Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 55
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,122
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hypex og NCore - teori og prinsipper

    Jeg har forsøkt å leite etter litt mer teknisk orienterte og dyperegående artikler om prinsippene bak Hypex og NCore og evt ICE, men finner egentlig lite utover hallelujabaserte forumposter og salgsreklame... Noen som har funnet noe mer håndfast?
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

  2. #2
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,668
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra Aurora Se Innlegg
    Jeg har forsøkt å leite etter litt mer teknisk orienterte og dyperegående artikler om prinsippene bak Hypex og NCore og evt ICE, men finner egentlig lite utover hallelujabaserte forumposter og salgsreklame... Noen som har funnet noe mer håndfast?
    Du finner white papers på Hypex’ hjemmesider:
    https://www.hypex.nl/p/application-notes-white-papers/
    AES-artikkelen om UcD: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/..._amplifier.pdf
    NCore: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/...Technology.pdf

    Litt mer:
    NCore-patenten: Patent US20110068864 - Self oscillating class D amplification device - Google Patents
    UcD-patenten: https://patents.google.com/patent/US6803816B2
    En tidlig analyse av UcD: Believe the Hypex, class-D DIY amplifier - UcD, universal class-D

    Essensen i UcD er at den tar feedback etter utgangsfilteret, og i nCore at den har nøstede feedback-sløyfer med en microcontroller som detekterer klipping og løsner på den ytre feedback-sløyfen for å sikre stabilitet.

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,825
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hvis du har lyst å teste UcD, så har jeg noen UcD34 på lager...

    JohanKr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,826
    Tagget i
    4 Innlegg
    Prinsipper. Målinger. Det er nedskrevet & godtatt om klasse D forsterkning. Mens de med teknisk viten sier klasse D låter bedre (!) som følge av bl.a. lavere forvrengning. Klasse D er altså en vinner-kosntruksjon, hvis ikke kun ørene sitter i dommerpanelet da nettopp ørene sanser dette forskjellig.

    Så langt har jeg via lesning klart å snappe opp at japanske Spec skal holde mål lydmessig, som til tross for å inneholde en brøkdel av "betær" som en fet klasse A amp koster like mye. Spennende, om flere når øvelsen "godkjent av ørene" av disse små hendige klasse D ampene.

    Beklager trådstarter, dersom ikke mitt fokus på selve lyden av klasse D - kun konstruksjonsprinsippet - var ditt fokus.
    Legger til at NAD's helt nye brokoblingsbare 900 W amper er spennede saker - sågar flotte å se på i stereobenken også :-)

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,668
    Tagget i
    13 Innlegg
    NAD N22 forsterker er Hypex nCore. https://nadelectronics.com/wp-conten...Data-Sheet.pdf

    Ellers er det verdt å merke seg at Spec (som diskutert tidligere) har høye forvrengningsnivåer, såpass at den sannsynligvis farger lyden i hørbar grad. Da blir det litt feil for mitt vinkelhue å si at den «holder mål lydmessig», uansett hvor ørevennlig den forvrengningen er. En forsterker skal forsterke signalet, ikke farge det. En effektboks er noe annet. Men det blir kanskje mest et spørsmål om filosofi.
    Siste redigert av Asbjørn; 24.01.2018 kl. 06:01.

  6. #6
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    En danske vender tilbake... igjen... Går vel snart tom for fugler?

    Lydsignatur kommer av mye mer enn bare THD, men når man endrer på strømforsyningen vil det som regel være THD som påvirkes.

