Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 22

Tråd: THD

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    250
    Tagget i
    2 Innlegg

    THD

    Hvis DAC har THD på 0,002%, pre-amp har THD på 0,05% og effekt har THD på 0,005%

    Hva vil total THD bli på høyttaler?
    Er det å koble til denne pre-ampen "underspec"?

  2. #2
    Moderator bambadoo's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    17,679
    Tagget i
    2 Innlegg
    Noen %

    HT har alltid mest forvrengning.
    Tråden din er flyttet til tech hjørnet.
    I don't believe in system matching. If something is good, it's good. If it only sounds good under certain conditions, it is not good - it is incorrect. - Charles Hansen

  3. #3
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,151
    Tagget i
    9 Innlegg
    Svaret til Bambadoo kan gi inntrykk av at det ikke er noen vits med elektronikk som har lavere forvrengning enn høyttalere.
    Høyttalere har riktignok høy forvrengning (typisk mellom 0,1 til 1%) , men å legge lista der synes jeg blir drøyt. Da skulle all elektronikk låte likt.
    Her er en måling av mine monitorer, og som du ser så ligger THD (svart) ca. 5 streker under signalet (lysebrun)
    Navn:      Screen Shot 03-29-19 at 01.22 PM.jpg
Visninger: 366
Størrelse: 49.3 Kb

    5 streker er 50dB og 50 dB tilsvarer 0,3%. (Omregningskalkulator her: THD to dB - convert percent % to decibels dB percentage voltage % vs per cent converter THD+N total harmonic distortions calculation signal distortion factor attenuation in dB to distortion factor k in percent decibel damping - sengpielaudio Sengpiel)

    For å svare på spørsmålet ditt så er så enelkt som at man kan legge sammen %. Preampen din vil dominere totalt og summen vil bli 0,057%.
    MEN: Det er forutsatt at komponentene forvrenger på samme måte. Dvs at det er sterkt forenklet å sammenligne på denne måten. Det kommer an på hvilke harmoniske som er dominerende og også støygulvet.
    Det blir for mye å ta hele denne forklaringen, men her er noen linker man kan starte med:
    https://www.audiosciencereview.com/f...speakers.1297/
    SoundStage! Measurements - B&W DM303 Series 2 Loudspeakers (10/2001)
    https://en.audiofanzine.com/pa-speak...istortion.html
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  4. #4
    Moderator bambadoo's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    17,679
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Svaret til Bambadoo kan gi inntrykk av at det ikke er noen vits med ........
    Er vel mer et inntrykk av hastverksarbeid idet jeg pakket snippsekken og rushet fra kontoret

    Hva vil total THD bli på høyttaler?
    Poenget var vel at HT er den dominerende faktor av THD når det er THD ut fra HT trådstarter spør om.
    Tror nok de fleste HT har mer THD enn det som skisseres over her. Det er veldig lavt og tyder på god og gjennomtenkt konstruksjon.
    Siste redigert av bambadoo; 29.03.2019 kl. 20:03.
    I don't believe in system matching. If something is good, it's good. If it only sounds good under certain conditions, it is not good - it is incorrect. - Charles Hansen

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,689
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra komfort Se Innlegg
    Hvis DAC har THD på 0,002%, pre-amp har THD på 0,05% og effekt har THD på 0,005%

    Hva vil total THD bli på høyttaler?
    Er det å koble til denne pre-ampen "underspec"?
    Som andre har svart: THD ut av høyttaler vil bli høyttalerens THD pluss litt avrundingsfeil fra resten av kjeden.

    Men 1: De oppgitte tallene sier nesten ingen ting. THD må spesifiseres med en viss frekvens, et visst signalnivå og en viss båndbredde i målingen for å gi mening. Uten å vite dette er det nokså umulig å si noe om hvilken av disse som «måler best» eller om hvilken av dem som vil begrense resultatet.

