Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 30
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,951
    Tagget i
    5 Innlegg

    Impedansematching forforsterker og effektforsterker.

    Jeg har, i påvente av å få fikset min forforsterker, kjøpt tilbake en Hovland HP-100 jeg eide i mange år. Denne har relativt høy utgangsimpedanse (1200 Ohm) og har spilt greit, men dårligere enn øvrige forforsterkere, med Joule Electra VZN160. Men, med min nye reserveforsterker, Air Tight ATM 2, låter det helt glimrende.

    Air Tight har inngangsimpedanse 100kohm. Den gode lyden kan sikkert skyldes matching forsterker-høyttaler, lyden i Air Tight isolert etc. Men, det er helt opplagt at jeg ikke har hørt Hovland i noen kombinasjon tidligere så fri for hardhet i toppen. Jeg forstår at jeg her har en god impedansematch mellom for- og effektforsterker i disse to.

    På min Joule Electra LA-150 (nylig solgt) kunne man velge utgangsimpedanse ved hjelp av noen switcher internt. Jeg gjorde aldri noe med dette før den ble solgt. Men det har fått meg til å tenke på hvordan man sikrer dette best mulig. Hvorfor muligheten for å justere?

    Så til spørsmålet: Finnes det et ideelt forhold mellom inngangs- og utgangsimpedanse, eller er det slik at så lenge utgangsimpedansen på forforsterkeren er lav nok til å drive effektforsterker så er alt greit? Kan jeg oppleve at siden Air Tight har så vidt høy inngangsimpedanse så må jeg også ha en forforsterker med høy utgangsimpedanse? Kan man ha for lav utgangsimpedanse på en forforsterker?
    Siste redigert av Fosse; 22.04.2019 kl. 12:09.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160|Air Tight ATM-2 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,201
    Tagget i
    6 Innlegg
    Tommelfingerregel en siger 10-20 gange.

  3. #3
    Hifi-interessert runben's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2003
    Innlegg
    84
    Tagget i
    0 Innlegg
    Utgangsimpedans på 1200 ohm er nok bare en nominell verdi. Stereophile sine målinger viser at den har så høy utgangsimpedans som 4300 ohm ved 20 Hz. Alle rørforforsterkere som har en utgangskondensator vil vise stigende impedans ved lavere frekvenser. Jeg vil si at den egentlig har for liten utgangskondensator i dette tilfellet. Dette betyr at man vil få basstap og tynn lyd kobler man en slik forforsterker til en effektforsterker med lav inngangsimpedans. Ville ikke koblet denne forforsterkeren til noe som har under 100k ohm inngangsimpedans.
    Siste redigert av runben; 22.04.2019 kl. 12:14.

  4. #4
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,951
    Tagget i
    5 Innlegg
    Takk for svar, men det er egentlig ikke helt dette jeg spør om. Det jeg lurer på er om man kan oppleve å ha for lav utgangsimpedanse på forforsterker. Og, hva vil eventuelt konsekvensen av dette være? Glem Hovland, den er brukt som et eksempel på god matching av impedanse. Det jeg lurer på er om jeg vil kunne på problemer om jeg matcher Air Tight med en forforsterker med lav utgangsimpedanse.
    Siste redigert av Fosse; 22.04.2019 kl. 13:45.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160|Air Tight ATM-2 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  5. #5
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,581
    Tagget i
    2 Innlegg
    Innenfor logisk grenser kan ikke utgangsimpedansen bli for lav... De fleste moderne preamps ligger vel på noen hundre ohm eller mindre. Lastimpedans fra effektforsterker bør gjerne ligge på 20-30k og oppover, - igjen innenfor logiske grenser. Dersom man ikke tror på kablers egenlyd, så er Asbjørns kabeltråd en glimrende beskrivelse av sammenhengen.......
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

  6. #6
    Hifi Freak Balle Clorin's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Innlegg
    3,173
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nå er det meste som trengs sies sagt i denne tråden hilsen fra Skipoerstua i Drøbak
    Navn:      F6C09806-4A44-493E-B8AB-24FE0556A086.jpg
Visninger: 514
Størrelse: 118.6 Kb
    Hvorfor kommer bilder feil vei ?

  7. #7
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2009
    Sted
    Grimstad
    Innlegg
    775
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høy inngangsimpedans gir større sannsynlighet for at brum plukkes opp, men vil avhenge av kilden, gain i effekt og sensitivitet på høyttalere om det blir et reelt problem. Det går også mindre strøm (ampere) over kablene så det kan være mer sart for ytre påvirkning. Hadde en transistor effekt med 440 kOhm inngangsimpedans og høy gain (31db) på single-ended som det ble kjørt med en del forskjellige pre-amper på og på høyttalere med 87db oppgitt følsomhet så var det veldig lite støy med forskjellige pre-amper. På mine nåværende høyttalere, med 96db oppgitt følsomhet så har det vært litt mer varierende.

