Årsaken til sikringen ryker, hvor får jeg hjelp?

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
I går satt jeg å lyttet til musikk, og som lyn i fra klar himmel så jeg det blinket til i den ene Rogue Audio M-150 monoblokken.

prøvde å sette inn en ny sikring etter å ha konstatert at denne var ødelagt. Satte på strømmen igjen, og etter en kort stund smalt det til.
Prøvde så å sette inn et annet rør samtidig som jeg satte inn en ny sikring. Satte igjen på strømmen, denne gangen satt jeg å så på røret mens det skulle varmes opp.
Plutselig så gnistret / lyste det opp ved sokkelen til det ene røret, så smalt sikringen igjen.

I dag har jeg tatt av lokket på denne monoblokken for å studere området rundt denne sokkelen. Etter en stund fant jeg et lite svimerke under en " dings ". Aner ikke hva disse små komponentene heter eller hvor man får kjøpt de. Men håper noen på forumet kan gi meg tips om hvor jeg kan få reparert dette. Jeg bor i Halden, så noen i Østfold hadde passet bra.
Jeg sendte en mail til planet Snapa i går for å høre hvem han bruker som verksted. Han har tatt kontakt og det virker som dette ordner seg på en positiv måte.


Hva kan være årsaken til at noe slikt kan hende ?

Mvh
Nølle
 

Vedlegg

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Jeg ser at pilen på bilde nr. 2 går feil vei !
 

Hifi-Olsen

Medlem
Ble medlem
26.03.2007
Innlegg
25
Antall liker
15
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
1
Ser ut som at du har fått overslag fra banen under motstanden og motstanden selv.
Går kanskje høye spenninger her, så kanskje motstanden skulle ha vært loddet litt opp fra printet.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Den burde vært skiftet, og løftet opp, slik andre nevner.
Det ser ut til at det er en 10kohm 0.6Watt motstand.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Biasmotstand?

Det er antakelig et av rørene har røket og da har tatt med seg biasmotstanden i samme slengen.

Medisinen er verksted + måling av samtlige rør, evnt. rørbytte.

Hør først med Planet Snappa om du greier å få det på garantien (rørbytte får du neppe, da), men Brynjar Kvanlid på Motron kan garantert hjelpe deg med både rep, rørmåling og evnt bytte.

Hvor gamle er rørene (antall timer spilt) ?

Johan-Kr
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Rørene er Genalex Gold Lion KT 88 og brukt i kun 20-25 timer, selvfølgelig kan det være noe feil med røret, men det er iriterende at det skal medføre så mye problemer som her.

Jeg stilte et multimeter på 20K ( aner ikke om det er riktig ), og målte den motstanden som det var brent ved til 9.00 - 9.98, tallene varierte hele tiden i måleperioden og sto aldrig stille.
To av de andre lå rolig på 9.99 og den siste på 9.96. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner disse tallene, men registrerer at den ene var umulig å få et fast tall på.

Jeg regner med at det er noen i østlandsområdet som kan hjelpe meg med å fikse dette.
Jeg har vært i kontakt med Planet Snapa i dag, det er mulig han kontakter konstruktøren for å høre hva som kan ha skjedd.
Jeg kjøpte forsterkerne brukt, og de er ca. 2.5 år gamle, så jeg er usikker på hva garantien sier her. Jeg bare håper dette lar seg ordne, og uten alt for store kostnader.

Nølle
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Reparasjon, nye rør og lignende Brynjar Kvanlid, Motron tlf 32 75 21 50

Johan-Kr
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
OBS :eek:

For å sjekke om motstandsverdien er korrekt - må forsterkeren slåes av, få tid til å lade ut kondensatorer, motstanden loddes ut for deretter å måles!
Man kan ikke måle motstanden mens den fortsatt er montert og I HVERT FALL IKKE MÅLE MENS FORSTERKEREN ER SLÅTT PÅ. En slik forsterker har potensielt dødlige spenninger så det er best å overlate videre service - og målinger - til fagfolk.

Lykke til :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis den ene enden av motstanden går til en av pinnene på røret (og ikke noe annet sted), er det bare å måle når forsterkeren er avslått. Ingenting som kan forstyrre da.
Du har jo alt klart den biten :)
 
Topp Bunn