Avspilling av SHM-SACD, hva er de tekniske utfordringene?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Med referanse til en tråd under "Plater med god lydkvalitet", har jeg noen tekniske spørsmål til digitalkyndige. Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som antyder at dette med digitale kretser ikke er så forbannet enkelt, og at en SACD ikke nødvendigvis er en SACD. Det finnes en del utgivelser som kalles SHM-SACD, som etter sigende har gått tilbake til mastertapen, og gjennomført en nitid prosess for ultimat gjegivelse i musikkanlegg med SACD-spiller. Men så enkelt er det kan hende ikke; jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.

Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som forsøksvis kan forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kun kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

Hvordan forholder dette seg, egentlig? Hva er utfordringene med PCM? Hva er utfordringene med DSD? Hva er utfordringene med 1-bit kontra multibit? Og hvilke utfordringer er det spesifikt med SHM-SACD, som gjør at så å si ingen spillere kan gjengi mediet som tiltenkt?

For øvrig må jeg tillegge at jeg egentlig ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

Mvh
Håkon Rognien
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Med referanse til en tråd under "Plater med god lydkvalitet", har jeg noen tekniske spørsmål til digitalkyndige. Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som antyder at dette med digitale kretser ikke er så forbannet enkelt, og at en SACD ikke nødvendigvis er en SACD. Det finnes en del utgivelser som kalles SHM-SACD, som etter sigende har gått tilbake til mastertapen, og gjennomført en nitid prosess for ultimat gjegivelse i musikkanlegg med SACD-spiller. Men så enkelt er det kan hende ikke; jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.

Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som forsøksvis kan forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kun kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

Hvordan forholder dette seg, egentlig? Hva er utfordringene med PCM? Hva er utfordringene med DSD? Hva er utfordringene med 1-bit kontra multibit? Og hvilke utfordringer er det spesifikt med SHM-SACD, som gjør at så å si ingen spillere kan gjengi mediet som tiltenkt?

For øvrig må jeg tillegge at jeg egentlig ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

Mvh
Håkon Rognien
Håkon, er du seriøs nå? Hva mener du egentlig?

SACD = DSD coding 1bit, 2,8MHz
SHM-SACD = single layer, Super High Material (et noe annet materiale enn vanlig polycarbonate), "green label", HQ disc mastering, japanske DSD editerings verktøy, ikke bruk av Direct Stream Transfer (DST).

Spillere: i utgangspunktet skal det beste være spillere (2ch) som kan handle DSD hele veien igjennom fra laser til utgangen uten å konvertere til PCM. Men det kan være vanskelig å vite hvilke spillere som gjør hva ned på kretsnivå. Men til syevende og sist er det bare å la ørene bestemme hva som er god lyd og ikke god lyd.

Mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
@ EspenR: Absolutt seriøs; jeg har mottatt en del info på pm angående denne eventuelle utfordringen. Påstandene går på at kun APL og muligens et par andre kan dekode disse SACD'ne uten diverse digitale omveier. Nå er ikke dette innenfor mitt kunnskapsfelt, så jeg ble litt nysgjerrig på hva dette egentlig består i.

@Roda: Så langt jeg leser lektyren fra Marantz, dekoder SA11s3 DSD direkte uten omveier:
With DSD content from SACD, Filter 1 provides a direct decoding function with no additional filtering, while the Filter 2 option attenuates any residuals above 100 kHz.
Jeg har allikevel blitt fortalt at ettersom 1-bit systemet fra Sony ikke lengre er i produksjon, og at nesten alle spillere går via konvertering før de mates videre, er det kun noen ekstreme konstruksjoner som gjør jobben uten omveier. Jeg har ingen ide om hvilke implikasjoner dette eventuelt måtte ha for lyden, men jeg er bare nysgjerrig på om det faktisk er sånn at nesten ingen spillere egentlig fullt ut kan gjenskape de fordelene som ligger i SACD-mediet. Hvilket også skulle innbefatte SA11s3, uansett hva Marantz skriver i sin lektyre.

Derfor håper jeg noen kan gi meg litt forklaringer på dette.

Mvh
Håkon Rognlien
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Såpass til forskjell som det var på CD og SACD på min gamle SA11-S1 så tenker jeg at det ikke var noe lurifax-SACD.
Det er ikke like stor forskjell på 16/44 og 24/192 PCM for å si det sånn.