    Testet/brukte 3 transistor varianter med rundt 50 Ohm utgangsimpedans og en rør-pre-amp med rundt 2000 Ohm utgangsimpedans mot den effekt forsterkeren. På høyttalerne som hadde 87db følsomhet så lå all støy såpass langt nede at det ikke var et problem. Med 96db følsomhet så var det litt brum fra rør-pre, men det ikke hadde vært merkbart med 5-6 db lavere følsomhet. Rør-pre og 2 av transistor variantene hadde litt sus med 96db som var hørbart på 1 meters avstand. I alle tilfellene så tror jeg det var intern-støy fra pre-ampene som var problemet da den analoge pre-ampen i DACen min var så tyst at man måtte legge øret 5cm fra diskanten for å høre noe tomgangsstøy.

    Så lenge du ikke har kabler som har tendens til å introdusere brum eller pre-amp har noe merkelig oppførsel så er det normalt sett positivt med veldig høy inngangsimpedans på effekt. Tommelfingerregelen er minimum 20:1 mellom inngangsimpedans og utgangsimpedans, men ofte så trives rør-pre seg bedre med 50:1 da det setter mindre krav til strømstyrke på utgangstrinnet.

  8. #8
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Værlesanden
    Innlegg
    7,365
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fant noe som jeg lest litt på tidligere fra Decware

    HOW TO SELECT THE RIGHT PREAMP

    Oct 2004 by Steve Deckert



    I’ve had many phone calls from potential customers having troubles trying to decide which preamp they should buy. It occurred to me that with 3 preamps of our own, this would be an ongoing question as more and more people find themselves in this position of choosing.

    First let me say that the goal with the addition of any preamp is to achieve synergy between your source(s) and amplifier(s). Any time you have an opportunity to audition several preamps in your system, it goes without saying the one will usually sound and work better then the others. The reason one sounds better generally has a lot less to do with price and more to do with the circuit design of that preamp.

    To select an ideal preamp you must know two things:

    The output voltage of your source (most stock CD players are 2 volts)
    The input sensitivity of your amplifier (most amplifiers are around 1 volt)
    If your CD player or other source has an output level less then or greater then 2 volts, you need to know this. On the same note, if you power amplifier has an input sensitivity less then or greater then 1 volt, you need to know that too. Once you know for sure what your voltages are you are well on your way to picking the right preamp.

    Lets look at these two terms so we understand exactly what they are.

    The output voltage of your source is a constant level, and does not change unless your source has a "variable output". This 2 volts of signal (music) drives the input stage of your power amplifier or it drives the input stage of your preamp which in turn drives the input stage of your power amp.

    The input sensitivity of an amplifier simply means how many volts are required to bring the amplifier to full power. Any amount of voltage beyond this figure will make your amplifier try to put out more power then it actually has, the result is called "clipping".

    So it stands to reason that in all cases a preamp is used to control the voltage from the source. You can figure that when the preamp volume is all the way down, you have ZERO volts – hence no sound from the amplifier. As you turn the volume knob up the voltage increases as does the sound you hear from your amp. The ideal working range on a volume control should be somewhere between 1/4 and 3/4 of the way up to hit your normal listening level . This means your preamp would actually never be adding any voltage to it’s input signal – also known as "gain".

    When do you want "gain" in a preamp? There are two reasons you might want gain in a preamp:

    When your power amplifier needs more then 1 volt to come to full power.
    Or when your source has less then 2 volts of output.
    Some amplifiers can need up to 5 volts to bring them to full power, Decware amps are all set to reach full power with 2 volts. On the flip side I have seen amplifiers that needed only ½ volt to come to full power.

    Some modified CD players could have less then 2 volts, and some DACs could also have less then 2 volts. (Although most DACs have at least 2 or slightly more volts – in some cases up to 5)

    Vinyl lovers know that it can be sometimes difficult to find a cartridge and phono stage combination that they like with a full 2 volts of output. I’ve seen many with closer to 1 volt.

    In the case where your source has say only 1 volt, and your amp has an input sensitivity of say 2 volts you will absolutely need a preamp with some gain, otherwise you’ll never be able to play your amplifier near as loud as it could go. Even if you have super high efficiency speakers and listen at very soft levels, your music will still suffer from a lack of dynamics and weight.

