Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

  • Trådstarter Øyvind Kjellin
  • Startdato
Ø

Øyvind Kjellin

Gjest
Jeg har begynt letingen etter en ny Intregrert Forsterker i prisklassen
kr. 20.000 til kr. 35.000.
Er ikke i 20 årene så jeg liker en noe mørk/varm tone.
Hva er anbefalingen der ute når jeg sier: Marantz PM-11 S2,
Electrocomp. ECI-5, Hegel H-200, Bryston B 100 DA-SST,
Krell Kav-400xi.

Tøffe
 
D

dtddiver

Gjest
Rega har nettopp kommet med en ny integrert, Elicit, i den prisklassen. Fått glimrende omtale i bla Tone,med en musikalsk og 'voksen' presentasjon ifølge det jeg har lest. Veldig nysgjerrig på denne selv.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

I følge preferansen din tror jeg du skal styre unna Hegel og Krell..
Hva med Naim SuperNait, Rega(som nevnt), ARC eller Cary hvis du tåler rør?
Ellers spiller franske forsterkere generelt med litt mørk klang(for å matche alt for lyse franske høyttalere, he-he :p)

mvh M
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Litt av et myserium at du svarte slik, Lyngen ;D ;D ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Bare fordi jeg dytter frem de små ehh.. kremt.. 8).
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

Øyvind Kjellin skrev:
Jeg har begynt letingen etter en ny Intregrert Forsterker i prisklassen
kr. 20.000 til kr. 35.000.
Er ikke i 20 årene så jeg liker en noe mørk/varm tone.
Hva er anbefalingen der ute når jeg sier: Marantz PM-11 S2,
Electrocomp. ECI-5, Hegel H-200, Bryston B 100 DA-SST,
Krell Kav-400xi.

Tøffe
Hei du....
Jeg er 52 og godt på veg mot 53 - som deg liker jeg overhode ikke kvass lyd. Så er det sagt.

Spm: Hva slags høytalere og cd-spiller har du???? Er desse mørke eller lyse/nøytrale i lyden.

Har selv en Hegel H200 som jeg har matchet med en Cary 306.  Dette er en herleg kombo.... Spiller fantastisk..
Elles så trur jeg jeg vil anbefale H200 på sterkeste uansett.  Denne er nøytral, men heller mot det varme.  Har kraft og overskudd til det meste og spiller musikk så nakkehårene reiser seg og tårene triller - til tider - "gåsehudfaktor m/tillegg"
Les testene i Fidelety av denne på Hegel sin hjemmeside www.Hegel.no.  Konklusjonene til K. Vadseth stemmer overens med min oppfatning av spilleren.
Trur Hegel H200'en vil passe inn i flere komboer grunna at den er så pass nøytral. Så er den jo pen å se på også...
Om du vil prate om min erfaring kan du kontakte meg på mail: freddwb@operamail.com så utveksler vi tlfnr.

Ha en strååålendes aften
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fin shortlist. I øvre enden av prissegmentet finnes også Naim Supernait, med integrert DAC. Den er langtfra teit, ryktes det.
 
Ø

Øyvind Kjellin

Gjest
Hei
Høytalere er tenkt Audiovector mi3 Signature/ S3 Signature.

Tøffe
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

Øyvind Kjellin skrev:
Hei
Høytalere er tenkt Audiovector mi3 Signature/ S3 Signature.

Tøffe
Hei du...
Desse høyt har jeg hørt på Hegelutstyr på Hificenterkjeden nå Soundgarden.  Det lyder kjempebra - fin diskant, nydeleg mellomtone og verkeleg punch i bassen -stram og opplsøst.
For meg verker dette å vere gode høytalere til Hegel H200..
Lykke til
 
Ø

Øyvind Kjellin

Gjest
OYVJORGE

Nytt bør det ikke være, så brukte ting 1 til 2 år kan være brukbart.
Nye dingser har som regel bedre innmat til samme pris.

Tøffe
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Accuphase er nevnt her og dette er vel noe av det beste med tanke på holdbarhet og lydkvalitet...

Av det jeg har hørt kan vel betegnes som "voksen" lyd uten imponatorfaktor.

Litt rund "sukkret" diskant om du vil.

Ville sjekket Spendor høytalere som jeg tror ville passet dine preferanser.

Utrolig gode høytalere.

Har dog aldrig hørt Hegel helle mot det "varme"

Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Accuphase til AV eller eventuelt kunne Hegel passe bra til Spendor (som jeg også tror ville passet deg)?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvis du ønsker en type varm lyd som passer gode så vel som mindre bra innspillinger, kan en god integrert rørforsterker sammen med effektive høyttalere være vel så bra som den vanlige varianten med kraftforsterkere og tradisjonelle høyttalere.

En kombinasjon som har fått mange godord er Almarro 318B, testet hos 6moons.,sammen med WLM f.eks. Diva, testet Lyd og Bilde.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

Øyvind Kjellin skrev:
Nye dingser har som regel bedre innmat til samme pris.
Det kommer veldig an på. Hifi har paralleller til den amerikanske bilindustriens klassiske "same shit new wrapping".
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

alfao skrev:
Accuphase er nevnt her og dette er vel noe av det beste med tanke på holdbarhet og lydkvalitet...

Av det jeg har hørt kan vel betegnes som "voksen" lyd uten imponatorfaktor.

Litt rund "sukkret" diskant om du vil.

Ville sjekket Spendor høytalere som jeg tror ville passet dine preferanser.

Utrolig gode høytalere.

Har dog aldrig hørt Hegel helle mot det "varme"

Mvh
Hei du...
Har du hørt Hegel H200?
Alle tester sier at Hegel H200 er nøytral men heller mot det varme
I flg H.Rognlien er den klart bedre enn Krell KAV400XI til den dobble prisen...

Til sammenligning kan også nevnes at en kamerat av meg nettopp har  byttet frå 160W ampen H2A til den store på 300W H4A i MkII versjon.
Lydbildet har blitt  mye varmere etter dette byttet - kun amp skiftet samme kabling som før..

Hegel er IKKE så Kald og Klinisk som fordommene skal ha det til - og iallefall ikke på Hegel H200 og  MkII versjonene elles... ;)

Til Trådstarter så anbefaler jeg at han får låne med seg interessante forsterkere hjem for å prøve i sitt eget anlegg/oppsett og ikke minst i sitt eget ROM.
Ha også et opent sinn.  HEGEL er faktisk meget bra produkter som får Gode kritikker i alle tester......... 8)

mvh
56fwb
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
56fwb skrev:
alfao skrev:
Accuphase er nevnt her og dette er vel noe av det beste med tanke på holdbarhet og lydkvalitet...

Av det jeg har hørt kan vel betegnes som "voksen" lyd uten imponatorfaktor.

Litt rund "sukkret" diskant om du vil.

Ville sjekket Spendor høytalere som jeg tror ville passet dine preferanser.

Utrolig gode høytalere.

Har dog aldrig hørt Hegel helle mot det "varme"

Mvh
Hei du...
Har du hørt Hegel H200?
Alle tester sier at Hegel H200 er nøytral men heller mot det varme
I flg H.Rognlien er den klart bedre enn Krell 400XI til den dobble prisen...

Til sammenligning kan også nevnes at en kamerat av meg nettopp har byttet frå 160W ampen H2A til den store på 300W H4A i MkII versjon.
Lydbildet har blitt mye varmere etter dette byttet - kun amp skiftet samme kabling som før..

Hegel er IKKE så Kald og Klinisk som fordommene skal ha det til - og iallefall ikke på Hegel H200 og MkII versjonene elles... ;)

Til Trådstarter så anbefaler jeg at han får låne med seg interessante forsterkere hjem for å prøve i sitt eget anlegg/oppsett og ikke minst i sitt eget ROM.
Ha også et opent sinn. HEGEL er faktisk meget bra produkter som får Gode kritikker i alle tester......... 8)

mvh
56fwb
Ups...Var ikke meningen og tråkke deg på tærne ;)

Har hørt h200 i et par anledninger i ukjente omgivelser...Men har aldri oppfattet den som "Varm" i lyden....Kan være mange årsaker til det...Kilde og høytalere spiller jo mye inn her..

For noen år tilbake hadde jeg en hegel h1 på hjemlån og den gikk likke fort ut som den kom inn. Jeg er ikke fan av "feit" lyd eller utstyr som"maler med bred pensel"

Klinisk lyd liker jeg heller ikke,noe som jeg synes de forrige Hegel produktene hadde tendenser til...

Kan være h200 matchet riktig låter kanon, noe jeg har tilgode og høre.
Dette er hvordan jeg oppfatter Hegel, og om andre har bedre erfaringer er det helt greit..
Bassgjengivelsen Til Hegel har altid virket bra i mine ører...Kontrollert og fast.

Anbefaler trådstarter og høre på div utstyr i butikken, danne seg et bilde av hvilken lyd en likte best og handle deretter..

Mvh
Alfao
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ønsker anbefaling om Hi Fi, Intregrerte forsterkere

alfao skrev:
56fwb skrev:
alfao skrev:
Accuphase er nevnt her og dette er vel noe av det beste med tanke på holdbarhet og lydkvalitet...

Av det jeg har hørt kan vel betegnes som "voksen" lyd uten imponatorfaktor.

Litt rund "sukkret" diskant om du vil.

Ville sjekket Spendor høytalere som jeg tror ville passet dine preferanser.

Utrolig gode høytalere.

Har dog aldrig hørt Hegel helle mot det "varme"

Mvh
Hei du...
Har du hørt Hegel H200?
Alle tester sier at Hegel H200 er nøytral men heller mot det varme
I flg H.Rognlien er den klart bedre enn Krell 400XI til den dobble prisen...

Til sammenligning kan også nevnes at en kamerat av meg nettopp har  byttet frå 160W ampen H2A til den store på 300W H4A i MkII versjon.
Lydbildet har blitt  mye varmere etter dette byttet - kun amp skiftet samme kabling som før..

Hegel er IKKE så Kald og Klinisk som fordommene skal ha det til - og iallefall ikke på Hegel H200 og  MkII versjonene elles... ;)

Til Trådstarter så anbefaler jeg at han får låne med seg interessante forsterkere hjem for å prøve i sitt eget anlegg/oppsett og ikke minst i sitt eget ROM.
Ha også et opent sinn.  HEGEL er faktisk meget bra produkter som får Gode kritikker i alle tester......... 8)

mvh
56fwb
Ups...Var ikke meningen og tråkke deg på tærne ;)

Har hørt h200 i et par anledninger i ukjente omgivelser...Men har aldri oppfattet den som "Varm" i lyden....Kan være mange årsaker til det...Kilde og høytalere spiller jo mye inn her..

For noen år tilbake hadde jeg en hegel h1 på hjemlån og den gikk likke fort ut som den kom inn. Jeg er ikke fan av "feit" lyd eller utstyr som"maler med bred pensel"

Klinisk lyd liker jeg heller ikke,noe som jeg synes de forrige Hegel produktene hadde tendenser til...

Kan være h200 matchet riktig låter kanon, noe jeg har tilgode og høre.
Dette er hvordan jeg oppfatter Hegel, og om andre har bedre erfaringer er det helt greit..
Bassgjengivelsen Til Hegel har altid virket bra i mine ører...Kontrollert og fast.

Anbefaler trådstarter og høre på div utstyr i butikken, danne seg et bilde av hvilken lyd en likte best og handle deretter..

Mvh
Alfao
Hei igjen alfao......

Føler meg ikke tråkket på - hverken på tær eller andre steder.. :)
Det var bare pga at dine uttalelser ikke stemmer overens med skriverier/tester vedr lydsignaturen på H200, at spørsmålet ble stillt... Det er alltid slik "at smaken er som baken - todelt" (minst).  Vi er forskjellig med forskjellig oppfatninger på hva som er bra og mindre bra - heldigvis.  Det skal vi respektere hverandre for.

Hegel H200 er ikke varm når en sammenlikner med feks McIntosh, "gamle" Electrocompaniet og slike lydsignaturer...
Den er heller ikke kald og klinisk, selv om den er oppløst i diskanten, har en herleg Mellomtone og fast og fin bass m/trøkk - i hvertfall i mitt oppsett og rom  som ER min referanse..
Enig at Trådstarter bør høre i forretningen først på hva som er av interesse og deretter få på hjemlån for en siste "sjekk".  Det er tross alt hjemme han har sitt ROM og det er der hans referanser på lyd er.  De fleste HiFi?forretninger er villige til hjemlån, så det skulle ikke vere noe problem Trådstarter.

med vennlig hilsen
56fwb
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Soundgarden ved Solli plass Oslo, bør kunne demonstere mye aktuelt, bla Hegel og Audiovektor kombinasjon. Et hjemlån er beste måten å velge anlegg på. Lån med 2 kandidater HT+Amp hjem en helg, så har du 4 kombinasjoner å prøve ut...

Høyttaler plassering er meget viktig...
Sleiven
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Har du sett eller prøvd den meget vellydende Graaf GM50? I utgangspunktet ligger den kanskje litt over det nevnte budsjettet, men jeg ville hørt med AudioArt om han kanskje har en demo eller brukt liggende av denne fantastisk gode forsterkeren.



Mer info og en flott skrevet test av Ken Kessler finner du her: http://www.audioart.no/graafint.php
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.335
Torget vurderinger
8
Valentino skrev:
Fin shortlist. I øvre enden av prissegmentet finnes også Naim Supernait, med integrert DAC. Den er langtfra teit, ryktes det.
Kan skrive under på det! Hørte den koblet opp på Tannoy Prestige Kensington SE hos Resonans i Stavanger i går, spillte ringer rundt et par andre forsterkere. Noe av det desidert beste jeg har hørt uansett prisklasse...

Mvh
Bia
 
Ø

Øyvind Kjellin

Gjest
Her var mange gode forslag.

Har hørt på Hegel H100. Den ble som en annen også sier, for tynn.
Desverre så hadde de ikke H200 inne der og da.

Tøffe
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Electrocompaniet ECI-5 har jeg mer tro på når det gjelder ønsket lyd.
Jeg kunne også antatt at f.eks Usher 6381 hadde harmonert med denne ampen til ønsket
lydideal.
I alle tilfeller tror jeg faktisk at jeg ville sett på denne Usher 6381.

Jeg tror faktisk at det tenkte valget her, Øyvind K, av da Audiovector sine m3/S3, ikke er det som ville være
ett naturlig valg for det jeg her oppfatter som ønsket lyd ideal. S3 har en altfor nøytral gjengivelse, som er meget langt fra ditt ønske i klangbilde...
Jeg mener at det kan ha noe for seg å revurdere høyttalervalget først, her.
Se heller på Usher, og jeg tror at da nevnte modell (koster ca det samme som S3), er mer på linje med behovet ditt, og vil lette valget av forsterker betraktelig, sett i sammenheng, her.

I alle tilfeller, her en en utførlig sammenlikning av "dem" gjordt av en bruker på ett annet forum her i Norge:
Audiovector VS Usher


mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Et veldig direkte språk i den testen man ikke får i HiFi blader :).

Jeg vet ikke om jeg er enig i at Usher passer Øyvind med henhold til varm/mørk "voksen" klang. Med å revurdere høyttalere er jeg derimot litt enig i. Spendor s8e var et godt tips, imo. ProAc også kanskje. Totem?
 

Perpåljanus

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei
Bedre forsterker en Naim Supernait til disse høyttalerne tror jeg du ikke finner. Har selv hørt Supernait og det spilte helt fantastisk. Og så kan du klare deg med en rimligere cd-spiller med godt drivverk ved å bruke dacen som sitter i den . Kommer til å investere i slik forsterker etter hvert.

Mvh
Per

Øyvind Kjellin skrev:
Hei
Høytalere er tenkt Audiovector mi3 Signature/ S3 Signature.

Tøffe
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg ville også revurdert ht valget da disse vel er en tanke skarpe i toppen særlig med annet lyst utstyr. Selvsagt kjøpe nyere brukt for å strekke pengene. For tiden har jeg EC og Audiophysics som er en veldig god kombo. Ht strammer opp den litt myke EC-lyden. Bare for å ha nevnt at matching er alfa og omega. Uansett hva du velger må du ta det med hjem og prøve.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Øyvind Kjellin skrev:
Jeg har begynt letingen etter en ny Intregrert Forsterker i prisklassen
kr. 20.000 til kr. 35.000.
Er ikke i 20 årene så jeg liker en noe mørk/varm tone.
Hva er anbefalingen der ute når jeg sier: Marantz PM-11 S2,
Electrocomp. ECI-5, Hegel H-200, Bryston B 100 DA-SST,
Krell Kav-400xi.

Tøffe

Kjøp brukt.
Mye bra der ute nå...
Eller Cayin H80 ny
Kav-400 er bra, men mer nøytral enn mørk
 

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Tips fra en annen "gammel mann": Cary SLI-80 hos Lyric. Greit innen prisrammen ny.
 
U

utgatt60135

Gjest
Karre skrev:
Tips fra en annen "gammel mann": Cary SLI-80 hos Lyric. Greit innen prisrammen ny.
Den er vel ikke varm/mørk/myk i klangen? Accuphase derimot....
 

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Cary SLI-80? Hovedkarakteristikken er klassisk rørlyd, Lyngen, klassisk rørlyd ......
 
Topp Bunn