Ærlighet eller "en hvit løgn"?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jepp, det er kveldens utfordring for folket på veven.
Sett at du er på lyttekveld hos en eller annen person. Det kan være hos en kamerat, eller det kan være hos en felles bekjent i audiofil-miljøet en plass nær deg.....

Hvordan ville du gitt uttrykk for hva du mener om lyden vedkommedes oppsett leverer? Ville du vært 100% ærlig, og forsøkt å forklare hva du synes, samt hvorfor du synes det, eller ville du vært politisk korrekt og servert "en hvit løgn"?

Jeg vet hva jeg ville sagt, men tenkte jeg skulle høre hva dere der ute mener.............

Proffen
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Ærlighet kommer man alltid lengst med. Det er nå min mening, og det burde ikke være en bombe ;)

Endre
Jepp, det er kveldens utfordring for folket på veven.
Sett at du er på lyttekveld hos en eller annen person. Det kan være hos en kamerat, eller det kan være hos en felles bekjent i audiofil-miljøet en plass nær deg.....

Hvordan ville du gitt uttrykk for hva du mener om lyden vedkommedes oppsett leverer? Ville du vært 100% ærlig, og forsøkt å forklare hva du synes, samt hvorfor du synes det, eller ville du vært politisk korrekt og servert "en hvit løgn"?

Jeg vet hva jeg ville sagt, men tenkte jeg skulle høre hva dere der ute mener.............

Proffen
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bryr meg forsåvidt ikke så mye om hvordan jeg selv synes lyden i et annet oppsett er.(ikke utad i hvertfall..)
Forstå meg riktig, klart jeg hører og registerer hvordan det låter.

Jeg synes det er spennende å høre hvordan andre har det og hvordan de oppfatter sitt eget oppsett.
Og ikke minst prøver jeg å memorere det inntrykket

Når det er sagt, kan jeg nok komme med noen velmente råd når jeg mener jeg kan bidra med noe på den fronten.

Men tilbake til trådstarters spørsmål:
Joda, en liten hvit løgn er nok på sin plass av og til om denne personen ikke er en veldig nær venn som vet hvilke klangidealer du selv står inne for.

En annen sak-
Mange av oss er nok alt for navlebeskuende når det gjelder eget oppsett.

Kjære brødre...ja også søstre:
Kom dere ut og lytt!!! :)

(dere risikerer faktisk bare å få nye venner, høre ny musikk og ikke minst høre på nye oppsett)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
Jeg er så enig, så enig med deg, Endre!
Men grunnen til at jeg spør, er at jeg selv har erfart at folk kan være litt vel politisk korrekt, eller "høflig" om en vil, fordi en ønsker å unngå å "trampe noen på tærne".............
Jeg synes nemlig det må være helt legitimt å hevde at lyden fra et oppsett ikke falt helt i smak, ut fra ens egne preferenser, og at en samtidig peker på hvilke faktorer som stikker seg ut!

Proffen
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Jeg pleier som regel dra frem de egenskapene jeg selv mener er gode i anlegget, ikke nødvendighvis dra frem de negative. Om jeg blir spurt om jeg liker det sier jeg nei, om det er mine ærlige mening. Å like er smakssak.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes en skal si hva en syns men være forsiktig med språket og passe på å si noe positivt først.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
selvsagt er det lurt å dra frem BÅDe positive og negative inntrykk.
De fleste oppsett har nok noe en kan omtale i positive ordelag, men jeg synes det er helt ok å fortelle hva en opplever mindre tilfredsstillende! OG IKKE MINST; jeg ville helt klart tålt at folk kom med tilsvarende kommentarer om mitt eget oppsett!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kommer an på situasjonen.  Er kameraten synlig meget fornøyd med sitt oppsett, så synes jeg slett ikke det er nødvendig å være gledesdreper.  Smaken er jo også forskjellig.

Blir jeg imidlertid forespurt om å gjøre en vurdering, så sier jeg hva jeg mener.  Også hvis kameraten spør om råd til forbedringer, samme om han er fornøyd eller ikke, så forsøker jeg å være ærlig.

Jeg er likevel ikke glad i å lyve, så i tilfellet der jeg ikke ønsker å være gledesdreper, så forsøker jeg å ikke kommentere på det jeg ikke er fornøyd med og fokuserer på de tingene som tross alt er positive (det er sjelden jeg hører anlegg som er helt blottet for positive egenskaper).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville nok ikke tatt fra personen eiergleden ved å snakke nedsettende om anlegget hvis vedkommende har stor glede av det og bare vil vise det frem. Da kan man i vært fall være diplomatisk i uttalelsene og la dem dreie seg mer om smak og behag i allefall, eller trekke frem det som fungerer.

