Hypex og NCore - teori og prinsipper

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har forsøkt å leite etter litt mer teknisk orienterte og dyperegående artikler om prinsippene bak Hypex og NCore og evt ICE, men finner egentlig lite utover hallelujabaserte forumposter og salgsreklame... Noen som har funnet noe mer håndfast?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har forsøkt å leite etter litt mer teknisk orienterte og dyperegående artikler om prinsippene bak Hypex og NCore og evt ICE, men finner egentlig lite utover hallelujabaserte forumposter og salgsreklame... Noen som har funnet noe mer håndfast?
Du finner white papers på Hypex’ hjemmesider:
https://www.hypex.nl/p/application-notes-white-papers/
AES-artikkelen om UcD: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_wp/WP_AES118BP_Simple_self-oscillating_class D_amplifier.pdf
NCore: https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_wp/WP_Ncore_Technology.pdf

Litt mer:
NCore-patenten: Patent US20110068864 - Self oscillating class D amplification device - Google Patents
UcD-patenten: https://patents.google.com/patent/US6803816B2
En tidlig analyse av UcD: Believe the Hypex, class-D DIY amplifier - UcD, universal class-D

Essensen i UcD er at den tar feedback etter utgangsfilteret, og i nCore at den har nøstede feedback-sløyfer med en microcontroller som detekterer klipping og løsner på den ytre feedback-sløyfen for å sikre stabilitet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du har lyst å teste UcD, så har jeg noen UcD34 på lager...

JohanKr
 
M

MusicBear

Gjest
Prinsipper. Målinger. Det er nedskrevet & godtatt om klasse D forsterkning. Mens de med teknisk viten sier klasse D låter bedre (!) som følge av bl.a. lavere forvrengning. Klasse D er altså en vinner-kosntruksjon, hvis ikke kun ørene sitter i dommerpanelet da nettopp ørene sanser dette forskjellig.

Så langt har jeg via lesning klart å snappe opp at japanske Spec skal holde mål lydmessig, som til tross for å inneholde en brøkdel av "betær" som en fet klasse A amp koster like mye. Spennende, om flere når øvelsen "godkjent av ørene" av disse små hendige klasse D ampene.

Beklager trådstarter, dersom ikke mitt fokus på selve lyden av klasse D - kun konstruksjonsprinsippet - var ditt fokus.
Legger til at NAD's helt nye brokoblingsbare 900 W amper er spennede saker - sågar flotte å se på i stereobenken også :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
NAD N22 forsterker er Hypex nCore. https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2018/01/NAD-M22-V2-Data-Sheet.pdf

Ellers er det verdt å merke seg at Spec (som diskutert tidligere) har høye forvrengningsnivåer, såpass at den sannsynligvis farger lyden i hørbar grad. Da blir det litt feil for mitt vinkelhue å si at den «holder mål lydmessig», uansett hvor ørevennlig den forvrengningen er. En forsterker skal forsterke signalet, ikke farge det. En effektboks er noe annet. Men det blir kanskje mest et spørsmål om filosofi. :)
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
En danske vender tilbake... igjen... Går vel snart tom for fugler?

Lydsignatur kommer av mye mer enn bare THD, men når man endrer på strømforsyningen vil det som regel være THD som påvirkes.

En klasse D skal ikke klippe, men utgangstrinnet skal gå i selvsving. Det er en svært viktig forskjell. Man må gjerne påpeke at en forsterker som går i selvsving også klipper, men det er egentlig ikke helt riktig når det gjelder klasse D fordi den som regel også har en post filter feedback, og den kjører ren uklippet audio. Det er med andre ord bare kretsen mellom komparatoren og effekttransistorene som går i selvsving Den er i seg selv ikke å regne som et forsterkertrinn, men snarere en slags modulert Schmitt-trigger. Den går egentlig ikke i klipping før moduleringen er utenfor sitt arbeidsområde.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hypex-forsterkerne er teknisk interessante på flere måter. De er selv-oscillerende med MOSFET utgangstrinn som slår hardt fra rail til rail med en oscilleringsfrekvens på 420 kHz eller så, litt avhengig av lastbetingelser. Det å gjøre utgangstrinnet selvoscillerende, omtrent som en chipamp i ferd med å selvdestruere, heller enn å prøve å styre det til å følge en viss bærebølge var genistrek #1. Det egentlige utgangssignalet ligger som en modulering på den oscillasjonen. Deretter går begge deler gjennom et induktivt utgangsfilter og mesteparten av switchestøyen filtreres vekk. Det er nokså likt andre klasse D-forsterkere som f eks ICEpower.

Genistrek #2 i UcD var å ta negativ feedback etter utgangsfilteret. Det gjør at forsterkeren blir nokså immun mot lastbetingelser og kan ha flat frekvensgang og konstant THD uavhengig av hva den er koblet til. ICE tar sin NFB før utgangsfilteret, som er den opplagte måten å gjøre det på, men det gjorde også at tidlige ICE kunne få litt ulik frekvensgang i diskanten avhengig av last.

NCore bygger på en mer raffinert forståelse av kriteriene for selvoscillasjon, samtidig som at den styres av en høyereordens (nøstet) feedbacksløyfe med en avansert løsning for å detektere at klipping for det egentlige signalet nærmer seg og ta sine forholdsregler før det hele går ut av kontroll. Genistrek #3 var å finne ut hvordan man kan holde en høyereordens feedbackkrets med >53 dB NFB stabil på toppen av et utgangstrinn som pr definisjon er i konstant oscillasjon. Den har så lav forvrengning, så flat frekvensgang og så lav utgangsimpedans at den begynner å nærme seg en fasit på hvordan innspilling, lytterom og anlegget forøvrig låter. Man hører ikke forsterkeren, bare det andre. Det er et imponerende stykke ingeniørarbeid bak den lille pucken av et forsterkerkort.
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Om man skal teste Hypex Ncore, hvilke alternativer finnes (annet enn NAD M22 som jeg har testet)? Noen som låter bedre/annerledes enn andre?

Vedr. M22 er det noen lydmessig fordel å brokoble to stk annet enn mer effekt? Noen bakdeler? Takler vel lavere impedansen dårligere?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nord Avoustics leverer flere forskjellige varianter av NCore.

Så kan du også kjøpe ferdig kit med kasse fra Hypex.

Johan-Kr
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Hypex-forsterkerne er teknisk interessante på flere måter. De er selv-oscillerende med MOSFET utgangstrinn som slår hardt fra rail til rail med en oscilleringsfrekvens på 420 kHz eller så, litt avhengig av lastbetingelser. Det å gjøre utgangstrinnet selvoscillerende, omtrent som en chipamp i ferd med å selvdestruere, heller enn å prøve å styre det til å følge en viss bærebølge var genistrek #1. Det egentlige utgangssignalet ligger som en modulering på den oscillasjonen. Deretter går begge deler gjennom et induktivt utgangsfilter og mesteparten av switchestøyen filtreres vekk. Det er nokså likt andre klasse D-forsterkere som f eks ICEpower.

Genistrek #2 i UcD var å ta negativ feedback etter utgangsfilteret. Det gjør at forsterkeren blir nokså immun mot lastbetingelser og kan ha flat frekvensgang og konstant THD uavhengig av hva den er koblet til. ICE tar sin NFB før utgangsfilteret, som er den opplagte måten å gjøre det på, men det gjorde også at tidlige ICE kunne få litt ulik frekvensgang i diskanten avhengig av last.

NCore bygger på en mer raffinert forståelse av kriteriene for selvoscillasjon, samtidig som at den styres av en høyereordens (nøstet) feedbacksløyfe med en avansert løsning for å detektere at klipping for det egentlige signalet nærmer seg og ta sine forholdsregler før det hele går ut av kontroll. Genistrek #3 var å finne ut hvordan man kan holde en høyereordens feedbackkrets med >53 dB NFB stabil på toppen av et utgangstrinn som pr definisjon er i konstant oscillasjon. Den har så lav forvrengning, så flat frekvensgang og så lav utgangsimpedans at den begynner å nærme seg en fasit på hvordan innspilling, lytterom og anlegget forøvrig låter. Man hører ikke forsterkeren, bare det andre. Det er et imponerende stykke ingeniørarbeid bak den lille pucken av et forsterkerkort.
Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. I utgangspunktet kan man godt plassere feedback alene etter filteret og bruke filteret som forsinkelse for å styre loop-frekvensen. Imidlertid gir det, som du også påpeker, en viss lastavhengighet (siden strømmen gjennom filteret også er med på å bestemme dempingen og således hvilken proporsjonal forsinkelse det gir i loopen), og man vil potensielt få veldig liten distanse mellom carrier-frekvens og filterets knekkpunkt. Det kan gi litt mye RF-støy.

Det jeg personlig synes virker svært interessant med Ncore er at de kjører en krets som i utgangspunktet gir veldig lav THD uten ekstra NFB, så har de slengt på en NFB etterpå som også har skyhøy gain, og på den måten ikke skvist dataene på en dårlig forsterker oppover med NFB, men i stedet tatt utgangspunkt i en veldig god forsterker og skvist den oppover. Det ligger et WP om dette på Hypex sine nettsider.

Den vanlige ucd-kretsen er etter min mening ganske skuffende sett fra et innovasjonsståsted. Den skal angivelig være basert på et patent, men jeg kan ikke se at ideen bak dette patentet ikke var fullt ut utnyttet allerede før 1970.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Snickers-is skriver "Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. "
Det er korrekt https://www.google.com/patents/US8013678
Også New class D tilbyder muligheden men anbefaler den ikke umidelbart.
NewClassD Amplifier Modules
New Class D praktiserer en litt annen variant enn både ICE og Hypex. Der de to sistnevnte har designet sine forsterkere slik at de er optimalisert i hele audioområdet på pre choke feedback legger de på en post choke feedback, også i hele audioområdet. NCD på sin side introduserer, ved bruk av post choke feedback, et filter i pre choke feedback slik at de to aldri jobber sammen annet enn i overgangsområdet rundt 150kHz. Det betyr at man tar bort fordelen av pre choke feedback i det man tar i bruk post choke feedback. Jeg må si meg enig med Clausen i at de to oppfører seg ulikt, og kan ha både fordeler og ulemper avhengig av applikasjon. Imidlertid mener jeg at bruk av begge er en enda bedre ide.

Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.
Det er simpelthen ikke korrekt, det er en myte, at er en forstærker god inden feedback så bliver den kun bedre med feedback , jeg har stået og sat så lidt som 6db feedback fra og til på en egen konstrueret analog klasse A forstærker som umodkoblet havde 1 MHz båndbrede , ubetydelig THD ,og tilstrækkelig lav udgangsimpedans.

At koble feedback til og fra ændre lyden så markant i en negativ retning med feedback at man er nødt til at konkluderer at feedback har en i sig selv, en egen lyd, som man enten kan lide fordi det hele bl.a. bliver åhh så "præcist", gu gør det ej, laver man en nulling med hensyn til indput og output med et OSC kan der ikke ses nogen forskel på feedback eller ikke feedback , men lydforskellen er enorm og det kan som sagt kun skyldes at feedback har en lyd i sig selv , som intet har med præcision at gøre, men udelukkende oplevelse af klang.

En del af forskellen skal nok søges i det ændrede THD mønster som ændre sig i en for mennesket unaturlig retning, både selve strukturen af forvrængningen, og THD's afhængighed af output amplitude.

Men med klasse D har man en teknik som simpelthen ikke er i stand til at fungerer tilfredsstillende uden feedback , og så har Bruno naturligvis ret i at den bedste lyd opnås hos den som kan implementere feedback bedst muligt.
Men jeg foretrækker selv absolut lyd uden feedback.
Haha, hvor mange nick har du hatt nå?

Om du opplever vesentlig lydforskjell med NFB betyr det enten en feiltilpasset feedback eller en forsterker som i utgangspunktet ikke er spesielt god.

Men som jeg nevnte, bedre forsterker betyr ikke alltid bedre lyd i et gitt oppsett.
 
M

MusicBear

Gjest
Snickers-is skriver "Så vidt jeg husker hadde ICE-power også feedback både før og etter filteret. "
Det er korrekt https://www.google.com/patents/US8013678
Også New class D tilbyder muligheden men anbefaler den ikke umidelbart.
NewClassD Amplifier Modules
New Class D praktiserer en litt annen variant enn både ICE og Hypex. Der de to sistnevnte har designet sine forsterkere slik at de er optimalisert i hele audioområdet på pre choke feedback legger de på en post choke feedback, også i hele audioområdet. NCD på sin side introduserer, ved bruk av post choke feedback, et filter i pre choke feedback slik at de to aldri jobber sammen annet enn i overgangsområdet rundt 150kHz. Det betyr at man tar bort fordelen av pre choke feedback i det man tar i bruk post choke feedback. Jeg må si meg enig med Clausen i at de to oppfører seg ulikt, og kan ha både fordeler og ulemper avhengig av applikasjon. Imidlertid mener jeg at bruk av begge er en enda bedre ide.

Som Bruno skriver i sitt WP (meget fritt oversatt): NFB har fått mange motstandere, og det er ikke så rart. Det er mange forsterkere med høy NFB som låter dårlig. Grunnregelen er at NFB alltid gjør en forsterker bedre, men om man monterer NFB på en dårlig forsterker har man fortsatt en dårlig forsterker selv om den har blitt litt mindre dårlig.


Lars Clausen bruker fortsatt gode store tunge trafoer i strømforsyningen i sine ellers moderne konstruksjoner. Han påstår det spiller bedre - kun derfor.

Hva mener dere med kunnskap om dette?

En annen ting, du Håkon Rognlien, skulle besøkt Lars Clausen i Holsterbro. Han er så sykelig opptatt av dynamikk, at platene han spiller når han tester ut høres ut som et live opptak fra en dansk skytterbane med for mange påmeldte og i alle våpenklasser :)

For mange år siden, et par tiår tror jeg, besøkte jeg Lars og vi skulle ut på byen i Holsterbro. Først besøk på en internatskole i byen for sykepleiere, så Holsterbro by night. Vi var innom et diskotek Lars hadde bygget anlegg til. Han bad meg stå midt på dansegulvet. Fikk bartenderen til å skru opp lyden! ...Så jeg måtte ned i knestående - det er sant - jeg mistet balansen fullstendig. Taket over dansegulvet var fyllt opp med 8-tommere, bakrummet med et solid antall 2 x 115 W ZAPsolute The End forsterkere. Jeg gikk faktisk ustødig i flere minutter etterpå - ikke spør hvor mange dB jeg fik i huet :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Lars Clausen bruker fortsatt gode store tunge trafoer i strømforsyningen i sine ellers moderne konstruksjoner. Han påstår det spiller bedre - kun derfor.

Hva mener dere med kunnskap om dette?
Det er ekstremt kategorisk å hevde noe slikt. Det interessante er jo hvor stabil strømforsyning man har. Hvilken teknologi som ligger bak er sånn sett ganske lite interessant, men det er utvilsomt mye lettere å stabilisere en switchmode enn en tradisjonell strømforsyning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
Vel, på sett og vis er det faktisk det. Klasse D har av natur lavere PSRR (power supply rejection ratio) enn klasse A/AB. Det betyr at variasjonene i PSU vil generere større avvik ut av forsterkeren om forsterkeren er en klasse D enn om den er en klasse A/AB. Det er også mange konstruksjonsmessige valg man kan ta når man designer en forsterker, spesielt klasse D, som påvirker hvor høy PSRR man får.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det har du muligens rett i. Men en lineær PSU er ikke nødvendigvis hverken bedre eller dårligere enn en SMPS. Kommer helt an på hvordan de er konstruert og om de er regulerte eller ikke. Nå bruker vel både Hypex og ICEpower uregulerte SMPS'er, bare så det er nevnt ..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er verdt å merke seg at "moderat bruk av global NFB" kan gi det verste av begge verdener. Når man legger på litt NFB vil det først redusere de lavereordens forvrengningskomponentene, flytte en del fenomener oppover i frekvens, og føre til et mindre ørevennlig forvrengningsspektrum dominert av høyereordens komponenter. Det er slike eksperimenter og teoretisk analyse som har ført til at enkelte konstruktører forsøker å unngå NFB, eller holder det til et minimum. Det er strengt tatt ingen forskjell på lokal eller global feedback, forresten, så en forsterker har en viss mengde NFB rundt utgangstrinnet enten den er "lokal" eller "global". Å skryte av "minimal global NFB" er derfor et villspor.

Etter hvert som man øker NFB vil alle forvrengningskomponenter reduseres, og etter hvert forsvinne ned i støygulvet og ikke lenger være hørbare eller målbare. Hvis man drar på tilstrekkelig mye er det fullt mulig å lage en forsterker med astronomisk lave forvrengningstall som bare viser andre- og tredjeordens forvrengning ved alle signalnivåer. Da snakker vi 70-80 dB NFB. Men tingen skal helst være stabil også.

Brunos synspunkt på dette: https://linearaudio.net/sites/linearaudio.net/files/volume1bp.pdf
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan ikke helt se hvorfor man plutselig skulle begynne å diskutere strømforsyninger ... ? Som om det skulle være noe 1:1 forhold mellom klasse-D og switchmode PSU...
Rent prinsipielt er det vel ampens strømforsyning det lyttes til.....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Det har du muligens rett i. Men en lineær PSU er ikke nødvendigvis hverken bedre eller dårligere enn en SMPS. Kommer helt an på hvordan de er konstruert og om de er regulerte eller ikke. Nå bruker vel både Hypex og ICEpower uregulerte SMPS'er, bare så det er nevnt ..
Det er flere måter å regulere en SMPS på. I utgangspunktet går de for å være uregulerte, men samtidig kan man registrere en betydelig variasjon i switchekretsen avhengig av hvor mye strøm som trekkes. En sekundær reguleringskrets ville selvsagt vært nødvendig for å få til en effektiv regulering som dekket hele audioområdet, og dette har de ikke. Imidlertid har de relativt små sekundærkondensatorer og i tillegg bruker i hvertfall en del av dem noe som kalles "power factor correction", en slags reguleringskrets som stabiliserer spenningen ut av forsterkere etter den reaktive lasten, og som først har betydning når man går over grensen for hva kondensatorene kan levere og absorbere direkte. Jeg vet ICE-power har dette, og jeg mistenker Hypex også har dette siden de for SMPS 3k beskriver hvordan den mangler kompensasjon i 2. kvadrant og derfor ikke egner seg til single ended forsterkere, i motsetning til SMPS 1200.

Jeg tror man med rette kan sammenlikne PFC med å ha en ekstremt mye større transformator mtp spenningsvariasjon modulert av lasten, men det er kanskje noen her som har dykket dypere i materien enn meg og kan fylle på med litt mer detaljer?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lars Clausen bruker fortsatt gode store tunge trafoer i strømforsyningen i sine ellers moderne konstruksjoner. Han påstår det spiller bedre - kun derfor.

Hva mener dere med kunnskap om dette?
Det er ekstremt kategorisk å hevde noe slikt. Det interessante er jo hvor stabil strømforsyning man har. Hvilken teknologi som ligger bak er sånn sett ganske lite interessant, men det er utvilsomt mye lettere å stabilisere en switchmode enn en tradisjonell strømforsyning.
Da jeg bygde mine UcD brukte jeg kraftig overdimensjonerte lineære strømforsyninger. F eks 500 VA trafo for en UcD400 i 8 ohm. Forsterkeren vil max levere 200 W i den lasten. Det fungerte rimelig bra. Nå holder jeg på med to stereochassis NCore 400 med en SMPS 600 pr forsterkerkort. Disse skal jobbe i de samme 8 ohm last, så det er minst like stor grad av overdimensjonering her. Jeg tenker at kapasitet og headroom før man begynner å dra ned railspenningen er minst like viktig som SMPS vs lineær PSU.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et annet interessant fenomen med klasse D er at det er spesielt godt egnet for høyttalere med høy BL-faktor. Det er en reaktiv last med høy impedans rundt resonansfrekvensen. Da kan en klasse D-forsterker med sitt reaktive utgangsfilter ende opp med langt høyere effektivitet fra høyttaleren enn hva man skulle forvente hvis man ser forsterkeren som en ren spenningskilde. Jeg bruker for tiden UcD og digital eq på en stabel PA-elementer, og det funker uforskammet bra. Bassene har BL 23 N/A, mellombassen 16 N/A, og mellomtonen 13 N/A. Jeg var ikke klar over den matchen da jeg konstruerte systemet, men noen ganger har man tydeligvis flaks.

http://xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF/Keele (2003-10 AES Preprint) - Nom vs True Eff High BL.pdf
AES E-Library » High-Efficiency Direct-Radiator Loudspeaker Systems
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har liggende to lineære strømforsyninger som passer til UcD400/NCore400 som jeg tuska til meg på brukten. Det blir et litt spennende prosjekt. Det er litt lite margin på trafospenninga, så det er mulig jeg må ta en hestehandel med Aurora på de trafoene....

Johan-Kr.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Et annet interessant fenomen med klasse D er at det er spesielt godt egnet for høyttalere med høy BL-faktor. Det er en reaktiv last med høy impedans rundt resonansfrekvensen. Da kan en klasse D-forsterker med sitt reaktive utgangsfilter ende opp med langt høyere effektivitet fra høyttaleren enn hva man skulle forvente hvis man ser forsterkeren som en ren spenningskilde. Jeg bruker for tiden UcD og digital eq på en stabel PA-elementer, og det funker uforskammet bra. Bassene har BL 23 N/A, mellombassen 16 N/A, og mellomtonen 13 N/A. Jeg var ikke klar over den matchen da jeg konstruerte systemet, men noen ganger har man tydeligvis flaks.

http://xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF/Keele (2003-10 AES Preprint) - Nom vs True Eff High BL.pdf
AES E-Library » High-Efficiency Direct-Radiator Loudspeaker Systems
Jeg er usikker på om jeg tolker det på helt samme måte.

Aller først, en driver i en kasse gir en viss følsomhet. Om man øker BL vil følsomheten øke, unntatt for frekvensene rundt Fb, men der vil til gjengjeld impedansen øke slik at virkningsgraden øker også ved lave frekvenser. Dette fenomenet er uavhengig av forsterkerens egenskaper.

Men dette gjør også lasten langt mer reaktiv, og på det området er klasse D helt overlegne. Dette har lite med selve filteret å gjøre men veldig mye med at forsterkeren har omtrent samme virkningsgrad uansett elektrisk fasevinkel.

I et produkt jeg har jobbet med en stund skal vi dra nytte av dette ved å la forsterkeren ha en blanding av voltage drive og current drive, samt å gi driverne "alt for høy" BL. Dette senker, i følge testene, effekten fra omkring 1200 til rundt 400W. Det fordrer selvsagt at forsterkeren og driverne utvikles spesielt for hverandre. Forsterkerne må dermed også ha unaturlig høyt spenningssving slik at de for eksempel yter max 400W ved alle laster mellom 4 og 32 ohm.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Slumpet over en promoteringstekst fra Benchmark der de skryter av forsterkeren sin, og nevner at Seas bruker den til testformål. I samme tekst gjør de et poeng ut av at AHB2 så definitivt ikke er en klasse d-forsterker, og at den høyfrekvente støyen hos klasse d-forsterkere "may become audible when it is demodulated by the non-linearities that occur in all loudspeakers. This potential source of distortion may detract from our musical enjoyment". https://benchmarkmedia.com/blogs/ap...ory-use-of-the-benchmark-ahb2-power-amplifier

Er dette bare egenreklame fra Benchmark, eller kan det potensielt være noe i det?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Jeg har aldri hørt om det. Finnes det noen målinger som støtter dette?

Personlig er jeg skeptisk av flere grunner. For det første bruker alle slike forsterkere et filter. Ofte har man en NFB etter filteret, og da er det selve filteret som representerer den fundamentale båndbreddebegrensningen i loopen. At noen betydelige mengder støy skulle slippe gjennom virker ikke spesielt sannsynlig.

Videre er jo en typisk diskant oppe i minst 40 ohm, gjerne mye mer, ved disse frekvensene. Et svakt signal vil ikke trigge mye strøm i en slik krets. Det er sjelden en demodulering vil føre til særlig under 1 suboktav output, og da snakker vi altså om et signal som ligger dempet typ 100dB, og har en output-frekvens på langt over 100kHz.

Det kan jo tenkes at det benchmark sikter til filterresonans? Det kan jo forekomme i og med at klasse D gjerne bruker 2. ordens filter på utgangen. Imidlertid bruker de fleste gode klasse D i dag ganske lav Q i hele kretsen, og samtidig har de jo feilkorreksjonen som er aktiv ved disse frekvensene. Et slikt filter har gjerne knekkpunkt rundt 50kHz, og skulle man få en subsonisk output ville den i såfall ligge rundt 25kHz, men det igjen fordrer jo at man har betydelig nivå og ikke minst et signal, for her ligger det jo ingen konstant carrier-frekvens.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Hvilken Hypex modul/PSU er optimal dersom en tenker seg ren bass duty?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Det kommer jo an på hva man skal drive.

Om det er snakk om dine 20x15" ville en SMPS 3k med en NC1200 på de 5 første i parallell, også en til i motfase (slik at de belaster negativ rail med samme signal) til de neste 5. Så kjører man eksakt samme oppsett til andre siden.

Det vil si, om du behøver noe i nærheten av den effekten da. Vi snakker jo da rundt 12-1400W pr tårn.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Kan ikke koble det på den måten. Men finnes det et oppsett som kan forsyne f.eks. 5 stk. noe mindre moduler (rent effektmessig) pr. kanal? En splitter funksjon som fordeler signalet fra filteret til fem identiske mono moduler...

Peak effekt behov ligger på rundt 400W men det er alltid godt å ha minimum 2 x peak for garantert overhead
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Hvorfor kan man ikke koble det på den måten? Disse modulene er jo skreddersydd for 2-ohms laster og klarer fint 1 ohm uten å svette. Bassene dine er vel 8 ohm pr stk?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Andre årsaker enn selve impedansforløpet. Trenger ikke ta den her for så vidt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Andre årsaker enn selve impedansforløpet. Trenger ikke ta den her for så vidt.
Ja, nå husker jeg det. Du ville ha motstående basser i parallell du. Da bør man nok kanskje kjøre med noe lavere forsyningsspenning også. Nc500 eller 502mp kunne vært noe i såfall.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Får man tak i NC1200 for selvbygg Snickers?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med å benytte et antall NC400 og benytte flere SMPS1200 strømforsyninger, f.eks. 2-3 forsterkermoduler pr PSU?

Johan-Kr
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Trikset er å finne en dingsboms som kan styre fem monotrinn parallelt, med signalet fra det elektroniske delefilteret.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Hvis du ikke passer deg kommer jeg innom og plasserer den 10-tommeren et visst sted :mad:;)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Noen norske forhandlere som selger NC1200 som monotrinn? Hadde vært spennende å testet 3 stk
 
Topp Bunn