Snickers-is
Bransjeaktør
Ja, tittelen sier alt. Det kommer stadig påstander om ting innen audio som ikke kan måles. Hva er det som ikke kan måles?
Dette skjønner jeg ikke, hva består enkeltparametrene i en klang av og hva mener du med å sette dem sammen?Man kan måle hver enkeltparameter i en klang. Det er verre å sette de sammen.
...ting innen audio.... som det står i ditt åpningsinnlegg var kanskje ikke presiserende nok da.Fortsatt noen som blander måling og tolkning.
Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
Gåsehud (latin: horripilatio) forårsakes når arrektor pili-musklene trekker seg sammen, og gir et drag på hårfolliklene. Denne virkningen blir regulert av det autonome nervesystem og er tydelig i sterk kulde, frykt eller behag. ref. wikipediaGåsehuden og hvorfor man får den.
Googlet ordet klang for deg.Dette skjønner jeg ikke, hva består enkeltparametrene i en klang av og hva mener du med å sette dem sammen?Man kan måle hver enkeltparameter i en klang. Det er verre å sette de sammen.
Det!.......finner vi ut av i morgen den dagApropo tredimensjonale målinger, synes denne Trinnov bruker er interesant.
Noen som har erfaring med denne?
Hvorfor man får den når man hører musikk man liker skyldes en målbar frigjøring av dopamin i hjernen. Dette ifølge forskere fra universitetet McGill i Montreal, Canada.Gåsehuden og hvorfor man får den.
The team at The Neuro measured dopamine release in response to music that elicited "chills," changes in skin conductance, heart rate, breathing, and temperature that were correlated with pleasurability ratings of the music. 'Chills' or 'musical frisson' is a well established marker of peak emotional responses to music. A novel combination of PET and fMRI brain imaging techniques, revealed that dopamine release is greater for pleasurable versus neutral music, and that levels of release are correlated with the extent of emotional arousal and pleasurability ratings. Dopamine is known to play a pivotal role in establishing and maintaining behavior that is biologically necessary.
Vel, siden alt som er på innspillingen utgjør en serie målinger (f eks med 16 bits oppløsning 44100 ganger i sekundet i hver av to kanaler), så er alt som er og kan være på innspillingen målbart. Vi kan også lett måle alt som skjer med det signalet på vei gjennom avspillingskjeden, og til og med hva som skjer med det i rommet etter at det har forlatt høyttalerne - om nødvendig ved å sette et kunsthode i lytteposisjon med mikrofoner i "ørene" og så registrere lydbølgene som kommer frem dit f eks med 24 bits 96000 ganger i sekundet. Da har vi en detaljert måling av transferfunksjonen fra innspillingen til lytterens ører, og det med vesentlig høyere oppløsning enn opptaket selv. Det eneste vi står igjen med som ikke er lett målbart er det som skjer mellom de to ørene på et ekte hode, type homo sapiens v 1.0.Jeg spør ikke om hva man ikke kan tolke, jeg spør om hva man ikke kan måle.
"Mitt liv som Pavlovsk hund"Da Margit og jeg danset til David Bowie, for senere å innlede et heftig forhold, fikk jeg et sterkt forhold til Bowies musikk. Da vi slo opp, førte det til at jeg mislikte Bowie ganske lenge.
Svensktoppar kan komme ut av et stereoanlegg, og kvaliteten på det som kommer ut er under grensen for målbarhet....Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
I min verden er ikke en tolkning en ting. Heller ikke en opplevelse. Det er i min verden da......ting innen audio.... som det står i ditt åpningsinnlegg var kanskje ikke presiserende nok da.Fortsatt noen som blander måling og tolkning.
Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
Skal det tolkes som en påstand om at det ikke er målbart?Svensktoppar kan komme ut av et stereoanlegg, og kvaliteten på det som kommer ut er under grensen for målbarhet....Vi snakker selvsagt om noe som kan komme ut av et stereoanlegg.
Seriøst; jeg bekymrer meg ikke stort for det signalet som kommer ut av stereoanlegget. Det er enkelt å måle. Det som imidlertid ikke er helt trivielt er den lyden som når ørene våre i alle mulige retninger etter at lyden har forlatt høyttaleren og tatt seg noen runder rundt i lytterommet.