Ærlighet eller "en hvit løgn"?

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
syns det er greit å være ærlig å si det som det er på en pen måte,og håpe andre er ærlig med deg.
alle har jo sin egen smak om åssen lyd de liker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.927
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er jeg enig i.
Det jeg vil frem til er at som regel når vi skal diskutere lyd så ender vi opp med å egentlig diskutere følelser. Hvorfor skal det være lettere og være seriøs og objektiv når vi er hjemme hos folk/folk hjemme hos oss enn når vi diskuterer lyd her på forumet? Dette forumet er fullt av tråder som sporer skikkelig av, som regel p.g.a. at folk ikke tåler kritiken/smaken fra/til andre.
Det vert noko anna når ein ikkje gøymer seg bak eit psevdonym. Dei fleste har faktisk mykje og godt utvikla folkeskikk, etter mi erfaring....
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Re: Ærlighet eller "en hvit l

Jeg har driti meg litt ut en gang, fortalte at stemmer skal ikke vandre den ene veien selv om vokalisten går opp noen oktaver, den plata kjenner jeg såpass godt at jeg vet at vokalisten skal stå i senter, det gjorde hun ikke her..
Det låt tåredryppende vakkert ellers, så jeg spurte rett ut om delefilter var ødelagt eller om det var noe annet galt, for her er det garantert noe som er feil..
Ble godt kjent med denne kroppen etter hvert, dette var mitt første møte med vedkommende forresten, så fikk jeg en telefon med en bekreftelse at jeg hadde rett, men at han ikke hadde hørt dette selv..
Feilen var forøvrig et rør som ikke var helt i form..
Her kjenner jeg meg igjen. Desverre ikke på å ha vært rask i kjeften, men på at jeg har det samme problemet. Så er spørsmålet: kan slike problem også komme av rommet? Jeg har ellers store problemer med dette som er en åpen løsning med mye åpen vegg. Skal uansett prøve med original-rørene i dacen og se hva som skjer...

Forøvrig så er jeg ytterst forsiktig med å kommentere lyd. Føler ikke helt jeg stoler på meg selv der enda, men har jo mine egne preferanser selvfølgelig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.582
Antall liker
3.121
Torget vurderinger
0
Ærlighet varer lengst - prøv det!

Ærlig mot hva? - dine egne preferanser ;)

LYD er SUBJEKTIVT.

LYD handler om FØLELSER.

Det er stor mulighet for at din ærlighet kan bidra til å ØKE den subjektive lydopplevelsen til eieren...............eller?
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Ærlighet er uten tvil det som gjelder for meg.
Som det blir nevnt her så går det an å si det på en pen/orntli måte.

/jan
Ja greit å hvere ærlig uten å trå de på beina ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Re: Ærlighet eller "en hv

PS : ,men det er fryktelig å komme til noen som har skrytt på seg "himmellyd" og når du kommer inn til dem ser du et par digre CVer!
Da er det tungt å være snill! :eek:
Har opplevd at to stk har kommet til "himmelriket" hos meg med CV..
En del CV er nemlig temmelig analytiske og kan under visse forutsettinger spille musikk, selv klassisk musikk kan låte vakkert på CV..
Satte de opp nesten som nærfeltmonitorer i et rom på 4x6 meter på kvalitets elektronikk, to audiofile som fikk totalt hakeslep over hva de kunne trille frem av god musikk, ingen av dem ble fortalt noe på forhånd, de kom inn med rene ører å ante ikke hva de hadde i vente..

Fy faen, er det mulig.? Sa den ene som var på besøk..
Ehhh.. Jeg blir her en stund til jeg, dette var skikkelig moro.. Sa den andre som kom på besøk..
Dette må ikke forveksles med High-End, men jeg kan med hånden på hjertet si at det spilte musikk på en bra måte og det svingte, foten gikk og det var ekstremt moro å få Bæd-Fi til å spille musikk..
Å få positiv respons med CV var skikkelig gøy.!
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
egentlig ett interesant tema dette.
det jeg gjør, er å sette meg inn i eierens mening med anlegget, hva jeg selv har som preferanser, er egentlig revne likgyldig for eieren. håper alle med endel fartstid etter hvert har gjort seg opp en mening om lyden av forskjellig utstyr. det skal heller ikke så mange ord fra eier for å gjøre seg opp en mening om hans oppfattelse av lyd og musikk. detter det setter jeg meg inn i denne type lyd. da først kan man komme med ris og ros.
syntes ikke det har noe med å vere ærlig det å kritisere etter eget idelal og lyd fra eget system.
etter at man hører klare sterke sider med anlegget, kan man jo høre med eier om det er dette som er noe av kjernen. da har man egentlig også gitt systemet ros. da er det konstruktiv kritikk, om man hører mulighet til forbedringer på andre steder(om det er noen da) eieren er faktisk også normalt enig i innvendingene.
selsakt har jeg hvert borte i endel som kritiserer kun etter eget hode, det er disse som ikke blir tatt opp som erlige, men som kun prøver å finne feil på annet utstyr. men ikke ser seg selv i speilet engang.
i bunn å grunn handler dette om : kjenn deg selv, først da kan du omgåes og kjenne andre. dette kan lett omsettes i musikk og lyd
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Tror det generelt er lurt å vente inntil vedkommende spør deg hva du synes om anlegget. Og da si det i forsiktige men presise ordlag. Er jo egentlig bare så enkelt som å tenke på hvordan du selv ville reagert kom det en "musikkprofet" og fortalte deg en masse negativt om anlegget ditt, som du ikke har spurt om å få vite. Derimot tror jeg det er sunt som manmge sier komme seg ut høre på andre anlegg, få andre til å høre på eget anlegg, og derifra ta en sunn diskusjon om hva er bra og hva er mindre vellykket. Men vi skal være klar over at ikke alle vil bli fortalt hva som er mindre bra med eget anlegg, og derfor lurt å vente til man blir spurt. Har en venn som har JR utstyr, og spiller det på noen selvbygde focal-ht. I mine ører er ikke dette bra, det er noe "grumsete" lyd bilde hele veien. Men vennen er stolt av sin selvbygde ht og uttaler at nå har han endelig fått den lyden han vil ha (uten å ha prøvd andre ht på anlegget sitt, men dog har han lyttet hos andre) Jeg oppfatter da at han ikke er mottakelig for å høre noen innspill ellers og derfor lar jeg vær åkommentere mitt syn på hans lyd da. Er jeg "feig" eller "klok"?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
Tror det generelt er lurt å vente inntil vedkommende spør deg hva du synes om anlegget. Og da si det i forsiktige men presise ordlag. Er jo egentlig bare så enkelt som å tenke på hvordan du selv ville reagert kom det en "musikkprofet" og fortalte deg en masse negativt om anlegget ditt, som du ikke har spurt om å få vite. Derimot tror jeg det er sunt som manmge sier komme seg ut høre på andre anlegg, få andre til å høre på eget anlegg, og derifra ta en sunn diskusjon om hva er bra og hva er mindre vellykket. Men vi skal være klar over at ikke alle vil bli fortalt hva som er mindre bra med eget anlegg, og derfor lurt å vente til man blir spurt. Har en venn som har JR utstyr, og spiller det på noen selvbygde focal-ht. I mine ører er ikke dette bra, det er noe "grumsete" lyd bilde hele veien. Men vennen er stolt av sin selvbygde ht og uttaler at nå har han endelig fått den lyden han vil ha (uten å ha prøvd andre ht på anlegget sitt, men dog har han lyttet hos andre) Jeg oppfatter da at han ikke er mottakelig for å høre noen innspill ellers og derfor lar jeg vær åkommentere mitt syn på hans lyd da. Er jeg "feig" eller "klok"?
klok....
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Takk Swans, mener jo det selv. Mao. ikke støtt man skal si det man synes kanskje. Den kloke tier er det noe som heter, så gjelder vel å se an litt tenker jeg.
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Ærlighet eller "en hvit løgn&

Ærlighet eller en "hvit løgn"?

Har man blitt bedt om å komme med synspunkter, kan man være ærlig, men diplomatisk. Hvis man ikke blir bedt om det, er det som regel lurest å holde en lav profil.

Det går uansett an å la tvilen komme tiltalte til gode. Vi har alle forskjellige referanserammer. Jeg kan ikke forvente at kameratens anlegg til 10k spiller like bra som mitt til 100k, eller som et annet til 500k, som i hvert fall noen av oss kan ha hatt gleden av å høre en eller annen gang.

De fleste anlegg spiller faktisk ganske allright hvis man tar hensyn til hva de koster. Det går alltid, vel, nesten alltid, an å si "at her har du jammen fått mye godlyd for pengene". Hvis man ikke kan si såpass, bør man sannsynligvis forholde seg så taus som mulig.

Men det er jo klart, at hvis kameraten tilfeldigvis skulle være ute etter å få bekreftet at anlegget hans er elendig, for eksempel fordi det kan være et nyttig argument å ha med seg når han skal diskutere en eventuell oppgradering med kona, går det jo an å strekke ut en hjelpende hånd.

Livet er for kort til å bli uvenner med gode kamerater på grunn av at de prioriterer annerledes når det gjelder hi-fi.
 
Topp Bunn