Men jeg tror neppe jeg ville sagt noe jeg ikke kunne stå for.

Hvis han er genuint interessert i å forbedre oppsettet eller har noe til utprøving vil jeg nok være mye mer direkte og klar i talen.

Kommer også mye an på personen og hva han er ute etter. Er det lyd som er viktigst for han eller er det anerkjennelse, skryt og status?

Mange tar slikt ting svært personlig og oppfatter en kritikk mot deres kjøp og valg som en kritikk av dem, mens andre bryr seg katten og leter videre etter noe bedre og setter pris på oppriktighet.

Ingen fasit her mao.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Re: Ærlighet eller "en hvit løgn&quot

Muligens litt ot, men går man skuffet hjem fra en symfoniekonsert eller lign. fordi lyden ikke passer med sitt klangideal??

Men tilbake til trådstarters spørsmål:
Joda, en liten hvit løgn er nok på sin plass av og til om denne personen ikke er en veldig nær venn som vet hvilke klangidealer du selv står inne for.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Ærlighet eller "en hvit løgn&quot

Muligens litt ot, men går man skuffet hjem fra en symfoniekonsert eller lign. fordi lyden ikke passer med sitt klangideal??

Men tilbake til trådstarters spørsmål:
Joda, en liten hvit løgn er nok på sin plass av og til om denne personen ikke er en veldig nær venn som vet hvilke klangidealer du selv står inne for.
Mulig jeg ordla meg litt diffust...

Det jeg mente var at om den nære vennen vet hvordan du selv tenker og hva du har som klangideal, er det lettere for han/henne å forstå hva du mener ved en eventuell anbefaling etc.

Når det gjelder konserter -(og de er det blitt MANGE av) så tror jeg at jeg skjelden eller for å si aldri, har gått skuffet hjem på grunn av slikt du nevner.
Men tolkning, ja  ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det er jo ja ikke sikkert at alle liker lyden slik som du liker den Proffen.

Diplomati er en ting, men om man skjønner at noe er riv ruskende galt, og man mener å ha løsningen, da kunne man jo kanskje hinte litt, uten å tåkelegge sin mening!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Re: Ærlighet eller "en hvit l

Det er jo ja ikke sikkert at alle liker lyden slik som du liker den Proffen.

Diplomati er en ting, men om man skjønner at noe er riv ruskende galt, og man mener å ha løsningen, da kunne man jo kanskje hinte litt, uten å tåkelegge sin mening!
Åpenbare feil som feilfasing av høyttalere bør man såklart påtale. På en lokalradio i mitt nærområde for en tid siden sendte de lyden ute av fase en god stund, jeg ringte inn og gjorde dem oppmerksom på dette, det var nytt for dem, og om litt ordnet det seg. ;D
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Ærlighet er alltid best! Spørsmålet er hvordan den blir presentert. Når noen sier at det låter dritt i et gitt oppsett kan det i og for seg være riktig, men å si det på den måten bidrar veldig lite til å hjelpe vedkommende videre. Jeg tror dessverre at det er noe av problemet med en del personer i denne hobbyen. De er selvutnevnte "fasiter" på hvordan det skal være.

Om det låter helt dritt, så er det bedre å få det presentert på en slik måte at det kan være mulig å nå noe nærmere det som er "nirvana".

Et annet viktig poeng er at andres mening i visse tilfeller er totalt uinterressant! Jeg kan spørre, og da ønske et svar, men har ikke behov for at noen kommer å gir meg svar/fasit på noe jeg ikke lurer på!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja, en kompis da som jeg har "tweaka" annlegget til i sin tid hadde hatt noen høyttalere i noen år... så fikk jeg endelig lov til å "røske opp litt i kabalen da vøtt"

Det første jeg gjorde var å bytte høyre høyttaler ut med venstre... Du sku sett øya på'n!

"Åffer gjorde du det da?

Da kom det tørt fra meg... " "Det står høyre og venstre på dem..."

Da sa'n "He?"

;D
 

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Ærlighet eller "en hvit løgn&

Ærlighet er alltid best! Spørsmålet er hvordan den blir presentert.
Enig. En bekjent av meg uttalte ifm diskusjon om hvordan gi medmennesker konstruktiv kritikk; "Enhver vil forstå hva du mener, bare du sier det på den riktige måten!" Dvs. du kan ha sterke synspunkter mot hans/hennes mening, men måten du sier det på vil være avgjørende for hvordan motparten oppfatter deg og ditt budskap. Sikker kan man jo aldri være, men ordvalg kan i det minste redusere sjansen for å trampe andre på tærne :D
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Dette her blir omtrent som om man er bedt til middag hos noen og så blir man spurt om det smakte. Ja, da sier jeg ikke: Fy faen dette smaker jo nesten ingenting, eller svarer det som verre er.... ;D
Litt av det samme blir det om jeg skal høre på musikk hos andre. Blir jeg spurt om hva jeg syntes så blir det nok et noe diplomatisk svar... Man skal som kjent ikke gjøre skam på vertskapet
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Hvis personen selv er i himmelsk ekstase, er jeg ikke slem og buldrer løs med det som er negativt. Men jeg formulerer meg på en måte hvor jeg sier hva jeg mener, uten å virke støtende. Og jeg passer alltid på å dra frem det som er positivt, med en liten vinkling mot at, jeg ville kanskje ha foretrekt det slik eller slik kanskje. Det viktigste i denne hobbyen er ikke å ha den beste lyden, men å kunne kose seg med den lyden man har syns jeg..! :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jepp, det er kveldens utfordring for folket på veven.
Sett at du er på lyttekveld hos en eller annen person. Det kan være hos en kamerat, eller det kan være hos en felles bekjent i audiofil-miljøet en plass nær deg.....

Hvordan ville du gitt uttrykk for hva du mener om lyden vedkommedes oppsett leverer? Ville du vært 100% ærlig, og forsøkt å forklare hva du synes, samt hvorfor du synes det, eller ville du vært politisk korrekt og servert "en hvit løgn"?

Jeg vet hva jeg ville sagt, men tenkte jeg skulle høre hva dere der ute mener.............

Proffen
Pffffd....enkelt! ;D
Diplomatisk uten å være rosende.
Kritisk uten å være arrogant.

Lett å bedømme slike anlegg etter egen smak....,vær forsiktig med det.
Bedøm anlegget etter din venns musikksmak.
Liker han hardtmetall,og du lettjazz...legg dine egne ønsker på hylla og bedøm etter hvordan han liker titanlegeringer....
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Pffffd....enkelt! ;D
Diplomatisk uten å være rosende.
Kritisk uten å være arrogant.

Lett å bedømme slike anlegg etter egen smak....,vær forsiktig med det.
Bedøm anlegget etter din venns musikksmak.
Liker han hardtmetall,og du lettjazz...legg dine egne ønsker på hylla og bedøm etter hvordan han liker titanlegeringer....
:D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Re: Ærlighet eller "en hvit l

Ærlighet varer alltid lengst.!
Hvorfor skal du "lyve" om at dette låt slik eller sånn, når det hørtes helt jævlig ut.?
Lyver du, så kan vedkommende gå i trua om at anlegget er topp selv om det er ræva, hvem er tjent med det.?
Jeg ville absolutt ikke sagt det på en stygg måte, men kanskje spurt om han syns det kanskje var litt mye her eller litt lite der, litt mer spørrende enn å bare blåse ut om dine egne meninger..
Å reprodusere musikk i eget hjem er ikke lett, derfor er det viktig at vi hjelper hverandre så godt vi kan.!

Jeg har driti meg litt ut en gang, fortalte at stemmer skal ikke vandre den ene veien selv om vokalisten går opp noen oktaver, den plata kjenner jeg såpass godt at jeg vet at vokalisten skal stå i senter, det gjorde hun ikke her..
Det låt tåredryppende vakkert ellers, så jeg spurte rett ut om delefilter var ødelagt eller om det var noe annet galt, for her er det garantert noe som er feil..
Ble godt kjent med denne kroppen etter hvert, dette var mitt første møte med vedkommende forresten, så fikk jeg en telefon med en bekreftelse at jeg hadde rett, men at han ikke hadde hørt dette selv..
Feilen var forøvrig et rør som ikke var helt i form..

Vedkommende var nok ikke så glad i det øyeblikket jeg fortalte hva jeg mente, men i ettertid så tror jeg han er glad for at jeg var ærlig..
Så jeg oppfordrer alle til å si sin ærlige mening, men si det på en pen eller spørrende måte..

Jeg har også vært utsatt for at folk har prata dritt om mitt oppsett, at 15 kroners anlegg fra Kiwi låter bedre bare for at de har det, slikt syns jeg er utrolig barnslig :p
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ærlighet er uten tvil det som gjelder for meg.
Som det blir nevnt her så går det an å si det på en pen/orntli måte.