    Men 2: Forvrengningsspektrumet har kanskje mer å si enn nivået. En høyttaler med 1 % THD stort sett bestående av andre- og tredjeordens forvrengning vil låte nokså klokkerent, mens en effektforsterker med 0,01 % høyereordens forvrengning kan låte huggorm og være lett hørbar gjennom nevnte høyttaler. Psykoakustikken i dette er nokså komplisert, gjør f eks et google-søk på «auditory masking». Dette er alt annet enn en lineær summering i øret, selv om THD-tallene forsåvidt er det.

    Men 3: Det er ikke THD som er viktigst her. Jeg mistenker at de oppgitte tallene egentlig er THD+N, altså inkludert støygulvet. Det er den støyen jeg ville fokusert på, sammen med signalnivåer og gainstruktur i kjeden. Hvis du har for høye signalnivåer og for mye gain ender du opp med unødvendig høyt støygulv og å bare kunne bruke en liten del av volumskalaen. I verste fall har du hørbar susing med volumrattet på «klokka åtte» og øredøvende lydtrykk ved «klokka ti». Da har du kastet bort det meste av oppløsning i signalkjeden.

    Start med hvilket gjennomsnittlig lydtrykk du vil ha i lytteposisjon og legg til crest factor for den musikken du vil høre på, og noen dB til i headroom. F eks 85 dB snitt + 15 dB crest factor for noenlunde bra produsert jazz og rock + 6 dB headroom = 106 dB. Vanligvis går lytteavstand, refleksjoner i rommet og det faktum at det er to høyttalere noenlunde opp i opp, så du behøver ca 106 dB @ 1 m foran hver høyttaler. Mer hvis det er et stort og dødt rom, mindre hvis det er lite og reflekterende.

    Trekk fra høyttalernes følsomhet, f eks 86 dB @ 1 m @ 1 W. 106 - 86 = 20 dB. Altså behøver du effektforsterkere med minst 20 dBW utgangseffekt i den aktuelle impedansen. La oss for enkelhets skyld si 8 ohm nominell impedans. I watt blir det 10^(20/10) = 100 W @ 8 ohm. Husk at forsterkereffekt er oppgitt ved en viss forvrengning, ofte 1 %, så 100-watts forsterkere vil ganske sikkert låte huggorm ved 100 W avgitt effekt. (Det var derfor vi la til 6 dB headroom.) Se om du finner en test med forvrengningskurver som funksjon av utgangseffekt for aktuelle kandidater. Forhåpentligvis begynner ikke den kurven å stige for tidlig. For dette eksemplet ville jeg sett nøye på hvordan kurven så ut mellom ca 1 W og ca 70 W. Fallende kurve betyr at støygulvet dominerer, stigende at forvrengningen dominerer. Se også om du finner kurver som viser THD som funksjon av frekvens. Flatt er bra.

    Se deretter på spenningsgainet i effektforsterkeren, ofte 20 dB eller 26 dB, dvs 10x eller 20x. Regn ut hvilket signal du behøver på inngangene for oppgitt nominell effekt på utgangene. 100 W @ 8 ohm betyr 28,3 V RMS over utgangene, og med 26 dB gain (20x) behøver du 1,41 V RMS på inngangene for å drive effektforsterkeren i klipping. Det betyr at signalnivå over 1,4 V RMS ut av preamp er bortkastet. Sjekk spec for max signal fra preamp. 1,5 V RMS er bra, 2,0 V tvilsomt, 3,0 V too damn much. Da får du ikke volumrattet ut av startgropen engang. F eks 1,0 V RMS max er derimot for lite. Da greier du ikke å spille høyt nok til din egen spec - i dette eksempelet, vel og merke.

    Sjekk deretter gain gjennom preamp. Ofte er max gain 0 dB, dvs at utgangssignal = inngangssignal. I så fall er det lett å gjøre samme vurdering av signalnivå ut av DAC. Max 1,5 V RMS ut for full digital utstyring (0 dBFS) vil være sånn passe. Da vil preamp gi de nødvendige 1,4 V RMS videre med volumrattet nesten i topp. Alt over det er bortkastet oppløsning, siden du må dra ned volumrattet tilsvarende i preamp. Hvis preamp gir positivt gain må du trekke fra dette i regnestykket.

