10" Dipole/ripole?

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Heisann,
skal nå flytte inn i en mindre leilighet (totalt 40 kvm, regner med stua er 25 kvm) og selv om høyttalerne, Aurus cantum v3m, går overraskende dypt ønsker jeg å supplere med en sub. Etter å ha prøvd 18" i åpen/H/U baffel vil jeg gjerne fortsette den veien da jeg liker lyden og det virker som det plager naboene mindre.

Har tre 10" elementer liggende som jeg aller helst skulle brukt. Men spørsmålet er om 10 tommere er store nok til å gi noe trykk i dipol? Det er jo et lite rom, og lyttevolum må nok justeres til at jeg nå har naboer på alle kanter. Har lest at xmax er viktig, men mine elementer har 6 og 8 mm vandring. De er:
- 2 stk Seas h108 f-ewx
- 1 stk peerless csx


Spørsmålene er da:
- Kan 2 stk Seas eller 1 stk peerless i dipol gi noe bass i dipol eller vil de få pusteproblemer allerede ved lavt volum? Alle konstellasjoner er aktuelle, to elementer i mono, to elementer i stereo, eller alle tre; stereo+mono. (Vet ikke om det siste vil gjøre vondt verre og blande elementer?)

- Jeg har forsøkt å lese meg opp, men kan noen kjapt fortelle meg hvordan utregningen av slotene i front og bak, samt baffelstørrelse, skal gjøres? De fleste prosjekt jeg har sett på nettet nevner ingen utregninger og det ser ganske tilfeldig ut størrelsen, men såklart Linkwitz og andre seriøse neppe tar det så tilfeldig.
 

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Dipol bass er noe av det minst effektive vi har av bassløsninger og i tilfelle med bruk av de to titommerne du referer til, så blir det nok desverre bare kapasitet til å gjengi grunntonen av en musefis med realistisk volum. Litt flåsete, men ikke langt fra sannheten.
I tillegg; det er ikke bare xmax som betyr noe, men vel så viktig motorens evne til å levere uten forvrengning. Titommerne er vintage konstruksjoner og jeg mistenker at dens egenskaper til subwooferbruk er så som så. Min anbefaling blir å heller bruke de til en vintage toveis el. og så skalere opp en dipol bassløsning...alternativt en kardioid.
 
Topp Bunn