    Once you make the determination that you either need gain or don’t need gain, you will have narrowed down your choices considerably. In either case, gain or no gain, there is one more thing to consider and that is called "impedance".

    All sources and preamps have what is called "output impedance". Think of it as the units ability to drive difficult loads, like might be experienced with super long interconnects, or obnoxious amplifiers.

    On the flip side, all amplifiers have what is called "input impedance". Think of it as the difficulty level the amplifier imposes on the preamp or CD player.

    As a general rule, the lower the output impedance is, the better it will drive difficult loads. And, the higher the input impedance is the less difficult it is to drive. A good example of a happy situation is a preamp with an output impedance below 1000 ohms driving an amplifier with an input impedance of 100,000 ohms.

    Most stock CD players have a fairly low output impedance, but unfortunately power amplifiers are all over the place, ranging between 10,000 ohms and 500,000 ohms. The most common figure is around 50Kohms.

    50Kohms is a load that most sources and preamps can drive without problems. The exception might be when a preamp with a fairly high output impedance trys to drive a 50Kohm amplifier through extra long interconnects. The result can often be either rolled off bass response or lack of dynamics or both. You don’t want it to sound thin, so you run short interconnects. If the preamp had an advertised low output impedance then it wouldn’t matter if the power amp was clear on the other side of the house, it would still have solid dynamics and weight without rolled off bass response.

    Of our 3 preamps, the top of the line model, ZTPRE, has either lots of gain or no gain at all and either a normal output impedance or low output impedance depending on how you set the switches on the back. This ensures it will work with anything and always sound right.

    The ZSLA-1 model has no gain, and a low output impedance making it ideal for most systems.

    The SE84CSP model has lots of gain making it ideal for sources with lower output, or amps with higher input sensitivities (like ours) or both.
    Siste redigert av Terje-A; 25.04.2019 kl. 23:00. Årsak: Merket noe rødt
    McIntosh C49, MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Lindemann Limetree Bridge, Sony K970ES, KA3ES, JA30ES, JA20ES, Technics RS-B565. Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld. Headset: Grado SR60e. På tur; Sony WM-20, MZ-R410, SRS-XB10, WI-C300.
    - Good audio engineering is timeless -

  9. #9
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,083
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    37
    Sitat Sitat fra Balle Clorin Se Innlegg
    Nå er det meste som trengs sies sagt i denne tråden hilsen fra Skipoerstua i Drøbak
    Navn:      F6C09806-4A44-493E-B8AB-24FE0556A086.jpg
Visninger: 514
Størrelse: 118.6 Kb
    Hvorfor kommer bilder feil vei ?
    Impedance mismatch :-)
    Hans - DIY'er

  10. #10
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Nov 2004
    Innlegg
    1,499
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Fosse Se Innlegg
    Takk for svar, men det er egentlig ikke helt dette jeg spør om. Det jeg lurer på er om man kan oppleve å ha for lav utgangsimpedanse på forforsterker. Og, hva vil eventuelt konsekvensen av dette være? Glem Hovland, den er brukt som et eksempel på god matching av impedanse. Det jeg lurer på er om jeg vil kunne på problemer om jeg matcher Air Tight med en forforsterker med lav utgangsimpedanse.
    Nei, i praksis kan ikke utgangsimpedansen bli for lav. Antar at Air Tight‘en har en inngangsimpedans på 100K, og da er du "innafor" når det gjelder impedansmatch på stort sett alt du kan finne på å koble til av kommersielle linjetrinn. (Det som man imidlertid bør være obs på er utgangsnivå og følsomhet på effektforsterkeren.)
    Produsent av Whistler Audio kabler!

  11. #11
    Hifi Freak xerxes's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Holmestrand
    Innlegg
    4,993
    Tagget i
    1 Innlegg
    Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
    1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
    2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .


    Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
    Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
    Siste redigert av xerxes; 24.04.2019 kl. 12:30.
    Proac Studio 148S | Music Angel/SAT Amplifix | Vincent CD-S1.1 | Cambridge DACmagic | Pro-Ject Debut
    Rogers LS3/5a | Xindak 6950 | miniDSP 2x4 HD | iMac
    Ledninger: Ja... og stolt av det...

  12. #12
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,083
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    37
    Sitat Sitat fra xerxes Se Innlegg
    Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
    1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
    2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .


    Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
    Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
    Du har veldig rett.
    At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
    At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
    Hans - DIY'er

  13. #13
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,951
    Tagget i
    5 Innlegg
    Takker for mange gode svar.

