På tur og reise Ønsker anbefaling av spesielt gode overnattings- og spisesteder på tur fra sør til vest

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei folkens.
Siste uken i juni tenker vi å kjøre fra Sørlandet til Hardanger, Hardanger - Bergen og Bergen - Sørlandet, evt motsatt vei. Har en uke på oss omtrent. Satser på å gå noen dagsturer, mål om Dronningstien og kanskje Trolltunga i Hardanger.
Vi er godt over gjennomsnittet interessert i mat, matkultur, mat&drikke osv og har ikke lyst til å kaste bort ferien på halvdårlige kjedehotell og kjederestauranter. Synes det er vanskelig å finne de små, gode plassene vha internettsøk og lurer på om noen her på hfs kan ha tips til overnattingssteder, restauranter o.l. med spesiell fokus på topp matopplevelser? Lokalkunnskap er gull. Er villig til å kjøre mange ekstra mil om det finnes steder som er verdt et besøk.
Blir evig takknemlig for gode tips:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjører du gjennom Rosendal så er Rosendal turisthotell å anbefale.
Mange år siden jeg var der riktignok men da var det bra og glitrende mat og atmosfære.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Hvis du tar turen over Hardangervidda finner du Gretteberg kafe på Haugastøl. Tror det er 3. generasjon som driver den nå, kun sommerstid. Selve kafeen er en reise tilbake til 70-tallet, inkludert dekketøyet. Selv prisene minner om forna dar.
Og maten? «Ekte, god, heimelaga» er en klisje som brukes alt for ofte uten grunn, men her er den dekkende. Maten er fjernt fra den vanlige veikrostandarden. Spesiellt rømmegrøten er himmelsk. Jeg bor ca. en times reise unna, og tar turen flere ganger i løpet av sommeren. Aldri noe problem å fylle bilen når Gretteberg er målet.
Minuser?, tja, eneste jeg kommer på er inn/avkjøringen i en sving, og litt mutt servitør.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Kjører du gjennom Rosendal så er Rosendal turisthotell å anbefale.
Mange år siden jeg var der riktignok men da var det bra og glitrende mat og atmosfære.
Rosendal er et alternativ, takk for tips. Det ligger jo ikke hinsides langt unna Odda-Kinsarvik som vel må bli utgangspunkt for Dronningstien og Trolltunga.

Hvis du tar turen over Hardangervidda finner du Gretteberg kafe på Haugastøl. Tror det er 3. generasjon som driver den nå, kun sommerstid. Selve kafeen er en reise tilbake til 70-tallet, inkludert dekketøyet. Selv prisene minner om forna dar.
Og maten? «Ekte, god, heimelaga» er en klisje som brukes alt for ofte uten grunn, men her er den dekkende. Maten er fjernt fra den vanlige veikrostandarden. Spesiellt rømmegrøten er himmelsk. Jeg bor ca. en times reise unna, og tar turen flere ganger i løpet av sommeren. Aldri noe problem å fylle bilen når Gretteberg er målet.
Minuser?, tja, eneste jeg kommer på er inn/avkjøringen i en sving, og litt mutt servitør.
Tror kanskje vi holder oss syd og vest for vidda på denne turen, men takk for supert tips. Legger det på minne til neste gang noen foreslår Peppes på Geilo...:)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Haaheim gård på Tysnes er sterkt anbefalt mhp mat og atmosfære. Noe over turisthotellklassen, selv de gode, mhp servering. Har vært der selv, selv om det begynner å bli noen år siden.

Strålende tips! Har lest om Haaheim, men hadde gått i glemmeboka. Slike steder er midt i blinken og et meget godt eksempel på det vi søker:)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er noe blandet ja. Er man virkelig interessert søker man opp de mindre entusiaststedene. Vi har dobbeltrom på Kvitnes Gård i Vesterålen om 2 uker.....
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
På Voss:
Store Ringheim Hotell og Restaurant
Kan anbefales!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Kjører du gjennom Rosendal så er Rosendal turisthotell å anbefale.
Mange år siden jeg var der riktignok men da var det bra og glitrende mat og atmosfære.
Flott i Rosendal, Jeg trodde ikke jeg likte sau inntil jeg fikk en lammefilet på turisthotellet her. Kombiner med en konsert i Baroniet.
EDIT Søk ellers opp de historske hotell, oops ser aam1 var ute før meg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det er fint. Min søster er kommunedirektør der så nå for tiden så har jeg et "fast sted" jeg kan bo på dersom jeg besøker riktignok. Uansett, turisthotellet var veldig fint og anbefales (ikke forveksles med fjordhotellet :) )
Noen fotturer er også fint der. Melderskin er fint og det finnes kortere og lettere turer også

Screenshot 2021-06-07 at 17.41.02.png
 
Topp Bunn