Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Med referanse til en tråd under "Plater med god lydkvalitet", har jeg noen tekniske spørsmål til digitalkyndige. Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som antyder at dette med digitale kretser ikke er så forbannet enkelt, og at en SACD ikke nødvendigvis er en SACD. Det finnes en del utgivelser som kalles SHM-SACD, som etter sigende har gått tilbake til mastertapen, og gjennomført en nitid prosess for ultimat gjegivelse i musikkanlegg med SACD-spiller. Men så enkelt er det kan hende ikke; jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.
Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som forsøksvis kan forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kun kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?
Hvordan forholder dette seg, egentlig? Hva er utfordringene med PCM? Hva er utfordringene med DSD? Hva er utfordringene med 1-bit kontra multibit? Og hvilke utfordringer er det spesifikt med SHM-SACD, som gjør at så å si ingen spillere kan gjengi mediet som tiltenkt?
For øvrig må jeg tillegge at jeg egentlig ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett!
Mvh
Håkon Rognien
Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som forsøksvis kan forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kun kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?
Hvordan forholder dette seg, egentlig? Hva er utfordringene med PCM? Hva er utfordringene med DSD? Hva er utfordringene med 1-bit kontra multibit? Og hvilke utfordringer er det spesifikt med SHM-SACD, som gjør at så å si ingen spillere kan gjengi mediet som tiltenkt?
For øvrig må jeg tillegge at jeg egentlig ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett!
Mvh
Håkon Rognien