Østfoldbenken (?) utvides....

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg er vel i grunnen av det bedagelige slaget, eller uttalt lat, kanskje....
Men i fjor høst var jeg altså på IKEA og kjøpte inn "byggetrinn 2" til husalteret / benken.
Skrudde det sammen gjorde jeg også, etter en måneds tid, men så ble det bare liggende og
"skrepe" i pianostua. Det er så mye pes å plukke ned alle lydboksene..... :-[

Men i går natt, da!!!
Før montering, demontering:

Alle komponenter borte, etter grundig rengjøring av området, skrus bena av LACK-borda som inntil
nå har vært føtter:

De blir nå, istedet, lave sokler, her er effekttrinnene på plass:

Så er det tid for byggetrinn 2; to LACK-bord til, som etasjeskillere, og en ny hylle på plass:

Så er det ARC-tid, og folket sa: Amen!!! ;D
CD 3'n står der bare for å se symmetrien, den er på vei til doktor dyregod.

Så var det å stable sammen kabelsalaten, hmmm, kanskje tuneren skal få en blå ledning denne gangen?

Og det ble lyd! Usherne er betydelig mer lettdrevne enn Miragene, men når jeg først satte opp anlegget
på nytt; bi-ampet jeg dem, slik at sammenligningen blir mest mulig rettferdig, når Miragene er oppe og
går igjen. Som et hjertesukk, får jeg vel nevne, at Miragene VILLE vært operative, da godeste herr Malmin har greid
kunststykket å rekonstruere elementene for meg (de var brent/smeltet, og er ikke lenger tilgjengelige fra fabrikk),
men at jeg, min fomlefinger; greide å knekke en av terminalene, når jeg skulle lodde dem inn igjen......
Det blir en tur til, til Hokksund....... :-[

Ellers må jeg si, at Usherne tok enda mer av, når de ble biampet, foten går her nå.... 8)
Har fått skrudd en AT33 E på Nottinghamen, de spiller så godt sammen! Ellers går det mest på GyroDec'en her i kveld,
den står nemlig også foran sitt "byggetrinn 2" (les: 2. oppgradering), den vet det bare ikke ennå......
Forøvrig skal ikke høyttaler-lissene ligge foran alteret, men plasseringen av ampene har gjort to av dem for korte,
måtte derfor kjøpe nye lisser, slik at hver høyttaler får en 3-meter og en 2,2 meter, høyre får en tre-meter til bass og
en 2,2-meter til diskant/mellomtone, mens det blir omvendt for venstre høyttaler.


Det går da i det minste, sakte, den veien hesten sjelden sparker.... ::)

;D

Morten
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Artig lesing Morten :)

Det ble jaggu bra også.
Synd med Miragene, håper det ordner seg litt fort :)

/jan
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Dette ser jo aldeles fortreffelig ut! Mye penere enn slik det var før, ingen tvil om det. I tillegg er det oppløftende å notere det totale fraværet av Black Diamond Racing Cones, Shakti-stener og annet lignende dilldall. Når du så omsider kommer i mål med høyttalerkabler av forskjellig lengde så burde absolutt alt ligge til rette for et vellydende anlegg og nevrosefri lytting.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk og takk gutta.
Testet diskantelementene, og de låt jo alle tre, men er man en kløne med loddebolt, så går det fort gæernt.....
Har en 70 timers arbeidsuke foran meg nå, det er vel hovedgrunnen til at det hele må bero noen dager til.

Må jo også gi honnør til Solberg Hi Fi som tillater meg å stadig ha lyd hjemme da, det jeg hørte av Usherne i går, gjør det ekstra interessant med en kommende "duell" mellom dem og Mirage.
Var forresten innom butikken i går og hørte litt på de største Spendor-høyttalerne, o la la - de skal jeg høre mer på!

Nei, jobben kaller!

:-\

Morten
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Pent, Lagga. En riktig estetisk nytelse og se på. Skulle ikke forundre meg om det spiller brukbart også.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takker Rolf,
lyden er alltid viktigst, men går det an å få et "design" på det, er det en god bonus.
Dine høyttalersokler er jo et godt bevis på det. ;)

Så er det jo også greit å eksperimentere med IKEA, vi snakker jo kun no'n få hundrelapper....

:)

Morten
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ser bedre ut "live" enn på bilder ;)

Takk for knallgod kaffe, musikk og en titt i lyttekroken.
ARC pre og riia gjorde seg i racket, spilte ikke galt heller :)
Skal bli morro og høre Miragene når du får de opp og gå. Innbiller meg at de kan spille meget bra i hifikroken din.
Foresten en utrolig flott dobbelstol du hadde.

Edit: likte Gyrodeck'en din veldig godt. Både utseende og måten den spilte det sorte guld på :)
Må innrømme at Nottingham'en var ikke borte den heller ;)

/jan
 
L

Lars.N

Gjest
Nei & Nei har du brent Mirage :eek: hvordan i alle dager skjedde det da ? Har du festa med for liten forsterker ?
Må si det er flotte saker i hylla di.

Mvh

Laban :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tjo ho,

tja, hva skal jeg si Laban, - har iallfall festa!
Skal nok få det opp og gå igjen, ellers takk for kommentar, anlegget bygges da etter en slags plan....

Godt at kaffe etc falt i smak Jan, det låter annerledes her med Mirage ja. Hva man foretrekker er vel en smakssak.
Glad i dobbelstolen, gull å finne en sånn til en grei pris!

Michell og Nottingham har helt forskjellige måter å nærme seg avspilling av vinyl, derfor er det interessant å ha dem slik,
Nå skal Michell'en få en oppgradering, og kanskje en matchende pickup, så er det muligheter for en tvekamp mellom død
kontra fjærende kvern. Som du ellers hørte, spiller Sumiko'en på Michell'en svært "livlig".

Ellers fikk jeg være med å prøve meg på utgangspunktet for hobbyen vår i kveld; innspillingen av musikken.

Spennende prosess, morsomt å høre råresultatet også.

:)

Morten
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Har du ikke 2 like effekttrinn? I såfall, har du vurdert å bruke en kanal på høyre side til høyre bass og den andre til høyre diskant, så gjøre det samme på andre siden? Da blir ikke bare kablene lange nok men du får også en hel strømforsyning pr høyttaler. Om du har en forsterker til bare å drive diskanter eller mellomtone/diskanter vil den jobbe ekstremt lett mens den andre må bære hele den store LF-byrden.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei Snickers-is,

de er like, men det er bare utenpå.
Den høyre, som driver mellomtone/diskant, er en 200 Watter fra Musical Innovation.

Den venstre, som jobber med basselementene, er en Meridian på ca 240 W,

sistnevnte vil etterhvert få størrre ringkjerne, for bedre arbeidsvilkår.

Akk ja, hva gjør man ikke for utseendet...... 8) ;D

:)

Morten
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Vil tippe du har god kontroll over musikken med det anlegget der! Pent oppsett, Lagga.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Hehe, ja, sånn kan det gå når Malmin er inni bildet :D

Aktiv deling neste?
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for hyggelig kommentar Atonal, jeg har kommet til at jo mere watt jo bedre, væffal med ht'ene mine....

Stemmer nok Snickers-Is, Malmin har vært som himmelsendt for anlegget og lyden.
Hmmm, aktiv deling, - har ikke tenkt på det egentlig - men er veldig åpen for innspill på dét, fordeler, og
hvordan jeg evt. går fram..... (teknisk hemmet serru.... ::) )

Nysgjerrig derimot, dét er jeg!!

;)

Morten
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Hvordan du skal gå frem ift aktiv deling avhenger jo veldig av hvilke høyttalere som har fast tilholdssted hos deg da.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
A ha,

mine valgte følgesvenner er Mirage M3 si.
De har hatt en påtvunget pause en stund, men nå skal det snart bli lyd igjen serru!

:)

Morten
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Den Meridian 559 Experimental... -hva er det slags forsterker? en "piratkopi"? ;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.460
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Stilig benk, Lagga.
Har du festet på noen måte, eller er det bare stablet?

Mvh
Rolf
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Den Meridian 559 Experimental... -hva er det slags forsterker? en "piratkopi"? ;)
He he, neida, det er definitivt en ekte 559, men den er moddet av Malmin, bl.a. med to nye
ringkjerner og noen andre småtterier, som gjorde det opprinnelige kabinettet vel trangt, så da gikk
jeg for å få'n bygget inn i et større (opprinnelig OAS) kabinett.
For purister betyr det sikkert at verdien på 559'n er lik null, men det bryr jeg meg fint lite om, den
spiller fabelaktig, og det er det jeg bryr meg om. ::) ;)

Vennlig hilsen

Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Stilig benk, Lagga.
Har du festet på noen måte, eller er det bare stablet?
Takker RoDa, er fornøyd med resultatet selv også. ;)

Det er kun stablet, med rundt 120 kg utstyr, holder det seg på plass, har litt gråpapir mellom "lagene" det er
det hele. Greit hvis jeg skulle finne på noe annet etterhvert og....

Vennlig hilsen

Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Har det blitt aktiv deling her?
Nei. Jeg er i tenkeboksen når det gjelder veien videre. Høyttalere såvel som forsterkeri er oppe
til vurdering, og i egenskap av å være en vanlig lønnsmottager, må jeg skynde meg langsomt... 8)

Vennlig hilsen

Morten
 
Topp Bunn