Ønsker forslag på kjapt 15" basselement med pappmembran som spiller høyere i frekvens

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Leste at bassrefleks kasser som er kvadratiske fungerer dårlig høyere opp i frekvens, stemmer dette?
Både ja og nei. Om sidene er så korte at de innvendig stående bølgene havner godt over delefrekvensen så er det faktisk bare en fordel. Det er med en slik kasse man klarer å få de stående bølgene lengst opp i frekvens. En kasse med ulike dimensjoner på sidene vil spre resonansene/de stående bølgene over et bredere frekvensområde og med mindre energi.[/QUOTE]

Når det gjelder DSP så er dette noe jeg ville unngå pga delay, for sattelitthøyttalerene mine skal i hvertfall ikke gjennom noe DSP. Hvordan er det med delay bruk av plateamp med analog EQ feks eller andre løsninger hvor ikke det er AD/DA konverteringer?
Ren analog EQ plateamp har ikke latency som en dsp løsning har.
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Jeg må innrømme at dette med stående bølger osv er noe jeg ikke helt har satt meg inn i.. Men et par ganske kvadratiske HFS-subber, muligens noen få cm kortere i dybden, er disse da mindre egnet til å spille opp til 200Hz ca?

Det var da gode nyheter ang ren analog plateamp og EQ, da regner jeg også med at hvis jeg feks bruker min Crown K2 effektforsterker sammen med analog EQ så vil ikke det heller føre til noe tidsforsinkelser? I så fall er jeg helt åpen for å gå til innkjøp av en analog equalizer, evt bytte ut min Crown K2 med et par plateamper.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Forenklet kan man anta at amplitudemaksimum for den første stående bølgen vil opptre når avstanden mellom de reflekterende flater er en kvart bølgelengde av resonansen. Derfor bør avstanden alltid være kortest mulig ift. denne resonansen når vi snakker subbass.

Eksempel 1; En kasse med like kvadratiske sider målt innvendig til 50cm (125 liter) gir første stående bølge på 343/(4x0,5) = 171,5Hz.
Eksempel 2: Samme volum som over men hvor sidene innvendig er 50x40x62,5. Her vil første stående bølge oppstå ved 343/(4x0,625) = 137,2Hz siden flatene med avstand 62,5cm gir laveste frekvens for kvarbølgeresonans.

I eksempel 1 vil du ha 3 like avstander mellom flatene som alle krangler om samme resonansfrekvens og amplituden på resonansen blir derfor høyest i det eksempelet. I eksempel 2 så vil resonansene distribueres i frekvens i forholdene 40, 50 og 62,5cm som reduserer amplituden sammenlignet med eksempel 1.

Hvis delefrekvensen er mye lavere enn kassens første stående bølge så kan man unngå innvendig demping - og motsatt. Derfor kan det fort lønne seg å dempe kassen innvendig på best mulig måte når den skal brukes så høyt som 200Hz.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.371
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vil du ikke få en halvbølge loddrett og sidelengs, drevet på midten av elementet, mens kvartbølgen blir stående fra elementet til bakvegg?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jobbet med en fyr en gang og da han stilte slike spørsmål visste jeg med en gang at jeg mest sannsynlig hadde tråkket i salaten :rolleyes:
Slutningen din er logisk, min feil. Det er jo forskjell på resonans fra reflekterende flate til åpen ende (kvart bølgelengde) og den resonans som oppstår mellom to reflekterende flater (halv bølgenlengde).

Jeg måtte finne litt nettstoff for å hjelpe hjernen i gang. I en tråd på diyaudio er det (overraskende) vist gjennom måleforsøk at heller ikke kvartbølgeresonansen fra bakbølgen er signifikant, eller eksisterer i det hele tatt. Slik jeg tolker resulatet så må man regne med halve bølgelengden for alle kabinettets retninger
How "real" are internal standing waves? - Page 2 - diyAudio

Om jeg tolker resultet rett, så står jeg fortsatt for innlegg #43, men hvor det er halve bølgelengden og ikke kvarte som er rett - resonans ender med toerfaktor opp i frekvens.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.371
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den linken hadde jeg ikke lest før - interessant forsøk! Halvbølger i alle tre dimensjoner, altså, og elementet opptrer som en lukket ende. Har formodentlig noe med bevegelig masse og impedansmismatch mellom element og luft å gjøre. Det var nytt for meg.
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Skjønner at dette er kompliserte saker ja, kan ikke si jeg hang veldig godt med! Konkluderer vel enkelt og greit med at jeg i hvert fall ikke skal konstruere meg noen bassreflekskasser selv uten å ha satt meg en del bedre inn i dette. Eller gjelder det like mye for lukkede kasser kanskje?

Ellers har jeg ikke kommet så mye nærmere noe løsning, men ser jo at DSP er noe jeg absolutt bør ha. Problemet blir vel delay mot sattelittene, eller overdramatiserer jeg...? Finnes det noe måte å forsinke sattelittene tilsvarende mye i så fall, uten at det går utover lydkvaliteten? Kan vel flytte subbene lengere forover, men for det første tror jeg ikke det lar seg gjøre av plasshensyn (uten at jeg vet hvor mye vi snakker), og for det andre låser det jo subbene til å stå ca her uten at det nødvendigvis er der de låter best.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
De innvendige resonansene gjelder alle former for kasser - lukket som bassrefleks. Dog vil demping innvendig gjøre disse resonansene mindre hørbare/problematiske.

Når det gjelder DSP og delay, så er det utvilsomt mest fleksibelt å kjøre hele signalet gjennom DSP. Jeg ser det er nevnt tidligere, men det skader ikke å understreke dette: Nå delefrekvens begynner å bevege seg mot 2-300Hz, så må man også begynne å ta hensyn til baffel-step. Det vil si at basselementet stiger 6-7dB i nivå oppover i mellomtonen, og at dette må kompenseres for/dempes ned.

Så: Hvis en ønsker å kun bruke analogt, aktivt delfilter, er det enkleste å dele basskasse og monitor i området rundt 80-100Hz. Da har man rimelig kontroll på både innvendige resonanser i basskassen, baffelstepet og fase. Monitorenen vil likevel være befridd for mye jobbing/bevegelse der det kreves mest.
baffelstep.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn