Matching av forforsterker og effektforsterker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Prøver å sette meg litt inn i dette med "teoretisk" matching.

    Du har preamp med Impedanse ut samt et voltsignal. Samme har du på en power amp, men da inn..

    Slik jeg har skjønt det, må preampen komme opp på powerampen sin voltinnsignal (si 4volt) for å kunne "dra" power ampen til sitt maskimale potensiale.

    Si jeg har en Preamp med 2v/50ohm. Og en poweramp på 5v. /10.000ohm. Hvor langt bak i leksa er preampen for å dra denne powerampen godt?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Min erfaring er at det kan være helt motsatt, hvis preampen er for kraftig på utgangen i forhold til effektforsterkerens inngangsfølsomhet, så blir det plagsomt høyt selv på laveste volum. Jeg tror impedansematching er minst like viktig når det gjelder preampens evne til å styre effektforsterkeren.

    Jeg har selv en pre og to effektforsterkere fra samme merke, hvor den ene effekten hører til pre'en og er ment å spille sammen med den. Dataene på de to effektforsterkerne er nesten like hvis vi ser bort fra utgangseffekt.

    Pre'en har en gain på 12 db, og en utgangsimpedanse på 15 Ohm. Det står ikke hvor mange volt den gir ut, bare "input to overload 10,3 V rms", men det antar jeg angir hvor høyt innsignal den kan håndtere uten å overstyres.

    Effekt 1 har gain på 25,8 db, inngangsimpedanse på 100k Ohm, og inngangsfølsomhet på 1,8 V rms. Denne ampen fungerer helt fint sammen med pre'en.

    Effekt 2 har gain på 25,7 db, inngangsimpedanse på 100k Ohm, og inngangsfølsomhet på 2,32 V rms. Denne forsterkeren fungerer også, men det er umulig å spille lavt, selv laveste voluminnstilling på pre'en oppleves som tordnende høyt hvis man vil spille musikk sent på kvelden når naboen har lagt barna.

    Kanskje ikke så veldig relevant for hva tråden er ment å handle, men dette er en erfaring jeg har gjort angående dette med matching av pre og effekt. Hvis jeg har misforstått fullstendig hva som gjør dette er det fint med en oppklaring. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    blizowitz; Jeg er redd det du skriver ikke høres helt riktig ut.
    For å ta pre først. (Hvilken pre er det?) Hvis den har gain på 12dB, så betyr det at den forsterker et inngangssignal med 12dB. Signalet fra en CD spiller ligger typisk på 2,1V ut. Ved fullt volum på pre blir dette forsterket til 2,1*10^(12/20)= 8,36V ut fra pre.

    Så til forsterkerene dine. Hvis de har slik gain som du skriver så skal de spille like høyt. De har jo lik gain. (Har du skrevet feil?) En forskjell på 0,1dB er så forsvinnende lite at det kan ikke merkes. Men hvis de har en gain på 25,7dB så vil de forsterke signalspenningen ytterligere til 8,36*10^(25,7/20)=161 volt. (Da skjønner jeg at naboene klager, for det er på en 8 ohm høyttaler (161*161)/8=3240W :cool: )

    Så til dette med inngangsimpedanse og utgangsimpedanse. Man har ikke noe matching på signalkabler på vanlig RCA singel ended Hi-Fi utstyr. Det er avsenderen (CD-spilleren) som bestemmer spenningen. Mottakeren av signalet har alltid høy impedanse (preamp, integrert amp, power-amp). Alt fra 47k til 250k er vanlig. Avsendere av musikksignal har alltid lav impedanse. Typisk mellom 25 til 300 ohm. Jo lavere jo bedre. Spenningsdelingen mellom den lave utgangsimpedansen og den høye inngangsimpedansen blir slik at spenningen inn på mottaker i praksis alltid blir tilnærmet lik den spenningen som sendes ut fra avsender. La oss ta et eksempel:
    I verste fall har avsender en utgangsimpedanse på 300 ohm og inngangen på en pre er 47k.
    Når spenningen ut fra CD er 2,1V vil spenningen inn på preamp være: 2,1V*(47000)/(47000+300))= 2,087V

    I ditt tilfelle med 15 ohm ut og 100000 ohm inn vil regnetykket bli slik:
    2,1V*(100000/(100000+15))=2,0997V

    Grunnen til at lav utgangsimpedanse er bra, er at overføringskabelen mindre utsatt for innstrålt støy. Med 15 ohm kan bruke hva som helst av kabler uten problemer. Din pre har på en måte full kontroll på hvilke spenninger som skal være på kablen.

    Din effekt 2 har en inngsngsfølsomhet på 2,32V rms. Det vil antakelig si at den kan forsterke et innsignal på inntil 2,32V før den går i klipping. Med andre ord så klipper den ved: 2,32V*10^(25,7/20)=44,7V rms.
    På en 8 ohms høyttaler er det (44,7*44,7)/8= 250W.

    Det er viktig er å ha utstyr som er tilpasset hverandre slik at når man begynner å nærme seg maks på preamp så skal effektrinnet også være på maks. Da vil volumkontrollen fungere optimalt og man har god kontroll på de lavere voluminstillingene.

    Håer dette var oppklarende også for trådstarter.
    Mvh Armand
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    ^Armand: Jeg har kopiert alle oppgitte spec's fra produsentens egne tekniske spesifikasjoner i brukermanualen, så jeg har nok ikke skrevet feil (er jeg nesten helt sikker på at jeg tror). En ting jeg unnlot å nevne er at utgangseffekten på effekt 1 er 2 x 150 watt, og effekt 2 er på 2 x 250 watt, men på lavt volum skulle vel ikke dette gjøre noen forskjell.

    Uansett oppleves det som jeg sier, effekt 1 kan spille med lavere volum enn effekt 2, hvor sistnevnte oppleves som "for høyt" i stille kveldstimer når andre sover. Vet ikke helt hvorfor når spec's er tilsynelatende like, men sånn opplever jeg det. :) Blir jo litt subjektivt, men denne kombinasjonen av pre og effekt blir av og til slitsomt når man vil ha på musikk med lavt volum.

    Også bruker jeg bare balansert signaloverføring fra cd til pre til effekt, så da er vel linjesignalet en del kraftigere enn 2 volt. Jeg har også ganske følsomme høyttalere på rundt 100 db.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Ganske vanlig fenomen.
    Det skal gjerne være kjempehøyt når volumen står på klokka ti.
    Også på kombinasjoner av pre og effekt som er ment å spille i lag.
    GAIN nevrose kaller jeg det.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som Armand sier. De viktigste tallene er utgangsspenning fra kilde og gain i hvert ledd etter det, inkludert høyttalernes følsomhet. Gainstruktur er et begrep hifi-folket burde beskjeftige seg mye mer med enn hva de gjør: What is Gain Structure? - diyAudio

    Lav utgangsimpedans er bra, høy inngangsimpedans er bra. Jo større forskjell mellom de to, desto mindre sjanse for at egenskapene i signalkabelen mellom (f eks kapasitans) skal føre til noen form for avvik.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvor mye endres eventuell signatur til eks effektforsterker eller monoblokker, hvis forforsterker er et helt annet merke, eller kjøres igjennom feks en Wadia? Vil matchet forforsterker/effekttrinn eller samme merke alltid være den beste match?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Impedansmatch forsterker.

    Forsterkere er ikke "min greie", så jeg tør da spørre:
    Min preamp er oppgitt til å ha en utgangsimpedans på 470ohm.
    Poweramp er oppgitt til min 1,37 kohm og maks 14,7 kohm (Anaview).
    Antar at min. er oppgitt for 20 hz.
    Dette gir ikke helt gode forhold etter boka (?).
    Bør jeg da benytte trafo imellom og/eller event buffer?
    Dersom trafo er nødvendig, hvilken / forholdstall/ hva finnes av eksempler på oppkobling?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Forsterkere er ikke "min greie", så jeg tør da spørre:
    Min preamp er oppgitt til å ha en utgangsimpedans på 470ohm.
    Poweramp er oppgitt til min 1,37 kohm og maks 14,7 kohm (Anaview).
    Antar at min. er oppgitt for 20 hz.

    Dette gir ikke helt gode forhold etter boka (?).
    Bør jeg da benytte trafo imellom og/eller event buffer?
    Dersom trafo er nødvendig, hvilken / forholdstall/ hva finnes av eksempler på oppkobling?
    Varierer inngangsimpedansen til effektforsterkeren din over audio området?
    Merkelig.
    Finner ikke igjen disse verdiene for inngangsimpedans.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    er i samme pekuliære situasjon, men 560 ohm utgangsimpedanse m/anaview ams1000-2600 og balansert i motsetning til single ended tilkobling.

    Her fra manualen side 7



    applikasjonsnotater fra manualen side 32


    KM1Tuop.jpg

    BqccMwH.jpg


    så om man forstår dette riktig, så burde både trådstarter og undertegnede sette inn et inngangsbuffer, siden optimal utgangsimpedanse er {33-150} ohm?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    wankel, lesestoff for oss: Impedance bridging - Wikipedia, the free encyclopedia

    Given an unchangeable ZS, one can maximize the voltage across ZL by making ZL as large as possible. This also correspondingly minimizes the current drawn from the source device. This has a number of effects including: increased signal level (when the signal in question is completely described by the voltage, as often is the case with audio), reduced distortion due to the source having to output less current, and possibly increased environment noise pickup (since the combined parallel impedance of ZS and ZL becomes higher and makes it easier for stray noise to drive the signal node).

    -- ser ikke ut til at det er dumt å sette på et buffer, siden vi får potensielt mindre støy, lavere forvrengning fra kilden osv.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspill !
    Se der ja.. Husker at Embla (ICE) benyttet på den balanserte inngangen en INA134PA som summerte det balanserte signalet til SE og videre til en bufferkoblet OPA2134PA med 180 ohm som utgangsimpedans.
    Andre (eks. Rowland) bruker buffer + Trafo.
    Tenker selv å benytte brokoblet & balanserte moduler.
    Da er spørsmålet: Hvordan.. Silk eller Lundahl, hvilken opamp etc.
    Kjøre balansert tvers igjennom eller summe opp?
    Kanskje kan dette være en utviklingstråd idet en del her har klasse-D moduler av ymse slag med lav inngangsimpedans?
    Som sagt, jeg er rimelig blank her og har ikke så mye å bidra med.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja det har du ret i, her kan opstår problemer både med at trække indgangen , og med en eventuel overgangsfrekvens hvis der kondensator i udgangen af din forforstærker.
    De viser selv løsningen på side 34 med tilføjelse af en buffer.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Oops, jeg har 560 ohm utgangsimpedans. Gjett hvorfor������.
    Hvilen opamp kan passe? Den bør ha bedre spenningsving enn opa2134 (?)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Oops, jeg har 560 ohm utgangsimpedans. Gjett hvorfor������.
    Hvilen opamp kan passe? Den bør ha bedre spenningsving enn opa2134 (?)
    med vennlig hilsen minidsp? :)

    jeg kan ikke bidra på denne fronten bortsett fra å drive research av hva andre har gjort. kanskje vi skulle bringe opp dette i anaview-tråden, siden det er der folk ofte vil lande når de søker på modulene her inne? johoo benytter hypex dlcp og foreslår et buffer i den tråden. i databladet til dlcp side 4, fremkommer det at den har 100 ohm typisk utgangsimpedanse, og sånn sett er han heldig og ligger innenfor 33-150 ohm, som anaview foreslår.

    kFoeraY.jpg


    i lys av sitatet fra wikipedia om impedance brigding og dette lurer jeg nå på om den høye utgangsimpedansen til minidsp kan være medvirkende til at folk opplever støy?

    mottar ikke anaview ams1000-2600 fra profusionplc.com før i neste uke selv, så har ingen erfaring med enheten enda. den ble kjøpt av nysgjerrighet og ønsket om billige moduler for multiveisoppsett med aktiv deling. for øvrig mitt første møte med denne typen produkt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er ikke noe i spec som tilsier at impedansen varierer.
    Hvorfor produsenten har oppgitt et så voldsom "span" er ike godt å si.
    Kan umulig være så stor forskjell fra enhet til enhet.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    er neppe kommafeil heller, har sendt en mail til sverige for å høre hvorfor den varierer så mye og hva de foreslår.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Oops, jeg har 560 ohm utgangsimpedans. Gjett hvorfor������.
    Hvilen opamp kan passe? Den bør ha bedre spenningsving enn opa2134 (?)
    Jeg mener at en opa2134 kan bruges , men man kan naturligvis finde noget bedre, det kan man næsten altid, udgangsforstærkeren kan højst håndterer 3V rms på sin indgang hvilket svarer til en peak værdi 1.41 3 4.23V og det kan en opa2134 sagtens leverer.

    Det kan også beregnes på en anden måde , forstærkeren har 27.5 db forstærkning hvilket svarer til:
    Forstærkning gange = 10^(forstærkning i db/20) det bliver ved 27.5 db gange ca 23.7 gange.
    Forstærkeren kan leverer ca 180 Wrms i 8 ohm Watt-rms = Vrms^2/Rload = Vpeak^2/2*Rload det giver omkring 53.6 Volt peak ved fuld udstyring.
    Det vil sige at der skal ca 53.6/23.7 = 2.26 Volt peak til at give fuld udstyring, det kan en opa2134 godt klarer med en +-15V forsyning og opa2134 kan arbejde i 600 ohms belastning.

    Hvorfor du har 560 ohm udgangsimpedans, det ved jeg ikke, måske rør.

    Denne værdi kan få indflydelse på den øvre grænsefrekvens i forbindelse med et kabel som vil have en kapacitet til stel , og derfor danner et lavpas-led . Der skal dog meget høj udgangsimpedans til før det giver alvorlige problemer, eksempelvis ved passiv volumen kontrol.

    Et andet problem som er mere udbredt, og som kan have afgørende betydning er at der dannes et højpas filter , altså den nedre grænsefrekvens bliver begrænset af en eventuel overføringskondensator i forforstærkern i forbindelse med indgangsimpedansen i udgangsforstærkeren.

    Ydermere kan man have yderligere en indgangskondensator i udgangsforstærkeren, som vil side i serie med udgangskondensatoren i forforstærkeren , det giver samlet en overføringskondensator som er mindre end begge disse kondensatorer, og dermed en højre nedre grænsefrekvens.
    Hele koblingen mellem forstærker og udgangsforstærker kan se sådan ud:

    kobling.jpg

    Så der er en del ting som kan varierer i koblingen imellem to apparater, ting som man i nogle tilfælde bør tage hensyn til.
    Derfor har man inden for audio generelt valgt at sige at man har lav udgangsimpedans 30 til 200 ohm og høj indgangimpedans 22 Kohm til 100 Kohm med 47 Kohm som en slags standart, derved for de forskelige variabler en begrænset betydning, men dog stadigvæk en betydning, noget Asbjørn bl.a. har simuleret en del på.
    Der er ingen tvivl om disse ting kan give hørbare lydforskelle , også lydforskelle af betydning, hvis math'ed er dårligt. som jeg vil mene det er i dette tilfælde.

    Men det er jo altid et valg imellem pest eller kolera ,skal man komplicerer en signalvej yderlige, eller skal man leve med de problemer en meget simpel og kort signalvej kan give.
    Det er ikke altid lige nemt at svarer helt konkret på dette.
    Men her vil jeg dog sige en god buffer nok ikke er en dårlig ide.


    Ps. Problemet opstår på grund af Anaview's valg af indgangstrin.
    En såkaldt differens forstærker i indgangen , Ps. referer til tegningen i link'et indgangsimpedansen er på V1 med den anden indgang koblet til stel lig med R1, Med V1 til stel så er impedansen R2 + R4 , differentielt mener jeg den er R1 + R2 , så forskelle er der.
    jeg ved ikke helt hvorfor de har valgt denne løsning som indgangstrin, det kan næsten kun give problemer med de mange forskelige forforstærkerer der findes ude i de små hjem, men der er jo sikkert en forklaring.

    De kunne have valgt noget der ligner kredsløbet længere nede i linket instrument-forstærkeren , kobles den buffer på som de anbefaler ved problemer , så for man faktisk noget som ligner instrument-forstærkeren. Den løsning som bl.a. Hypex har valgt.

    Men man kan sige at nu kan man selv vælge kvaliteten af sin buffer , måske også en slags fordel.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    MiniDSP / Dirac: 560 ohm ;-)
    Løsningsforslag: Trafo LL1570XL -> Buffer-> Anaview.
    4 buffere er nødv. for brokoblet bal. stereo.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    MiniDSP / Dirac: 560 ohm ;-)
    Løsningsforslag: Trafo LL1570XL -> Buffer-> Anaview.
    4 buffere er nødv. for brokoblet bal. stereo.
    mottok min i dag, men ikke gjort noe enda. har heller ikke hørt noe fra anaview angående spesifikasjonene.

    forhåpentligvis vil den fungere optimalt slik den kommer, tross denne impedansemismatchen. regnet ut at tap av gain i verstefall er cirka -3db og i bestefall er -0.33db for variasjonene anaview forteller om. spørsmålet er da om inngangsimpedansen varierer med frekvens, for da blir det jo straks slik at dette blir hørbart, men kan kompenseres for med dsp.

    leser i tråden bambadoo linker til at asbjørn forteller om dette som kortvarig også er inne på, at et veldig dårlig forhold mellom inn-/utgangsimpedanse vil gjøre at forskjeller i kabler blir tydeligere, men heldigvis skal selv de billigste kablene være transparente, så da er det vel fort et ikke-problem.

    kommer selv til å prøve uten buffere og trafo og vurdere ut fra det om ytelsen er tilstrekkelig som den er.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hutsefruts:
    Er spent på hvilke erfaringer du høster av dette. Demping er en ting, men jeg lurer litt på dette med støy og frekvensrespons som hr. Kortvarig beskriver ovenfor.
    New Clear NC1000L benyttet kun en trafo (LL7902) pr kanal som stepdown 2:1 for å gange opp inngangsimpedansen med 4.
    Ulempen er at den taper 6 db gain.
    For Anaview ville da gain falle til (27,5-6)=21,5 db med en slik kobling hvilket synes å være i laveste laget (?), men impedansforholdet vil øke: ((14500*4)/560) = 103,6.
    En trafo koster ca kr 600 + frakt etc. og buffer omtrent det samme.
    Med et kobbel av slike + en regulert strømforsyning passerer man fort selve forsterkermodulprisen.
    MiniDSP har en 100uF kondis på utgangen. Kan denne elimineres ved bruk av trafo?
    Kanskje kan utgangen på MiniDSP tweakes ned noen ohm v.h.ja. motstandbytte eller parallelkoblede motstander? Da må vi vel smugle ut et skjema fra biblioteket i Vatikanet....
    Så sitter det vel noen nerder og lurer: Hvorfor i helv.. kan ikke gubben gjøre det så enkelt som Anaview selv anbefaler?
    Da er har vi nådd rundt grøtskåla med spørmålet: What Opamp? hvorfor ikke en Burson /-Sjøstrøm buffer?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fasevending med transformator:
    Et tips fra Lundahl er å benytte LL1588 med parallellkoblede primærsider og benytte sekunærsiden uavhengig av hverandre i motfase.
    Rimeligere og mer elegant.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    " Det enkle er ofte det beste". - Gammelt jungelord!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Flott Armand !
    Regner med at utgangstrinnet på DDRC-22A er likt (560 ohm).
    Kan jeg paralllellkoble motstandene (R7, R8 på 560ohm med en på ca 120 ohm for å få ca 100 ohm utgangsimpedans (eller gå lavere)?
    C2, C3, C7 og C8 er elektrolytter. Disse bør vel bypasses med noe polyprop?
    Hva med kondensatoren og spolen etter motstanden, bør de endres? Du nevner at C7 og C8 kan fjernes når det er kondis på inngangen til neste trinn:
    Kan jeg fjerne hele sulamitten etter R7,8 når jeg skal benytte trafo?
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Flott Armand !
    Regner med at utgangstrinnet på DDRC-22A er likt (560 ohm).
    Kan jeg paralllellkoble motstandene (R7, R8 på 560ohm med en på ca 120 ohm for å få ca 100 ohm utgangsimpedans (eller gå lavere)?
    C2, C3, C7 og C8 er elektrolytter. Disse bør vel bypasses med noe polyprop?
    Hva med kondensatoren og spolen etter motstanden, bør de endres? Du nevner at C7 og C8 kan fjernes når det er kondis på inngangen til neste trinn:
    Kan jeg fjerne hele sulamitten etter R7,8 når jeg skal benytte trafo?
    En del gode spørsmål her ja.
    Det er nok gode sjanser for at det er likhetstrekk på utgangstrinnet til DDRC-22A, men dette må du jo sjekke.

    Det kan nok redusere utgangsimpedansen en god del, men skal du under rundt 150 ohm må du sjekke med oscilloscop om du får oscilleringer.

    Personlig er jeg litt skeptisk til at en elektrolyttkondis ødelegger signalet noe særlig når spenningen er lav. Ut fra DAC mener jeg å huske at det ligger en DC spenning på 2,5V som svinger opp til +3,8 og ned til 1,2V. Det skader jo ikke å bytte, men da må du passe på at du bruker samme verdi eller at du også bytter R2 og R3 slik at du ikke får roll-off for tidlig.

    Skal du inn med trafo kan man faktisk fjerne hele alle fire komponentene etter opampen. Bare pass på at opampen ikke oscillerer. Da må du i så fall inn med en seriemotstand på en eller annen verdi. Bytting av opamper og/eller oppgradering av powersupply bypass kodensatorene er jo også en tilleggsmulighet for de eventyrlystne selv om den opampen som sitter der er grei.

    Mvh Armand

    Edit: Jeg ser at du mener bypass av elektrolyttene med polyprop. Det skader jo ikke det heller :) Vet du om noen som har gjort (ikke subjektive) tester på hvor stor effekt dette har?

    Edit2 Kondisen og spolen etter motstanden har jeg ikke gjort noen tester på og jeg vet heller ikke verdien på disse. De sitter nok der for å redusere støy fra DAC. Utgangen ser på ingen måte pen ut når du ser den på et scop opp til 10MHz. Med i audioområdet er støyen greit dempet. Men noe sus er det jo som kjent på disse DAC'ene :(
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Cyrli Bateman er en av de som har forsket mest på forvrengning i kondensatorer:
    https://www.google.no/webhp?sourcei...pv=2&ie=UTF-8#q=cyril bateman capacitor sound
    https://www.google.no/webhp?sourcei...ie=UTF-8#q=cyril+bateman+capacitor+distortion

    Han hadde for en del år siden en utmerket artikkelserie i Electronics World. Og det er en oppdatering på temaet i Vol 9 av Linear Audio

    Cyril Bateman's Capacitor Sound articles | Linear Audio NL
    volumes | Linear Audio

    Kortversjonen er at elektrolytt-kondensatorer i signalveien bør dimensjoneres slik at de med god margin ikke har et signalavhengig (20Hz - 20k Hz) AC-spenningsfall over seg. Dvs at elektrolytter til DC- blokkering bør dimensjoneres slik at de gir en nedre grensefrekvens (høypass) som ikke er høyere enn 2Hz og gjerne en del lavere enn det (f.eks. under 0,5 Hz). Jeg husker ikke i forbifarten hva han fant mht spenningstoleranse og elektrolytter, men han har funnet en positiv korrelasjon mellom lavere forvrenging og høyere spenningstoleranse for polyesterkondensatorer. Det er også et poeng å ha riktig polarisering av elektrolyttene når de skal brukes med en kjent størrelse av DC-offset mellom signal inn og ut, jf. bruk som koblingskondensator rett etter en DAC som typisk kan ha + 2,5 VDC i offsett på utgangen.

    mvh
    KJ
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for grundige innspill. HiFi-sentralen er en bra skolebenk ! Her er det mye å absorbere :)
    Leste Cyril Batemans artikler i sin tid. Mener å huske at "kanne-til-kanne"-koblede bipolare målte på linje med dyre plasttyper.
    Har bestilt LL1588 og J-fet cascode buffere (2SK246/J103 + 2SA970/2SC2240) som inngangstrinn på Anaview, så får vi se om jeg klarer å krysskoble til katastrofe. MiniDSP får jeg ta med til en egnet kirurg.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Syncrolux antyder i en annen tråd her at det høyst sannsynlig er en kondensator på inngangen til Anaview i det fasen vrir seg ved lave frekvenser og at den er - db ved 4 hz. Med trafo kan også en slik kondis plukkes vekk? Noen som har gjort noen funn i så måte?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Syncrolux antyder i en annen tråd her at det høyst sannsynlig er en kondensator på inngangen til Anaview i det fasen vrir seg ved lave frekvenser og at den er - db ved 4 hz. Med trafo kan også en slik kondis plukkes vekk? Noen som har gjort noen funn i så måte?
    Få de vekk! Med trafo er jo DC sperren på plass. Uten å ha gjort noen beregninger, så er det jo også slik at en trafo og en kondis vil resonere på en viss frekvens. Noe å tenke på.
    en fristenede mulighet når man først driver å roter med utgangstrinnet til MiniDSP er å bygge om hele trinnet. Man kunne tenke seg en presisjons DC referanse på 2,5V som brukes til å fjerne offset fra DAC sammen med et par opamper som driver trafoen. Da kan man fjerne alle kondiser.
    Etter slike inngrep som du driver med, så er det nyttig å kontrollere frekvens og fasegang til slutt. Et scop som klarer dette får du for 1500,-

    mvh Armand
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant, ser sammenhengen i dette og mulighetene for en "ren sti" gjennom apparatene.
    Spenningsreferanse med f.eks LM4030 eller AD584 ?
    Men SMD, scoop og fare for ulyd høres skumlere ut enn å kjøre sparkstøtting ned Trollveggen.
    Vil ta på optikerhjelmen fra Biltema og se nærmere ned i jungelen av komponenter om dette er realiserbart.
    En annen opsjon (?): Kan jeg sette bufferene foran trafo idet den omsetter impedansen 1:1?
    Vil jeg da "spare" inn ett ledd mht. på de nevnte trafo-drivere og samtidig oppnå god CMRR?
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    KJ; Takk for de artiklene. Veldig interessant lesning. Skammer meg for ikke å ha lest de før..
    For de som synes shunting av en stor elektrolytt er flotte greier burde lese side 13 her:
    http://linearaudio.nl/sites/lineara...0 to 100uF caps and 100 Hz measurements_0.pdf

    Et enkelt triks kan være å bytte ut de 47uF kondisene som sitter etter DAC'en med to stykk 100uF i serie. Da får man lavere spenning over hver enkelt av dem. En slik konfigurasjon var omtrent lik som polypropylene. (se side 16 i dokumentet over)

    Jeg snakket tidligere om å introdusere en 2,5V referanse, men det er jo bare tull. Begge opamene jobber jo med samme offset! Med 0 signal ligger begge spenninger på samme DC nivå og det vil gå 0 strøm i trafoen. DC er forøvrig på 2,7V. (Se side 14 her http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/CS42528_F2.pdf )

    Screen Shot 06-13-15 at 12.56 AM.jpg

    Noe sånt ville jeg ha testet.
    R11 og L3 er trafoen.
    U3 og U4 bør være low distortion opamper som står for forsterkning som settes av R10. Man kan fint bruke de som sitter der.
    U5 og U6 er unity gain buffere som driver trafoen. F.eks LME49600. De klarer 250mA med så lav forvrengning at det er helt latterlig.. De kan dermed drive trafoen opp til 15V peak uten problemer.
    Hvis man ikke trenger gain kan bare U5 og U6 brukes.

    Spennende greier dette. Funker Biltema-brillene?

    Mvh Armand
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    KJ; Takk for de artiklene. Veldig interessant lesning. Skammer meg for ikke å ha lest de før..
    For de som synes shunting av en stor elektrolytt er flotte greier burde lese side 13 her:
    http://linearaudio.nl/sites/lineara...0 to 100uF caps and 100 Hz measurements_0.pdf

    Et enkelt triks kan være å bytte ut de 47uF kondisene som sitter etter DAC'en med to stykk 100uF i serie. Da får man lavere spenning over hver enkelt av dem. En slik konfigurasjon var omtrent lik som polypropylene. (se side 16 i dokumentet over)

    Jeg snakket tidligere om å introdusere en 2,5V referanse, men det er jo bare tull. Begge opamene jobber jo med samme offset! Med 0 signal ligger begge spenninger på samme DC nivå og det vil gå 0 strøm i trafoen. DC er forøvrig på 2,7V. (Se side 14 her http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/CS42528_F2.pdf )

    Vis vedlegget 325913
    Noe sånt ville jeg ha testet.
    R11 og L3 er trafoen.
    U3 og U4 bør være low distortion opamper som står for forsterkning som settes av R10. Man kan fint bruke de som sitter der.
    U5 og U6 er unity gain buffere som driver trafoen. F.eks LME49600. De klarer 250mA med så lav forvrengning at det er helt latterlig.. De kan dermed drive trafoen opp til 15V peak uten problemer.
    Hvis man ikke trenger gain kan bare U5 og U6 brukes.

    Spennende greier dette. Funker Biltema-brillene?

    Mvh Armand

    FOU på høyt plan, supert Armand !

    Biltemabrillene er noe herk, de spretter fra hverandre i plast-naglene.
    Jeg har anskaffet buffere som er stablet slik (samme inngangsparti som Anaview anbefalte):
    buffer.jpg

    Når jeg åpner Dirac ser interiøret ved utgangen slik ut:
    dirac.jpg


    Opampene ser ut som JRC2068. + Noen transistorer? Ikke F. om jeg setter loddebolten oppi dette maurbolet (mareritt).
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har fått tak i en ny pre til anlegget med disse spek'sene:

    ...........................................................................................................................................................................
    Input Impedance 100 k Ohms on RCA
    200 k Ohms on XLR
    ...........................................................................................................................................................................
    Output Impedance 500 Ohms on XLR
    500 Ohms on RCA
    ...........................................................................................................................................................................
    Rated Output RCA - 1 Volt (8 volts maximum) XLR - 2 Volts (16 volts maximum)
    ...............................................................................................................................

    Og dette er effektforsterkeren.
    Input sensitivity 1.2V RMS balanced for rated output
    Input impedance 200K ohms balanced

    Er dette en dårlig mætsjing? Blir mest XLr som skal benyttes.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    På papiret ser dette veldig greit ut.

    Mer enn nok til å drive power amp til full output. Tror dessuten det skal godt gjøres å finne en preamp med særlig mye lavere rated output V(RMS) XLR enn 2.0 V med tanke på optimal gain tilpasning. Det beste er likevel å prøve først.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn