helt klart ikke et postkortbilde for fotoklubbgjengen.
noe mer har ikke jeg å si om den saken. Så får dere andre kjøre så mye debatt dere orker.
jo, rent bortsett fra dette noe mer nyanserte "blikket" fra fotoredaktøren i et av verdens største byråer.
http://www.journalisten.no/story/60539
forøvrig var det en fornøyelse å overvære gårsdagens prisutdeling, som startet i en meget vindskeiv Dagbla-ånd. Lars Eivind Bones' bilder USA, med live tekst signert Tom Stalsberg og live musik fra Knut Reiersrud. (er nå herved selvutnevnt Reiersrud-fan!)
siterer følgende komentar lagt ut på Journalisten.no
http://www.journalisten.no/story/60525#comments
"
Pressefotoet og konteksten
Submitted by erlingsi on 18 February, 2010 - 15:21.
Flere kommentarer fra samme leser
I samband med kåringen av Årets bilde 2009 går diskusjonen nå livlig i flere fora: Noen angriper det på feilt grunnlag blir det hevdet. De vurderer det som kunstfoto, og det blir feil blir det hevdet. Det skal og må bli vurdert som et pressefotografi. Men kontekstløse fotografier løper alltid en risiko. De kan leses på mange måter, alt for mange vil noen påstå.
Forskjellen mellom pressefotografi og kunstfotografi ligger ikke i fravær av tolkning i det ene, og tilstedevæ¬relse i det andre. At et perspektiv blir foretrukket framfor et annet impliserer et valg, at en vinkling foretrekkes framfor uttrykker en annen form for valg. Både presse- og kunstfotografi er produkter av vurde¬ringer, tolkninger og valg.
Spissformulert: Pressefoto¬grafiet skal gjengi det synlige, kunst¬fotografiet skal gjøre noe synlig. Inntil nå har det vært slik at pressefoto¬grafene følger strenge journalis¬tiske konvensjoner, det konvensjonelle blir etterspurt, uvaner straffes. Kunst¬foto¬grafene følger også strenge konvensjoner, men det er det ukonvensjonelle som verdsettes, uvaner belønnes. Disse konvensjonen tøyes for sjelden av presse¬fotogra¬fer, de burde i langt større grad utforske ukonvensjo¬nelle løsninger.
Når pressefotografier løsrives fra sin kontekst blir de mangetydige og åpne som andre fotografier. Tilskueren blir frarøvet rammene konteksten gir. Tolkningen kan da gå i langt flere retninger enn de gjør når de ses i dagspressen. Her er jo poenget entydighet. Mulighe¬tene for mangetydige tolkninger er en risiko man må ta når man vil betone det fotografiske ved pressefotografier.
Å bevege seg fra en kontekst til en annen medfører alltid at fotografiene nødven¬digvis blir sett på en ny måte. Opplevelsen blir endret. Betydninge¬ne tilskuerne tillegger fotografier i en aviskontekst vil bli vesens¬forskjellig fra den de opplever i en utstillingskon¬tekst. At det er konteksten som gjør et fotografi til kunstverk er en innsikt som modernistene slåss for tidlig i forrige århundret. Når et fotografi flyttes fra en avisside til en galleri-kontekst eller til en bok, endres også normene, verdiene og forventningene som virker inn på tilskuernes reflek¬sjon.
Å stille ut presssefotografier innebærer altså både en utfordring og en risiko. Jo mer løsrevet fra bruks¬sammen¬hengen de blir, dess større risiko for at tilskuer¬ne opplever noe helt annet i møte med dem, enn det fotografen hadde intensjoner om å få fram. Slik er det blitt for Årets bilde 2009. Det er blitt løsrevet fra konteksten det ble brukt i, og da framstår det ikke med den samme journalistiske kraft det hadde 12 desember 2009 da det ble trykket. Derfor har jeg hentet fram fotoet fra Retriever, slik det ble brukt i den opprinnelige konteksten. (Se
http://www.flickr.com/photos/erlingsi/4367930400/) Mange ble overrasket over at dette ble kåret til Årets bilde 2009, inklusive fotografen Hans Arne Vedlog. I sin opprinnelige kontekst viser det ifølge Dagbladet: Verdens mest terrorutsatte mann forlater Oslo, uten å ha møtt en eneste sikkerhetsrisko. De ble tatt ut på forhand.
Gjennom de over førti årene Årets Bilde-konkurransen er blitt arrangert har den bidratt til å utvikle norsk presse¬foto¬grafi. Det vil ingen være uenige i, men når vekten blir flyttet fra presse til fotografi, vil det og skal det være diskutabelt om alle pressefotografene utfordrin¬gen og risikoen like godt.
Erling Sivertsen 18.2.2010