    Så kan du gjøre et overslag på støynivåer. Støygulvet fra DAC vil gå videre gjennom preamp, muligens forsterkes der, og blande seg med støyen fra preamp. Den summerte støyen går videre til effektforsterker, forsterkes med gainet der og blandes med forsterkerens egen støy. Denne støyspenningen går så til høyttalerne og omformes til bakgrunnsstøy via høyttalernes følsomhet. Vil den støyen bli hørbar i lytteposisjon, mon tro?

    Litt grovt kan du si at oppløsningen i bits er lik signal/støyforholdet i dB delt på 6. Det er altfor vanlig at folk bommer totalt på gainstrukturen i avspillingskjeden og ikke får et resultat i nærheten av hva de har betalt for. For høye signalnivåer og for høyt gain er vanlig - everything louder than everything else - men det er ikke en oppskrift på god lyd. Det er ikke mye poeng i 24-bits kildemateriale hvis den analoge delen av avspillingskjeden bare greier 11-12 bits oppløsning, dvs ca 70 dB SNR. (Det er en grunn til at Armand og jeg fikler med noen effektforsterkere med <20 dB gain og >130 dB SNR.)

    Etter å ha gjort den øvelsen står du formodentlig med en mye kortere liste av aktuelle komponenter. Da er det på tide å begynne å prøvelytte. Min preferanse er at elektronikken ikke skal farge lyden, så alle tilstrekkelig gode komponenter vil låte klin likt. Høyttalere og lytterom vil gi mer enn nok «personlighet» som det er.

    Det er hva jeg ville sett på i stedet.

    Edit: https://www.diyaudio.com/forums/diya...structure.html
    Siste redigert av Asbjørn; 29.03.2019 kl. 20:15.

  6. #6
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,151
    Tagget i
    9 Innlegg
    En kjekk nettbasert kalkulator for å regne ut det som Asbjørn regnet på:
    Efficiency and sensitivity conversion

    Her ser vi at en 86dB SPL/W høyttaler vil gi 106dB SPL med 100W effekt.
    Navn:      Screen Shot 03-29-19 at 07.50 PM.jpg
Visninger: 289
Størrelse: 49.2 Kb

    PS!
    Bookmark sengpielaudio.com. Det er mange fine online kalkulatorer og annet stoff der.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    Konvensjonell THD er på mange måter en så grov forenkling at det kanskje er mer misvisende enn veiledende.

    De ulike harmoniske komponentene (dvs strukturen) i THD har som kjent ulik terskel for hva som er hørbart, og når det er hørbart så har de ulik påvirkning for opplev lydkvalitet. Hørbarheten av de ulike harmoniske komponentene er er naturligvis også et spørsmål om frekvens og hørselens følsomhet. En forvrengingskomponent ved f.eks. mellom 2k til 5k Hz er vesentlig lettere å høre enn en forvrengingskomponent med samme nivå ved f.eks. 100Hz eller 20k Hz, uavhening av harmonisk orden (selvfølgelig en smule avhengig av alder og defekter i hørselen).

    Legg til at strukturen i den harmoniske forvrengingen gjerne varierer med last, nivå og frekvens, så blir det nesten meningsløst å oppsummere det i et enkelt tall. Det beste en kan få ut av et enkelt tall er et anslag for om forvrengingen er hørbar (for et gitt nivå, i en gitt last, ved en gitt frekvens), men da bør de enkelte komponentene i forvrengingen vektes ut fra terskler for hørbarhet, både mht frekvens (f.eks. iht ITU-R (CCIR) 468, eller tradisjonell A-vekting) og harmonisk orden (høyere orden større vekt). Det har vært fremmet flere forslag om ulike måter å vekte forvrengingen på, men det er ikke utbredt hos utstyrsprodusentene.

    mvh
    KJ
    Siste redigert av KJ; 08.04.2019 kl. 18:26.
    You can get away with anything if you give it a good tune

  8. #8
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    250
    Tagget i
    2 Innlegg
    Wow, her var det mye bra svar!! Hvis vi snakker 1% før det er hørbart så er jo alle langt innafor.

