Alt til hus og bolig Åpne kjøkken mot stue - erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Vi er inne i et I-lands-dilemma og tenkte kanskje noen her hadde erfaringer/tanker:

    Status er at vi har et stort hus på nesten 300 kvm med ikke mindre enn 4 stuer. Hovedstuen består av en stue på ca 35 kvm som er senket i forhold resten av etasjen og ligger ved en spisestue på ca 18 kvm. Disse er det åpent mellom. På den andre siden av spisestuen er husets kjøkken som vi tenker å renovere etter 25 år i tjenesten. Vi fjerner et kjølerom bak kjøkkenet og trekker innredningen inn slik at kjøkkenet da blir på 23,8 kvm.

    Planen vår har egentlig vært å fjerne vegg mellom kjøkken og spisestue da vi føler det er litt snodig med to spiseavdelinger rett ved siden av hverandre. Veggen er ikke bærevegg så teknisk skal det være grei skuring, selv for en akademiker, men vi lurer på om det blir "for åpent". Kjøkkenet er litt smalt og uten veggen kunne vi satt inn et større bord med lemmer som kunne brukes både som hverdags og festbord til storfamilien. Jeg vil også få lettere varme fra luft-luft varmepumpe på kjøkkenet på kalde morgener.

    Noen som har gjort samme vurderinger? Tips?

    Jeg er litt skeptisk til at det hele blir for åpent og vurderer istedet å utvide døren inn til kjøkkenet til 1,1 -1,2 meter...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Vi fjernet en bærevegg mellom kjøkken og stue; superfornøyd. Mer lys og utsikten er ikke forbeholdt kjøkkenet lengre. Plass til langbord.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Vi har lettvegg med dobbel skyvedør med glass mellom stue og kjøkken. Vi har omtrent aldri stengt igjen så åpen løsning hadde vært det beste valget.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg det er _veldig_ greit å kunne lukke døra til kjøkkenet og stenge rotet og matosen inne der istedenfor at den skal være til "glede" for hele stua.

    Nå kan jeg ikke det lenger etter sist flytting. Det synes jeg er litt dumt. Men heldigvis er jeg uansett en boms, så ingen bryr seg. Hadde vært verre om jeg var en respektabel og ryddig fyr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En god kjøkkenventilator er gull verdt med tanke på matos. Vi har en som til og med tømmer peisen i stua for røyk (jeg skrek slå av til fruen men hun mente den skulle stå på siden hun skulle lage mat).
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Åpen løsning og god ventilasjon er både praktisk og sosialt. Jeg har selv bygd kjøkkenet på den måten at benken har en liten kant/hylle, slik at man ikke ser rotet når man sitter rundt spisebordet. Anbefales.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Åpent kjøkken er sikkert en fin ide for interiørbloggerne og lignende. Resten anbefales å styre unna. På og fra er kjøkken blir det lukt og rot. Om man da faktisk bruker kjøkkenet, vel og merke. Om man ikke lager mat og genererer oppvask osv spiller det neppe noen rolle, da er det bare å gå etter hva som egner seg best på Instagram.

    Bor man på 30-40 kvadrat må nesten kjøkkenet være åpent. Men i et hus? Njet.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bred skyvedør mellom kjøkken og stue er er mitt svar. Jeg har det i leiligheten. Til daglig er det åpnet, men når det skal kokes fårikål eller stekes ribbe er dør uvurderlig. Det er ingen kjøkkenventilator som er god nok til kokt kål.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Enig med de to siste.

    Det er for meg fullstendig ubegripelig at det å henge kjøkkenet på stueveggen kan betraktes som en "åpen, moderne og sosial løsning".
    Derimot er det et sleipt salgstriks for å spare plass og for å få leiligheter til å virke større.

    Semiåpen løsning med skyvedører kan kombinere det gode fra egge løsningene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takker så mye for svarene. Ser det er litt blandede tanker.

    Bilder under viser status i dag, den røde streken er veggen jeg kan fjerne. Den gule rammen er ikke vegg, bare indikerer hvor innredningen skal være.

    Slik kjøkkenet er nå er det litt trangt rundt hverdagsbordet når vi har familie på besøk over litt tid (relativt ofte) og jeg savner " en meter ekstra" for at det hadde vært optimalt.

    Åpner jeg opp veggen blir det romslig, plass til kjempebord og også en stolkrok i spisestuen. Vi har dør ut fra spisestuen til terrasse som det er mye trafikk gjennom og spisestuebordet står litt i veien for dette. Dog blir det avsindig mye mer arbeid på undertegnede og planløsningen er allerede ganske åpen med minimum 210 x 150 cm åpninger også ut av dette rommet. Det vil si totalt 92 kvm åpen løsning i stue og kjøkken, noe jeg tenker blir litt vanskelig å forhold seg til? I forhold til ventilasjon har vi balansert utgave av dette i huset, friskluft kommer inn i nedre stue og suges opp i kjøkken så det vil begrense lukt noe.

    kj2.PNG
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Vi bygger nytt hus og har valgt å plassere kjøkkenet i et eget rom et godt stykke unna spisebordet og stuen.

    Selv om vi var innom tre utbyggere før vi valgte en, kom alle med "forslag" om å la kjøkken og stue være åpent mot hverandre.

    Nei, fruen får være der inne ( hobbyen hennes ) og jeg får slipper å høre bråk, se rot og lukte matos.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg hadde ekstrem oppussing i fjor, og var skeptisk til åpen kjøkken løsning. Det satt langt inne å gå for det, men nå er jeg veldig fornøyd; blitt langt mer åpent og hele boligen fremstår som mer i takt med tiden. Nå er ikke jeg en spesielt rotete person, men åpen løsning krever orden.
    Investerte i en god ventilator, og har aldri sett meg tilbake. Den tidligere skyvedøren var likevel aldri lukket, både ved fårikål-koking og pinnekjøtt-damping.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg har åpen løsning i mitt lille, koselige sørlandshus. Som nevnt her tidligere er ryddighet på kjøkkenet og en god ventilator og/eller annen luftemulighet et gode.
    Nå er jeg ryddig når jeg kokkelerer, på grensen til pertentlig og matlukt er jo en del av måltidet :)

    Allikevel ville jeg nok hatt en mulighet for å lukke av hvis jeg var deg siden huset er såpass stort.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Blir liksom ikke den samme greia å veie hensynene mot hverandre på 58 som på 300 kvadrat. Men....

    Jeg har åpna.

    Fordeler er dagslys på kjøkkenet, fleksibilitet i forhold til arealet. Jeg kan flytte rundt på ting og bruke plass til det jeg skal gjøre i stedet for det jeg ikke gjør. Om ikke tilgjengelig gulvareal til stuebruk har blitt større, så har jeg mer luft rundt meg. Det er fint.

    Ulemper er at kjøkkenet ser rotete ut ofte. Det er en arbeidsplass, og det ser sånn ut, og den er i oppholdsrommet. Luft og lukt er en greie. Jeg liker best at det lukter mat når jeg spiser, og ikke resten av dagen. Riktignok vil det sikkert bli bedre om man ikke deler balansert ventilasjon med alle naboene, og dermed kan ha egen ventilator som drar stekeos ut. Det har jeg ikke.

    Hadde jeg hatt plass til en vegg, så ville jeg hatt en. Eventuelt en spiseplass på kjøkkenet til hverdags, og en til fest som er adskilt fra. Tror jeg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eventuelt kan man lage en buegang slik at det blir åpent men ikke helt. Jeg har en slik løsning og er godt fornøyd med det.

    Noe sånn a la dette prinsippet:

    bue.jpg

    bue 2.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Trenden i dag er vel grovkjøkken hvor man kan rote og bråke innenfor kjøkkenet.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Min personlige mening. IKKE ÅPNE DEN JæVLA VEGGEN.
    Jeg skal ikke bruke ordet hater...men kanskje likevel....hater åpne kjøkkenløsninger. Dersom man er litt aktiv på kjøkkenet, lager mye mat og dertil griser/roter og holder på, er det ikke noe mer frustrerende enn å sitte i stua og se griseriet. Om man bare lager toroposer og grandiosa og har plassmangel, så kanskje....

    Vi har spisestue, samt et litt mindre spisested på kjøkkenet som vi bruker i hverdagen. Bred skyvedør mellom stue/spisestue og kjøkken. Kjøkkenet har blitt en kosesone hvor vi bruker mye felles tid i vår lille familie.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye for svarene. Ser det er litt blandede tanker.

    Bilder under viser status i dag, den røde streken er veggen jeg kan fjerne. Den gule rammen er ikke vegg, bare indikerer hvor innredningen skal være.

    Slik kjøkkenet er nå er det litt trangt rundt hverdagsbordet når vi har familie på besøk over litt tid (relativt ofte) og jeg savner " en meter ekstra" for at det hadde vært optimalt.

    Åpner jeg opp veggen blir det romslig, plass til kjempebord og også en stolkrok i spisestuen. Vi har dør ut fra spisestuen til terrasse som det er mye trafikk gjennom og spisestuebordet står litt i veien for dette. Dog blir det avsindig mye mer arbeid på undertegnede og planløsningen er allerede ganske åpen med minimum 210 x 150 cm åpninger også ut av dette rommet. Det vil si totalt 92 kvm åpen løsning i stue og kjøkken, noe jeg tenker blir litt vanskelig å forhold seg til? I forhold til ventilasjon har vi balansert utgave av dette i huset, friskluft kommer inn i nedre stue og suges opp i kjøkken så det vil begrense lukt noe.

    Vis vedlegget 504920
    Mulig jeg har misforstått.
    Er "hverdag" 1) stuen eller 2) "hverdagsspiseplass" og stuen ikke i direkte tilknytning til Kjøkken/spiseplass/spisestue ?
    I tilfellet det første vill det vel være naturlig å bytte plass for stue og spisestue.
    I tilfellet det andre blir det jo ikke så åpent som jeg først trodde siden det er to spisesteder og ikke stue som er i direkte tilknytning til kjøkkenet, og kjøkkenet dessuten blir litt adskilt i vinkel mot spisestuen. Min søster har en lignende løsning hvor stuen ligger nedenfor spisestuen igjen og det fungerer fint. De har skyvedører på tilsvarende sted som den røde streken. De er sjelden i bruk, men er veldig praktisk ved større middager som jul da man gjerne lager mat i flere omganger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg står rett foran en totalrenovering av kjøkkenet og vurderte i den sammenheng å åpne inn mot stuen. Den tanken har jeg droppet. For det første liker jeg å kunne stenge av kjøkkenet og for det andre ville det å åpne ut mot stuen også ha betydd en totalrenovering av stuen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg står rett foran en totalrenovering av kjøkkenet og vurderte i den sammenheng å åpne inn mot stuen. Den tanken har jeg droppet. For det første liker jeg å kunne stenge av kjøkkenet og for det andre ville det å åpne ut mot stuen også ha betydd en totalrenovering av stuen.
    Men det er jo bare en bonus :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg står rett foran en totalrenovering av kjøkkenet og vurderte i den sammenheng å åpne inn mot stuen. Den tanken har jeg droppet. For det første liker jeg å kunne stenge av kjøkkenet og for det andre ville det å åpne ut mot stuen også ha betydd en totalrenovering av stuen.
    Men det er jo bare en bonus :)
    Gjett hvem som i såfall måtte ha gjort jobben og betalt for materialene. :p
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg står rett foran en totalrenovering av kjøkkenet og vurderte i den sammenheng å åpne inn mot stuen. Den tanken har jeg droppet. For det første liker jeg å kunne stenge av kjøkkenet og for det andre ville det å åpne ut mot stuen også ha betydd en totalrenovering av stuen.
    Men det er jo bare en bonus :)
    Gjett hvem som i såfall måtte ha gjort jobben og betalt for materialene. :p
    Trippelbonus..................................for kjerringa:
    - får nytt kjøkken
    - får ny stue
    - får slank, veltrent mann

    :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg står rett foran en totalrenovering av kjøkkenet og vurderte i den sammenheng å åpne inn mot stuen. Den tanken har jeg droppet. For det første liker jeg å kunne stenge av kjøkkenet og for det andre ville det å åpne ut mot stuen også ha betydd en totalrenovering av stuen.
    Men det er jo bare en bonus :)
    Gjett hvem som i såfall måtte ha gjort jobben og betalt for materialene. :p
    Trippelbonus..................................for kjerringa:
    - får nytt kjøkken
    - får ny stue
    - får slank, veltrent mann

    :)
    JEG ER IKKE FEIT!!!!!!!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg forstår legningene riktig ville jeg valgt åpen løsning mellom "Kjøkken og "hverdag", og mulighet for å stenge mellom "hverdag" og "spisestue". Dette basert på egne erfaringer og løsninger jeg har sett brukt vellykket i andre husholdninger. "Hverdag" kan gjerne inneholde både hverdagsspisebord, sofa/slagbenk, tv og det hele. Et slikt allrom er sosialt, og om man ikke vil være sosial er huset slik jeg forstår det stort nok til å være asosial allikevel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ Som Trane og Valentino er innom ville det være greit å gjøre dagens spisestue om til ny stue og så ha et stort allrom/kjøkken. Jeg har bodd i flere hus/leiligheter med slik løsning og det har alltid vært veldig hyggelig å samles i og rundt kjøkkenet.

    Her er to dårlige bilder av den beste løsningen vi har hatt. Det var nesten umulig å få folk ut i stuen herfra. Utfra din tegning kan du gjøre noe lignende.

    Sørg for en topp ventilasjonsløsning. Jeg fjernet den innebygde viften i avtrekket og monterte en sterk vifte på yttervegg. På den måten fjernet jeg viftestøy og fikk større kapasitet, slik at det ble null røyk eller matos inne i kjøkkenet.

    Det som ikke syns er at vi også hadde noen høye "barstoler" som kunne settes ved kjøkkenøya. Det er veldig hyggelig å tilberede mat mens gjestene er i samme rom og ofte vil de gjerne også hjelpe til.

    3.jpg

    4.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Første gang du finner ut at katten/bikkja har vært på kjøkkenbenken og forsynt seg med etellerannet som stod fremme, kommer du nok til å savne muligheten til å lukke døra på kjøkkenet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Første gang du finner ut at katten/bikkja har vært på kjøkkenbenken og forsynt seg med etellerannet som stod fremme, kommer du nok til å savne muligheten til å lukke døra på kjøkkenet.
    Har heldigvis ikke noen dyr i hus. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tok en høytlesning av alle innleggene for interiørsjefen (My trouble and strife) og vi heller nok mer og mer mot å begrense oss til å fjerne kjølerommet (som er defekt og aldri blir brukt) og dermed trekke innredningen litt tilbake i rommet for å øke hverdagsrommet med ca en halv meter i bredden.

    Selve spiseområdet blir da på ca 2,8 x 3,4 meter.


    Kona takker dere alle for tips og råd!


    Hun skjønner stadig bedre det jeg pleier å si om HFS: På det forumet finner du kompetanse på alle områder som overgår de fleste dedikerte forum til temaer som overhodet ikke har noe med hifi å gjøre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Byggde hus for ca 30 år siden. Stort kjøkken på drøye 35 kvadrat, kjøkkenbenker, komfyr etc i en ende og spiseplass i den andre enden. Spiseplassen har hjørnesofa og stoler rundt bordet. Og vi har TV på kjøkkenet. Dette rommet har blitt brukt til "alt", men det har dør mot gang og stue slik at det kan stenges av. Stor fordel ved matlaging til selskap. Da benyttes spisestuedelen som er åpen mot salong/peisområdet. Der skulle vært en bue mellom spisestue og salong, men jeg ble bedstemt. Både "Lyset I Mitt Liv" også kalt "Husvaranen" og min gamle mor var 100% enige om at det var en dum løsning! Så nå har vi ett stort rom ca 50 kvadrat som dekker både spisestue og salongfunksjonene. Skal innrømme at det har noe for seg de gangene vi er mange til bords. Da kan salongen flyttes og spisebordet snus og utvides inn mot salongen. Vi har et bord med plass til 4 ileggsplater slik at vi greit får plass til 16 personer. Men ved slike høve er kjøkkenet normalt "eintritt verboten"! Normalt står spisebordet med langsiden mot salongen og oppsatt for 8 personer/ plass til 10 om nødvendig. Er det "tapas lignende" mat, flere retter/koldtbord, vil normalt kjøkkenet være tilgjengelig og kjøkkenbordet benyttes til "oppmarsjområde" for maten. Det jeg savner, bortsett fra noen flere kvadratmeter er en "anrettning". Det hadde min mormor. Et rom mellom spisestue og kjøkken. Der kunne kjøkkenpersonalet sette fram fatene og dandere mat og tilbehør uten å være i veien på kjøkkenet og der kunne det stå til stuepiken bar det inn. Anrettning er noe moderne hus mangler.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg savner, bortsett fra noen flere kvadratmeter er en "anrettning". Det hadde min mormor. Et rom mellom spisestue og kjøkken. Der kunne kjøkkenpersonalet sette fram fatene og dandere mat og tilbehør uten å være i veien på kjøkkenet og der kunne det stå til stuepiken bar det inn. Anrettning er noe moderne hus mangler.
    Kjøkkenpersonalet og stuepike er hva moderne hus mangler !
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg savner, bortsett fra noen flere kvadratmeter er en "anrettning". Det hadde min mormor. Et rom mellom spisestue og kjøkken. Der kunne kjøkkenpersonalet sette fram fatene og dandere mat og tilbehør uten å være i veien på kjøkkenet og der kunne det stå til stuepiken bar det inn. Anrettning er noe moderne hus mangler.
    Kjøkkenpersonalet og stuepike er hva moderne hus mangler !
    Har vel forstått at min morfar hadde "penger"! Da mor var barn hadde de 1-2 på kjøkkenet, stuepike + barnepike! Da mormor i et anfall av kvinnesak ville jobbe som lærer ( hun var utdannet lærerinne ) kjøpte morfar butikk til henne så hun hadde et sted "å leke"! Så jeg tror det er noe i det gamle jungelordet; "Rike barn leker best";)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg savner, bortsett fra noen flere kvadratmeter er en "anrettning". Det hadde min mormor. Et rom mellom spisestue og kjøkken. Der kunne kjøkkenpersonalet sette fram fatene og dandere mat og tilbehør uten å være i veien på kjøkkenet og der kunne det stå til stuepiken bar det inn. Anrettning er noe moderne hus mangler.
    Kjøkkenpersonalet og stuepike er hva moderne hus mangler !
    Har vel forstått at min morfar hadde "penger"! Da mor var barn hadde de 1-2 på kjøkkenet, stuepike + barnepike! Da mormor i et anfall av kvinnesak ville jobbe som lærer ( hun var utdannet lærerinne ) kjøpte morfar butikk til henne så hun hadde et sted "å leke"! Så jeg tror det er noe i det gamle jungelordet; "Rike barn leker best";)
    Hushjelp var slettest ikke uvanlig før i tiden. Det var svært mange som hadde dette, også familier som kun hadde bra økonomi, men ikke var direkte rike eller velstående.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Hushjelp var slettest ikke uvanlig før i tiden. Det var svært mange som hadde dette, også familier som kun hadde bra økonomi, men ikke var direkte rike eller velstående.

    Johan-Kr
    I vår tid heter det au-pair (eller praktikant).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Skjerpings, folkens. Det er kulturutveksling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn