NOISE MAY BE THE MOST MISUNDERSTOOD PROBLEM

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Legger ut dette her også,for de leselystne og kunnskapssøkende


History | Equitech



Ett lite utdrag fra linken


NOISE MAY BE THE MOST MISUNDERSTOOD PROBLEM in any professional audio or video facility. Today’s recording technology offers unsurpassed quality and accuracy, yet grounding system noise still baffles the experts.

More relevant to modern audio and video production is AC noise that is created locally by equipment power supplies and other impedance type loads within the studio. Most people don’t understand that there is a dynamic relationship that exists between the AC voltage phase, an impedance load, harmonic power distortion and objectionable RF program-signal noise. Conventional beliefs state that the causes of noise stem from the way a studio is grounded, however the problem is deeply rooted in the background of the electrical industry and modern electrical power distribution standards.


SUCCESS, AT LAST
Understandably, such a simple explanation of noise problems can invoke a kind of knee jerk skepticism or denial. But, requiring proof is not an unreasonable demand. In locations using balanced 120-volt power systems, the results speak for themselves. When balanced power is applied systemwide, the results are often quite dramatic. On the average, 16dB improvement in background noise has been noted. Where audio and video components are properly installed and maintained, in no known case has balanced AC failed to substantially lower the noise floor. In high-end systems utilizing 24-bit digital equipment, peripheral gear needs balanced power to approach the noise floor capabilities of the digital system.

Not long ago, a well known audio dealer was checking some class-A tube gear before shipping the exhibit off to the Audio Engineering Society Convention. With several amps on the bench, he was resigned to spending six hours changing capacitors to clean up some hum problems. As fate would have it, a delivery arrived at that moment with two prototype 120-volt symmetrical power systems he had ordered for the show. Predictably, and nonetheless miraculously, the balanced 120-volt power systems rendered the hum inaudible saving the fellow some capacitors and hours of work.



White Papers | Equitech

Index of Technical Articles About Balanced Power
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg finner egentlig artikkelen litt merkelig. I utgangspunktet kan man kategorisere støy i veldig mange kategorier. I artikkelen nevnes harmoniske bidrag, men problemløsingen fokuserer på symmetrifeil. Greia er at etter min forståelse så er harmoniske bidrag i prinsippet alltid like symmetriske som den fundamentale frekvensen. Med andre ord, de tiltakene som beskrives vil ikke ha noen effekt på harmoniske avvik.

Mange støytyper relaterer på en eller annen måte til selve grunnfrekvensen. Dette gjelder både symmetriske og asymmetriske avvik, og det gjelder til en viss grad både for lastavhengig og lastuavhengig støy. Når man har med likestrøm å gjøre derimot, er støy mer å anse som rester etter støy fra AC-anlegget. Slikt er egentlig veldig enkelt å filtrere om man lager strømforsyningen riktig. Man kan for eksempel lage en strømforsyning som regulerer på 100kHz, og filtrere denne slik at den er "uendelig rask" innen audioområdet. I og med at veldig mye utstyr utvikles og konstrueres på hobbybasis finner selvsagt ofte ikke slik teknologi veien inn i produkter, og heller ikke har man den samme graden av systemtankegang når man selv ikke kan konstruere en SMPS som passer godt til selve elektronikken.

Men altså, alle former for differensialstøy er vesentlig enklere å håndtere på DC-siden enn på AC-siden.

Så var det asymmetri da. Der har vi en litt annen historie. Dersom strømforsyningen i sin helhet vandrer mellom -10 og +10V på alle utganger (common mode støy) på grunn av en eller annen kobling mot jord eller en form av kunstig jord er ikke dette noe man uten videre kan fjerne. Vi ønsker å overføre energi samtidig som vi skulle hatt et galvanisk skille mellom energikilde og utgang på strømforsyningen. Vi kan godt se på skilletrafoer og slikt, men skal man overføre energi må man på en eller annen måte ha en kapasitiv, induktiv og/eller resistiv kobling mellom energikilde og utgang, og denne vil kunne overføre en eller annen form for common mode støy.

Så er jo spørsmålet hvor problematisk slik støy er. Om alt foregår inni en boks er det temmelig uproblematisk. Problemet oppstår når man ser på de mange ulike ideene for hvordan ting skal gjøres fra ulike produsenter. Store deler av problemet kunne med andre ord vært løst ved at produsentene hadde samarbeidet om noen standarder. En annen tanke er å koble signalene godt bort fra jordpotensialet. Det vi vet fungerer er gode balanserte sendere og mottakere. En viktig faktor i disse er hvor godt justerte de er. Om symmetrien i avsender og mottaker er god er de ekstremt immune mot støy. Jeg snakker da ikke om støy som "stråler inn i kablene", men støy som kommer av at det fundamentale spenningsnivået i hhv avsender og mottaker varierer, dette igjen ofte som følge av asymmetri på strømnettet.

Uansett, det er først og fremst når man skal koble sammen ting at støy begynner å bli et tema å regne med, altså om de som har konstruert greiene har gjort jobben sin, men det er jo ikke alltid tilfellet...

Det kanskje enkleste man kunne gjort for å løse slike problemer i eksisterende hifikomponenter var å la effektforsterkeren produsere en AC-spenning basert på spenningen på DC-siden av strømforsyningen.
 
Topp Bunn