Høyttalere 1 eller 2 subber

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Lurte bare på om det er best med 1 subb til rundt 30000 kr eller 2 til 15000 kr
Skal kun spille musikk.

Mvh. eikeland
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har klart meg bra med en enslig sub i alle år. Best resultat når jeg har hatt mulighet til å plassere den midt mellom fronthøyttalerne. - som jeg har fått til nå i mitt anlegg nr. 2. Men ellers tror jeg at det er et spørsmål om hvor høyt eller lavt man deler. Lav deling gjør at ørene ikke er fullt så følsomme for hvor bassbølgene kommer fra - altså kan en sub være godt nok. Deler man høyere, er trolig to suber fordelaktig for å beholde et fullgodt stereoperspektiv. Så spørs det litt på rommet. En sub kan være vanskelig nok å plassere i forhold til vegger og hjørner - to suber kan være enda verre. Jeg tror ikke man skal være altfor bastant m.h.t. et fasitsvar med to streker under.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
2 er langt over dobbelt så bra som 1 for jevnest respons.
Jo flere jo bedre, hvorfor ikke 4 til 7500kr stk?

edit: imo
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Hadde jeg hatt lydrom skulle jeg gjerne hatt 4 , men trur 2 blir max.
Må prøve og få det til og ligne på en stue ;)

Øyvind
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
2 subber gjør ofte at man får en jevnere bassrespons i rommet, da de kan utjevne stående bølger bedre.

Jeg vil absolutt anbefale å skaffe et elektronisk delefilter med DSP/EQ for å dele av frontene og la de spille det de kan og la subbene spille det de kan.
Forsterkerne får en lettere jobb og frontene vil høres bedre ut, samt at subbene slipper å slåss med bassen i høyttalerne.
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
For vel satse på 2 subber trur jeg. Flytter snart og da blir det stor stue med høyt skråtak.
Holder det med 10 tommere tru ?
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Hadde jeg hatt lydrom skulle jeg gjerne hatt 4 , men trur 2 blir max.
Må prøve og få det til og ligne på en stue ;)

Øyvind
IMHO: en stue ser mer ut som en stue med fire subber enn en. Det handler om symmetri. Og bare spør fruen om hun foretrekker fire 15 tommere eller én... ;)
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Har ingen frue i hus enda, men hadde jo håpet at det kom noen så 4 stk 15 tommere
er vel ikke det beste skjekke trikset .
 
T

tce-teams

Gjest
2 suboofere vil gi jevnere bass respons i rommet , jeg bruker 3 stk i film modus 2 10 tommere som er litt kjappe av seg , og ein 12 til og ta seg av der 10 tommerene ikke klarer. Jeg har også brukt både 12 tommeren og 10 tommerene under musikk avspilling men det ble litt heavy. Så når jeg spiller av musikk i stereo så er det helst uten subwoofere , men det er visse sanger som er bass fattige og da slår jeg enten 12 tommeren eller 1 10 tommer på :D
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kanskje svaret mitt fremstår noe fleipet, men i hovedsak: Jeg ville kjørt 2 stk. sub @ 15kkr vs. 1 stk. @ 30kkr + etterstrebet en noenlunde symetrisk plassering.
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Kjekke de, men det må nok bli 10 max 12 tommer. Så for jeg se hva som dukker opp fremover
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det er lurt å velge sub(er) med trinnløs faseforskyving når det skal brukes i et konvensjonelt stereooppsett, det gjør integrering mye enklere. Alternativt kan man legge til elektronisk korrigering slik EHED er inne på.

Det er også lurt å tenke på om du ønsker sub for å fylle på i bunn eller om du vil ha mer bass oppover samt "rette ut", evt begge deler. Avhengig av hva du legger vekt på stiller dette litt forskjellig krav til hva som kan være lurt å se etter. Jeg ser det her anbefales 2 suber, noe jeg prinippielt er enig i. Men i praksis kan man oppleve at 1 sub med rette muligheter(DSP/Romkorreksjon) er minst like fornuftig. Dette er noe jeg stort sett bare har sett i kostbare subwoofere og med ditt budsjett kan det være lurt å tenke på hvilke vei det er mest fornuftig å gå. Vil legge til at man får fornuftig prisede "mirakelbokser" som kan kobles inn foran sub. Om disse fungerer tilfredstillende(noe veldig mange brukeromtaler tilsier) kan det være et godt alternativ for å korrigere 2 lavere prisede suber. Evt at man finner 2 suber innenfor budsjett med de funksjoner man "trenger".


Geir Arne
 
Sist redigert:

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Takker for svarene.
Har du/dere noen eksempler på noen konkrete subber som vil gjøre jobben.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Av dyre suber har man Velodyne DD+ som ganske integreringsvennelige. Usikker på om den rimeligere SPL-Ultra serien har de nødvendige muligheten som storebror(jeg vet bare at SPL er noe forenklet ifht DD+). Alternativt kan et par brukte gamle DD(ikke +) være fornuftig. Ellers kan man jo nevne Paradigm som jeg syntes lager gode suber. Dem har tilsynelatende trinnløs justering av fase på alle sine suber, og de(fleste?) kan bestilles med PBK(romkorreksjon) som kan være fornuftig(har ikke testet dette selv, så vil helst ikke uttale meg). JL Audios Fathom suber har også trinnløs justering av fase og en enkel innebygget romkorreksjon.

Utover dette finnes det utrolig mye annet også, men nevner noe av det jeg har kjenskap til selv om jeg jeg syntes fungerer bra.

For ordens skyld, vi fører ingen av disse merkene(foreløpig i allefall).


Geir Arne
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.


En subwoofer skal da ikke "spille oppover";- den skal eventuelt ta seg av de to nederste oktaver;- det er normalt tilstrekkelig med én subwoofer,- med mindre man ønsker høyere nivå enn én kan makte;- en subwoofer som "spiller oppover" er ikke lenger å betrakte som en sådann,- men en ekstra woofer.


Grace
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
For ordens skyld, skal du bruke subben(e) med Q3?
da ville jeg vært ytterst forsiktig med å kjøpe noe "billig ræl". Min erfaring med sub til high-end musikk er at det fungerer bedre med stort bassareal og stor kasse enn mindre areal og volum kompensert med mye eq og stor slaglengde. JL er i grenseland for å være i den siste kategorien. Til film er sistnevnte type sub helt utmerket, men jeg får det ikke til å låte naturlig - i mine ører. Til musikk er det ikke nødvendigvis "dunk-dunk-dunk" du trenger. Tenk etter hvordan en stå-bass låter - det er en "luftig og naturlig, men dyp klang". Det er tross alt en grunn til at store PA anlegg har store membraner og digre kasser.

edit: da tenker jeg altså 15" og oppover som stort nok.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.111
Antall liker
3.228
Torget vurderinger
1
Anbefaler også å vurdere å bygge selv hvis du har mulighet til det. Da får du i hvertfall mye for pengene.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Se hvor tett forvrengningen ligger opp mot hovedsignalet på denne subben ved 20hz. Denne subben består av 2*12" i "liten kasse".
 

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Og alternativt denne med en 18" i langt større kasse. 40dB ned til støygulvet ved 20 hz. En helt annen divisjon enn suben ovenfor.
image.jpg
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.280
Antall liker
2.522
Torget vurderinger
1
En fordel å sammenlikne ved likt nivå da forvrengingen øker med utslag………..:)

Er det noe av utstyret ditt som kan summere L/R ut til subb? er det ikke det må du ha to noe som selvsagt er å foretrekke.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En fordel å sammenlikne ved likt nivå da forvrengingen øker med utslag………..:)

Er det noe av utstyret ditt som kan summere L/R ut til subb? er det ikke det må du ha to noe som selvsagt er å foretrekke.
Og hvis du gidder å lese grafene så viser begge til målinger ved 90dB!:)

edit: målingene er utført av tyske hi-fi blader, ikke av meg.
edit2: og så la jeg til et smilefjes. Jeg er av den hissige og utålmodige typen!
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Svaret er vel at det kommer mye an på implementering og behov. En kan fungere greit om de deles lavt, men skal de fylle på oppover er gjerne to en fordel.

Trenger du ikke høynivå vil jo f.eks. to stk SVS SB13 Ultra lande på ca 26 000. Du skal ha ganske høye krav for at ikke de innfrir. Hvis WAF ikke betyr noe kan jo du jo kjøpe et par sylindre ala PC13 Ultra. Med godt oppsett og tuning fyller de hva som helst med bass. Helt latterlig med krefter i disse og lydkvaliteten er meget god.

sb13-ultra_pg_iso.jpg


Du kan jo også spare noen kroner og gå for et par SB12NSD. De er meget gode og gir mye krefter for rett over 10 K for et par. Lydkvaliteten er meget bra.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.280
Antall liker
2.522
Torget vurderinger
1
En fordel å sammenlikne ved likt nivå da forvrengingen øker med utslag………..:)

Er det noe av utstyret ditt som kan summere L/R ut til subb? er det ikke det må du ha to noe som selvsagt er å foretrekke.
Og hvis du gidder å lese grafene så viser begge til målinger ved 90dB!:)

edit: målingene er utført av tyske hi-fi blader, ikke av meg.
edit2: og så la jeg til et smilefjes. Jeg er av den hissige og utålmodige typen!
Å så sinna…………….;)

De målingene forteller ikke så mye, forskjellig oppløsning, forteller ikke forholdet mellom effektivitet og målenivåene, heller ikke hvilken forvrenging som dominerer.

Sannsynligvis er 18 målt ved eller under virkningsgraden mens 2x12 sannsynligvis er +5dB ved 90 noe som garantert vil gi utslag på forvrengnings nivåene.

Fra disse kurvene kan man bare anta at den store kan spille høyere og at den er brukbar lengre opp i frekvens.
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Jeg har Magico V3 . Vet det kan være vanskligt med intergreringen , men har lyst til prøve .
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Roald, det er alltid slik at det er mange ting en måling IKKE sier noe om. Jeg liker derfor å konsentrere meg om det den faktisk sier noe om. Så får vi heller leve med at en enkelt måling vil gi begrenset mengde informasjon. Det målingen av DB1 (B&W) sier noe om er bla at forvrengningen stiger langt raskere enn signalet, noe som er vanlig når man nærmer seg en kapasitetsgrense. Det tyder en hørbar dynamisk kompresjon ved lydtrykk omkring og over 90dB. Den samme informasjonen er ikke tilgjengelig for 18" subben, men den viser et signal /forvrengningsforhold på omkring 40dB ved 90dB signal ved 20 hz, mens tilsvarende for den "lille" subben er omkring 20dB signal/forvrengningsforhold ved samme frekvens og lydtrykk.

bakgrunnen for å dra dette inn i diskusjonen er at trådstarter har en meeeget kapabel høyttaler i Q3 (hvis det er disse subben skal brukes med). Da blir det for meg feil å bruke en sub som har høy forvrengning og kompresjon i området 20-40hz. Magico har tross alt lagt sjelen i å få Q3 så forvrengningsfri som mulig. I prisklassen 30k - som DB1 ligger i - finnes det mange meget bra subber, men jeg er usikker på om de yter Q3 rettferdighet.

edit: sorry V3 skal det være, men poenget er det samme.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Q3 er vel lukket kasse og da er nok også forvrengningen der relativ høy med 7" elementer som er presset til å spille langt ned i frekvens.

Min anbefaling er å leie inn noen som kan foreta målinger av oppsettet og bestemme utifra det hvilke sub løsning som børe velges. Med budsjett til 30k burde det være mulig. To er i utgangspunktet bedre enn en, men det krever jo også mer av integrering. Skal man ha noe som virkelig spiller uanstrengt, så er det minst 15" eller hornlading som gjelder.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Topp Bunn