Men pass på hva du finner når du graver i APL-unviverset, plutselig sitter du med vekkerklokke i lytterommet du og. ;D

"Geoff, got the clocks and I am speechless!! This is pure magic!! The clocks completely took the edge off voices and instruments (refinement), added space, air, more decay and unbelievable naturalness to the sound. It's like a 3-D virtual reality. A treatment that produces a similar improvement is Frank Tchang's resonators. I have 9 of them here. The addition of your clocks brought this effect to a higher level." - Alex Peychev, APL Hi-Fi, Nov 2006

http://www.machinadynamica.com/machina41.htm
 
S

Syncrolux

Gjest
Såpass til forskjell som det var på CD og SACD på min gamle SA11-S1 så tenker jeg at det ikke var noe lurifax-SACD.
Har du noen garanti for at SACD- og CD-laget benyttet samme master? Som regel gjør de ikke det. Typisk er CD'en er mastret høyere med dårligere dynamikk til følge, eller at man har brukt en tidligere remaster. Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste hybrid CD/SACD der det er benyttet samme master på de to lagene.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Såpass til forskjell som det var på CD og SACD på min gamle SA11-S1 så tenker jeg at det ikke var noe lurifax-SACD.
Har du noen garanti for at SACD- og CD-laget benyttet samme master? Som regel gjør de ikke det. Typisk er CD'en er mastret høyere med dårligere dynamikk til følge, eller at man har brukt en tidligere remaster. Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste hybrid CD/SACD der det er benyttet samme master på de to lagene.
Godt poeng det, og jeg er ikke uenig. Men det var nå sånn som det opplevdes den gangen på alle plater. At ingen av dem hadde samme master kan godt være.
Patricia Barber Night Club MoFi var den som låt mest likt på CD og SACD, men igjen ikke vanskelig å skille fra hverandre.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er forsåvidt et godt argument for SACD dette, at man bruker en bedre master. Men bortsett fra det så er det bare ulemper. Heldigvis har det etterhvert blitt mulig å rippe SACD og konvertere til et anvendbart format.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Fikk i går hjelp fra litt uventet hold, det viser seg at vi er "a big happy family"! SAL, som har gode kontakter over there, klarte å trylle fram dette:

Here is a response to Håkon Rognlien on the Sentralen.

The SHM-SACD is nothing but a single layer SACD disc that is made from a special polymer material claiming a better sound quality. Also, they have mastered the SHMs in Japan from the original master tapes claiming better results. But this may vary depending on the equipment used to transfer analog to DSD. Most of the times SHM-SACD sounds better, but sometimes not. Depends on the taste. Also, a ripped SHM-SACD to DSF files and recorded on a regular Fujitsu DVD-R disc sound exactly the same as the SHM-SACD, so I say it is not only about the disk material, but mostly the way Analog is transferred to DSD. :)

In short, the SHM-SACD is an usual SACD that can be played on any SACD capable player. If the DSD from the SACD or SHM-SACD will be converted to PCM (or not) is something that depends on the actual SACD player design.

When it comes to the Marantz SA11S3, it is surely a Pure DSD playback machine at its best. The D/A converters used inside are the DSD1792A that use 4 types of FIR filters for DSD. This is the most pure approach of converting DSD to Analog. Because of the 4 FIR filters, one can choose from different slopes. However, the Marantz designers decided to not include all 4 filters as selectable options, but only 2.

PCM or DSD, the challenge of both formats is filtering, and that is where the sound quality difference comes from the most. Of course, a simple FIR filter can be used to convert DSD to Analog, but you cannot do the same with PCM. :)

All in all, after dealing with PCM (and DSD converted to PCM) for so many years, I am determined that DSD is the way to go, especially when trying to match the sound quality of my reference Kuzma/Dynavector/APL vinyl rig. :)

Hope this helps!

Best,
Alex Peychev
APL Hi-Fi, Ltd.

I utgangspunktet er det lite som tyder på at SHM-SACD skal spille bedre enn f.eks. 2L's glimrende single layer SACD, med et visst forbehold for materialvalget, altså. Men da har jeg lært litt, og det er jo bra! Og mange takk til hifipuristen, SAL og Alex Peychev. :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Hei, Håkon.

Det kan virke som du har blitt feilinformert av andre på PM. Det er ikke noe spesielt med SHM-SACD sammenlignet med andre typer SACD i forhold til selve avspillingen. SHM-SACD er en single layer SACD skive som betyr at den ikke er en hybrid SACD med både et PCM og et DSD spor som også kan spilles av på vanlige CD spillere. Den kan kun spilles av på SACD spillere som kan avspille DSD spor. Dette gjør at den fint kan avspilles på alle SACD spillere som finnes, men ikke på noen andre typer rene CD spillere eller spillere som kun støtter PCM av formatet red book eller high res.

Det som er spesielt med SHM-SACD skiver er alt det som er nedlagt av arbeid og ressurser i selve produksjonen. Det er brukt spesielt gode mastere. Det er foretatt høykvalitets remastering og produksjonen av selve SHM-SACD skivene er foretatt med et materiale produsenten har lagt mye ressurser i å finne frem som har bedre fysiske egenskaper som forbedrer avspillingen og minker feilkorreksjonen i transportkretsløpet.

Dersom det du egentlig spør etter er om hva som skal til for å avspille en SHM-SACD med optimalt lydmessig resultat kreves det noe litt mer, men det har intent med SHM-SACD å gjøre spesielt. Dette gjelder alle SACD skiver på markedet. Utfordringen er lik for alle SACD skiver og alle SACD spillere som skal avspille disse skivene.

Utfodringen går ut på at kreves ulike analoge og digitale filtere for avspilling av DSD og PCM. Dette gjør at det er dyrt å produsere spillere som er universelle og kan avspille begge formatene uten å foreta noen interne triks. Måten man ofte løser dette på for å spare penger er nettopp et slikt triks ved at man foretar en digital resampling eller konvertering om du vil av DSD signalet til et PCM signal før man foretar selve digital til analog konverteringen. Ved å gjøre dette trenger man ikke å implementere digitale eller analoge filtere som ellers ville vært nødvendig dersom man også skulle konvertert DSD direkte fra digital til analogt. Dette er løsninger som ligger innebygget i DAC chipene som produsentene av SACD spillere kjøper fra tredjeparts leverandører. Ved å bruke slike DAC chiper unngår produsentene av spillerne å ta spesielle hensyn til et DSD signal og kan konsentrere seg om å håndtere PCM signalet som kommer ut av DAC chipen som ved enhver annen CD spiller uten at de trenger å gjøre noe spesielt med DSD signalet. DAC chipen håndterer den digital resampling til PCM signalet internt og produsenten ser ikke mer til DSD signalet etter at det har blitt resamplet. Dette gjør at produsentene kan lage enklere og billigere produkter. Det finnes dog også DAC chiper med innebygget funksjonalitet for å kunne konvertere både DSD og PCM direte fra sitt native format til analog uten å resample/konvertere til PCM først. Slike DAC chiper er gjerne en del dyrere. Ut over det finnes det spillere som har helt separate kretsløp for DSD signaler og PCM signaler. De benytter ulike DAC chiper samt ulike digitale og anlaloge filter for DSD signalet og PCM signalet. Dette er nok de aller mest optimale løsningene. Men dette er enda dyrere. Til slutt har det ikke ukjente sveitsiske selskapet Anagram Technologies funnet ut at noe av begrensningen i denne digital resamplingen/konverteringen fra DSD til PCM som en del DAC chiper foretar seg og som medfører redusert lydkvalitet er et resultat av hvordan DAC chip produsentene har løst dette. Anagram Technologies har produsert et patentert digital filter som kan implementeres i software som foretar denne digitale resamplingen/konverteringen utenom DAC chipene. Jeg har hørt produkter som har benyttet denne teknologien og det lyder helt på linje med å konvertere digitalt til analogt rett fra DSD. Produktene som benytter denne løsningen benytter seg da ikke av den digitale resamplingen/konverteringen fra DSD til PCM som finnes innebygget i DAC chipene, men i stedet sender de da det PCM signalet som denne software baserte løsningen har konvertert seg frem til inn i DAC chipene.

At noen her har forsøkt å få deg til å tro at du må ha en APL spiller for få dette til på optimal måte er bare tull! Det finnes mange produsenter som gjør dette på optimal måte (som da er å konvertere fra DSD digitalt rett til anallogt uten å resample/konvertere digitalt fra DSD til PCM først ved å bruke standard funksjonalitet i DAC chpene), men felles for de alle er at de bruker relativt kostbare DAC chiper som har mulighet til å gjøre dette på den foretrukne måten. Jeg kjenner to selskaper som benytter den software baserte løsningen i dette filteret fra Anagram Technologies og det er Soulution og Orpheus Labs. Andre produsenter som i sine produkter enten foretar digital til analog konvertering direkte fra DSD til analog i de DAC chipene de benytter eller som har to helt ulike kretsløp for DSD og PCM er:
Meitner Audio, Emm Labs, dCS, MSB, Esoteric, Constellation Audio, Accuphase, CH Precision og Playback Designs. Produsenter av rene DACer (uten drivverk) som også gjør dette på den foretrukne måten er Light Harmonic, reQuest The Beast, AudioNec og Auralic Audio, men disse er da rene DACer uten drivverk og kan da kun avspille DSD-filer fra PC og ikke DSD sporte fra en SACD uten at du har rippet dette til en PC.

Når det gjelder siste løsning fra APL er nok heller ikke den optimal slik jeg ser da for avspilling av PCM som jo de fleste gjerne vil at spillerne sine skal kunne foreta i tillegg til avspilling av DSD dersom de da ikke har valgt en digital rigg for hver av de to formatene. Årsaken er at APL konverterer fra PCM til DSD før de konverterer fra DSD til analog. Så PCM blir ikke behandlet på den mest foretrukne måten i de nye APL produktene som er laget for optimal DSD avspilling. APL foretar dog denne reasmplingen/konverteringen fra PCM til DSD i software som Anagram Technologies gjør den andre veien, så det kan være at det har tilsvarende godt lydmessig resultat. I utgangspunktet er jeg dog skeptisk.

Edit: Jeg ser at du fikk hjelp og la inn svar fra Alex Peychev mens jeg skrev mitt svar. Jeg ser også at Alex har svart stort sett det samme som meg, men at han hadde en annen info om din Marantz spiller og hvilke DAC chips som benyttes. Jeg leste et sted at det ble benyttet Burr Brown DAC chips i din Marantz med en typebetegnelse som foretok resampling/konvertering av DSD til PCM før digital til analog konvertering. Det viste seg ikke å stemme. Det ser ut som om din spiller faktisk er en såkalt native DSD SACD spiller. Gratulerer med det. Da kan du avspille enhver SACD plate på optimal måte sågar enhver SHM-SACD.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.016
Torget vurderinger
10
Hei!
Jeg snakket med Alex hos APL ang. tema her og han hadde følgende kommentar som jeg fikk pr. mail:


Hello Stein!

SACD or SHM-SACD it does not matter, we are talking about native DSD.

If DSD will be converted to analog in its native domain or first converted to PCM is a design choice.

My earlier Esoteric based NWO-M players all converted DSD to PCM prior to analog conversion and sounded absolutely great. There is still information online from customers who compared the NWO-M to top-line examples from EMM Labs, Playback Designs and others that convert DSD directly to analog, but did not sound nearly as good as the "Evil PCM" NWO-M. :)

Bottom line, it all comes down to implementation. However, some recent developments confirmed for me that pure DSD is the way to go.
All of the current APL products process DSD in its native domain, and also convert PCM to DSD up to quadruple DSD256 prior to Analog conversion. Our reference DSD-M converter has my own designed DSD to Analog converter that is unique and offers DSD processing of the highest and purest audio quality.

We are not talking about amazing specifications on paper, we are talking about audio quality as our ears can hear it compared to Pure Analog. It is often funny to me how audiophiles go into endless debates about specifications, and even some buy their equipment based on specifications. At the same time, their ears cannot hear even half of it. :)

When it comes to Marantz players, from what I know, they always used native DSD to analog conversion. About the Marantz SA11S3 in particular, it uses DSD1792A converters. Those have built in 4 types FIR filters specifically for processing pure DSD without any other processing that destroys the DSD integrity. As I've mentioned before, the FIR filter is one of the best and purest possible approaches for converting DSD to Analog. My own designed converter in the DSD-M is also based on FIR filter. EMM Labs, Playback Designs and all others who process DSD in its native domain also use nothing else but FIR filters, usually built inside an FPGA. :)

Hope this helps!

Best wishes,
Alex Peychev
APL Hi-Fi, Ltd.


Mvh.
SAL
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Takker for innlegg fra Roysen og SAL.
Må bare poengtere at ingen har forsøkt å få fram at APL er det eneste saliggjørende; det var bare det som her blir nevnt, at veldig få spillere leser og konverterer DSD uten omveier.
Så jeg er helt avslappet på akkurat det der. Jeg undret meg bare på generelt grunnlag, om det hadde seg slik at man ga ut skiver som ikke kunne ytes full rettferdighet annet enn på et ørlite fåtall av verdens SACD-spillere.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Hei!
Jeg snakket med Alex hos APL ang. tema her og han hadde følgende kommentar som jeg fikk pr. mail:


Hello Stein!

SACD or SHM-SACD it does not matter, we are talking about native DSD.

If DSD will be converted to analog in its native domain or first converted to PCM is a design choice.

My earlier Esoteric based NWO-M players all converted DSD to PCM prior to analog conversion and sounded absolutely great. There is still information online from customers who compared the NWO-M to top-line examples from EMM Labs, Playback Designs and others that convert DSD directly to analog, but did not sound nearly as good as the "Evil PCM" NWO-M. :)

Bottom line, it all comes down to implementation. However, some recent developments confirmed for me that pure DSD is the way to go.
All of the current APL products process DSD in its native domain, and also convert PCM to DSD up to quadruple DSD256 prior to Analog conversion. Our reference DSD-M converter has my own designed DSD to Analog converter that is unique and offers DSD processing of the highest and purest audio quality.

We are not talking about amazing specifications on paper, we are talking about audio quality as our ears can hear it compared to Pure Analog. It is often funny to me how audiophiles go into endless debates about specifications, and even some buy their equipment based on specifications. At the same time, their ears cannot hear even half of it. :)

When it comes to Marantz players, from what I know, they always used native DSD to analog conversion. About the Marantz SA11S3 in particular, it uses DSD1792A converters. Those have built in 4 types FIR filters specifically for processing pure DSD without any other processing that destroys the DSD integrity. As I've mentioned before, the FIR filter is one of the best and purest possible approaches for converting DSD to Analog. My own designed converter in the DSD-M is also based on FIR filter. EMM Labs, Playback Designs and all others who process DSD in its native domain also use nothing else but FIR filters, usually built inside an FPGA. :)

Hope this helps!

Best wishes,
Alex Peychev
APL Hi-Fi, Ltd.


Mvh.
SAL
Riktignok er Alex en meget kunnskapsrik mann på mange områder, men jeg tror ikke vi skal forholde oss til ham som om han har fasitsvaret på alle spørsmål. I tillegg er han jo en bransjeaktør som skal selge sine egne produkter, så det er vel ikke tvil om at han har egeninteresse av å promotere teknologi han bruker og de produktene han selv har produsert eller produserer i øyeblikket. Det innlegget som jeg nå siterer oppfatter jeg som ren reklame og burde kanskje hørt hjemme i bransjehjørnet.

Når det er sagt er jeg helt enig med Alex i at det nok er implementasjonen av filtre som har mest å si for hva som gir best lydmessig resultat. Dette er nok årsaken til at de billigste DAC chipene som resampler fra DSD til PCM før digital til analog konvertering ikke låter like bra som de mer påkostede DAC chipene som konverterer både DSD og PCM direkte fra digital til analog. DAC chipene som resampler er i utgangspunktet laget for produsenter som ønsker å spare penger ved å kun kunne konsentrere seg om å implementere en PCM løsning og filterne som da er laget og innebygget i disse DAC chipene er mest sannsynlig heller ikke de det er lagt mest ressurser i å få best mulig. At Anagram Technologies har kunnet lage en software løsning som gjør dette bedre og dermed har eliminert de lydmessige utfordringene ved en slik resampling tyder også på det samme. Alex skriver dog også at han i dag har blitt overbevist om at pure native DSD er å foretrekke. Så han innrømmer jo at han er enig selv om han først må forsvare sine eldre produkter som da resampler i stedet for å benytte seg av pure native DSD. Forøvrig er det ikke PCM i seg selv som er den store stygge ulven slik Alex gir uttrykk for at han tror jeg mener. I stedet er det den ekstra konverteringen som en resamplingen medfører som er ulven. Alle slike resamplinger med tilhørende filteroperasjoner har effekt på lydresultatet og da ikke til det positive. Det beste vil alltid være å røre signalet så lite så mulig og så få ganger som mulig rent bortsett fra ved upsampling av low res PCM til high res PCM, Dette er en prosess som flytter støyrelaterte artifakter ut av det hørbare området. Derfor regnes denne prosessen ofte som fordelaktig. Å upsample DSD til high res DSD som Alex gjør i sine produkter forstår jeg ikke poenget med, men det kan være av tilsvarende årsaker. Altså at man flytter støyrelaterte artifakter til frekvenser utenfor det hørbare området. Ellers er det heller ikke slik at DSD er mer saliggjørende enn PCM. Av den grunn ser jeg ingen grunn til å resample fra PCM til DSD før digital til analog konverteringen slik Constellation Audio og APL nå gjør i sine nye produkter med alle PCM signaler. dCS, Emm Labs, Meitner Audio og Playback Designs har filtere som tilbyr en slik resampling, men de har ikke låst brukeren til en slik løsning på samme måte som APL og Constellation Audio. En slik resampling fra PCM til DSD før analog til digital konvertering medfører den samme ekstra konverteringen av signalet og dermed de samme lydmessige ulempene som en resampling fra DSD til PCM medfører før konvertering fra digital til analog. Det beste resultatet får man dersom man behandler pure native DSD og pure native PCM som nettopp det uten å resample. Det medfører dog dyrerere løsinger som mange produsenter kanskje kvier seg for å bruke i form av ulike filtre for de ulike formatene i stedet for å kunne bruke kun en type filter for et format.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn