EQ ETC ETC

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ser mange bruker eq for og få det til og låte bedre , samme med tonal balanse som bass og diskant. Eq kan brukes til så mye med et program som rew osv osv. Men et anlegg skal ikke det låte mest mulig naturlig som det er ment for og gjøre i stedet for og få hjelp fra eq osv. Har sett flere bruker dette her inne men blir ikke det feil og bruke eq på den måten , det blir jo det samme som det er en miss matsh en plass. Jeg skjønner det når man setter opp et hjemmekino anlegg så må man bruke det som er med hjemmekino forsterkeren , man setter mikrofonen i sweetspot forsterkeren gjør sitt og etter på er det litt små justeringer så er man så si i mål , men det er her mange ikke blir fornøyd hvorfor ? Man bruker programmer for og få ned lyd kurven slik og slik for og få det bra , blir det ikke da en miss matsh en plass eller har jeg tatt feil av dette.

Mvh Imagine
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.153
Antall liker
4.312
Torget vurderinger
1
^ Dine HT er antagelig ikke designet til ditt lytterom (++ resten av lydkjeden). EQ finnes implisitt og eksplisitt mange ledd i lydkjeden fra før. Jeg ser ikke noe feil i å ta kontroll på situasjonen med EQ, i stede for å sjonglere med haugevis med duppeditter som kanskje, kanskje ikke virker. Det er uansett ikke ufornuftig å rette ut frekvensresponsen. Et annet moment er at på alle plater er lyden «skrudd» forskjellig, og med ulike premisser for reproduksjonen.

mvh
KJ
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du tar feil.

Det du hører i sweetspot er ikke nødvendigvis den lyden som kommer ut av høyttalerne. Innen lyden treffer ørene dine, har rombidraget i form av refleksjoner føkket den opp ganske kraftig. Det er det man forsøker å kompensere for gjennom eq, rombehandling og høyttalerplassering.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
^ Dine HT er antagelig ikke designet til ditt lytterom (++ resten av lydkjeden). EQ finnes implisitt og eksplisitt mange ledd i lydkjeden fra før. Jeg ser ikke noe feil i å ta kontroll på situasjonen med EQ, i stede for å sjonglere med haugevis med duppeditter som kanskje, kanskje ikke virker. Det er uansett ikke ufornuftig å rette ut frekvensresponsen. Et annet moment er at på alle plater er lyden «skrudd» forskjellig, og med ulike premisser for reproduksjonen.

mvh
KJ
Er ikke meg jeg snakker om her kj , jeg har ikke noen problemer med mine høyttalere eller lyden , men jeg har sett andre tukler så mye med eq og slik , var det jeg mente.

Mvh Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Du tar feil.

Det du hører i sweetspot er ikke nødvendigvis den lyden som kommer ut av høyttalerne. Innen lyden treffer ørene dine, har rombidraget i form av refleksjoner føkket den opp ganske kraftig. Det er det man forsøker å kompensere for gjennom eq, rombehandling og høyttalerplassering.

mvh
Høyttaler plassering er veldig viktig det brukte jeg mye tid på for og få perfekt , og rombehandling er viktig og få rett , men hvorfor bruker mange så mye eq hjelp , da er jo noe feil skjedd på veien enten med høyttaler plaseringen eller rombehandlingen.

Mvh Imagine
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Du tar feil.

Det du hører i sweetspot er ikke nødvendigvis den lyden som kommer ut av høyttalerne. Innen lyden treffer ørene dine, har rombidraget i form av refleksjoner føkket den opp ganske kraftig. Det er det man forsøker å kompensere for gjennom eq, rombehandling og høyttalerplassering.

mvh
Høyttaler plassering er veldig viktig det brukte jeg mye tid på for og få perfekt , og rombehandling er viktig og få rett , men hvorfor bruker mange så mye eq hjelp , da er jo noe feil skjedd på veien enten med høyttaler plaseringen eller rombehandlingen.

Mvh Imagine

Om du er klar over mengden rombehandling du må ha for å kontroll på lavere frekvenser, så kan det være greit å ta i bruk EQ for å f.eks senke den peaker i de laveste oktavene. Du bør ihvertfall ha en god meter med isolasjon over en relativt stor vegg for å få kontroll ned til 30-40hz. Overdreven bruk av EQer selvsagt ikke bra, men forsiktig bruk av EQ vil gi forbedring i 95% av alle rom. Akustikkbehandlede såvel som ubehandlede. Jeg bruker selv EQ for å justere bittelitt småting i bassen, samt sette den tonale balansen jeg ønsker meg. Ser ikke noe spesiell grunn til å bruke haugevis av kroner på komponenter som farger lyden i forskjellige retninger, når en EQ kan gjøre akkurat samme greia for en brøkdel av prisen. Komponentene må jo selvsagt da være så transparente og nøytrale som mulig.

Å bruke EQ til å gjøre korreksjoner på feilene fra selve høyttaleren er også veldig bra og gjøre og er en veldig hørbar forbedring.

Du snakker også om slike romkorrigeringsprogrammer som sitter i recievere. Disse er vanligvis relativt dårlig. Det største problemet folk som oftest får med disse programmene er at de får et altfor dårlig utgangspunkt. Jo bedre kontroll du har på refleksjoner og generell akustikk i rommet ditt, jo mer nøyaktig vil et slikt program fungere.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Her er frekvensresponsen på en høyttaler, målt bare noen cm. fra baffelen. Som du ser, er den ikke helt jevn, nei.

response6.jpg


Det kan nok være en del å hente med EQ. I tillegg har du impulsresponsen. DSP inkluderer ofte muligheten for delay, og da kan man ratte seg inn slik at lyden fra alle elementer treffer øret ditt samtidig. Selv har jeg lagt inn en delay på 3 samples ved 96 kHz på diskanten, og det er absolutt hørbart.

mvh
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En del høyttalere måler ikke korrekt tonalt on-axis. Gjerne fordi de vil skille seg ut med egen lyd. Da er EQ absolutt fornuftig. Produsentene vet heller ikke hvilke lytteavstand du bruker og derfor kan EQ i den sammenhengen også være riktig til å stille i forhold til avstanden. Diskanten vil f.eks tape energi over distanse. Med andre ord, sitter man langt ifra kan det være behov for å løfte diskanten. Og kanskje det motsatte om man sitter veldig tett på.

Når det EQ til romrelaterte problemer, så er det mer omdiskutert. Ideelt sett bør høyttalerne ha en konstant respons slik at direkte lyden og den reflekterte lyden er mest mulig lik. Slike høyttalere finnes det få av og i tillegg vil uansett reflektert energi låte annerledes. Her bør man gjøre akustiske tiltak. Det er det eneste som virkelig fungerer skikkelig. Å bruke EQ til områder som ikke er såkalt minimum fase fungerer ikke spesielt bra. Å korrigere med EQ til områdene som er minimum fase fungerer derimot godt. Og det paradoksale her er at dersom man behandler rommet akustisk, så blir det i større grad minimum fase og EQ fungerer da bedre. Dypbassen er forøvrig i stor grad minimum fase og litt EQ til peaker fungerer derfor bra, men er alikevel et kompromiss sammenlignet å behandle det med bassfeller.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ok da ble jeg litt klokere på dette , måtte bare spørre. For eq er faktisk noe jeg ikke liker og bruke mye av , for jeg synes den ødelegger mye av høyttalerens klang som skal være naturlig fra før av. Og mikrofonen som er med disse hjemmekino/prosessorene er ikke di beste , men di får nå jobben gjort. Jeg testet en del av di i stuen her for en stund tilbake , og accueq fra onkyo likte jeg utrolig godt for den farger ikke frontene eller subwoofrene , den måler kun avstand/delay og hz men hjelper centeren og surround høyttalerene litt mere. Men en ting er sikkert etter og hørt ren integrert forsterker foretrekker jeg det på musikk og så får onkyo ta seg av film biten. Det er ikke så stor forskjell på og bruke ren integrert og pre men hørbart er det.

Mvh Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Her er frekvensresponsen på en høyttaler, målt bare noen cm. fra baffelen. Som du ser, er den ikke helt jevn, nei.

Vis vedlegget 317810

Det kan nok være en del å hente med EQ. I tillegg har du impulsresponsen. DSP inkluderer ofte muligheten for delay, og da kan man ratte seg inn slik at lyden fra alle elementer treffer øret ditt samtidig. Selv har jeg lagt inn en delay på 3 samples ved 96 kHz på diskanten, og det er absolutt hørbart.

mvh
Kan være en del og hente eq messig eller kanskje rom behandling minder eq ?

Mvh Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
En del høyttalere måler ikke korrekt tonalt on-axis. Gjerne fordi de vil skille seg ut med egen lyd. Da er EQ absolutt fornuftig. Produsentene vet heller ikke hvilke lytteavstand du bruker og derfor kan EQ i den sammenhengen også være riktig til å stille i forhold til avstanden. Diskanten vil f.eks tape energi over distanse. Med andre ord, sitter man langt ifra kan det være behov for å løfte diskanten. Og kanskje det motsatte om man sitter veldig tett på.

Når det EQ til romrelaterte problemer, så er det mer omdiskutert. Ideelt sett bør høyttalerne ha en konstant respons slik at direkte lyden og den reflekterte lyden er mest mulig lik. Slike høyttalere finnes det få av og i tillegg vil uansett reflektert energi låte annerledes. Her bør man gjøre akustiske tiltak. Det er det eneste som virkelig fungerer skikkelig. Å bruke EQ til områder som ikke er såkalt minimum fase fungerer ikke spesielt bra. Å korrigere med EQ til områdene som er minimum fase fungerer derimot godt. Og det paradoksale her er at dersom man behandler rommet akustisk, så blir det i større grad minimum fase og EQ fungerer da bedre. Dypbassen er forøvrig i stor grad minimum fase og litt EQ til peaker fungerer derfor bra, men er alikevel et kompromiss sammenlignet å behandle det med bassfeller.
Ja jeg å mener vist jeg skjønner deg rett her , med et rett behandlet rom og rett plassering av høyttalere til mindre bruk av eq blir det.

Mvh Imagine
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høyttalerne dine Imagine har en kurant powerrespons, dvs at de samlete målingene on og off-axis er gode. Veldig mange høyttalere har ikke det. Eier man slike høyttalere, så man bytte IMO. EQ vil ikke kunne kompensere godt for en dårlig powerrespons. Et godt utgangspunkt er alltid overlegent. Og romrelaterte problemer løser man akustisk.

Manuell EQ er derimot et godt verktøy til å stille ønsket direkte lyd. Det er ikke nødvendigvis slik at det høyttaler produsentene har gjort er det mest riktige og de vet heller ikke hvilke bassforsterkning de ulike plasseringene og rom gir, slikt varierer. Med autokorreksjon er man prisgitt det denne korreksjonen gjør og det er ikke nødvendigvis fornuftig.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Her er frekvensresponsen på en høyttaler, målt bare noen cm. fra baffelen. Som du ser, er den ikke helt jevn, nei.

Vis vedlegget 317810

Det kan nok være en del å hente med EQ. I tillegg har du impulsresponsen. DSP inkluderer ofte muligheten for delay, og da kan man ratte seg inn slik at lyden fra alle elementer treffer øret ditt samtidig. Selv har jeg lagt inn en delay på 3 samples ved 96 kHz på diskanten, og det er absolutt hørbart.

mvh
Kan være en del og hente eq messig eller kanskje rom behandling minder eq ?

Mvh Imagine
Husk, dette er målt rett foran høyttaleren, ikke i lyttepos. Hvordan det ser ut der, vites ikke. Okkesom er det nokså "ruglete" det som kommer ut av ht.
Selvfølgelig kan det se helt jevnt ut i lyttepos, men jeg tviler.

mvh
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Her er frekvensresponsen på en høyttaler, målt bare noen cm. fra baffelen. Som du ser, er den ikke helt jevn, nei.

Vis vedlegget 317810

Det kan nok være en del å hente med EQ. I tillegg har du impulsresponsen. DSP inkluderer ofte muligheten for delay, og da kan man ratte seg inn slik at lyden fra alle elementer treffer øret ditt samtidig. Selv har jeg lagt inn en delay på 3 samples ved 96 kHz på diskanten, og det er absolutt hørbart.

mvh
Kan være en del og hente eq messig eller kanskje rom behandling minder eq ?

Mvh Imagine
Husk, dette er målt rett foran høyttaleren, ikke i lyttepos. Hvordan det ser ut der, vites ikke. Okkesom er det nokså "ruglete" det som kommer ut av ht.
Selvfølgelig kan det se helt jevnt ut i lyttepos, men jeg tviler.

mvh
Ja ok skjønner :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Høyttalerne dine Imagine har en kurant powerrespons, dvs at de samlete målingene on og off-axis er gode. Veldig mange høyttalere har ikke det. Eier man slike høyttalere, så man bytte IMO. EQ vil ikke kunne kompensere godt for en dårlig powerrespons. Et godt utgangspunkt er alltid overlegent. Og romrelaterte problemer løser man akustisk.

Manuell EQ er derimot et godt verktøy til å stille ønsket direkte lyd. Det er ikke nødvendigvis slik at det høyttaler produsentene har gjort er det mest riktige og de vet heller ikke hvilke bassforsterkning de ulike plasseringene og rom gir, slikt varierer. Med autokorreksjon er man prisgitt det denne korreksjonen gjør og det er ikke nødvendigvis fornuftig.
Jeg skal ta målinger i helgen nå for da kommer umik-1 , dette blir gjort i stuen min her jeg har t6. Må få mest mulig trening av programmet rew og forståelsen av det , men takk for all tips folkens. Men en ting vet jeg når jeg skal begynne på dette med behandling av akustikk i det kommende lytterommet skal jeg gjøre det skikkelig , her er forresten målinger gjort av stereophil av t6.

lman Rubinson waxed lyrical about PSB's surprisingly affordable Image T6 tower loudspeaker in the March 2010 issue of Stereophile. For $1199/pair, you get a well-finished, superb-sounding speaker. "With much more massive music, such as Christoph Eschenbach and the Philadelphia Orchestra's performance of Mahler's Symphony 6 (SACD/CD, Ondine ODE1084-5D)," Kal wrote, "the T6s offered the same deep, spacious, detailed soundstage as they had with the chamber recordings, but on a larger scale. There was such a feeling of effortlessness that I was encouraged to turn up the volume to a near natural level." He concluded that, "for $1199/pair, [the PSB Image T6] is an absolutely wonderful full-range speaker, and is now my quasi-$1000/pair standard for an entry-level high-end loudspeaker."
Intrigued, I asked Kal to ship me all three samples of the T6, so that I could perform on them my standard set of measurements. I used DRA Labs' MLSSA system and a calibrated DPA 4006 microphone for the farfield responses, and an Earthworks QTC-40 for the nearfield. The PSB's sensitivity is specified as 89dB/2.83V/m; my estimate came in at 88.2dB/2.83V/m, which is close. PSB specifies the Image T6's impedance at 6 ohms, with a 4 ohm minimum magnitude. My measurement (fig.1) went a little lower than 4 ohms, with a minimum value of 3.1 ohms at 415Hz, and there is also a combination of 4.5 ohms and a –45° electrical phase angle at 94Hz. While the impedance does remain at or above 6 ohms above 1100Hz, this speaker really will work best with amplifiers or receivers rated at 4 ohms.

Fig.1 PSB Image T6, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)
The small wrinkles at 26kHz in the fig.1 traces suggest that this is the frequency of the metal-dome tweeter's primary "oil-can" resonance, which is safely above the audioband. The traces are free from the small discontinuities that would indicate the presence of cabinet resonances of various kinds, but investigating the panels' vibrational behavior did uncover a relatively severe mode at 262Hz (fig.2). This was highest in level on the side panels near the speaker's base, but lower-level modes were present on the other surfaces at 234 and 277Hz. I would have expected a degree of lower-midrange congestion to be the result of this behavior, but I note that KR found nothing amiss in this region.

Fig.2 PSB Image T6, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of woofer-enclosure side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).
The saddle centered on 41.5Hz in the impedance graph implies that this is the tuning frequency of each of the two ports on the front baffle. The ports had identical outputs, and the woofers were also very closely matched in response. The red trace in fig.3 shows the sum of the two port outputs, which does peak between 30 and 80Hz, with well-controlled rollouts above and below that region. The summed response of the woofers (fig.3, blue trace) has its minimum-motion notch at the port tuning frequency, and their output crosses over to the midrange output (fig.3, green trace) at 550Hz. The crossover appears to be 18dB/octave for the midrange high-pass, and 24dB/octave for the woofers low-pass. The farfield measurements taken to produce this graph were made on the midrange axis, which is 37" from the floor. The output of the midrange and tweeter are extremely flat on this axis, and the inevitable dip below the tweeter resonance doesn't occur until above 19kHz.

Fig.3 PSB Image T6, acoustic crossover on midrange axis at 50", corrected for microphone response, with nearfield responses of woofer (blue) and port (red), plotted below 350Hz and 800Hz, respectively.
Fig.4 shows how these individual drive-unit outputs sum in the farfield, again on the midrange axis. The Image T6's overall response is commendably flat, though there is a slight lack of midrange energy compared with the regions above and below and a slight peak in the mid-treble. Most of the apparent boost in the upper bass will be an artifact of the nearfield measurement technique, but the speaker is balanced a little on the rich side. As I had all three samples available for measurement, I examined each of them. The red trace in fig.5 is the midrange-axis response of the same sample as in fig.4 (S/N 901423); the blue and green traces show the responses of the other two samples (S/Ns 901427 and 901319, respectively). While the tweeter's ultrasonic resonance is a little different in each speaker, overall this is superb matching for what is a reasonably priced model.

Fig.4 PSB Image T6, anechoic response on midrange axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with complex sum of nearfield responses plotted below 300Hz.

Fig.5 PSB Image T6, anechoic response on midrange axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response of S/N 901423 (red), 901427 (blue) and 901319 (green).
The Image T6's lateral dispersion on the MF axis is shown in fig.6. The radiation pattern is smooth, even, and well controlled, with just a hint of off-axis flare at the bottom of the tweeter's passband. In the vertical plane (fig.7), there are only mild changes in response as the listener moves above or below the midrange axis.

Fig.6 PSB Image T6, lateral response family at 50", normalized to response on midrange axis, from back to front: differences in response 90–5° off axis, reference response, differences in response 5–90° off axis.

Fig.7 PSB Image T6, vertical response family at 50", normalized to response on midrange axis, from back to front: differences in response 15–5° above axis, reference response, differences in response 5–15° below axis.
In the time domain, the PSB Image T6's step response on the midrange axis (fig.8) indicates that the tweeter and midrange unit are connected in inverted acoustic polarity, the woofers in positive polarity. Reflecting the superb integration of their outputs seen in the frequency domain, the decay of each drive-unit's step is smoothly integrated with the rise of the step of the next lower in frequency. This is textbook design. The PSB's cumulative spectral-decay plot (fig.9) is superbly clean, especially in the tweeter's passband, which is especially commendable at this price level.

Fig.8 PSB Image T6, step response on midrange axis at 50" (5ms time window, 30kHz bandwidth).

Fig.9 PSB Image T6, cumulative spectral-decay plot on midrange axis at 50" (0.15ms risetime).
I am not surprised that Kal Rubinson liked the PSB Image T6 as much as he did. Its measured performance is almost without peer in this price region. This is a speaker you must hear.

Mvh Imagine
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er enig alle innspillene som har kommet til nå. :)

EQ er som høyttalere. Det finnes flere prinsipper og måten prinsippene blir brukt på er utallige. En vesentlig forskjell er at høyttaler oftest blir tunet av profesjonelle mens EQ oftest blir tunet av brukeren selv.

Både høyttalerkabinett, høyttalerelementer, høyttalerplassering, delefiltre, akustikktiltak, EQ og lytteposisjon påvirker hvordan musikken lyder i lytterommet på ulike måter.

Hvordan lyden oppleves er et resultat av alle disse, men i mine øyne er EQ er det mest fleksible verktøyet av bortsett fra flytting av lytteposisjon. Gull verdt.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.370
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
EQ er en ting, men det er et par andre ting du også kan gjøre for å få anlegget til å låte mer riktig og naturlig. En er høyttalerkorreksjon. Det handler om å måle høyttalerens faktiske respons og så designe et filter som inverterer den responsen. Resultatet er høyttalere som "måler paddeflatt", inkludert at variasjonen mellom høyre og venstre kanal på grunn av toleranser på delefilterkomponenter og elementer rettes opp. I moderne DSP kan du rette opp både frekvens- og fasegang samtidig, slik at det ikke oppstår nye fasefeil på grunn av oppretting av skavanker i frekvensgang. Dessuten er et høyttalerelement nokså nær minimum fase, så du kan trygt korrigere det så ettertrykkelig som du bare ønsker (så lenge du unngår å ta med romrefleksjoner i målingen). Må ha, spør du meg. Høyttalerens avvik i frekvens- og fasegang er det største bidraget til farget lyd i hele anlegget.

Det andre er romkorreksjon. Det er mer tricky, for det er ikke mulig å invertere romresponsen på samme måte. I beste fall kommer man i nærheten, men da bare for en eneste lytteposisjon. Høyttalerkorreksjon er lettest ved høye frekvenser og vanskelig i bassen (fordi du ikke greier å få lang nok måleperiode for lave frekvenser uten å få med bidrag fra rommet), mens romkorreksjon lar seg gjøre ved lave frekvenser og blir nokså umulig ved høye frekvenser. Min tilnærming er å gjøre "høyttalerkorreksjonen" for basselementene fra lytteposisjon, med refleksjoner, stående bølger og det hele, og så justere manuelt for løpetidsforskjellen mellom målingene for bass og mellomtone/diskant. Det blir nokså bra og gir tight bass i rommet. Det er veldig vanskelig å få til så jevn bassgang i et lytterom av noenlunde normale dimensjoner på noen annen måte enn dette.

Så måler jeg den resulterende frekvensgangen etter de to stegene og finjusterer med litt eq etter smak og behag. Det kan jevne ut gjenstående daler og topper på grunn av høyttalerens spredningskarakteristikk og bidragene fra rommet, pluss at det er mulig å legge på noe annet enn en flat frekvensgang. Helt flat låter litt kjedelig, så jeg foretrekker et lite løft i bassen og et fall på 1 dB per oktav oppover eller deromkring. Det gjør at mine høyttalere låter slik jeg vil i mitt rom og med min musikksmak, uten en evig runddans for å bytte ut komponenter i anlegget stadig vekk i håp om å oppnå "matching".

All prosesseringen skjer i en DEQX HDP4. Det er helt feil å tro at dette gjør at lyden ikke blir "naturlig". For noen år siden gjorde jeg en liten demo på dette for RoDa og Mbare, hvor jeg startet med et rent Linkwitz-Riley 4-ordens delefilter og fortsatte med delefiltre med lineær fase, høyttalerkorreksjon, romkorreksjon og eq. Deres reaksjon var at lyden ble mer naturlig og organisk for hvert ekstra prosesseringstrinn jeg slo på. (Se Fidelity #42, om jeg husker riktig.)

Selvsagt bør du også jobbe både med plassering av høyttalere og lytteposisjon og med romakustikk i tillegg. Digital signalprosessering er ingen mirakelkur. Det er fortsatt en del ting som er lettest å fikse med akustiske tiltak i rommet, men jeg har vanskelig for å se at man skal kunne få til optimal lyd uten å bruke DSP - med mindre man har plass, råd og tid til å bygge et dedikert studio av anseelige dimensjoner. Å få til optimal lyd uten hverken DSP eller omfattende akustiske tiltak er komplett umulig, uansett hvor gode enkeltkomponentene er.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ja jeg bare lurte på med dette eq og DSP osv osv, men jeg har nå fått god informasjon her nå da. Gått og tenkt litt på dette i det siste og ser mange bruker det, derfor jeg også spurte om det.

Mvh Imagine
 
Topp Bunn