    En klasse D skal ikke klippe, men utgangstrinnet skal gå i selvsving. Det er en svært viktig forskjell. Man må gjerne påpeke at en forsterker som går i selvsving også klipper, men det er egentlig ikke helt riktig når det gjelder klasse D fordi den som regel også har en post filter feedback, og den kjører ren uklippet audio. Det er med andre ord bare kretsen mellom komparatoren og effekttransistorene som går i selvsving Den er i seg selv ikke å regne som et forsterkertrinn, men snarere en slags modulert Schmitt-trigger. Den går egentlig ikke i klipping før moduleringen er utenfor sitt arbeidsområde.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  7. #7
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,668
    Tagget i
    13 Innlegg
    Hypex-forsterkerne er teknisk interessante på flere måter. De er selv-oscillerende med MOSFET utgangstrinn som slår hardt fra rail til rail med en oscilleringsfrekvens på 420 kHz eller så, litt avhengig av lastbetingelser. Det å gjøre utgangstrinnet selvoscillerende, omtrent som en chipamp i ferd med å selvdestruere, heller enn å prøve å styre det til å følge en viss bærebølge var genistrek #1. Det egentlige utgangssignalet ligger som en modulering på den oscillasjonen. Deretter går begge deler gjennom et induktivt utgangsfilter og mesteparten av switchestøyen filtreres vekk. Det er nokså likt andre klasse D-forsterkere som f eks ICEpower.

    Genistrek #2 i UcD var å ta negativ feedback etter utgangsfilteret. Det gjør at forsterkeren blir nokså immun mot lastbetingelser og kan ha flat frekvensgang og konstant THD uavhengig av hva den er koblet til. ICE tar sin NFB før utgangsfilteret, som er den opplagte måten å gjøre det på, men det gjorde også at tidlige ICE kunne få litt ulik frekvensgang i diskanten avhengig av last.

    NCore bygger på en mer raffinert forståelse av kriteriene for selvoscillasjon, samtidig som at den styres av en høyereordens (nøstet) feedbacksløyfe med en avansert løsning for å detektere at klipping for det egentlige signalet nærmer seg og ta sine forholdsregler før det hele går ut av kontroll. Genistrek #3 var å finne ut hvordan man kan holde en høyereordens feedbackkrets med >53 dB NFB stabil på toppen av et utgangstrinn som pr definisjon er i konstant oscillasjon. Den har så lav forvrengning, så flat frekvensgang og så lav utgangsimpedans at den begynner å nærme seg en fasit på hvordan innspilling, lytterom og anlegget forøvrig låter. Man hører ikke forsterkeren, bare det andre. Det er et imponerende stykke ingeniørarbeid bak den lille pucken av et forsterkerkort.
    Siste redigert av Asbjørn; 24.01.2018 kl. 21:24.

  8. #8
    Hifi Freak S. Lieng's Avatar
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    1,663
    Tagget i
    0 Innlegg
    Om man skal teste Hypex Ncore, hvilke alternativer finnes (annet enn NAD M22 som jeg har testet)? Noen som låter bedre/annerledes enn andre?

    Vedr. M22 er det noen lydmessig fordel å brokoble to stk annet enn mer effekt? Noen bakdeler? Takler vel lavere impedansen dårligere?
    Paradigm Persona 9H høyttaler, DIY effektforsterker, Anthem MRX 520 surroundforsterker, Clearaudio Emotion platespiller, Ortofon Cadenza Black Pick Up, ECP 2 RIAA, Oppo UDP-203 4K BD-spiller, Epson EH-TW9300 projektor

    http://www.hifisentralen.no/forumet/...iengstova.html

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,825
    Tagget i
    1 Innlegg
    Nord Avoustics leverer flere forskjellige varianter av NCore.

    Så kan du også kjøpe ferdig kit med kasse fra Hypex.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  10. #10
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Hypex-forsterkerne er teknisk interessante på flere måter. De er selv-oscillerende med MOSFET utgangstrinn som slår hardt fra rail til rail med en oscilleringsfrekvens på 420 kHz eller så, litt avhengig av lastbetingelser. Det å gjøre utgangstrinnet selvoscillerende, omtrent som en chipamp i ferd med å selvdestruere, heller enn å prøve å styre det til å følge en viss bærebølge var genistrek #1. Det egentlige utgangssignalet ligger som en modulering på den oscillasjonen. Deretter går begge deler gjennom et induktivt utgangsfilter og mesteparten av switchestøyen filtreres vekk. Det er nokså likt andre klasse D-forsterkere som f eks ICEpower.

    Genistrek #2 i UcD var å ta negativ feedback etter utgangsfilteret. Det gjør at forsterkeren blir nokså immun mot lastbetingelser og kan ha flat frekvensgang og konstant THD uavhengig av hva den er koblet til. ICE tar sin NFB før utgangsfilteret, som er den opplagte måten å gjøre det på, men det gjorde også at tidlige ICE kunne få litt ulik frekvensgang i diskanten avhengig av last.

    NCore bygger på en mer raffinert forståelse av kriteriene for selvoscillasjon, samtidig som at den styres av en høyereordens (nøstet) feedbacksløyfe med en avansert løsning for å detektere at klipping for det egentlige signalet nærmer seg og ta sine forholdsregler før det hele går ut av kontroll. Genistrek #3 var å finne ut hvordan man kan holde en høyereordens feedbackkrets med >53 dB NFB stabil på toppen av et utgangstrinn som pr definisjon er i konstant oscillasjon. Den har så lav forvrengning, så flat frekvensgang og så lav utgangsimpedans at den begynner å nærme seg en fasit på hvordan innspilling, lytterom og anlegget forøvrig låter. Man hører ikke forsterkeren, bare det andre. Det er et imponerende stykke ingeniørarbeid bak den lille pucken av et forsterkerkort.
    Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. I utgangspunktet kan man godt plassere feedback alene etter filteret og bruke filteret som forsinkelse for å styre loop-frekvensen. Imidlertid gir det, som du også påpeker, en viss lastavhengighet (siden strømmen gjennom filteret også er med på å bestemme dempingen og således hvilken proporsjonal forsinkelse det gir i loopen), og man vil potensielt få veldig liten distanse mellom carrier-frekvens og filterets knekkpunkt. Det kan gi litt mye RF-støy.

    Det jeg personlig synes virker svært interessant med Ncore er at de kjører en krets som i utgangspunktet gir veldig lav THD uten ekstra NFB, så har de slengt på en NFB etterpå som også har skyhøy gain, og på den måten ikke skvist dataene på en dårlig forsterker oppover med NFB, men i stedet tatt utgangspunkt i en veldig god forsterker og skvist den oppover. Det ligger et WP om dette på Hypex sine nettsider.

    Den vanlige ucd-kretsen er etter min mening ganske skuffende sett fra et innovasjonsståsted. Den skal angivelig være basert på et patent, men jeg kan ikke se at ideen bak dette patentet ikke var fullt ut utnyttet allerede før 1970.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  11. #11
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra lyduglen5 Se Innlegg
    Snickers-is skriver "Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. "
    Det er korrekt https://www.google.com/patents/US8013678
    Også New class D tilbyder muligheden men anbefaler den ikke umidelbart.
    NewClassD Amplifier Modules
    New Class D praktiserer en litt annen variant enn både ICE og Hypex. Der de to sistnevnte har designet sine forsterkere slik at de er optimalisert i hele audioområdet på pre choke feedback legger de på en post choke feedback, også i hele audioområdet. NCD på sin side introduserer, ved bruk av post choke feedback, et filter i pre choke feedback slik at de to aldri jobber sammen annet enn i overgangsområdet rundt 150kHz. Det betyr at man tar bort fordelen av pre choke feedback i det man tar i bruk post choke feedback. Jeg må si meg enig med Clausen i at de to oppfører seg ulikt, og kan ha både fordeler og ulemper avhengig av applikasjon. Imidlertid mener jeg at bruk av begge er en enda bedre ide.

    Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  12. #12
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra lyduglen7 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.
    Det er simpelthen ikke korrekt, det er en myte, at er en forstærker god inden feedback så bliver den kun bedre med feedback , jeg har stået og sat så lidt som 6db feedback fra og til på en egen konstrueret analog klasse A forstærker som umodkoblet havde 1 MHz båndbrede , ubetydelig THD ,og tilstrækkelig lav udgangsimpedans.

    At koble feedback til og fra ændre lyden så markant i en negativ retning med feedback at man er nødt til at konkluderer at feedback har en i sig selv, en egen lyd, som man enten kan lide fordi det hele bl.a. bliver åhh så "præcist", gu gør det ej, laver man en nulling med hensyn til indput og output med et OSC kan der ikke ses nogen forskel på feedback eller ikke feedback , men lydforskellen er enorm og det kan som sagt kun skyldes at feedback har en lyd i sig selv , som intet har med præcision at gøre, men udelukkende oplevelse af klang.

    En del af forskellen skal nok søges i det ændrede THD mønster som ændre sig i en for mennesket unaturlig retning, både selve strukturen af forvrængningen, og THD's afhængighed af output amplitude.

    Men med klasse D har man en teknik som simpelthen ikke er i stand til at fungerer tilfredsstillende uden feedback , og så har Bruno naturligvis ret i at den bedste lyd opnås hos den som kan implementere feedback bedst muligt.
    Men jeg foretrækker selv absolut lyd uden feedback.
    Haha, hvor mange nick har du hatt nå?

    Om du opplever vesentlig lydforskjell med NFB betyr det enten en feiltilpasset feedback eller en forsterker som i utgangspunktet ikke er spesielt god.

    Men som jeg nevnte, bedre forsterker betyr ikke alltid bedre lyd i et gitt oppsett.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,826
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lyduglen5 Se Innlegg
    Snickers-is skriver "Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. "
    Det er korrekt https://www.google.com/patents/US8013678
    Også New class D tilbyder muligheden men anbefaler den ikke umidelbart.
    NewClassD Amplifier Modules
    New Class D praktiserer en litt annen variant enn både ICE og Hypex. Der de to sistnevnte har designet sine forsterkere slik at de er optimalisert i hele audioområdet på pre choke feedback legger de på en post choke feedback, også i hele audioområdet. NCD på sin side introduserer, ved bruk av post choke feedback, et filter i pre choke feedback slik at de to aldri jobber sammen annet enn i overgangsområdet rundt 150kHz. Det betyr at man tar bort fordelen av pre choke feedback i det man tar i bruk post choke feedback. Jeg må si meg enig med Clausen i at de to oppfører seg ulikt, og kan ha både fordeler og ulemper avhengig av applikasjon. Imidlertid mener jeg at bruk av begge er en enda bedre ide.

    Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.


    Lars Clausen bruker fortsatt gode store tunge trafoer i strømforsyningen i sine ellers moderne konstruksjoner. Han påstår det spiller bedre - kun derfor.

    Hva mener dere med kunnskap om dette?

    En annen ting, du Håkon Rognlien, skulle besøkt Lars Clausen i Holsterbro. Han er så sykelig opptatt av dynamikk, at platene han spiller når han tester ut høres ut som et live opptak fra en dansk skytterbane med for mange påmeldte og i alle våpenklasser :-)

    For mange år siden, et par tiår tror jeg, besøkte jeg Lars og vi skulle ut på byen i Holsterbro. Først besøk på en internatskole i byen for sykepleiere, så Holsterbro by night. Vi var innom et diskotek Lars hadde bygget anlegg til. Han bad meg stå midt på dansegulvet. Fikk bartenderen til å skru opp lyden! ...Så jeg måtte ned i knestående - det er sant - jeg mistet balansen fullstendig. Taket over dansegulvet var fyllt opp med 8-tommere, bakrummet med et solid antall 2 x 115 W ZAPsolute The End forsterkere. Jeg gikk faktisk ustødig i flere minutter etterpå - ikke spør hvor mange dB jeg fik i huet :-)

  14. #14
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Lars Clausen bruker fortsatt gode store tunge trafoer i strømforsyningen i sine ellers moderne konstruksjoner. Han påstår det spiller bedre - kun derfor.

    Hva mener dere med kunnskap om dette?
    Det er ekstremt kategorisk å hevde noe slikt. Det interessante er jo hvor stabil strømforsyning man har. Hvilken teknologi som ligger bak er sånn sett ganske lite interessant, men det er utvilsomt mye lettere å stabilisere en switchmode enn en tradisjonell strømforsyning.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  15. #15
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  16. #16
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
    Vel, på sett og vis er det faktisk det. Klasse D har av natur lavere PSRR (power supply rejection ratio) enn klasse A/AB. Det betyr at variasjonene i PSU vil generere større avvik ut av forsterkeren om forsterkeren er en klasse D enn om den er en klasse A/AB. Det er også mange konstruksjonsmessige valg man kan ta når man designer en forsterker, spesielt klasse D, som påvirker hvor høy PSRR man får.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  17. #17
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det har du muligens rett i. Men en lineær PSU er ikke nødvendigvis hverken bedre eller dårligere enn en SMPS. Kommer helt an på hvordan de er konstruert og om de er regulerte eller ikke. Nå bruker vel både Hypex og ICEpower uregulerte SMPS'er, bare så det er nevnt ..
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  18. #18
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,668
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det er verdt å merke seg at "moderat bruk av global NFB" kan gi det verste av begge verdener. Når man legger på litt NFB vil det først redusere de lavereordens forvrengningskomponentene, flytte en del fenomener oppover i frekvens, og føre til et mindre ørevennlig forvrengningsspektrum dominert av høyereordens komponenter. Det er slike eksperimenter og teoretisk analyse som har ført til at enkelte konstruktører forsøker å unngå NFB, eller holder det til et minimum. Det er strengt tatt ingen forskjell på lokal eller global feedback, forresten, så en forsterker har en viss mengde NFB rundt utgangstrinnet enten den er "lokal" eller "global". Å skryte av "minimal global NFB" er derfor et villspor.

    Etter hvert som man øker NFB vil alle forvrengningskomponenter reduseres, og etter hvert forsvinne ned i støygulvet og ikke lenger være hørbare eller målbare. Hvis man drar på tilstrekkelig mye er det fullt mulig å lage en forsterker med astronomisk lave forvrengningstall som bare viser andre- og tredjeordens forvrengning ved alle signalnivåer. Da snakker vi 70-80 dB NFB. Men tingen skal helst være stabil også.

    Brunos synspunkt på dette: https://linearaudio.net/sites/linear.../volume1bp.pdf
    Siste redigert av Asbjørn; 25.01.2018 kl. 19:58.

  19. #19
    Hifi Freak Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    9,900
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
    Rent prinsipielt er det vel ampens strømforsyning det lyttes til.....

  20. #20
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,950
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Det har du muligens rett i. Men en lineær PSU er ikke nødvendigvis hverken bedre eller dårligere enn en SMPS. Kommer helt an på hvordan de er konstruert og om de er regulerte eller ikke. Nå bruker vel både Hypex og ICEpower uregulerte SMPS'er, bare så det er nevnt ..
    Det er flere måter å regulere en SMPS på. I utgangspunktet går de for å være uregulerte, men samtidig kan man registrere en betydelig variasjon i switchekretsen avhengig av hvor mye strøm som trekkes. En sekundær reguleringskrets ville selvsagt vært nødvendig for å få til en effektiv regulering som dekket hele audioområdet, og dette har de ikke. Imidlertid har de relativt små sekundærkondensatorer og i tillegg bruker i hvertfall en del av dem noe som kalles "power factor correction", en slags reguleringskrets som stabiliserer spenningen ut av forsterkere etter den reaktive lasten, og som først har betydning når man går over grensen for hva kondensatorene kan levere og absorbere direkte. Jeg vet ICE-power har dette, og jeg mistenker Hypex også har dette siden de for SMPS 3k beskriver hvordan den mangler kompensasjon i 2. kvadrant og derfor ikke egner seg til single ended forsterkere, i motsetning til SMPS 1200.

    Jeg tror man med rette kan sammenlikne PFC med å ha en ekstremt mye større transformator mtp spenningsvariasjon modulert av lasten, men det er kanskje noen her som har dykket dypere i materien enn meg og kan fylle på med litt mer detaljer?
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed