15 Watt klasse A -> Ovation-SX

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    W=1/2xFxV^2
    W=1/2x4x.047x25^2
    W=1/2x0.188x625
    W=58,75Joules

    Sonicfrontiers
    Har 620 joule i min seneste
    Hei,

    Så klart "din seneste" er bedre . Begynner å bli ganske lei av å lese om din egen "fortreffelighet", når det gjelder dine kommentarer i tråder som omhandler bygging av forsterkere, gjort av andre medlemmer på HFS. Meeen, dette var vel bare en "opplysning" fra din side ?
    Det jeg kan være enig med deg i er kondensatorenes merkespenning. Her burde det være "litt mer" headroom, ellers et meget bra og ryddig bygg :).
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    W=1/2xFxV^2
    W=1/2x4x.047x25^2
    W=1/2x0.188x625
    W=58,75Joules

    Sonicfrontiers
    Har 620 joule i min seneste
    Hei,

    Så klart "din seneste" er bedre . Begynner å bli ganske lei av å lese om din egen "fortreffelighet", når det gjelder dine kommentarer i tråder som omhandler bygging av forsterkere, gjort av andre medlemmer på HFS. Meeen, dette var vel bare en "opplysning" fra din side ?
    :).
    Så har du jo et problem lne
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Det er jeg da meget ked af at du har det sådan med. Ønskede bare at påpege at selv om det kan virke som store kondensatorer så er i virkeligheden ikke meget energi i forsyningen kontra en klasse AB med mindre kondensatorer. For fremtiden vil jeg sende dig en PB på forhånd for at få en forhåndstilladelse til å deltage i den pågældende tråde.

    Ærbødigst drossel
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er jeg da meget ked af at du har det sådan med. Ønskede bare at påpege at selv om det kan virke som store kondensatorer så er i virkeligheden ikke meget energi i forsyningen kontra en klasse AB med mindre kondensatorer. For fremtiden vil jeg sende dig en PB på forhånd for at få en forhåndstilladelse til å deltage i den pågældende tråde.

    Ærbødigst drossel
    Kan du ikke gjøre det til alle dersom du ønsker å intervenere en tråd?
    Så er det opp til trådeier eller den du ønsker å kommentere å bestemme om han setter pris på dine kommentarer eller synes andre kan ha nytte / glede av å lese det du skriver.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Er det sånne mosfets som Ine selger på begge de forsterkerne, 15w klasse A og den andre 100w AB ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, nei. Ovation ampene bruker BJT effekt-transistorer ikke mosfets.

    Til "energilagring". Er mengde lagret energi (Joule) en vedtatt sannhet for kvalitet i produktet?
    Det er selvsagt en funksjon av blant annet spenning så ved høy spenning blir det lagret mer energi. (og som regel mer uteffekt av en forsterker også...).

    Her er forøvrig en helt ok kalkulator for formålet.
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/capeng.html

    Bare å trykke inn og glede seg over svaret :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Selvfølgelig er det bare en del af et mere bredt spektrum som giver det endelige resultat.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, har fått noen henvendelser ang. dette bygget. Og lager derfor en liten "writeup" der jeg beskriver noen av utfordringene ift. pcb, skjema etc..

    Først komplett skjema.
    schematics.jpg


    Matchede gode VAS transistorer i samme gaingrade er en utfordring.

    De anbefalte ksa1381/ksc3503 er nesten håpløst å finne i samme gaingrade dessverre :mad:
    Du finner den ene i "D" og den andre i "E". Da er det ihvertfall umulig å matche.
    De finnes imidlertig på ebay og slikt men er garantert fake.

    Jeg kom over noen toshiba 2sa1260/2sc3432 som skal være veldig bra av en fyr i Norge. (www.arnesting.no).
    Det skulle vise seg at det skapte noen utfordringer. Den ene kanalen driftet i og jeg fikk ikke justert DC offset noe særlig.

    Jeg hadde heldigvis en annen forsterker liggende med samme type transistorer i og jeg testet disse og alt funket.
    De var rimelig matched fra før.
    De jeg kjøpte fra Arnesting var nok "fake" fra ebay eller lignende. Sjekket i ettertid mot dataark og var heller ikke innenfor spec er.
    Arnesting anbefales herved ikke. Skal sende en liten epistel til eieren av domenet litt senere...
    :mad:

    Det er noen som bruker 2sa1220a/2sc2690a som skal være veldig bra VAS transistorer men de har en smule høy "cob" for formålet. "Bonsai" (konstruktør) mener de ikke er så egnet nettopp pga. det, men jeg vet ikke. Det er rapportert om gode resultater likefullt.
    En fordel er at produksjonsbatchene skal være så bra at de er godt matchet i utgangspunktet. Har en del av de og kommer kanskje til å teste med tid og stunder. Uansett kan de brukes i neste prosjekt.

    Av og til er det noen som selger gode VAS transistorer på markedsplassen på diyaudio. Det er som regel "the real deal".



    Ellers så er det 3 feil og noen kommentarer på JIMS audio SX-pcb ift. skjema.

    1. Q3 står det er BC847. Det er feil. Skal være BC547
    2. R4 (iflg skjema 15ohm, og på pcb står det 100k) er koblet feil på pcb. Den er koblet over C13. Det som gjøres er å ikke lodde i R4 i det hele tatt. R4 er bare til for å heve jordplanet i tilfelle brum eller lignende.
    3. J2 (den skal bare kobles sammen/laskes)
    4. Hadde problemer med å justere offset helt til 0 på ene kanalen initielt. Dette løstes med å endre R10 fra 10k til 6k8. Gjorde det på begge kanalene.
    5. R20 skal være 2.2k til 2.4k (jeg bruker 2.4k). Iflg. skjema så er den enten 220r og senere justert til 1k. Grunnen til at denne verdien endres er at det er feil kobling på Q3. "Basen" på Q3 er tilkoblet mellom R20 og R6. (Ikke mellom R6 og R21 iflg skjema). Dermed blir R20=2.2k-2.4k en "workaround" på dette problemet. Det var jeg som fant ut dette og har sendt melding til Bonsai om det. Å endre til 2.2k var da en fix.
    Pga. punkt 4 (at Q3 er koblet feil) så skal du justere R6 til minimum motstand når forsterken skal skrus på. Ikke max som står i manualen.


    currentfix.PNG



    PS: En annen måte å rette dette på er å hardwire basen på Q3 til korrekt sted som dette: (Det var slik jeg gjorde det initielt)

    IMG_4472.jpg




    Så er det en ting til. Iflg. manual står det:
    Quote:
    Quote:
    On the chassis mount terminal block you can see in Photo 3 towards the top LHS of the transformer, I wired in a 22 Ohm 0.5 W resistor between the power supply 0 V and the chassis – i.e. in parallel with the ground lifter. The latest PSU updates have incorporated this resistor on the PCB.

    Vel det er ikke tilfelle. Jeg loddet inn de nevnte R4 (15ohm) motstandene på undersiden av PSU pcb. for å heve jordplanet til SX modulene. Jeg har også sendt melding til bonsai om dette. Legger ved et bilde som viser dette. Oppe til høyre er den 15ohms motstanden (mener alt mellom 10-30 ohm er ok her)
    psu_schem_fix.jpg



    IMG_4449.jpg



    Ellers bruker jeg BC550c i stedet for BC547 og BC560C i stedet for BC557. 550/560 variantene er "low noise" av de andre.

     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Takker for infoen om feil med pcb,blir sikkert til og bygge denne etterhvert siden jeg har det meste liggende.
    Arnesting.no er ikke det en av brukerene her inne?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, aner ikke. Har sendt epost der jeg vil returnere de jeg kjøpte på bakgrunn av at de er "fake".
    Har sendt flere eposter tidligere også med noen spørsmål og aldri fått svar. Så inntil videre er fyren i mine øyne en svindler.

    Har fått for øret at ampslab.com har et lite lager med gode VAS transistorer som kan brukes. Og de er visstnok ekte.
    http://ampslab.com/components_mediumpower.htm

    Deriblant sa1360/sc3423 som jeg bruker.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Tusen takk for at du deler vask av skjema og pcb til denne konstruksjonen. Går og tygger litt på å bygge den, så all info du har kommet med har vært nyttig og blir satt pris på. Gratulerer med flott "nybygg"!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for det. Har nå spilt endel dager på denne. Virker stabil og fin. Og må si at den spiller fanden så bra!. En inntertier for min del. Er fornøyd.
    Det er noe veldig tilfredssillende å ha noenlunde kontroll på alt i en konstruksjon. Fra krets, til komponenter, lodding mm.

    Et av de neste prosjektene er å bygge inn den diskre r-2r dacen inn i et primare chassis jeg har liggene. Skal bruke en dcb1 som shunt psu til den. Og ha 2 utganger. En bufret og en ubufret.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingenting er som hjemmelaget!
    Spesielt når det blir SÅ bra :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ingenting er som hjemmelaget (er det ikke alle kokker mener ? ) Eiergleden blir også mangedoblet når man har klart å bygge noe som låter bra !

    Mvh.
    Johnny
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Etter noen måneder med spilling kan jeg ikke annet enn å skryte av denne enkle kretsen. Spiller forykende bra i mine ører. Stabil og fin. Tenkte å sjekke bias samt offset snart for å være på den sikre siden.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sjekka du bias noe?

    har du hørt noe på de forskjellige jlh kretsene eller hiraga? Om du hadde noe formening om lyden på hver av de, støy, type lyd osv

    ser jo fett ut
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, bias var spot on :) Er stabil og bra denne her.
    Jeg har ikke testet de andre kretsene du nevner.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Ikke for å ot tråden - heller for å gi inspirasjon; dette er konstruksjonen som sammen med Lowther-horn ga meg hakeslipp og opplevelsen sitter i enda:

    1pc JLH 1969 Class A Amplifier Board High Quality PCB Assembled MOT 2N3055 | eBay
    Er meget god jlh1969,en av de få som jeg ikke putter i skrot kassen.
    Lurte litt på disse 1969 kortene med to variable motstander, den ene styrer bias og den andre for å justere midtpunkt?
    Ikke noen plasser finnes det noe info om hvordan dette kortet kan justeres eller er det bare jeg som suger til å søke?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men det sa seg da selv
    Adjustable between quiescent current 0.3-1.8A, recommended 1.2 Ann (radiators need more than 0.7 kg, it is recommended to listen to the sound quality, I feel satisfied to buy aluminum heat sink chassis, because to buy a separate radiator is not cheap).
    The midpoint of their own adjustments / quiescent current method:

    Tune midpoint: universal table hit voltage profile, black pen then the red pen then GND TP1 test holes (TP1 at the output capacitor positive) board, the adjustable resistance KT1 it is 1/2 of the supply voltage.

    Modulated current: 10A universal table hit stalls, a pen then positive power supply, the other one pen then VCC terminal, adjust the adjustable resistance KT2 change the current board size.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Jeg ser hva som står, men den google oversettelsen der overlater mye til (for)tolkning. Så det kortet var nevnt på første siden så tenkte at noen kanskje hadde mer erfaring med disse enn meg. Jeg har bare drever med 96 versjonen og avarter av denne.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Den fungerer as is, men bias er på langt nær varm nok. Bilder inne i kassa
    image.jpg
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Jeg skal nok klare å justere bias. Menneh... jeg greier ikke å forstå hvor jeg skal måle. Mange plasser å måle men til og med jims audio greier ikke komme opp med skjema på dinna kretsen... værre opplegg med sånne selgere
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hei.
    Bias i denne konstruksjonen kan du måle ved å måle strømtrekket til hele forsterkerkortet. Mao meteret i serie med pluss-ledningen.
    Originalartikkelen og skjema til JLLH finner du her:
    The Class-A Amplifier Site
    Atle
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hei.
    Bias i denne konstruksjonen kan du måle ved å måle strømtrekket til hele forsterkerkortet. Mao meteret i serie med pluss-ledningen.
    Originalartikkelen og skjema til JLLH finner du her:
    The Class-A Amplifier Site
    Atle
    Er det letteste det,husk om du skal måle dc på utgangene så må du lade ut utganskondis først.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Skal vel ikke kunne være no dc der med kondisen på? At den er ladet og gir spenning er ok, men til daglig drift så skal denne aldri kunne gi dc ut?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skal vel ikke kunne være no dc der med kondisen på? At den er ladet og gir spenning er ok, men til daglig drift så skal denne aldri kunne gi dc ut?
    Kobler du opp og måler på utgangen uten motstand vil du få godt under halv railspenning,men med motstand vil du få 0.
    Er de 2 trimpotene til bias?
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Kobler aldri av høytalerne så skal nok gå bra, har sett at noen setter opp en motstand mellom polene slik at den blør av kondisen om noe høytalerne kobles av.

    nei den ene er til bias, den andre er for å stille halveis spenningen får å få mest mulig ut av railen en har da signalet ut bør ligge midt å mellom + og - for å kunne oppnå høyest mulig amplitude.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn