Impedansematching forforsterker og effektforsterker.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg har, i påvente av å få fikset min forforsterker, kjøpt tilbake en Hovland HP-100 jeg eide i mange år. Denne har relativt høy utgangsimpedanse (1200 Ohm) og har spilt greit, men dårligere enn øvrige forforsterkere, med Joule Electra VZN160. Men, med min nye reserveforsterker, Air Tight ATM 2, låter det helt glimrende.

Air Tight har inngangsimpedanse 100kohm. Den gode lyden kan sikkert skyldes matching forsterker-høyttaler, lyden i Air Tight isolert etc. Men, det er helt opplagt at jeg ikke har hørt Hovland i noen kombinasjon tidligere så fri for hardhet i toppen. Jeg forstår at jeg her har en god impedansematch mellom for- og effektforsterker i disse to.

På min Joule Electra LA-150 (nylig solgt) kunne man velge utgangsimpedanse ved hjelp av noen switcher internt. Jeg gjorde aldri noe med dette før den ble solgt. Men det har fått meg til å tenke på hvordan man sikrer dette best mulig. Hvorfor muligheten for å justere?

Så til spørsmålet: Finnes det et ideelt forhold mellom inngangs- og utgangsimpedanse, eller er det slik at så lenge utgangsimpedansen på forforsterkeren er lav nok til å drive effektforsterker så er alt greit? Kan jeg oppleve at siden Air Tight har så vidt høy inngangsimpedanse så må jeg også ha en forforsterker med høy utgangsimpedanse? Kan man ha for lav utgangsimpedanse på en forforsterker?
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Tommelfingerregel en siger 10-20 gange.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Utgangsimpedans på 1200 ohm er nok bare en nominell verdi. Stereophile sine målinger viser at den har så høy utgangsimpedans som 4300 ohm ved 20 Hz. Alle rørforforsterkere som har en utgangskondensator vil vise stigende impedans ved lavere frekvenser. Jeg vil si at den egentlig har for liten utgangskondensator i dette tilfellet. Dette betyr at man vil få basstap og tynn lyd kobler man en slik forforsterker til en effektforsterker med lav inngangsimpedans. Ville ikke koblet denne forforsterkeren til noe som har under 100k ohm inngangsimpedans.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Takk for svar, men det er egentlig ikke helt dette jeg spør om. Det jeg lurer på er om man kan oppleve å ha for lav utgangsimpedanse på forforsterker. Og, hva vil eventuelt konsekvensen av dette være? Glem Hovland, den er brukt som et eksempel på god matching av impedanse. Det jeg lurer på er om jeg vil kunne på problemer om jeg matcher Air Tight med en forforsterker med lav utgangsimpedanse.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.910
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Innenfor logisk grenser kan ikke utgangsimpedansen bli for lav... De fleste moderne preamps ligger vel på noen hundre ohm eller mindre. Lastimpedans fra effektforsterker bør gjerne ligge på 20-30k og oppover, - igjen innenfor logiske grenser. Dersom man ikke tror på kablers egenlyd, så er Asbjørns kabeltråd en glimrende beskrivelse av sammenhengen.......
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Nå er det meste som trengs sies sagt i denne tråden hilsen fra Skipoerstua i Drøbak
F6C09806-4A44-493E-B8AB-24FE0556A086.jpg

Hvorfor kommer bilder feil vei ?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Høy inngangsimpedans gir større sannsynlighet for at brum plukkes opp, men vil avhenge av kilden, gain i effekt og sensitivitet på høyttalere om det blir et reelt problem. Det går også mindre strøm (ampere) over kablene så det kan være mer sart for ytre påvirkning. Hadde en transistor effekt med 440 kOhm inngangsimpedans og høy gain (31db) på single-ended som det ble kjørt med en del forskjellige pre-amper på og på høyttalere med 87db oppgitt følsomhet så var det veldig lite støy med forskjellige pre-amper. På mine nåværende høyttalere, med 96db oppgitt følsomhet så har det vært litt mer varierende.

Testet/brukte 3 transistor varianter med rundt 50 Ohm utgangsimpedans og en rør-pre-amp med rundt 2000 Ohm utgangsimpedans mot den effekt forsterkeren. På høyttalerne som hadde 87db følsomhet så lå all støy såpass langt nede at det ikke var et problem. Med 96db følsomhet så var det litt brum fra rør-pre, men det ikke hadde vært merkbart med 5-6 db lavere følsomhet. Rør-pre og 2 av transistor variantene hadde litt sus med 96db som var hørbart på 1 meters avstand. I alle tilfellene så tror jeg det var intern-støy fra pre-ampene som var problemet da den analoge pre-ampen i DACen min var så tyst at man måtte legge øret 5cm fra diskanten for å høre noe tomgangsstøy.

Så lenge du ikke har kabler som har tendens til å introdusere brum eller pre-amp har noe merkelig oppførsel så er det normalt sett positivt med veldig høy inngangsimpedans på effekt. Tommelfingerregelen er minimum 20:1 mellom inngangsimpedans og utgangsimpedans, men ofte så trives rør-pre seg bedre med 50:1 da det setter mindre krav til strømstyrke på utgangstrinnet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Fant noe som jeg lest litt på tidligere fra Decware

HOW TO SELECT THE RIGHT PREAMP

Oct 2004 by Steve Deckert



I’ve had many phone calls from potential customers having troubles trying to decide which preamp they should buy. It occurred to me that with 3 preamps of our own, this would be an ongoing question as more and more people find themselves in this position of choosing.

First let me say that the goal with the addition of any preamp is to achieve synergy between your source(s) and amplifier(s). Any time you have an opportunity to audition several preamps in your system, it goes without saying the one will usually sound and work better then the others. The reason one sounds better generally has a lot less to do with price and more to do with the circuit design of that preamp.

To select an ideal preamp you must know two things:

The output voltage of your source (most stock CD players are 2 volts)
The input sensitivity of your amplifier (most amplifiers are around 1 volt)
If your CD player or other source has an output level less then or greater then 2 volts, you need to know this. On the same note, if you power amplifier has an input sensitivity less then or greater then 1 volt, you need to know that too. Once you know for sure what your voltages are you are well on your way to picking the right preamp.

Lets look at these two terms so we understand exactly what they are.

The output voltage of your source is a constant level, and does not change unless your source has a "variable output". This 2 volts of signal (music) drives the input stage of your power amplifier or it drives the input stage of your preamp which in turn drives the input stage of your power amp.

The input sensitivity of an amplifier simply means how many volts are required to bring the amplifier to full power. Any amount of voltage beyond this figure will make your amplifier try to put out more power then it actually has, the result is called "clipping".

So it stands to reason that in all cases a preamp is used to control the voltage from the source. You can figure that when the preamp volume is all the way down, you have ZERO volts – hence no sound from the amplifier. As you turn the volume knob up the voltage increases as does the sound you hear from your amp. The ideal working range on a volume control should be somewhere between 1/4 and 3/4 of the way up to hit your normal listening level . This means your preamp would actually never be adding any voltage to it’s input signal – also known as "gain".

When do you want "gain" in a preamp? There are two reasons you might want gain in a preamp:

When your power amplifier needs more then 1 volt to come to full power.
Or when your source has less then 2 volts of output.
Some amplifiers can need up to 5 volts to bring them to full power, Decware amps are all set to reach full power with 2 volts. On the flip side I have seen amplifiers that needed only ½ volt to come to full power.

Some modified CD players could have less then 2 volts, and some DACs could also have less then 2 volts. (Although most DACs have at least 2 or slightly more volts – in some cases up to 5)

Vinyl lovers know that it can be sometimes difficult to find a cartridge and phono stage combination that they like with a full 2 volts of output. I’ve seen many with closer to 1 volt.

In the case where your source has say only 1 volt, and your amp has an input sensitivity of say 2 volts you will absolutely need a preamp with some gain, otherwise you’ll never be able to play your amplifier near as loud as it could go. Even if you have super high efficiency speakers and listen at very soft levels, your music will still suffer from a lack of dynamics and weight.

Once you make the determination that you either need gain or don’t need gain, you will have narrowed down your choices considerably. In either case, gain or no gain, there is one more thing to consider and that is called "impedance".

All sources and preamps have what is called "output impedance". Think of it as the units ability to drive difficult loads, like might be experienced with super long interconnects, or obnoxious amplifiers.

On the flip side, all amplifiers have what is called "input impedance". Think of it as the difficulty level the amplifier imposes on the preamp or CD player.

As a general rule, the lower the output impedance is, the better it will drive difficult loads. And, the higher the input impedance is the less difficult it is to drive. A good example of a happy situation is a preamp with an output impedance below 1000 ohms driving an amplifier with an input impedance of 100,000 ohms.

Most stock CD players have a fairly low output impedance, but unfortunately power amplifiers are all over the place, ranging between 10,000 ohms and 500,000 ohms. The most common figure is around 50Kohms.

50Kohms is a load that most sources and preamps can drive without problems. The exception might be when a preamp with a fairly high output impedance trys to drive a 50Kohm amplifier through extra long interconnects. The result can often be either rolled off bass response or lack of dynamics or both. You don’t want it to sound thin, so you run short interconnects. If the preamp had an advertised low output impedance then it wouldn’t matter if the power amp was clear on the other side of the house, it would still have solid dynamics and weight without rolled off bass response.

Of our 3 preamps, the top of the line model, ZTPRE, has either lots of gain or no gain at all and either a normal output impedance or low output impedance depending on how you set the switches on the back. This ensures it will work with anything and always sound right.

The ZSLA-1 model has no gain, and a low output impedance making it ideal for most systems.

The SE84CSP model has lots of gain making it ideal for sources with lower output, or amps with higher input sensitivities (like ours) or both.
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Takk for svar, men det er egentlig ikke helt dette jeg spør om. Det jeg lurer på er om man kan oppleve å ha for lav utgangsimpedanse på forforsterker. Og, hva vil eventuelt konsekvensen av dette være? Glem Hovland, den er brukt som et eksempel på god matching av impedanse. Det jeg lurer på er om jeg vil kunne på problemer om jeg matcher Air Tight med en forforsterker med lav utgangsimpedanse.
Nei, i praksis kan ikke utgangsimpedansen bli for lav. Antar at Air Tight‘en har en inngangsimpedans på 100K, og da er du "innafor" når det gjelder impedansmatch på stort sett alt du kan finne på å koble til av kommersielle linjetrinn. (Det som man imidlertid bør være obs på er utgangsnivå og følsomhet på effektforsterkeren.)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
  1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
  2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .

Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
:)
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
  1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
  2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .

Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
:)
Du har veldig rett.
At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Takker for mange gode svar.

Deilig med en tråd som leder til forståelse.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
  1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
  2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .

Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
:)
Du har veldig rett.
At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
Mener selvsagt ikke at impedanstilpaning ikke er viktig, for det er det.
Der det faktisk har betydning f eks i forbindelse med sendere/antenner, men også i forbindelse med elkraftteknikk så er temaet absolutt vesentlig.
Å kunne redusere overføringstap på en høyspentlinje kan utgjøre mye penger.
Men i hifisammenheng har det som AudioMix sier ingen større betydning.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er hovedsaklig 2 forskjellige scenarioer å tenke på:
  1. Signalkilde - typ forforsterker som leverer signal (dvs spenning [V]) til en utgangsforsterker. Her gjelder det at forholdet inngangsimpedanse/utgangsimpedans er så stort at utgangsforsterker ikke belaster (trekker ned signalet) fra forforsterkeren
  2. Energioverføring - radiosender (=utgangsforsterker) som leverer signal (dvs effekt [W]) til for eksempel en antenne. Her gjelder det å holde tapene nede, og få mest mulig effekt over til antenna. Her kommer impedanstilpasning inn, og maksimal effektivitet oppnås når kildeimpedans=lastimpedans .

Når det gjelder eksempel 1 så er dette mindre kritisk så lenge inngangsimpedans er større enn utgangsimpedans med god margin. Kan ikke huske å ha hatt problemer med dette selv.
Eksempel 2 er mest aktuelt for spesielt interesserte, dvs radioamatører og andre som håndterer radiosendere. Kjente en amerikaner som hadde vært ansvarlig for verdens største (i følge ham) mellombølgesender i Empire State Building. Han snakket lenge og med stor entusiasme om impedanstilpasning. Ellers har jeg ikke møtt mange som har vært veldig opptatt av temaet.
:)
Du har veldig rett.
At du ikke har møtt så mange som er opptatt av impedans tilpasning skyldes nok bare at du har vært på feil sted.
At HiFi amatører i det hele tatt snakker om impedans og matching er en uting og årsak til mange misforståelser.
Mener selvsagt ikke at impedanstilpaning ikke er viktig, for det er det.
Der det faktisk har betydning f eks i forbindelse med sendere/antenner, men også i forbindelse med elkraftteknikk så er temaet absolutt vesentlig.
Å kunne redusere overføringstap på en høyspentlinje kan utgjøre mye penger.
Men i hifisammenheng har det som AudioMix sier ingen større betydning.
Fortsatt enig!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Når en forforsterker skal forsterke signalet sitt tar den utgangspunkt i spenningen inn og konverterer dette til en gitt spenning ut. Det samme er utgangspunktet for en effektforsterker. Imidlertid tilsier dette i prinsippet at både effektforsterkeren og forforsterkeren skal ha en utgangsimpedans lik null. Hvis ikke er de å regne som en slags hybrid mellom strøm og spenningsforsterkere.

I praksis er alle forforsterkere en slags hybrider på denne måten. Men for å fortsatt ha kontroll på at man har med et spenningssignal å gjøre er det ønskelig at vi kan neglisjere utgangsimpedansen. Det er to måter vi kan få til dette på:

Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.

Den andre er, som tilfellet er for de aller fleste forsterkere, når impedansen ikke er den samme ved alle frekvenser, så bør man ha så mye lavere utgangsimpedans fra forforsterkeren enn inngangsimpedansen til lasten at man i prinsippet kan se bort fra den.

Det finnes også tilfeller der forforsterkeren ikke kan levere nok strøm til å drive den aktuelle effektforsterkeren. Da vil forforsterkeren forvrenge, litt på samme måte som en effektforsterker som kobles til en for lav høyttalerimpedans. Dette er dog ganske sjeldent.

Skal man lage seg noen tommelfingerregler så kan man si følgende:
1: Hvis man vet at både utgangsimpedansen på preampen og inngangsimpedansen på effekttrinnet er den samme for alle frekvenser i audioområdet betyr det lite hva slags impedansforhold man har.
2: Hvis man ikke vet om impedansen ut/inn er konstant bør man ha et forhold på 1/10 som absolutt minimum, men forhold på over 1/100 er absolutt å foretrekke.
3: Hvis man holder seg til 1/10 som utgangspunkt, og samtidig aldri benytter effekttrinn med under 4,7kohm inngangsimpedans, vil man neppe noen gang oppleve at en forforsterker får problemer med å levere nok strøm.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Der det er lettest å høre det er hvis udgangen i pre eller dac er trafokoblet.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
Rent bortsett fra at da ville kabelen plutselig hatt svært mye å si. (Men med kabel er jo ikke lasten rent resistiv lengre)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
Jau, men ein får da ei demping på 40 dB. Og det vil du vel ikkje ha?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Den ene er, dersom for eksempel utgangsimpedansen er en resistiv motstand, så kan man også la lasten være rent resistiv. Har man en utgangsimpedans på flatt 10kohm kan man egentlig fint drive en resistiv last på 100 ohm uten at dette i prinsippet medfører forvrengning eller andre feil.
Jau, men ein får da ei demping på 40 dB. Og det vil du vel ikkje ha?
Nei, det vil en vanligvis ikke ha, men så brukte jeg jo temmelig ekstreme verdier også da. Det er jo fort gjort å glemme at et 1/1-forhold også vil gi en demping på 6dB.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Det er jo fort gjort å glemme at et 1/1-forhold også vil gi en demping på 6dB.
1/1 er vel òg ekstremt. Utgangsimpedansen til forforsterkaren bør vel vera minst 10 gongar mindre enn inngongsimpedansen til effektforsterkaren. Og da er dempinga nede på 0.83 dB. Men ein faktor på 100 er dempinga nede på 0.09 dB. Om forforsterkaren har liten utgangsimpdenas og ein nyttar balansert overføring kan ein ha lange kablar utan at det påverkar lyden. Mikrofonkablar er ofte lange.

Det ein ikkje bør ha er ein passiv forforsterkar: inngangsveljar og potmeter som volumkontrol. Da vil utgangsimpedansen variera med posisjonen til potmetret. Det er ikkje så lenge sidan desse var relativt populære.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er jo fort gjort å glemme at et 1/1-forhold også vil gi en demping på 6dB.
1/1 er vel òg ekstremt. Utgangsimpedansen til forforsterkaren bør vel vera minst 10 gongar mindre enn inngongsimpedansen til effektforsterkaren. Og da er dempinga nede på 0.83 dB. Men ein faktor på 100 er dempinga nede på 0.09 dB. Om forforsterkaren har liten utgangsimpdenas og ein nyttar balansert overføring kan ein ha lange kablar utan at det påverkar lyden. Mikrofonkablar er ofte lange.

Det ein ikkje bør ha er ein passiv forforsterkar: inngangsveljar og potmeter som volumkontrol. Da vil utgangsimpedansen variera med posisjonen til potmetret. Det er ikkje så lenge sidan desse var relativt populære.
Det er nettopp slik nesten alle integrerte forsterkere er laget.
Inngangsvelger, volumkontrol (potentiometer) og første forsterkertrinn.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Det er jo fort gjort å glemme at et 1/1-forhold også vil gi en demping på 6dB.
1/1 er vel òg ekstremt. Utgangsimpedansen til forforsterkaren bør vel vera minst 10 gongar mindre enn inngongsimpedansen til effektforsterkaren. Og da er dempinga nede på 0.83 dB. Men ein faktor på 100 er dempinga nede på 0.09 dB. Om forforsterkaren har liten utgangsimpdenas og ein nyttar balansert overføring kan ein ha lange kablar utan at det påverkar lyden. Mikrofonkablar er ofte lange.

Det ein ikkje bør ha er ein passiv forforsterkar: inngangsveljar og potmeter som volumkontrol. Da vil utgangsimpedansen variera med posisjonen til potmetret. Det er ikkje så lenge sidan desse var relativt populære.
Det er nettopp slik nesten alle integrerte forsterkere er laget.
Inngangsvelger, volumkontrol (potentiometer) og første forsterkertrinn.
Men i ein integrert forsterkar har produsenten kontroll på inngangsimpedansen til trinnet etter volumkontrollen, og det er stutt avstand mellom volumkontrollen og neste trinn. Om ein kopplar saman ein forforsterkar og ein vilkårleg effektforsterkar har ikkje produsenten av forforsterkaren kontroll på inngangsimpedansen til effektforsterkaren. Om det vert nytta ein kabel med stor kapasitans kan ein til og med risikera at diskanten vert dempa, og dempinga vert avhengig av posisjonen til volumkontrollen. Om det ikkje står ein buffer etter volumkontrollen er det òg fare for at kabelen vert utsett for interferens. Passive forforsterkarar har vel ikkje balansert overføring.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har sett flere eksempler på at frekvensresponsen i en slik integrert forsterker avhenger av volumkontrollens posisjon.
Flatest på full styrke.
Faller av ved lavere volum.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Passiv Pre er for dårligt ret og slet som deres skriver i Norge. Slap udynamisk lyd.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Passiv Pre er for dårligt ret og slet som deres skriver i Norge. Slap udynamisk lyd.

Dette er jeg uenig i!
Her som ellers gjelder det å implementere ting riktig!
Min favoritt volumkontroll er en Tribute finemet AVC , solid silver wired.
Den er verken slapp eller udynamisk...
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva med rør da?
Det du ikke liker er ufarget lyd?
Lyd som passerer en passiv komponent og kommer ut akkurat som den kom inn?
 
Topp Bunn