Ønsker å teste rør på Rogue Audio M -150 monoblokker.

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Har nå eid mine M -150 i ca. 6 mnd og er meget fornøyd med disse.

Men lysten til å prøve ut andre rør har blitt større etter som tiden går. Orginalt så sitter det 4 stk KT 88 og 2 stk 12AU7 fra Electro-Harmonix, og 1 stk 12 AX7 fra Sovtek pr. blokk.
12 AX7 fra Sovtek er byttet mot et rør som det står 2BZ7 på, så jeg har ikke fåt testet dette org.røret.

Håper å oppnå enda bedre luftighet / oppløsning samt om mulig enda mer trykk i bassen.

Har tittet på hjemmesiden til Tube Depot, under de fleste rørene her er det mulig å velge mellom div alternativer ( Matching, Balanced Triodes, Matched + Balanced Triodes og Low nois and Microphonics ). Bør jeg velge "Matched + Balanced Triodes" da jeg kjører både balansert og i triodedrift, eller hva er riktig å velge. Som dere skjønner er jeg rimlig grønn på dette området.

For å gjøre saken enda mer komplisert for meg selv :)har jeg Cary cd 303 / 300 og Cary SLP 03 preamp, begge med rør. Her sitter det 12AU7 rør, men jeg kjenner ikke til merket.

For tiden spiller jeg på Klipch RF - 83, så for tiden vise når jeg kjøper meg nye høytalere.

Håper deres erfaringer kan hjelpe meg til å finne den gode matchen lettere.

Mvh
Nølle
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hvorfor gå over bekken etter vann, du finner det du trenger hos Motron.skriv ned hvilke rør du har og rådfør deg med mr Kvanlid.Han har et rimelig digert utvalg, og vet hva han snakker om.(tviler på at du finner særlig mange med større utvalg og bedre know how).Desuten sympatiske priser.Tlf32752150, 14-16, 18-19
mvh v
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kvanlid tar seg da ganske godt betalt.

Om du kjører balansert så bør du nok ta "Matched + Balanced triodes".

Balansert drift betyr jo at det kjører på differens og jeg tipper den differensen ikke blir helt riktig om de to triodene ikke er like. Det er muligens viktigere enn matchet par i en slik. :)'


Edit:
Du mener vel 12BZ7, ikke 2BZ7? ???
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Hei, har også et par M-150 monoblokker kjøpt av Håvar snapa for et år siden. Fantastisk forsterker. Bruker den sammen med Rogue Magnum99 forresten. Et magisk par..

Jeg fikk god veiledning av Snapa mht rør og det er det 12ax7 røret som gir størst lydmessig forskjell ved bytte. Jeg prøvde 6-7 forskjellige 12ax7 rør.

Det medfølgende Sovtek (litt hard mager lyd), Tung sol (veldig feit bass men deilig mellomtone). Telefunken (sånn hifi korrekt) og noen jeg ikke husker i farta. Det røret du har nå prøvde jeg med meget godt resultat, men endte opp med Mullard. Husker ikke benevnelsen på det nå men kan sjekke det senere hvis du vil?

Kostet 1200kr hos Motron for to stk.
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Endelig hjemme fra jobb ! :)

Takker for deres innlegg HiFi venner.

Jeg kommer nok til å ta kontakt med Kvanlid, men i første omgang var jeg ute etter erfaringer fra personer som har testet ut forskjellige rør på M - 150.

Ett par kjente på AV forum har testet ut og fått bra resultat med NOS Sylvania på sine Rogue Audio stereo 90 forsterkere. Dette er av interesse selv om dette ikke er samme rør som
sitter i M - 150.

Det hadde vært fint Haifi om du kunne finne ut betegnelsen på dette Mullard røret.

mvh
Nølle
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Hei. Det 12ax7 røret som passet best i mine M-150 monoblokker i mitt anlegg heter:

- Mullard ECC83 short plate 0-getter

Kostet 1100kr for 2 stk. ved forskuddsbetaling.

Jeg testet et par Virgo3 sammen med M-150 og virgoene var så tørr og mager i lyden at jeg måtte sette inn Tung Sol 12ax7 for å få litt fylde og bass.

Mao. lyden forandrer seg drastisk ved bytte av det ene 12ax7 røret.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Jeg har også Rogue-forsterker, og har noen sett 12ax7-rør.
Mene favoritter er noen Siemens Haslke NOS-rør, uten at jeg husker hele spesifikasjonen.
Har aldri byttet etter at jeg satte i disse. Tungsram og Mullard falt også i smak, men når som sagt ikke opp til disse.
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Det er lenge siden siste innlegg i denne tråden, men da tråden gjelder testing av rør på mine forsterkere så velger jeg å ikke starte en ny tråd.



Har i dag mottatt Generalex KT 88 rør i fra Tube depot, ser fram til å teste de ut i mine M-150 blokker.

På eskene har de satt på en klistrelapp, på 7 av rørene står det 34 og på den siste står det 33. Er det noen som kjenner til hva disse tallene står for ? Bias ?

Etter bruksannvisningen på blokkene skal biasen stilles på 40, så her synes jeg differansen er veldig stor om det er riktig som jeg antyder ovenfor.

Takk for hjelpen.

Mvh

Nølle
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Ingen som gi meg hjelp på spørsmålet i forrige innlegg?

Har satt inn rørene, men er usikker på om jeg tør å teste de. Kommer til å justere bias etter oppvarmingen, men på hva. Bruksanvisningen på forsterkeren sier 40, mens tallene 33 og 34 som står på eskene med de nye rørene, hva betyr de.

Er dårlig i engelsk tale og ekstremt dårlig skriftlig engelsk, så å kontakte Tube tepot kvier jeg meg for. Håper å få hjelp her på forumet.

Mvh

Nølle
 
Topp Bunn