Produsentens frekvensrespons, hvordan lese den.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har prøvd å finne ut dette på egenhånd, men finner ikke spes mye om det. Så jeg spør ut her siden jeg vet det sitter mange kloke personer her.

Jeg lurer på mye, denne gangen er det, hvordan lese produsentens frekvensrespons.

Ofte så oppgir en produsent feks 35hz-20Khz +3 -3db. Jeg vet at dette betyr at fra 35hz til 20khz så ligger frekvenskurven innenfor 6db. Men er det noe glatting med her ( slik man kan lage til på for eksempel REW ) eller er det kurven uten noen form for glatting.

Er det slik at de måler høyttaleren i en komplett dødt rom, eller langt ute i en ørken/utendørs? Eller er det en måling i et normalt møblert rom. Regner ikke med det siste pga alle variablene som kommer til der.

Sikkert et dumt spørsmål, men....
 
S

Syncrolux

Gjest
Du kan nok gå ut fra følgende:
Det måles alltid ekkofritt, i den grad det måles. Ekkofri målinger kan gjøres i normale rom, men da begrenset nedover i frekvens. Ofte måler man over 3-400 Hz, og "gjetter" seg fra til det under basert på simuleringer. Noen tar seg også råd til å måle hele frekvensområdet i ekkofritt rom.

1/3 oktav glatting er ganske vanlig å bruke tror jeg
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Du kan nok gå ut fra følgende:
Det måles alltid ekkofritt, i den grad det måles. Ekkofri målinger kan gjøres i normale rom, men da begrenset nedover i frekvens. Ofte måler man over 3-400 Hz, og "gjetter" seg fra til det under basert på simuleringer. Noen tar seg også råd til å måle hele frekvensområdet i ekkofritt rom.

1/3 oktav glatting er ganske vanlig å bruke tror jeg
Såpass ja.... hmm..
 
S

Syncrolux

Gjest
Med 1/3 okt smoothing så er det kanskje innenfor. Men det måler ikke bra dette her, og noen nøytral lyd tror jeg neppe man kan forvente fra den.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
En slik spesifikasjon (fx 35Hz-22KHZ +-3dB) er verdiløs.
En målt frekvensrespons, med noenlunde fornuftig oppløsning og der målebetingelsene er oppgitt kan ha noe verdi.
Det mest nyttige å kunne se ut i fra en slik kurve er hvor høyttaleren ruller av nedover, slik at en kan se om den er noenlunde flat ned til der en har tenkt å dele mot bass-systemet.
Ved høye frekvenser, der lyden sort sett vil domineres av direktelyden, så kan det også ha en viss verdi.

Hvis det presenteres målinger ved forskjellige off-axis vinkler i tillegg, så er dette mere nyttig.
En powerrespons sier også mye om hvordan en kan forvente at høyttaleren virker inne i et rom.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Så fks en høyttaler som måler la oss si 65 hz, kan i realiteten gå under 60 hz og dermed faktisk gi dypbass om jeg har forstått det riktig?
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Så fks en høyttaler som måler la oss si 65 hz, kan i realiteten gå under 60 hz og dermed faktisk gi dypbass om jeg har forstått det riktig?
den stopper ikke å lage lyd etter 65 hz. i reflex synker nivået med 24db per oktav og i lukka 12db per oktav. er man heldig med rommet så kan dette kompensere litt, men forvent for guds skyld ikke mirakler

power responsen viser hvor mye akustisk output en høyttaler radierer i alle retninger, ikke bare anekoisk on axsis respons. jo dypere i frekvens du kommer jo mer diffraksjon får du. lydbølgene bretter seg rundt objektr me mindre lengde enn sin bølgelengde og jo lavere frekvens desto lengre bølgelende, 20 hz er over 17meter lang. og 20 khz er bare 1,7cm, er derfor naboen hører bassen men ikke de høye frekvensene store bølger stoppes ikke av små hindringer, det så vi i thailand også

tror mange unngår å gi disse spesifikajonene fordi de ofte kan være en grunn til å velge vekk høyttalere som ikke passer med kjøpers rom osv. synd at det er lønnsomt å holde tilbake info.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Rolige forløb , hellere dale/dyk end peak's , det ses bedst i vandfaldsplottet hvad som sætter alvorlige lydaftryk , let og jævn, ikke skarp afrulning , hverken i top eller bund, om afrulningen er kontrolleret, hvad den bør være , ses i toppen på at 0 graders afrulningen har samme forløb , eller nogenlunde ved 30 og 60 grader.

Basreflex i traditionel forstand har ikke en god afrulning , derudover lyder det forkert hvis hi-fi er målet.
Lukket eller akustisk ventil har et bedre forløb, og et mere roligt og kontinuerligt stabilt og ikke mindst "resonans frit" forløb ned igennem basområdet, og dermed en mere korrekt gengivelse.

Også dipoler/OB har et mere rigtigt forløb, men andre alvorlige problemer, bl.a det at selve enheden skal have et rimeligt højt Qt, og at der er ingen styring er enheden i yderpostionerne, det kan delvis modvirkes med store enheder, som igen er langsomme, nye problemer osv.
Et andet problem er det manglende tryk , der kan ikke bygges tryk op, og gengivelsen føles også sådan, der mangler ligesom den sidste fornemmelse i brystkassen.
De akustiske problemer stammende fra bagside-udstrålingen kan minimeres med uendelig baffel, eller ved at alt lyd fra bagsiden er stoppet/lagt ned af en meget meget effektiv dead-end bag højtaleren.

Et af de stærkeste argumenter for dipoler er den manglende kasselyd , men det er kun i konsum-produkter at kassen er et problem, at lave, en helt død kasse er kostbar og tidskrævende og ikke mindst et tungt projekt, og alt i alt ikke særlig velegnet til masseproduktion.

Vægten tjener iøvrigt endnu et formål, nemlig at mindske rekyl-effekten fra basenheden som er langt kraftige end man ville tro , har engang set en beregning på dette , det er voldsomt.
Naturligvis er det langt billige og nemmere at lave en simpel træramme til en dipol end at lave en helt død kasse.
Og en dipol kan da nok også virke rimelig godt hvis man afholder sig fra at gengive de laveste frekvenser, og lade et lukket kabinet eller en akustisk ventil overtage denne del af frekvensområdet.

I tekniske termer bør afrulningen have et forløb som svarer til Qt på ca 0.5, dette sikre optimal impulsgengivelse, det vil giver det man kalder en meget rund skulder der hvor afrulningen begynder . omkring -3db punktet, afrulningen vil forsætte for til sidst ved lukket kabinet at ende ud i en afrulning på 12db pr oktav.
Hvis man ser på denne Magigo så er det bare sygt , sådan skal afrulningen ikke se ud, man har forsøgt at får lyden fra et lukket kabinet til at ligne basreflex, bare med smule mere præcision.

En nogenlunde jævn impedans kurve er også at foretrækker, specielt at den ikke kommer i nærheden af to ohm, det bryder ingen forstærkere sig om uanset hvad fabrikanterne siger, her er jævne og rolige forløb også kodeordene.

I dag kan meget rettes op med DSP, men resonansens fænomener som også er afhængige af lydstyrke er stadigvæk ikke så nemme at få has på.
Vil man lege lidt med afrulninger og se konsekvenserne af valg af bas-princip og placering af højtaleren er dette regneark relativt nemt at gå til , man skal have fat i det som hedder port calc.

Rummet og placeringen af højtaleren giver faktisk en hel del output i bunden, dette kan give anledning til problemer, men kan også udnyttes til ens egen fordel.

Her står en del om hvordan man vurderer højtaler og specifikationer her og her
 
Sist redigert:
Topp Bunn