/jan
 
K

kathrine

Gjest
Hei!
Hvis eieren av lydanlegget er strålende fornøyd og trives med lyden, gidder ikke jeg å starte en avplukknings session, bare fordi lyden hans ikke ligger opp mot mine lydpreferanser. 8)

Hvis jeg fkk direkte spørsmål om.... ville jeg ymtet forsiktigt om de tingene som..... :eek:

Dog, hvis jeg med sikkerhet vet at det å flytte litt på høytalerne vil løfte lyden noen hakk ville jeg ha ymtet frampå om dette og vi kunne "flyttekost" sammen! ;D
Vh
S

PS : ,men det er fryktelig å komme til noen som har skrytt på seg "himmellyd" og når du kommer inn til dem ser du et par digre CVer!
Da er det tungt å være snill! :eek:
 
T

tjn

Gjest
Vi kan jo snu litt på det; hvordan ville VI blitt fortalt av en lytter hjemme hos oss at vedkommende ikke syntes det låt særlig bra? Selvsagt hadde han feil men han syntes nå det da....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi kan jo snu litt på det; hvordan ville VI blitt fortalt av en lytter hjemme hos oss at vedkommende ikke syntes det låt særlig bra? Selvsagt hadde han feil men han syntes nå det da....
Når folk kjem på besøk for å høyre lyden din, bør du vere såpass høfleg at du flyttar deg vekk frå sweetspot, og la gjesten sitte der.
 
K

kathrine

Gjest
;D ;D

Sendte "Audiophlie" E-post for en tid tilbake ???

Vh
S
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: Ærlighet eller "e

Vi har jo alle våre egne preferanser på hvordan vi mener lyden skal være.
Har selv opplevd å sitte foran anlegg til flere hundre tusen, og lurt på hva i all verden som er feil, eller mangler.
I de aller fleste tilfeller for mitt vedkommende har konklusjonen vært mangel av dynamikk.
Det spiller pent og pyntelig, selvfølgelig med masse trøkk, men når høyrefoten ikke helt vil være med på moroa?
Mye av dette har vært tungrevne drog av noen høyttalere.
Men som sagt, det er min lydfilosofi. Når personene som eier disse anleggene med stolte smilende fjes sier: Nå hva syns du? Ja, hva svarer man da?
Selvfølgelig kan man forsiktig ymte frempå om de tingene man savner, og det bør man kanskje for ærlighetens skyld, men jeg synes det er vanskelig å være totalt ærlig.
Mest sannsynlig, er det jo sånn at min lydfilosofi ikke er den riktige?
En hvit løgn er nok på sin plass til tider, i hvert fall hvis man ikke kjenner personen godt.

Mvh
Lars
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Nå har jeg også opplevd å komme til heftige oppsett, tatt med meg favorittmusikken min, og de platene som låter himmelsk hjemme. Tenkt at dette må jo bli nirvana, for så å oppleve en liten nedtur, det låt jo ikke så vakkert som jeg er vant til. Plutselig kommer neste spor, eller en annen kjent plate som jeg aldri har fått noen særskilt opplevelse med hjemme og vips så blomstrer dette fremmede anlegget opp.

Dessuten synes jeg ofte det er nyttig å sette seg ned og bruke noen minutter på å bli vant til anlegget, lytte på dets premisser og kanskje har det mange iboende kvaliteter likevel?

Ærlighet er best, men den bør være diplomatisk og konstruktiv om mulig.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Re: Ærlighet eller "en hvit løgn&quot

Nå mener ikke jeg at det finnes noen fasit for hva som låter "riktig" derfor er jeg stort sett nødt til å ta utgangspunkt i min egen smak. Da er det greiest å være ærlig, men å understreke at dette altså er utfra min egen personlige smak.

Å mene veldig mye om hva som er galt eller hva som kan forbedres er ofte veldig vanskelig uten selv å ha erfaring med de spesifikke komponentene og lytterommet de står i.
 
K

kiwi

Gjest
Vel her opplever jeg noe som heter "MISUNNELSE" i min krets, her er det noen som sitter med komponenter som riksantikvaren hadde satt pris på og fått ;D og de greier jaggu og kritisere omtrent alt annet av det de hører uansett pris og lyd ;D. Kan man da ikke heller inrømme og si at " jeg synes at jeg har fått til bra lyd til den prisen jeg har gitt for anlegget mitt" burde jo ikke være så vanskelig det. Men neida de jaggu prøver og si at de har noe av det beste som er med og kritisere andres ;D ;D ;D og i tillegg så er de så "voksne" at de gjør det bak ryggene. Helt greit og være ærlig men ærlig og misunnelse er to forsjellige ting
Mvh: Espen
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Jeg har hørt på en del private anlegg i høy prisklasse og synes vel stort sett at dem holder et bra nivå. Jeg har skjeldent opplevd et anlegg i denne klassen som direkte dårlig, men deler av gjengivelsen har kanskje vært ganske ordinær, mens andre deler har vært imponerende bra. Jeg finner det da naturlig å snakke mest om de delene som imponerer meg? Hvordan kan man unngå å kommentere trykket, bassen og detaljene hos Soundscape eller Madman?
Andre anlegg har kvaliteten gjevnt fordelt over hele spekteret, uten noen soleklare enkeltområder som stikker seg kvalitetsmessig ut, og da er det dette jeg henger meg opp i som en kvalitet i seg selv. Anleggene til Trompetnerd og StereoJoe er gode eksempler på dette.
Det anlegget jeg har hørt som har imponert meg mest til dags dato er anlegget til Morty. Her var det meste på et ekstremt høyt kvalitetsnivå, og jeg var fra meg av begeistring. Det var vel faktisk her jeg også kommenterte flest negative ting fordi jeg følte det var enda mer å gå på i forhold til plassering for å få ut det siste i bass og dynamikk. Fyttikatta, det anlegget der skulle jeg gjerne hatt!

For min del er hifi morsomt, men jeg opplever noen ganger at enkelte kanskje tar det litt mer seriøst og at det nærmest er et konkuranseaspekt i dette. For min del prøver jeg å kaste av meg det kritiske, vurderende blikket og fokusere på det positive og artige med hobbyen når jeg er på besøk. Dette betyr ikke at jeg unnlater å kommentere helheten eller mindre bra aspekter, men fokuset ligger liksom ikke der. Håper jeg kan fortsette å bli imponert og overasket av andre anlegg i mange år fremover.

Om jeg nå bare kunne få skaffet meg et par høyttalere som dem Morty hadde, steike... ;D
 
T

tjn

Gjest
Når folk kjem på besøk for å høyre lyden din, bør du vere såpass høfleg at du flyttar deg vekk frå sweetspot, og la gjesten sitte der.
Selvfølgelig gjør vi det, det sier seg selv, men hvordan vil du bli fortalt at anlegget ditt, som du er rimelig stolt over, ikke låter særlig bra i gjestens ører?
 
T

tjn

Gjest
Reknar med han peikar på dei svake sidene....elles er eg alltid open for ei oppgradering (til det betre, altså  :))
Det er jeg enig i.
Det jeg vil frem til er at som regel når vi skal diskutere lyd så ender vi opp med å egentlig diskutere følelser. Hvorfor skal det være lettere og være seriøs og objektiv når vi er hjemme hos folk/folk hjemme hos oss enn når vi diskuterer lyd her på forumet? Dette forumet er fullt av tråder som sporer skikkelig av, som regel p.g.a. at folk ikke tåler kritiken/smaken fra/til andre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Veeeldig mange kloke og veloverveide innspill her, folkens! ;D
Stilte spørsmålet litt fordi jeg er litt usikker på hvor ærlig folk setter pris på at en er.
Klart lydgjengivelse har med emosjoner å gjøre; musikk skal jo helst fremkalle ståpelsen!
Når en samles hos kamerater eller andre audiofile, burde en selvsagt kommentere det som oppleves som positivt. Deretter kan en gjerne kommentere det en synes er feil, eller mangler, og relatere dette til ens eget lydideal.
Har gjennom årene hørt en rekke rimelig seriøse oppsett, og vil vel ikke si at noen har spilt direkte dårlig. Men ifht preferenser og referenseoppsett, klart, da har jeg hørt oppsett med både litt slapp, udefinert bass og innestengte "boksaktige" mellomtoner. Dog har jeg til gode å høre pinlig skrikende diskanter..........;D
I slike tilfeller forsøker jeg da å forklare hvordan jeg synes det lyder, ut fra min preferense. Synes det må være legitimt, da jeg IKKE slakter noen oppsett!!!
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Ærlighet eller "en hv

Det avgjørende er ikke bare hva du sier, men også hvordan du sier det.
Jeg tror det er viktig at både vert og gjest har den riktige innstilling til et lyttebesøk. Vi bør alle være innstilt på å utveksle erfaringer for å lære av hverandre. Dele lidenskapen samtidig som man respekterer hverandres forskjellige smak. Det finnes selvsagt åpenbare feil og mangler som kan påtales, men i det store og hele er det viktig å huske på at det er få fasitsvar på hva som er god eller dårlig lyd.
 
Topp Bunn