    Deilig med en tråd som leder til forståelse.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160|Air Tight ATM-2 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  14. #14
    Hifi Freak xerxes's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Holmestrand
    Innlegg
    4,993
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiomix Se Innlegg
    Sitat Sitat fra xerxes Se Innlegg
    Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
    1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
    2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .


    Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
    Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
    Du har veldig rett.
    At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
    At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
    Mener selvsagt ikke at impedanstilpaning ikke er viktig, for det er det.
    Der det faktisk har betydning f eks i forbindelse med sendere/antenner, men også i forbindelse med elkraftteknikk så er temaet absolutt vesentlig.
    Å kunne redusere overføringstap på en høyspentlinje kan utgjøre mye penger.
    Men i hifisammenheng har det som AudioMix sier ingen større betydning.
    Proac Studio 148S | Music Angel/SAT Amplifix | Vincent CD-S1.1 | Cambridge DACmagic | Pro-Ject Debut
    Rogers LS3/5a | Xindak 6950 | miniDSP 2x4 HD | iMac
    Ledninger: Ja... og stolt av det...

  15. #15
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,083
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    37
    Sitat Sitat fra xerxes Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiomix Se Innlegg
    Sitat Sitat fra xerxes Se Innlegg
    Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
    1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
    2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .


    Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
    Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
    Du har veldig rett.
    At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
    At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
    Mener selvsagt ikke at impedanstilpaning ikke er viktig, for det er det.
    Der det faktisk har betydning f eks i forbindelse med sendere/antenner, men også i forbindelse med elkraftteknikk så er temaet absolutt vesentlig.
    Å kunne redusere overføringstap på en høyspentlinje kan utgjøre mye penger.
    Men i hifisammenheng har det som AudioMix sier ingen større betydning.
    Fortsatt enig!
    Hans - DIY'er

  16. #16
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,160
    Tagget i
    10 Innlegg
    Når en forforsterker skal forsterke signalet sitt tar den utgangspunkt i spenningen inn og konverterer dette til en gitt spenning ut. Det samme er utgangspunktet for en effektforsterker. Imidlertid tilsier dette i prinsippet at både effektforsterkeren og forforsterkeren skal ha en utgangsimpedans lik null. Hvis ikke er de å regne som en slags hybrid mellom strøm og spenningsforsterkere.

    I praksis er alle forforsterkere en slags hybrider på denne måten. Men for å fortsatt ha kontroll på at man har med et spenningssignal å gjøre er det ønskelig at vi kan neglisjere utgangsimpedansen. Det er to måter vi kan få til dette på:

    Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.

    Den andre er, som tilfellet er for de aller fleste forsterkere, når impedansen ikke er den samme ved alle frekvenser, så bør man ha så mye lavere utgangsimpedans fra forforsterkeren enn inngangsimpedansen til lasten at man i prinsippet kan se bort fra den.

    Det finnes også tilfeller der forforsterkeren ikke kan levere nok strøm til å drive den aktuelle effektforsterkeren. Da vil forforsterkeren forvrenge, litt på samme måte som en effektforsterker som kobles til en for lav høyttalerimpedans. Dette er dog ganske sjeldent.

    Skal man lage seg noen tommelfingerregler så kan man si følgende:
    1: Hvis man vet at både utgangsimpedansen på preampen og inngangsimpedansen på effekttrinnet er den samme for alle frekvenser i audioområdet betyr det lite hva slags impedansforhold man har.
    2: Hvis man ikke vet om impedansen ut/inn er konstant bør man ha et forhold på 1/10 som absolutt minimum, men forhold på over 1/100 er absolutt å foretrekke.
    3: Hvis man holder seg til 1/10 som utgangspunkt, og samtidig aldri benytter effekttrinn med under 4,7kohm inngangsimpedans, vil man neppe noen gang oppleve at en forforsterker får problemer med å levere nok strøm.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,201
    Tagget i
    6 Innlegg
    Der det er lettest å høre det er hvis udgangen i pre eller dac er trafokoblet.

  18. #18
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,192
    Tagget i
    9 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
    Rent bortsett fra at da ville kabelen plutselig hatt svært mye å si. (Men med kabel er jo ikke lasten rent resistiv lengre)
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  19. #19
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    133
    Tagget i
    1 Innlegg
    Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
    Jau, men ein får da ei demping på 40 dB. Og det vil du vel ikkje ha?

  20. #20
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,160
    Tagget i
    10 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bolinder Se Innlegg
    Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
    Jau, men ein får da ei demping på 40 dB. Og det vil du vel ikkje ha?
    Nei, det vil en vanligvis ikke ha, men så brukte jeg jo temmelig ekstreme verdier også da. Det er jo fort gjort å glemme at et 1/1-forhold også vil gi en demping på 6dB.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed