Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Skal man designe en to-veis med 18" i bunnen så tøyer man strikken langt, og det krever et horn som kan gå ned til halve kilohertzen.
    Det hadde ikke jeg giddet å gå løs på som diy prosjekt iallefall.

Jeg har løse "Ø-topper" jeg skal leke meg litt med, men de skal deles ned mot TAD 12" mellomtoner.
    Har mere trua på det, men det blir en fire-veis sak.

Blir en slags Ø greie på steroider....med doble turboer og dobbel 21" eksos i bunnen.

:devilish: :cool::devilish:

Jeg tror kommende Ø med 15" kan bli en tøff og slem gøytaler med mere pondus enn 12" versjonen.

DonHenning

Medlem
    Ble medlem
    17.04.2020
    Antall liker
    5
    Skal man designe en to-veis med 18" i bunnen så tøyer man strikken langt, og det krever et horn som kan gå ned til halve kilohertzen.
    Det hadde ikke jeg giddet å gå løs på som diy prosjekt iallefall.

Jeg har løse "Ø-topper" jeg skal leke meg litt med, men de skal deles ned mot TAD 12" mellomtoner.
    Har mere trua på det, men det blir en fire-veis sak.

Blir en slags Ø greie på steroider....med doble turboer og dobbel 21" eksos i bunnen.

:devilish: :cool::devilish:

Jeg tror kommende Ø med 15" kan bli en tøff og slem gøytaler med mere pondus enn 12" versjonen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    8.012
    Nå var ikke det meningen å måle LM Audio opp mot Ø, men poenget var at det er mulig å lage 2veis med 18"
    Det er fullt mulig. Men jeg har jobbet en del med driverkonstruksjon. Hvis du vil ha membraner, oppheng osv som er optimale for bass og mellomtone er det en god del å velge i innenfor 15"-størrelse, mens til 18" blir det brått veldig mye mindre å velge i. I tillegg bør man for optimal ytelse dele 18" lavere enn 15". For en god 15" er typisk øvre delefrekvens i området 6-800Hz. For en 18", dersom man får tak i samme membranprofil osv, snakker vi 500-650Hz. Da er vi oppe i 600mm horn. Det er fullt mulig å lage noe basert på 600mm horn men om man allerede har presset grensene for driveren, og allikevel ikke får tak i delene som gjør 600Hz deling optimalt så må man fort på enda større horn. Ja, du skjønner, det lukter 3-veis lang vei, eller kompromisset blir vesentlig større. 15" er et ganske gyllent punkt både når det gjelder tilgjengelige deler, hva som er fysisk mulig med horn, hva drivere som kan spille helt opp vil kunne klare nedover osv. Hadde dette vært en vanlig konfigurasjon i PA-verdenen kan det hende dette hadde vært løst både for deletilgjengelighet, kompdrivere og horn, men slik er det altså ikke i dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn