3 pickuper for sammenligning, hvilken liker du best og hvorfor?

HVIKEN LIKER DU BEST

• Jeg liker A best

Stemmer: 4 13.8%
  • Jeg liker B best

Stemmer: 13 44.8%
  • Jeg liker C best

Stemmer: 12 41.4%
  • Jeg syns alle låter likt

Stemmer: 3 10.3%
  • Jeg syns det er tydelig forskjell på noe

Stemmer: 2 6.9%
  • Jeg liker A minst

Stemmer: 11 37.9%
  • Jeg liker B minst

Stemmer: 5 17.2%
  • Jeg liker C minst

Stemmer: 2 6.9%

• Totalt antall stemmer
    29

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    167
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    ok her er resultat og detaljer, orker ikke gjenta alt her så gå inn i linken. les spesielt om pickup B fasesen, og hør om dere merker forskjell på ulik azimuth

Azimuth satt lik de andre

eller originalen,med feilkorrigert azimuth
    Imponerende at noen kunne høre at det var noe galt med azimuth. Hva var problemet, i.e. hva var det vedkommende hørte?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.927
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg, som svarte CAB, liker åpenbart Audio-Technica.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.966
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Jeg stemte CBA - avspilt på nettbrett med hodetelefon, og windows PC via rørforsterker og små Klipsch. Fiolinen på A låt ikke bra.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Imponerende at noen kunne høre at det var noe galt med azimuth. Hva var problemet, i.e. hva var det vedkommende hørte?
    Ubalanse og tydelig crosstalk skrev han. Generelt syn han den hørtes feil ut.Jeg målte dårlig crosstalk og økt forvrengning i for hold til juster azimuth som de andre .endring var så stort at det var synlig visuelt . Jeg brukte rett og slett an annen plate enn vanlig til å stille inn og sjekket ikke med kamera , det var tabben.

Spent på om folk syns det er forskjell på B og Bx= samme azimuth som A og C

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    167
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ubalanse og tydelig crosstalk skrev han. Generelt syn han den hørtes feil ut.Jeg målte dårlig crosstalk og økt forvrengning i for hold til juster azimuth som de andre .endring var så stort at det var synlig visuelt . Jeg brukte rett og slett an annen plate enn vanlig til å stille inn og sjekket ikke med kamera , det var tabben.

Spent på om folk syns det er forskjell på B og Bx= samme azimuth som A og C
    Jeg skal laste ned den nye versjonen og høre litt nøyere etter ved anledning - regner med at kuttene ikke forsvinner med det første.

kjtl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    248
    Torget vurderinger
    1
    Bx høres en del renere ut, synes jeg. Det er jo lett å høre når man har fasit – men jeg synes fremdeles at C høres mørkere ut, selv når jeg vet at den har mye mer energi i toppen, og bare litt mer i bunnen.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    167
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ikke lett/enkelt å høre selv om jeg har fasit. Festet meg ikke ved det i det hele tatt da jeg hørte på kuttene 2 ganger. Jeg ser det lett i audacity, i.e. volumet i høyre kanal er lavere for B sammenlignet med Bx, spesielt i de stillere (piano) delene av musikken. Hvilken prosedyre bruker du for å sette azimuth @Balle Clorin? Jeg skjønner ikke at dette bare kan skyldes azimuth justering.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Eneste forskjell på B og Bx er azimuth justering på Headshell. Har en stripe plast mellom PU og Headshell, den tillater endret azimuth ved å stramme/slakke h/v festeskrue.
    I dette tilfellet var azimuth synlig skjev i B hvor jeg brukte elektronisk balansering av crosstalk hja Ortofon platen. målte crosstalk via db nivå på hver kanal. NB kan ha bommet på noe her da platen ikke pleier å være så gal

Bx var justert med en annen plate, Merolemez og script jeg har laget for den . Legger ut plot når jeg er ved hjemmepc . PU er nå mye mer visuelt riktig(Bx). Mulig jeg tabbet meg ut ved justering på Ortofon platen , men den pleier ikke være så gal .

A var ikke juster Azimuth i det hele tatt. Merolemez platen vise Azimuth er off 0-0.5 grader. C var justert med Merolemez via script

PS bruker bandpass filter 200hz-5khz og flatt opptak uten RIAA ved crosstalk måling, så jeg renser vekk grums i topp og bunn

B far off på Merolemez,( optimal Azimuth når kurvene og minimum overlapper)

1788357590946.png

Bx justert på Merolemez, under

1788357711779.png

IMG_1386.jpeg

Bx over

A/B/C crosstalk på Merolemez
    1788357827360.png

Når ting er i balanse på en testplate feks Merolemez matcher det ikke på en annen. ingen testplat er lik. Man må bare bestemme seg for hvilken man tror er nær medianen.

NB Forvregningen (Ortofon 315hz tracking)bel redusert betydelg på Bx i forhold til B

1788358274296.png

Når vi er gang kan vi vise tracking på

A= At VM540ML electronisk antiskate
    1788360507479.png

C, ATOC9 med 12% manuell anitskate( 1.7 vtf, 2.2 as)

1788360217769.png

Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    792
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke sett tråden før nå, valgte b c a. Om A var min pick up ville jeg instinktivt økt stifttrykk i forhold til det som her ble presentert. :cool:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det, ? den sporer 100um uten problemer når den er i midten av anbefalt område, og VTA er lav og riktig, og crosstalk nær perfekt
    n
    Men den låter ikke så godt med den toppen på +4-5db , trenger lavere kapasitanse og laver kOhm for å roes ned, kunne muligens gitt en bedre plassering

Vil mere VTF , roe den -A-ned?

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    792
    Torget vurderinger
    8
    Som jeg sa instinkt. Den sporer sikkert bra, det er ikke det, men virker som den ikke tar tak i rillene, du har sikkert rett i at det handler om kapasitans, og selvfølgelig pick-upens kvalitet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn