10" bass element til JBL-L56

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hei,

En kolega har et par av disse, men elementene er gåen.

Noen som har eller vet hvor man kan få tak i slike?

Mvh
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis feilen ligger i defekte skumkanter på elementene, så kan disse skiftes for en billig penge.
Hvis ikke så er det vel kanskje mulig å finne brukte elementer på nettet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Er hele elementet gåent, søk på Ebay- etter TO!! UNNGÅ USERIØSE SELGERE-FEX I KINA! Bytt bestandig elementer PARVIS! Er det kanten, kan refoaming lønne seg- men se å få det utført ordentlig!
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Her må jeg nesten kommentere: Hvis et element er defekt byttes jo bare dette. Å bytte parvis bare for morro skyld er vel noe pussig?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pekaill: Pussig? Langt derifra.Du får ei jevnere innspilling av elementene, mindre mekanisk stress på totalkonstruksjonen og ikke minst en mindre sjans forat det samme skjer på den pr dato "friske" sia. Tenk gjerne på det som å bytte dekk på bilen..du bytter ikke bare ett der heller! Om så er bør du holde bilen av veien av hensyn til andre trafikanter.
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.386
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
0
Pekaill: Pussig? Langt derifra.Du får ei jevnere innspilling av elementene, mindre mekanisk stress på konstruksjonen og ikke minst en mindre sjans forat det samme skjer på den pr dato "friske" sia. Tenk gjerne på det som å bytte dekk på bilen..du bytter ikke bare ett der heller! Om så er bør du holde bilen av veien av hensyn til andre trafikanter.
Jo, du har säkert helt rätt.
Det ligger mycket i vad du säger...
:)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg er langt i fra enig i dette. Et høyttalerelement kan godt fungere i 50 år uten problemer (med unntak av at en må skifte skumkanter hvor det er aktuelt)
Hvis et element blir ødelagt av ytre påvirkning eller feil på det elementet, så er det absolutt INGEN grunn til å skifte det andre.

Dekkene på en bil er en slitedel, men det kan ikke sies om et høyttalerelement.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Takk, Kjell!
Pekaill: Du har din løsning- min bygger på bitter personlig erfaring..den feilen gjør jeg ALDRI en gang til. Elementer slites med alderen, gummioppheng morkner, lim blir hardt/ mister bindeevne, membraner blir skjøre og magnetens effektivitet endres..ikke mye, men det skjer.Kort og godt eletromekanisk slitasje. Redusert effekttålighet før sprenging på den ene sia er en sak til. Bytt parvis, og begge høyttalere får samme utgangspunkt for et videre liv i frekvensenes tjeneste. Elementene "bedder seg inn" likt, og responsen blir så lik som mulig på hver av høyttalerne. I det hele tatt rein , skjær logikk!:rolleyes:
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.386
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
0
Och därmed föreslår jag att vi lämnar denna diskussion.

Pekaill har sin lösning - Auditor och jag har min.
Jag inser att det ligger mycket klokt i Pekaills uppfattning också.
Vi får respektera varandras åsikter, helt enkelt.
Hur skulle vintage-hifi-världen se ut om alla hade samma uppfattning om saker och ting...
Jag är säker på att många håller med Auditor och mig. Jag är lika säker på att minst lika många håller med Pekaill.


:)
 
Topp Bunn