens være oppnåelig? Tror nok uansett at slike konstruksjoner må ha litt "hjelp" av elektronikken for å fremstå som sånn noenlunde balansert i frekvensgangen/tonalitet.

    Har ikke hørt disse. Er forresten en videreføring av Impulse-høyttalerne. Samme mann bak, hvis jeg har forstått det riktig. Ser jo visse likheter mellom disse og M12ene jeg har. Vanskelig å mene noe om likheter/ulikheter rent lydmessig - annen delefrekvens, annen bassimplementering og andre drivere (men samme størrelse (12" + 2")).

    Mvh. Johan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Når jeg kommenterer denne tråden, er det vel forventet at jeg skal understreke Khorn nok en gang.

    Og ja, Khorn, gjerne modifisert og frisert litt, er "en riktig høydare", men noe annet som ikke er nevnt:

    Orishorn. Dette er også bra greier da!

    Og i tillegg faktisk overkommelig å få tak på.......
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Erland skrev:
    Når jeg kommenterer denne tråden, er det vel forventet at jeg skal understreke Khorn nok en gang.

    Og ja, Khorn, gjerne modifisert og frisert litt, er "en riktig høydare", men noe annet som ikke er nevnt:

    Orishorn. Dette er også bra greier da!

    Og i tillegg faktisk overkommelig å få tak på.......
    Ja, definitivt spennende høytalere. Men de krever en spesiell type kone...
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Mer og mer lyst til å få høre 300b når de slipper å gjenngi dypbassen jeg.
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    You *sensur*.. ;D

    Joa, under 40 så.

    Sikkert finfin mellomtone om en hever det til 60-70 også.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg drømmer om en forsterker som kjører 300b + underdimensjonert strømforsyning til bassen, ice på mellomtone og transistor på diskant.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    joaquin skrev:
    jeg drømmer om en forsterker som kjører 300b + underdimensjonert strømforsyning til bassen, ice på mellomtone og transistor på diskant.
    Høres ut som en drømmeforsterker for den audiofile selvpineren... ;D
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    joaquin skrev:
    jeg drømmer om en forsterker som kjører 300b + underdimensjonert strømforsyning til bassen, ice på mellomtone og transistor på diskant.
    Bare å ta turen til de dype skoger, Jeg HAR et slikt system ;) (ikke å kimse av serru :))
    mvh
     
    S

    slowmotion5

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Mer og mer lyst til å få høre 300b når de slipper å gjenngi dypbassen jeg.
    Få små rørforsterkere yter sitt beste hvis de blir tvunget til å gjengi bass.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Opp med denne tråden igjen ;)

    Vel... Ikke lenger noen hemmelighet at det ble Living Voice OBX-r2.


    ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Har plutselig blitt veldig poppis med living voice. Hyggelig, for det er knallgode høytalere som gir mye musikkglede til eierne!!
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Rojoh skrev:
    Kanskje Aspara HL1 til £6500?


    Kommer jo veldig an på hva slags lyd du er på jakt etter også.

    Mvh. Johan
    Jeg synes denne så intresang ut, noen som har hørt denne og gi en beskrivelse?
     
    M

    musicus

    Gjest
    FallenA skrev:
    Opp med denne tråden igjen ;)

    Vel... Ikke lenger noen hemmelighet at det ble Living Voice OBX-r2.


    ;D
    Hva blir det av forsterker? tatt noen valg?...

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn