Høyttalere Åpen lyd uten at det låter hardt?

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jeg får kanskje Electrocompaniets venner på nakken med dette innlegget, men til mitt forsvar skal det sies at jeg har levd med EC i hus siden 1996.

Med ett viktig unntak. Min gamle ECI-2 ble etter lang og tro tjeneste byttet ut med en Abrahamsen V2.0 UP. Men Abrahamsens langt mer åpne klang ble sammen med B&W 805 Matrix ikke noen god match. Øvre del av mellomtonen låt så intenst og hardt at det ble fryktelig slitsomt, faktisk så slitsomt at jeg fikk øreverk etter litt lytting ved dempet volum (snakkevolum). Da jeg en måned seinere byttet tilbake til en ECI 4, ble det som balsam for ørene.

Likevel skaper denne karakteristiske "runde" mellomtonen som de klassiske EC-forsterkerne er kjent for, også en begrensning i lydbildet. Det låter aldri skikkelig åpent.

Diskanten er silkemyk, luftig, gjennomsiktig og nydelig. Lydbildet er stort, varmt og fyldig, engasjerende til tusen selv på lydnivå under snakkevolum, og bassen er stram og presis (etter en justering av nivået på subwoofer). Men mellomtonen blir liksom litt "ullen" og forsvinner litt, og det er nok ikke for ingenting at kritikerne har brukt formuleringen "sokk i kjeften". På rock/metal og elektronisk musikk låter dette råtøft, men på mer akustiske saker blir det merkbart at det liksom er noe som "holdes tilbake".

Min erfaring er at det likevel er vanskelig å gå for noe mer åpent på forsterkerfronten uten at det låter hardt med disse høyttalerne. Når til og med Abrahamsen - som er kjent som "varm lyd" - låter hardt, har jeg vanskelig for å skjønne hva som kan åpne de opp uten at det "hardner til".

Det jeg da ser for meg som en naturlig løsning, er å gå for noen andre høyttalere. Sonus faber Venere 2.5 har fått glimrende kritikker, og ut fra det jeg har lest har de en lydsignatur som passer meg godt. Jeg ønsker gjerne å bevare det svært behagelige lydbildet jeg nå har, men gjerne "åpne det litt opp". Med en annen forsterker på Sonus faber Venere 2.5 vil jeg kanskje få det lydbildet jeg er ute etter; åpent, men likevel silkemykt og behagelig?

Noen innspill eller erfaringer? :)
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Sonus Faber Venere er en meget bra Høyttaler, men tror kanskje ikke lydbilde vil falle i din smak da jeg vil anta de kan spille litt for lyst for deg. tror nok du bør ut å teste Proac, Spendor og Dynaudio. Muligens Vienna og Audio Vector også.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Dynaudio er hvad du søger. Her i Danmark er der 20 procent rabat på alle dynaudio focus modeller.

Det er dansk når det er bedst:)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
enig med anbefalig av Spendor, særlig A9.
Har ikke hørt de nyeste modeller.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis du ønsker åpen lyd, så bør du ta en sjanse på disse. Høy følsomhet og superlette å drive.

HOME
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
I mine ører var Sonus Faber Venere skrekkeksempelet på det stikk motsatte av åpen lyd da vi A/B testet mot Tannoy Prestige Autograph Mini på Stereofil for halvannet år siden. På vokal var det som å fjerne hånden fra munnen da switchet fra Sonus Faber til Tannoy. Kompisen jeg hadde med var helt innstilt på å gå ut av butikken med Venere 2 fram til jeg i siste liten fikk tvingt han til å sammenlikne mot Tannoy. Han endte også med sistnevnte...
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Harbeth høyttalere kan være løsningen, men ikke alle modeller gjør alt for alle

Du har rett i at det er høyttaleren som avgjør lyden gitt at resten er tilpasset (riktig effekt). Mange har etter hvert erfart at Harbeth løser de problemene du beskriver fordi de unike mellomtoneelementene ikke forvrenger i øvre mellomtone. Les mer i vennetråden og på Harbeth User Group. Vær imidlertid oppmerksom på at de ulike modellene låter litt forskjellig på tross av at ikke alle fans er enige i det. Jeg liker C7-ES3 aller best fordi den låter så musikalsk og naturlig og samtidig har punch (rocka til å være monitor). Den minste P3ESR er også helt fantastisk til pris og størrelse. M30.1 (nest minst) har også sine klare fordeler som litt mer raffinert enn de mellomstore C7-ES3. Mange (de fleste hard core Harbeth fans) liker SHL-5 (evt den nye plussmodellen) aller best (nest største modell), men jeg har ikke helt falt for hvordan den er voicet (litt mye diskant, kanskje?). På mange måter er toppmodellen M40.1 drømmen. Den låter fantastisk i rett rom, men pga størrelse er det ikke gitt at den passer inn over alt. Nå kommer dessuten etterfølgeren M40.2 som jeg ikke har hørt ennå. Blir sikkert en glitrende toppmodell.

Lykke til med valget. Mange musikkelskere blir ferdige med høyttalerbytter etter å ha oppdaget Harbeth, men noen bytter også pga skuffelse fordi ikke alle modeller gjør alt for alle. Dersom du i utgangspunktet er fornøyd med B&W 805 vil du trolig elske M30.1 (eller den minste P3ESR om du ikke er avhengig av å spille veldig høyt).


Jeg får kanskje Electrocompaniets venner på nakken med dette innlegget, men til mitt forsvar skal det sies at jeg har levd med EC i hus siden 1996.

Med ett viktig unntak. Min gamle ECI-2 ble etter lang og tro tjeneste byttet ut med en Abrahamsen V2.0 UP. Men Abrahamsens langt mer åpne klang ble sammen med B&W 805 Matrix ikke noen god match. Øvre del av mellomtonen låt så intenst og hardt at det ble fryktelig slitsomt, faktisk så slitsomt at jeg fikk øreverk etter litt lytting ved dempet volum (snakkevolum). Da jeg en måned seinere byttet tilbake til en ECI 4, ble det som balsam for ørene.

Likevel skaper denne karakteristiske "runde" mellomtonen som de klassiske EC-forsterkerne er kjent for, også en begrensning i lydbildet. Det låter aldri skikkelig åpent.

Diskanten er silkemyk, luftig, gjennomsiktig og nydelig. Lydbildet er stort, varmt og fyldig, engasjerende til tusen selv på lydnivå under snakkevolum, og bassen er stram og presis (etter en justering av nivået på subwoofer). Men mellomtonen blir liksom litt "ullen" og forsvinner litt, og det er nok ikke for ingenting at kritikerne har brukt formuleringen "sokk i kjeften". På rock/metal og elektronisk musikk låter dette råtøft, men på mer akustiske saker blir det merkbart at det liksom er noe som "holdes tilbake".

Min erfaring er at det likevel er vanskelig å gå for noe mer åpent på forsterkerfronten uten at det låter hardt med disse høyttalerne. Når til og med Abrahamsen - som er kjent som "varm lyd" - låter hardt, har jeg vanskelig for å skjønne hva som kan åpne de opp uten at det "hardner til".

Det jeg da ser for meg som en naturlig løsning, er å gå for noen andre høyttalere. Sonus faber Venere 2.5 har fått glimrende kritikker, og ut fra det jeg har lest har de en lydsignatur som passer meg godt. Jeg ønsker gjerne å bevare det svært behagelige lydbildet jeg nå har, men gjerne "åpne det litt opp". Med en annen forsterker på Sonus faber Venere 2.5 vil jeg kanskje få det lydbildet jeg er ute etter; åpent, men likevel silkemykt og behagelig?

Noen innspill eller erfaringer? :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Her var det mange gode og nyttige tilbakemeldinger :)

Det som fikk meg til å vurdere Sonus faber Venere, var anmeldelsene om en "allround-høyttaler" som spilte engasjerende og detaljert uten å være analytisk. Da anmelderen til Watt mente at en McIntosh-forsterker var for "snill" for disse, tenkte jeg at de hadde en varm og mørk lydsignatur, men det viser seg igjen at det nytter lite å lese seg til hvordan høyttalere låter.

Det desidert verste for meg er å ha et lydbilde som oppleves "analytisk". Da er det lyden og ikke musikken som tar fokus. Slik er det nok for de fleste, men jeg er litt lei av høyttalere som imponerer med "lyd for lydens skyld". Det er selvsagt en veldig "wow-følelse" umiddelbart, men i lengden kan det fort bli trøttende. Det viktigste for meg er at høyttalerne får fram det musikalske engasjementet og man lar seg rive med inn i musikkens verden framfor å sitte og lytte til lyden. Da er kanskje Harbeth det beste valget, men jeg vil sjekke ut ProAc, Spendor og Dynaudio også.

Imidlertid har jeg en veldig vid musikksmak og lytter på alt fra rock/metal/elektronisk som låter best når det er litt "trøkk", til jazz/akustisk og også litt klassisk av og til som låter best når det er åpent og nøytralt. Dessverre er det heller ikke alle innspillinger som holder all verdens kvalitet, og det jeg liker aller best med det lydbildet jeg har i dag er at det er ganske "snilt" med dårlige innspillinger. Selv eldre innspillinger der de ikke har brukt særlig mye energi på å skape god lyd, låter engasjerende.

Det skal vel noe til for å finne en høyttaler som er helt "allround", men er det i så fall noen spesielle modeller jeg bør vurdere? Jeg tenkte i utgangspunktet å gå for gulvstående høyttalere, men om det er stativhøyttalere som er eksepsjonelt gode (Harbeth er jo aktuell der) kan kanskje disse kombineres med en god subwoofer.
 
Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg er en svoren Dynaudio mann :) Jeg har som du ser i signaturen et par Contour S1.4 LE, stativere. Disse har jeg blitt meget glad i.
Spiller alt jeg vil med bravur. Spiller langt større enn hva størrelsen skulle tilsi.
Når dette er sagt har jeg også hatt et par gulvstående Audiovector Si3 Signature som jeg ble positivt overrasket over. Må si disse spilte godt på det meste.
Siden du nevner du gjerne ønsker deg en litt større høyttaler. Jeg har 20 kvm rom og har plenty fra Contourene.
Så alt i alt trekker Dynaudioene det lengste strået av alt jeg har hatt i hus. Og det begynner å bli MYE. For mye spør du min samboer :)

Mvh Øyvind
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Åh, liker du å "trykke" på, så er nok ikke Omega Speakers noe for deg, neppe andre fulltonere heller, selv om deres åpne og homogene lydbilde er unikt og vanedannede. Da er nok feks Proac, Dynaudio, Harbeth ol veien å gå, ja :)

Edit: jeg tar det for gitt at du har god nok forsterkeri til å yte HT rettferdighet
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Jeg vil tipse om Gallo Acoustics. Veldig oppløst og lite forvrengning på 3.5 og Strada f.eks.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Hvis du får anledning til å høre Kari Bremnes høye hals LIVE, så grip muligheten ! Det å høre K.B. sin høye hals vil gi Deg en bra a-ha opplevelse ( - tror jeg ). Når du begynner å høre på høyttalere som faktisk jobber effektivt på hele høreområdet 20-20.000Hz - så tror jeg du også vil få et helt annet syn på balanserte Opplevelser av LYDEN i Lytterommet ditt ?

Mvh. Lyden av Opplevelser ...- av at du har truffet "spikeren på hodet"
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg gikk fra Matrix 802 S3 til Venere 3.0, med samme Hegel, og er strålede fornøyd. Likte B&Wene godt og har hatt de leenge med mange forskjellige forsterkere. Syns jeg har fått mer av alt jeg likte og blitt kvitt diskanten som til tider kunne være noe dominerene.
Hegelen, H300, var også overlegent den beste matchen jeg har hatt på 802ene.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det jeg hørte på test av Sonus Faber Venere 2.5 var meget behagelig.Men det var noe som ikke helt kom frem.Testet mot Dali Helicon 400 mk1.
Dette for å ha noe å sammenligne mot.Jeg må understreke at lyden fra Sonus var behagelig men kanskje en liten smule for "tam".
Men kan man leve med det lille tilbakelente så er dette definitivt en god kandidat.Jeg kan anbefale at du tar en lytterunde og kanskje lytter
til Audio Physic sine høyttalere.Dali blir kanskje litt livlige men med rett forsterker match er Dali god som gull.
Det er vanskelig å anbefale men høyttalere må oppleves i egen stue.Å lytte til høyttalere i butikkens lytterom har jeg funnet som meget forkastelig.Lytterunden bør derfor tas hos kamerater som har de høyttalerne du har lyst til å kjøpe.Om dette ikke er mulig så få butikken til
å komme å sette opp høyttalerne i din egen stue.Det kan de sikkert gjøre som en del av kundeservice til forbruker.
Mvh Kenneth
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Dette skriver jeg om Klipsch P17. Men det skal nevnes at jeg brukte store forsterkere på disse i tiden jeg hadde de inne til test. Du vil bli overrasket over hvor godt og stort disse låter. Jeg fikk helt sjokk. Og ser man horn så tenker man at det låter hardt og lyst? Disse låter veldig behagelig og litt mot det varme. Ellers så har jeg et par Dynaudio stativhøyttalere (til salgs, men kjøp heller Klipsch P17 hvis du har råd-det er rått parti) og hatt et par Dynaudio før de også. Det ligger et par Dynaudio Focus 220 skambillig på Torget. De krever en litt stor forsterker, men når høyttalerene er så billige kan du vel kanskje oppgradere forsterkeren også?

Litt flaut å bare begynne å skrive en tilbakemelding, og de med større og råere Klipsch synes sikkert ikke at dette er så imponerende. Men hvis andre med "vanlige tradisjonelle" høyttalere er nysgjerrig på bl.a Klipsch P17 så kan KANSKJE dette gi litt svar og øke nysgjerrigheten.

Jeg er selv vant til vanlige høyttalere og har i de siste åra hatt Monitor Audio PL200 og aktive Adam Column MK3. En god del andre høyttalere har også vært innom til eie eller test. Bl.a Dynaudio, B&W CM9, 804 Diamond, Audio Physic Scorpio 2 osv, osv.
Har tidligere hatt Klipsch KSP 300 og KSP 400, og så meg aldri tilbake når jeg gikk over til Focal Electra 946. Så Klipsch var ferdig og litt neddømt fra min side. Dessverre.....

Det er en stativhøyttaler, men det kan man egentlig se bort i fra. Hvordan har de klart det?
Jeg prøver å skåne hørselen litt, så jeg holder meg stort sett under 95 db. Men opp til det nivået jeg har testet så langt vil de spille fletta av f.eks B&W 804 Dia. Høyttalerene er lånt også, så ser ikke helt poenget med å sjekke når de sprenges heller. Når man kikker bort på "kjøleskapa" fra Adam og ser på de små P17 skjønner man ingenting. P17 låter større, foruten i dypet.

Audionet vs Plinius.
Audionet blokkene er mine og er dyrere enn Plinius-en. Så jeg ville jo selvfølgelig at Audionet skulle vinne den testen, helst lett. Og det sitter jo langt inne å loddrett innrømme at mitt tapte. For det gjorde de.
Med Audionet låter det strammere i bassen, Plinius låter kanskje litt for fet i dypet. Audionet er også mer nøytrale og laidback. Kall det snillere. Men med Audionet låter P17 mer likt "vanlige" høyttalere.
Så med Plinius begynte ting virkelig å skje. Og jeg skjønner virkelig greia med Klipsch.

Dynamikken i P17 er rå, og spesielt gitar får en helt annen snert og sprut over seg enn det jeg er vant til. Bassen er veldig stram og det jeg kaller punchy. Så de gir den ekstra punchen i midbassen som gjør de kulere på f.eks Metallica enn de vanlige høyttalerene.
Jeg har aldri fått brettet ut lydbildet så mye før heller. Det skjer mye mer i bredden nå, og ikke "så spikret i sweetspot". Som en vegg av lyd.
Når detaljering, åpenhet og stemmegjengivelse også er helt prima så kan man undre seg om man egentlig trenger noe større og dyrere.

Om andre høyttalere (foruten Adam-ene siden de er aktive) er for dyre eller om det er P17 som er for billige kan man undre seg på. Jeg gir de hvert fall 10 av 10 på lyd per krone.​


blitzowitz, TheFlair, Imagine, Costanza76, Torolan og 2 andre likte dette innlegget




 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Å anbefale høyttalere for andre er jo egentlig helt håpløst. Har jo ikke din kvm engang.. Men har skjønt litt hvor du vil, trur jeg.
 
Sist redigert av en moderator:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Harbeth C7 er allround, passe rocka og ikke slitsom

Gitt det du skriver her mener jeg Harbeth C7-ES3 er den perfekte løsningen. Dette er ikke en liten høyttaler. Har den i ett 55 kvm rom på hytta, og musikken skaper liv og god stemning uansett sjanger. Uvanlig fyldig og naturlig nedre mellomtone og øvre bass som gjør at piano og mannsstemmer løter som i virkeligheten. Samtidig slipper du at kvinnestemmer, fiolliner og blåsere låter unaturlig pistrete og slitsomt. Funker bra til elektronika, også. Driver dem med alt-i-ett-boksen Arcam Solo Movie (2x50w). Lurer av og til på hvorfor jeg gidder å ha et dyrere anlegg hjemme.

Lykke til (folk oppfatter øvre mellomtone forskjellig. Jeg er blant dem som får sammentrekninger i kjeven av eksempelvis Audio Physic, Magico og mye annet nyere high-end)


Her var det mange gode og nyttige tilbakemeldinger :)

Det som fikk meg til å vurdere Sonus faber Venere, var anmeldelsene om en "allround-høyttaler" som spilte engasjerende og detaljert uten å være analytisk. Da anmelderen til Watt mente at en McIntosh-forsterker var for "snill" for disse, tenkte jeg at de hadde en varm og mørk lydsignatur, men det viser seg igjen at det nytter lite å lese seg til hvordan høyttalere låter.

Det desidert verste for meg er å ha et lydbilde som oppleves "analytisk". Da er det lyden og ikke musikken som tar fokus. Slik er det nok for de fleste, men jeg er litt lei av højyttalere som imponerer med "lyd for lydens skyld". Det er selvsagt en veldig "wow-følelse" umiddelbart, men i lengden kan det fort bli trøttende. Det viktigste for meg er at høyttalerne får fram det musikalske engasjementet og man lar seg rive med inn i musikkens verden framfor å sitte og lytte til lyden. Da er kanskje Harbeth det beste valget, men jeg vil sjekke ut ProAc, Spendor og Dynaudio også.

Imidlertid har jeg en veldig vid musikksmak og lytter på alt fra rock/metal/elektronisk som låter best når det er litt "trøkk", til jazz/akustisk og også litt klassisk av og til som låter best når det er åpent og nøytralt. Dessverre er det heller ikke alle innspillinger som holder all verdens kvalitet, og det jeg liker aller best med det lydbildet jeg har i dag er at det er ganske "snilt" med dårlige innspillinger. Selv eldre innspillinger der de ikke har brukt særlig mye energi på å skape god lyd, låter engasjerende.

Det skal vel noe til for å finne en høyttaler som er helt "allround", men er det i så fall noen spesielle modeller jeg bør vurdere? Jeg tenkte i utgangspunktet å gå for gulvstående høyttalere, men om det er stativhøyttalere som er eksepsjonelt gode (Harbeth er jo aktuell der) kan kanskje disse kombineres med en god subwoofer.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det ligger et par SF Liuto Monitor på brukten, dersom du ikke har bestemt deg for gulvstående. Hard og "analytisk" er vel ikke akkurat det som beskriver karakteristikken til disse.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hadde heller kjøpt en (effekt)forsterker fra Audio Research....
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Å anbefale høyttalere for andre er jo egentlig helt håpløst. Har jo ikke din kvm engang.. Men har skjønt litt hvor du vil, trur jeg.
Selv synes jeg at jeg har fått mange nyttige innspill, så anbefalingene har vært langt fra håpløse. Tvertimot har de snevret inn "søket" mitt og gjort meg spesielt nysgjerrig på Harbeth, Spendor og ProAc; høyttalerprodusenter som fra før ikke var kjent for meg, men som kanskje kan ha en lydsignatur som tilfredsstiller det jeg leter etter.

Rommet er stue/kjøkken i åpen løsning og selve rommet er på ca. 28 kvadratmeter. En murvegg/pipe stikker ut 1,4 meter midt i stua. Hadde litt problemer tidligere med hard klang fra diskanten, men et pledd på murveggen fikk bort dette og gjorde diskanten silkemyk og gjorde også lydbildet ryddigere og fikk fram flere detaljer. Den høyre høyttaleren står 75 cm ved siden av murveggen og det er ca. 185 cm mellom høyttalerne. Høyttalerne står 30 cm fra bakvegg. På høyre side er det ca. 3 meter (kjøkken) fra murveggen til sidevegg og fra den venstre høyttaleren er det ca. 1,6 meter til sidevegg. I lytteretningen er det ca. 4 meter fra bakvegg til motsatt vegg.

Plasseringsvennlige høyttalere vil ha høy prioritet siden jeg ikke har altfor mange kvadratmeter å boltre meg på. Bakovervendt bassrefleks vil da ikke være aktuelt siden jeg får et praktisk problem i rommet om jeg skal ha høyttalere over en meter fra bakvegg (som ofte bakovervendt bassrefleks krever). Ellers kan jeg ikke ha altfor store saker, og de høyttalerne du har linket til, tror jeg ikke vil komme til sin rett i rommet mitt. Ellers ser det ut til å være meget bra saker, dog helt ukjent for meg ;)
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
- Hvis du får anledning til å høre Kari Bremnes høye hals LIVE, så grip muligheten ! Det å høre K.B. sin høye hals vil gi Deg en bra a-ha opplevelse ( - tror jeg ). Når du begynner å høre på høyttalere som faktisk jobber effektivt på hele høreområdet 20-20.000Hz - så tror jeg du også vil få et helt annet syn på balanserte Opplevelser av LYDEN i Lytterommet ditt ?

Mvh. Lyden av Opplevelser ...- av at du har truffet "spikeren på hodet"
Vennligst utdyp, takk :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hadde heller kjøpt en (effekt)forsterker fra Audio Research....
Min erfaring med de høyttalerne jeg nå har, er at mellomtonen er for hard. Selv om jeg har "dempet" hardheten med den runde mellomtone-klangen fra ECI 4, kan jeg fortsatt høre at "bak dempingen" ligger det en mellomtone som er for hard om den "slipper ut". Den er bare ikke ubehagelig og intens som den ble med V2.0 UP, siden jeg nå har "stengt den inne". Overgangen til ECI 4 har dermed blitt et "HMS-tiltak" for å verne ørene ;) (nå overdriver jeg litt for å få fram poenget).

Derfor tenker jeg at jeg først må finne noen høyttalere som låter mykt i mellomtonen, og så kan jeg finne en forsterker som blir en god match. Det er ikke umulig at det da blir en Audio Research :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Gitt det du skriver her mener jeg Harbeth C7-ES3 er den perfekte løsningen. Dette er ikke en liten høyttaler. Har den i ett 55 kvm rom på hytta, og musikken skaper liv og god stemning uansett sjanger. Uvanlig fyldig og naturlig nedre mellomtone og øvre bass som gjør at piano og mannsstemmer løter som i virkeligheten. Samtidig slipper du at kvinnestemmer, fiolliner og blåsere låter unaturlig pistrete og slitsomt. Funker bra til elektronika, også. Driver dem med alt-i-ett-boksen Arcam Solo Movie (2x50w). Lurer av og til på hvorfor jeg gidder å ha et dyrere anlegg hjemme.

Lykke til (folk oppfatter øvre mellomtone forskjellig. Jeg er blant dem som får sammentrekninger i kjeven av eksempelvis Audio Physic, Magico og mye annet nyere high-end)
Jo mer du skriver om disse Harbethene, jo mer gleder jeg meg til å lytte til dem :) Og det høres ut som om vi har ganske lik preferanse i forhold til hvordan vi liker lydbildet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oes

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dette skriver jeg om Klipsch P17. Men det skal nevnes at jeg brukte store forsterkere på disse i tiden jeg hadde de inne til test. Du vil bli overrasket over hvor godt og stort disse låter. Jeg fikk helt sjokk. Og ser man horn så tenker man at det låter hardt og lyst? Disse låter veldig behagelig og litt mot det varme. Ellers så har jeg et par Dynaudio stativhøyttalere (til salgs, men kjøp heller Klipsch P17 hvis du har råd-det er rått parti) og hatt et par Dynaudio før de også. Det ligger et par Dynaudio Focus 220 skambillig på Torget. De krever en litt stor forsterker, men når høyttalerene er så billige kan du vel kanskje oppgradere forsterkeren også?

Litt flaut å bare begynne å skrive en tilbakemelding, og de med større og råere Klipsch synes sikkert ikke at dette er så imponerende. Men hvis andre med "vanlige tradisjonelle" høyttalere er nysgjerrig på bl.a Klipsch P17 så kan KANSKJE dette gi litt svar og øke nysgjerrigheten.

Jeg er selv vant til vanlige høyttalere og har i de siste åra hatt Monitor Audio PL200 og aktive Adam Column MK3. En god del andre høyttalere har også vært innom til eie eller test. Bl.a Dynaudio, B&W CM9, 804 Diamond, Audio Physic Scorpio 2 osv, osv.
Har tidligere hatt Klipsch KSP 300 og KSP 400, og så meg aldri tilbake når jeg gikk over til Focal Electra 946. Så Klipsch var ferdig og litt neddømt fra min side. Dessverre.....

Det er en stativhøyttaler, men det kan man egentlig se bort i fra. Hvordan har de klart det?
Jeg prøver å skåne hørselen litt, så jeg holder meg stort sett under 95 db. Men opp til det nivået jeg har testet så langt vil de spille fletta av f.eks B&W 804 Dia. Høyttalerene er lånt også, så ser ikke helt poenget med å sjekke når de sprenges heller. Når man kikker bort på "kjøleskapa" fra Adam og ser på de små P17 skjønner man ingenting. P17 låter større, foruten i dypet.

Audionet vs Plinius.
Audionet blokkene er mine og er dyrere enn Plinius-en. Så jeg ville jo selvfølgelig at Audionet skulle vinne den testen, helst lett. Og det sitter jo langt inne å loddrett innrømme at mitt tapte. For det gjorde de.
Med Audionet låter det strammere i bassen, Plinius låter kanskje litt for fet i dypet. Audionet er også mer nøytrale og laidback. Kall det snillere. Men med Audionet låter P17 mer likt "vanlige" høyttalere.
Så med Plinius begynte ting virkelig å skje. Og jeg skjønner virkelig greia med Klipsch.

Dynamikken i P17 er rå, og spesielt gitar får en helt annen snert og sprut over seg enn det jeg er vant til. Bassen er veldig stram og det jeg kaller punchy. Så de gir den ekstra punchen i midbassen som gjør de kulere på f.eks Metallica enn de vanlige høyttalerene.
Jeg har aldri fått brettet ut lydbildet så mye før heller. Det skjer mye mer i bredden nå, og ikke "så spikret i sweetspot". Som en vegg av lyd.
Når detaljering, åpenhet og stemmegjengivelse også er helt prima så kan man undre seg om man egentlig trenger noe større og dyrere.

Om andre høyttalere (foruten Adam-ene siden de er aktive) er for dyre eller om det er P17 som er for billige kan man undre seg på. Jeg gir de hvert fall 10 av 10 på lyd per krone.​


blitzowitz, TheFlair, Imagine, Costanza76, Torolan og 2 andre likte dette innlegget





Enig med det focalius skriver her men jeg villet ha matet dem med en skikkelig musical fidelity forsterker
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
En øvelse jeg synes ofte er oppklarende er å spille gjennom en parametrisk EQ.
Sett gain til -6db (eller mer), Q til f.eks. 3.

Spill av noe musikk som du synes låter hardt og flytt frekvensen opp og ned for å finne 'synderen(e)'.

eq.png
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Harbeth C7 er gode greier.

Jeg ville også hørt på Audio Note AN-J. En meget naturlig og musikalsk spillestil. Lette å drive, lette å plassere, de liker seg nærme vegger.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Prøv å sette litt dempemateriale skrått fremfor og tett ved diskantmembranet på siden ut mot sidevegg. Eksperimenter med plassering avdette.
Kan hende noe av hardheten kommer av forskjellig spredningskarakteristikk på bass/mellomtone og diskantenhet.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Hvis du får anledning til å høre Kari Bremnes høye hals LIVE, så grip muligheten ! Det å høre K.B. sin høye hals vil gi Deg en bra a-ha opplevelse ( - tror jeg ). Når du begynner å høre på høyttalere som faktisk jobber effektivt på hele høreområdet 20-20.000Hz - så tror jeg du også vil få et helt annet syn på balanserte Opplevelser av LYDEN i Lytterommet ditt ?

Mvh. Lyden av Opplevelser ...- av at du har truffet "spikeren på hodet"
Vennligst utdyp, takk :)
- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
En øvelse jeg synes ofte er oppklarende er å spille gjennom en parametrisk EQ.
Sett gain til -6db (eller mer), Q til f.eks. 3.

Spill av noe musikk som du synes låter hardt og flytt frekvensen opp og ned for å finne 'synderen(e)'.

Vis vedlegget 333361
Et godt tips!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Når eg les om ynskje om open lyd som ikkje er hard, er elektrostatar det fyrste eg tenkjer på. Høyrt slike?
Nei, eg har aldri høyrt slike, men prisen på desse har stort sett vore langt utanfor budsjettet mitt òg. Etter det eg har lest er dei vel heller ikkje dei mest plasseringsvennlege og kresne på elektronikk. Då skal det vel godt gjerast at eg får nokre slike til å spela godt i det rommet eg sit i. Men eg har hatt eit par Stax Lambda hovudhøgtalarar i over 20 år, og ofte tenkt at ein slik lyd skulle eg hatt i rommet :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Harbeth C7 er gode greier.

Jeg ville også hørt på Audio Note AN-J. En meget naturlig og musikalsk spillestil. Lette å drive, lette å plassere, de liker seg nærme vegger.
Virker veldig spennende og absolutt i mitt segment. Ser at disse har bakovervendt bassrefleks. Blir de ikke da veldig "boomete" om de står nærme bakvegg?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
- Hvis du får anledning til å høre Kari Bremnes høye hals LIVE, så grip muligheten ! Det å høre K.B. sin høye hals vil gi Deg en bra a-ha opplevelse ( - tror jeg ). Når du begynner å høre på høyttalere som faktisk jobber effektivt på hele høreområdet 20-20.000Hz - så tror jeg du også vil få et helt annet syn på balanserte Opplevelser av LYDEN i Lytterommet ditt ?

Mvh. Lyden av Opplevelser ...- av at du har truffet "spikeren på hodet"
Vennligst utdyp, takk :)
- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
Forstår ikke en pøkk av hva du fabler om. Snakker du som du skriver, så håper jeg at jeg aldri havner i en samtale med deg, sir:)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
Hva mener du med "fullfrekvente høyttalere"? At det er én og samme høyttaler som spiller alt fra topp til bunn?
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
Hva mener du med "fullfrekvente høyttalere"? At det er én og samme høyttaler som spiller alt fra topp til bunn?
H

Fullfrekvente Høyttalere: - At begge høyttalerne alene hver for seg spiller 20Hz - 20.000Hz hver i Målerom innenfor en tåleranse på +/- 3dB.
- At de spiller homogent ( at de har samme Lyd-Bilde uansett valgt volum-nivå ).
- At de er Phaseriktige som gjør at selve høyttaler-BOKSEN forsvinner totalt i Lyd-Bildet.
Mvh. Lyden av Opplevelser ...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når eg les om ynskje om open lyd som ikkje er hard, er elektrostatar det fyrste eg tenkjer på. Høyrt slike?
Nei, eg har aldri høyrt slike, men prisen på desse har stort sett vore langt utanfor budsjettet mitt òg. Etter det eg har lest er dei vel heller ikkje dei mest plasseringsvennlege og kresne på elektronikk. Då skal det vel godt gjerast at eg får nokre slike til å spela godt i det rommet eg sit i. Men eg har hatt eit par Stax Lambda hovudhøgtalarar i over 20 år, og ofte tenkt at ein slik lyd skulle eg hatt i rommet :)
Etter kvart har elektrostatar vorte ganske dyre. Men har ein tålmod, kan det skje hyggjelege ting på bruktmarknaden.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tips til elektrostat høyttaler.
Magneplanar 1.7 er ganske rimelig til elektrostat å være.
Selv har jeg hatt div. Martin Logan og Quad som jeg likte ganske godt.
Har aldri hørt Magneplanar, men de får mye skryt her på HFS og andre steder.
Modell 1.7 får du stadig vekk på brukten til under 15K.
B
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Oops, sorry. Jeg trodde det var det. Er de sånn som Apogee da. Husker ikke hva det heter.
B
 
Topp Bunn