  9. #9
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,414
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kommer vel helt ann på hvilken harmonisk det er.
    På forsterkere er mange av de høyere harmoniske som er stygge og bør ligge veldig lavt. Langt, langt under 1%

  10. #10
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,689
    Tagget i
    13 Innlegg
    Ja. Det er ikke vanskelig å høre langt lavere forvrengningsnivåer enn det fra en forsterker. 1 % THD fra en transistorforsterker betyr at den allerede er i klipping og vil låte riktig ille. Du vil skru ned volumet lenge før du kommer dit. 1 % THD fra basselementet i en høyttaler vil du derimot garantert ikke kunne høre. Helt forskjellig spektrum.

    Tommelfingerregel: Forvrengningsprodukter under ca -100 dB er sannsynligvis ikke hørbare uansett spektrum og frekvens. Det er 0,001 %. Nivåer rundt de trådstarter nevner kan være hørbare, men det er enklere å høre etter enn å bedømme hørbarheten ut fra THD-målinger.

    Det viktigste budskapet er å forstå at THD-målinger som bare er oppgitt som et enkelt tall uten målebetingelser sannsynligvis ikke er sammenlignbare størrelser. De kan være målt på helt ulike måter.
    Siste redigert av Asbjørn; 30.03.2019 kl. 22:44.

  11. #11
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Hvis du også da kombinerer THD betraktningene med Fletcher-Munson eller equal-loudness nivåene (https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour) og opp mot absolutt høreterskel (https://en.wikipedia.org/wiki/Absolu...old_of_hearing), så vil man fort se at det å ha 0,001 % THD ikke nødvendigvis heller vil være hørbart på normale lyttevolum.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  12. #12
    Hifi Freak VegardW's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Kolsås
    Innlegg
    3,212
    Tagget i
    0 Innlegg
    https://www.audioholics.com/loudspea...distortion-thd

    En ting å tenke over: 2% ! Tilsvarer omtrent -34db. Om en spiller musikk på 90dB/1m , ligger de 2% på rundt 56dB, eller nivået til hvisking...
    Siste redigert av VegardW; 08.04.2019 kl. 20:33.
    Vegard


    Exadevice/Buffalo dac3m eksternt lc psu/1794nosdac /Tribute autoformer/10 linjetrinn Tribute/801a se/ 13e1se/el 34pp/
    841/ux250 se/ eml30a/eml 50 se/ eml30a/gm70 se
    Studer a-810, Supravox 400 fieldcoil/Tad 4001/ 1505 klughorn

  13. #13
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,689
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det er en hel akademisk litteratur på å konstruere måleparametre som stemmer bedre overens med det subjektive inntrykket enn THD og THD+N. Earl Geddes og Lidia Lee gjorde noen iherdige forsøk:
    http://www.gedlee.com/Papers/The%20P...Distortion.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/Distortion_AES_I.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/Distortion_AES_II.pdf

    Min litt forenklede holdning er at det antagelig er lettere å bedømme hørbarheten av forvrengningsnivåer mellom ca 1 % og ca 0,001 % ved å høre etter enn ved å forsøke å tolke målinger. For mange ulineære ting som foregår på en gang. Derimot er det all grunn til å tro at f eks 0,00007 % THD fra en effektforsterker ikke vil farge lyden i hørbar grad. Med så mange nuller er det enklere å håndtere tallene som dB heller enn prosent, og dette er -123 dB ned fra signalet. Det hører man ikke.

  14. #14
    Hifi Freak VegardW's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Kolsås
    Innlegg
    3,212
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg

    Min litt forenklede holdning er at det antagelig er lettere å bedømme hørbarheten av forvrengningsnivåer mellom ca 1 % og ca 0,001 % ved å høre etter enn ved å forsøke å tolke målinger. For mange ulineære ting som foregår på en gang.
    Om vi tar utgangspunkt i Armands måling, så viser den at høyttaleren har en forvrengning på 0,3 prosent. I det øyeblikket han lytter til noe som har lavere forvrengning...så blir det kanskje vrient å sortere hva som er hva ?


    Skal lese Gedlees "papers" med interesse, takk for linkene!
    Vegard


    Exadevice/Buffalo dac3m eksternt lc psu/1794nosdac /Tribute autoformer/10 linjetrinn Tribute/801a se/ 13e1se/el 34pp/
    841/ux250 se/ eml30a/eml 50 se/ eml30a/gm70 se
    Studer a-810, Supravox 400 fieldcoil/Tad 4001/ 1505 klughorn

  15. #15
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,689
    Tagget i
    13 Innlegg
    Kanskje, men husk at det kan være helt forskjellig spektrum. En høyttaler med sine elektromekaniske deler skaper lavereordens forvrengning. Det er mest andre- og tredjeordens, noe fjerde og femte. I lave mengder låter det «varmt» og «fett», men på kompleks musikk ved høyt volum gjør det at lydbildet «gror igjen». Når det spilles høyere enn høyttaleren egentlig tåler begynner det å låte «hardt» og ubehagelig. Det er kanskje en grunn til at «audiofile» demo-spor gjerne er enkle trio- og kvartett-innspillinger med instrumentene trygt plassert i hver sin kanal avspilt på moderate lydtrykk.

    Høyttalerens forvrengning er proporsjonal med utsving og strømtrekk. Det skjer i bassen, fra stortrommens 50 Hz og opp til et par hundre Hertz, via impedansminimumet som ofte ligger rundt 100 Hz eller deromkring. De forvrengningproduktene havner i øvre bass og grunntoneområdet, hvor øret ikke er så veldig følsomt samtidig som grunntonene i melodien ligger der. Da maskeres forvrengningen nokså effektivt.

    Forsterkerforvrengning er proporsjonal med spenningssvinget, men består ofte av høyereordens komponenter. Den domineres også av andre- og tredjeordens, men en litt presset forsterker setter opp et helt stakitt av forvrengningsprodukter høyt opp i frekvens. De komponentene havner over grunntoneområdet og gir lett hørbar «hardhet», «knust glass» og lignende. Ved lave nivåer vil forsterkerens andre- og tredjeordens forvrengning dominere og låte «fett», men en tommelfingerregel er at nivået på en forvrengningskomponent øker med signalnivået i samme potens som orden. Det vil si at andreordens øker som kvadratet av signalet, tredjeordens som kuben av signalet, femteordens som femte potens, osv. Det som låter litt «fett» på en enkel jazztrio låter gjerne ganske ille på et fullt symfoniorkester som spiller fff.

    Men, hvis alt er presset til yttergrensene er det kanskje ikke så lett å høre forskjell. En liten, «plasseringsvennlig» to-veis høyttaler har kanskje store utsving på bassmotorene samtidig som membranene gir hard oppbrytning oppe ved delefrekvensen til diskanten. Det vil også låte huggorm når man skrur opp litt. Da kan man trøste seg med eventyrfortellinger om at dette skyldes «mikrodioder» i kablingen og kan løses ved å bytte til overprisede kabler med magisk krystallstruktur, eller forsøke å løse problemet ved roten.

  16. #16
    Hifi-interessert Hurra_mann's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    97
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra komfort Se Innlegg
    Wow, her var det mye bra svar!! Hvis vi snakker 1% før det er hørbart så er jo alle langt innafor.
    Det lar seg enkelt demonstrere at f.eks. 0,1% 2. harm er godt hørbart og 0,03% 3. harm likedan.
    Valg av riktig lyttenivå er essensielt. Ved for lavt nivå drukner THD i støy, for høyt nivå trigger forvrengning i hørselen.

    John Curl bruker å si et det er den syvende harmoniske som er mest hørbar...

    Det er viktig å husk at de ulineære mekanismene som skaper THD også skaper IM og andre former for forvrengning.

    Til slutt: Jeg vil hevde at den største kilden til THD og annen drit i dag er når "loudness war" treffer din D/A-konverter. Det hjelper lite med gode spec's når samplene som dyttes i konverteren skaper massiv vreng.

  17. #17
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    Navn:      8A778370-34B0-4A05-9185-AF6EEEA340CA.jpeg
Visninger: 82
Størrelse: 66.8 KbNavn:      2B5AD6DA-386C-41F1-8BF1-DB9F0D8B6ABB.jpeg
Visninger: 81
Størrelse: 66.8 KbSiden bilder sier mer enn 1000 ord og jeg har litt dårlig tid. Her er en par forenklede teoretiske grafer som jeg har satt sammen selv for illustrasjonsfotmål. En målig fra eget anlegg og et par målinger fra «kjøpehøyttalere»:
    Navn:      238EF63C-635C-4DB3-801A-DB047FFE8238.jpeg
Visninger: 81
Størrelse: 173.4 KbNavn:      919BB509-8EC3-47E3-B80A-10DD6E417B1D.jpeg
Visninger: 81
Størrelse: 63.2 KbNavn:      048981A6-4D26-4D8E-8323-692F054ED1AE.jpeg
Visninger: 82
Størrelse: 172.3 Kb
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  18. #18
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,689
    Tagget i
    13 Innlegg
    ^ Grafen for Blade er sjokkerende dårlig, spesielt til å være høyttalere til 300000 kr. 75 dB THD+N ved 700 Hz og 100 dB er 10^((100-75)/20) = 5,6 %. Sonus Faber viser 2,5 %. Begge deler er garantert hørbart. Jeg tipper det er oppbrytning i høyttalermembranene.

    Den grundigste diskusjonen av forvrengningskilder i høyttalere er forskjellige artikler og white papers fra Kippel, se f eks:
    https://www.audioxpress.com/article/...ker-Distortion

    Apropos hørbarhet: Det kommer veldig an på testsignalet. Det finnes også studier som sier at 6 % andreharmonisk ikke er hørbart på vokal, og at 10-15 % ikke er hørbart i bassen. Denne studien konkluderte med at 100 % THD ikke var hørbart ved 20-40 Hz, 86-92 dB SPL:
    https://www.axiomaudio.com/blog/distortion
    Navn:      4E001D06-E0E1-4B69-B5CE-3E72CBF72DA5.jpg
Visninger: 50
Størrelse: 45.3 Kb

    -20 dB er 10 % og -40 dB er 1 %. De fleste som studerer dette sier at 1) det kommer an på, og 2) THD er ingen god målestokk annet enn ved veldig høye og veldig lave nivåer. Hvis noen har en link til en lyttetest som viser at 0,1 % andreharmoniske er hørbart vil jeg gjerne lese den studien.
    Siste redigert av Asbjørn; 09.04.2019 kl. 17:20.

  19. #19
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    ^ Grafen for Blade er sjokkerende dårlig, spesielt til å være høyttalere til 300000 kr. 75 dB THD+N ved 700 Hz og 100 dB er 10^((100-75)/20) = 5,6 %. Sonus Faber viser 2,5 %. Begge deler er garantert hørbart. Jeg tipper det er oppbrytning i høyttalermembranene.
    Man ser tydelig hvordan thd aksellererer i mellomtoneområdet etter som signalnivået stiger.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  20. #20
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    ...og husk at min måling er på 4m lytteavstand, mens jeg tror Stereoplay brukt std på 1m
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed