Ønsker å skape debatt om aspekter ved alkoholovgivningen, hvor henvender man seg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg jobber med mat og drikke og er spesielt opptatt av alt som lagres på fat og er sært og obskurt.
Jeg har smakt noen fantastiske absinth og har vert borti flere cask strength single malt, felles for de alle er at de har en alkoholprosent på over 60% og er derfor regnet som ulovlig i Norge.
Jøg ønsker å starte en debatt med myndighetene om denne prosentgrensen, da den åpenbart bygger på mangel på informasjon om emnet.
Hvordan går man frem?
 
N

nb

Gjest
wotg skrev:
Jeg jobber med mat og drikke og er spesielt opptatt av alt som lagres på fat og er sært og obskurt.
Jeg har smakt noen fantastiske absinth og har vert borti flere cask strength single malt, felles for de alle er at de har en alkoholprosent på over 60% og er derfor regnet som ulovlig i Norge.
Jøg ønsker å starte en debatt med myndighetene om denne prosentgrensen, da den åpenbart bygger på mangel på informasjon om emnet.
Hvordan går man frem?
Lese aktuell bestemmelse og finne ut forarbeidene (om de i det hele finnes) til den, da finner du sannsynligiv begrunnelsen for den. Tror alt over 60% går på en eller annen legemiddelbestemmelse.

Kanskje de heller gir deg dispensasjon til privatimport enn å krangle med deg ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.157
Antall liker
4.320
Torget vurderinger
1
Det er antagelig nytteløst å åpne en debbatt direkte med/mot byråkratiet om dette. Dersom du ønsker å få gjort noe med dette er det en debatt for offentligheten som evt er inngangen. Deretter evt høringsuttalelser til nye lover, forskrifter og regler på området når anledningene byr seg. Det er også et spørsmål om å skaffe seg alliansepartnere (organisasjoner og politikere mm) som evt kan tale samme sak.

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
Jeg tror det er vanskelig å starte en folkebevegelse for sprit med høyere alkoholinnhold enn 60%.
 
S

Slubbert

Gjest
wotg skrev:
Jeg ønsker å starte en debatt med myndighetene (...) Hvordan går man frem?
1. Bygg en tykk murvegg.
2. Stang i murveggen til du dør.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
wotg skrev:
Jeg jobber med mat og drikke og er spesielt opptatt av alt som lagres på fat og er sært og obskurt.
Jeg har smakt noen fantastiske absinth og har vert borti flere cask strength single malt, felles for de alle er at de har en alkoholprosent på over 60% og er derfor regnet som ulovlig i Norge.
Jøg ønsker å starte en debatt med myndighetene om denne prosentgrensen, da den åpenbart bygger på mangel på informasjon om emnet.
Hvordan går man frem?
Hvorfor? kan du ikke bare blande to like deler 60% så får du 120%....?
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Det skulle bety at den som innehar lisens til å ta inn brennevin, selge eller skjenke slikt kan søke dep om å importere, for å ta et vilt eksempel, Single Malt Scotch whisky, som holder 61% Aj aj. Da kan polet bli et mye bedre sted! A`bunadh i "nærbutikken"

Mvh
Sniff
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Sniff skrev:
Det skulle bety at den som innehar lisens til å ta inn brennevin, selge eller skjenke slikt kan søke dep om å importere, for å ta et vilt eksempel, Single Malt Scotch whisky, som holder 61% Aj aj. Da kan polet bli et mye bedre sted! A`bunadh i "nærbutikken"

Mvh
Sniff
nettopp.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Send brev/mail til hu derre sure du vet ;)

Husker godt at det onkel i Gøteborg ville at vi skulle ta med oss over var 60 % om noe.
60% og sigarettpapir var´n alltid ivrig med å få med seg hjem fra Norge.

Skjønner ikke dette, er 60 så mye bedre enn 45 da ::) ;D

Noen som aner om 60 % fortsatt er grensen, tydeligvis både til Norge og kanskje andre land?

Beklager noe OT.

Mvh.KW
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
KW skrev:
Send brev/mail til hu derre sure du vet ;)

Husker godt at det onkel i Gøteborg ville at vi skulle ta med oss over var 60 % om noe.
60% og sigarettpapir var´n alltid ivrig med å få med seg hjem fra Norge.

Skjønner ikke dette, er 60 så mye bedre enn 45 da ::) ;D

Noen som aner om 60 % fortsatt er grensen, tydeligvis både til Norge og kanskje andre land?

Beklager noe OT.

Mvh.KW
Jeg undersøkte litt, og klarte faktisk å finne whisky på 61,5%.

Drikker man dette bart?? Norsk 60% drikker iallefall ikke jeg bart lengre ;D :-[

Så et program fra Scotland for en stund siden om whisky. Der ble det anbefalt å tynne ut whiskyen med litt vann for å komme ned på en gehalt på ca 35-+.....Å drikke 60% uansett brennevin vil vel etter kort tid "lamme" smaksorgene uansett?

Er dette egentlig et utspill rettet mot frp-ere med mere hår på brystet enn vett?

Det finnes jo evt. 95-96% og essens for de som vil ta den helt ut?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Brennevin med så høy alkoholstyrke er ment for å vannes ut ja. Absinth kommer jo ofte opp i 70% men så vannes den jo ut 8:1
Single malt som lanseres som cask strength, betyr jo nettopp at den er sluppet med den alkoholstyrken fatet hadde ved tapping, noe som betyr at den som nyter whiskyen selv kan avgjøre graden av utvanning.
 
Topp Bunn