Beregning av gain / aktiv deling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Sidrompa Høybråtenslubbert i en betongbunker på Grorud skal over til aktiv drift, og da menes ikke los på østkantens kvinneben.


    OB DIY (U'ish variant) - Bredbåndselement + 2 * 12" (seriekoblet)
    Mono blokker - SS i bass, rør i toppen (SE)
    First Watt B5 - aktivt delefilter (innkjøpt)
    Rogue Perseus Magnum Pre (på kjøpslisten)

    Har snust meg inn på AE 12" dipoler, finnes i både 8Ω (2.83V: 94.3 dB) og 16Ω (2.83V: 91.3 dB).
    Bredbåndselement er jeg noe mer usikker, men har så langt falt litt ned på AER Mk1 (16Ω - 102 dB / 1 W / 1 m) og Voxativ AC-2a (10,5Ω - 97 dB/1W/1 m). Siden nye forsterkere må inn, så gir det en mulighet til å ta tak i gain-strukturen. Men da kommer dette med å forstå/beregne strukturens natur og hvilken reell gain de ulike blokkene vil ha, noe jeg ikke umiddelbart får helt grep på.
    Så vidt jeg kan skjønne så vil det være ønskelig med høyt signal ut og lav følsomhet inn (hvor mye er lavt?) for å få god avstand til støygulvet, men hvordan jeg utregner reell gain fra ulike forsterker vet jeg ikke helt. Målet er vel å havne et sted rundt 6db under peak hvor forvrengning oppstår. Gainstrukturen vil vel også påvirkes av lasten, og rørforsterkere mener jeg å ha lest normalt sett er noe mer følsomt for impedanse/frekvens avvik enn hva SS er? Typisk noe lavere gain i utgangspunktet også?

    Jeg får bare beklage om jeg rører fælt, feiltolker prinsipper eller blander begreper, men hadde jeg hatt kontroll på dette så hadde vel ikke tråden blitt opprettet heller. Det har vært nok tauing av hardware frem og tilbake for testing og et flaks/uflaks-baserte resultater. Det er på høy tid med en noe mer gjennomtenkt tilnærming. Jeg er altså ikke ute etter tips om merker eller en diskusjon om smak, men hvordan jeg med teoretiske prinsipper kan finne 'min' vei til Mount Bliss bl.a gjennom en god gain struktur. Det er sikkert noe jeg har oversett/glemt her i farten, men passene blir jo relativt raskt påskrevet her inne, så det fikser seg :)

    Jeg setter opp et eksempel på pre og rørblokker jeg har vurdert så man har noen tall å forholde seg til (men den generelle tilbakemeldingen er selvsag ikke begrenset til disse, det er jo heller ikke helt definitivt at det er disse som havner i hus). SS til bassene er dog helt åpent. A, A/B, D, alt er lov.


    Rogue Perseus Magnum Pre med følgende stats:
    - Gain line stage: 12 dB
    - Rated output: 1.5V RMS
    - Output impedance: 450 ohms
    - Maximum output: 20V RMS


    Opera Consonance Cyber 211/845 SE
    211 rør
    Power Output: 16 watt
    Input Sensitivity: 0.6V
    Input Impedance: 100k ohms
    Output: 4, 8 ohms. User selectable.


    845 rør
    Power Output: 28 watt
    Input Sensitivity: 1V
    Input Impedance: 100k ohms
    Output: 4, 8 ohms. User selectable.


    Jeg håper kloke hoder har energi til sikkert NOK EN GANG å skulle forklare dette for en døgenikt.


    Mvh
    Engeldinck Humperbert
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.408
    Antall liker
    102.440
    Torget vurderinger
    23
    På Høybråten er det mye aktiv deling, og både OB og bredbåndselementer...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.408
    Antall liker
    102.440
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønner ikke helt spm men B5 har jo en ubesudlet analog justering av gain vha potmeterene foran til bassene og dip switchene inni til fulltonen. For øvrig er inn/utgangsimpedanse på B5 slik den bør være og passer det aller meste med god margin.

    Her kan du sove 100% godt om natten uten noen som helst støynevrose. Det er bare å koble opp og nyte :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.408
    Antall liker
    102.440
    Torget vurderinger
    23
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien :)

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    B5 passer knallbra med Altec 15 tommere i og med at B5 har en liten EQ i bånn.
    Jeg har selv hørt kombinasjonen hos madman og det satt som en kule.
    Da Altec har lav induktans og alt det der er det lite ulyder oppover i frekvens slik det er med Eminence.
    Da blir bassene også svært lette å dele med et enkelt 12 dB filter som B5 har.

    Acoustic Elegance har elendig leveringstid så det hadde jeg vel egentlig droppet.

    Du kan regne med at paralellkoblede 15 tommere med B5 matcher ca 95 dB fulltoner men her har du masse slingringsmonn med B5s justeringer.

    I og med at B5 kan dra ned diskanten med baffelstep filteret har du god fleksibilitet med fulltoner. Jeg ville faktisk våget meg over på en litt spretten ("aggressiv") en da du ikke trenger noe særlig bass i og med at fulltonen deles ved +/- 200 hz. Jeg syns Lowther Pm6A var best, Fostex203 nest best og Seas Excotic faktisk ble litt for snill i mine ører.

    Fulltonene du viser til er svært dyre. Jeg ville gjort litt mer research her eller kanskje rett og slett kikket på Altec Coax siden du har et raust budsjett.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    He he, nei, en dåre kan spørre mer enn ... osv.

    Jeg kjenner til justeringsmulighetene på utgangene på B5, men tenkte gi hele kjeden best mulig betingelser forut for eventuelle justeringer (eller om B5 av ulike årsaker skulle tas ut av kjeden på et eller annet tidspunkt). Siden alt må kjøpes inn så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle starte i riktig ende og ikke ender opp med å lappe på med løsninger etter hvert. Men jeg har ikke en gang testet delefilteret enda, så jeg har ingen erfaring med produktet. Det har derimot du, og jeg tror deg :)
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    He he, nei, en dåre kan spørre mer enn ... osv.

    Jeg kjenner til justeringsmulighetene på utgangene på B5, men tenkte gi hele kjeden best mulig betingelser forut for eventuelle justeringer (eller om B5 av ulike årsaker skulle tas ut av kjeden på et eller annet tidspunkt). Siden alt må kjøpes inn så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle starte i riktig ende og ikke ender opp med å lappe på med løsninger etter hvert. Men jeg har ikke en gang testet delefilteret enda, så jeg har ingen erfaring med produktet. Det har derimot du, og jeg tror deg :)
    du har pm :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.408
    Antall liker
    102.440
    Torget vurderinger
    23
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien :)

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Stas :)
    Dropper deg en PM ved anledning.
    Den er god! Har B5 her også, og et knippe med fulltoner samt alle slags bassløsninger. Men det rørtullet holder jeg meg unna :cool:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg er ingen ekspert, men slik tenker jeg på disse tingene (med fare for feil):

    Holder impedanse utenfor.

    Et element har en sensitivitet, f.eks. 93dB 1watt / 1meter.
    En forsterker har en maksimal utgangseffekt, f.eks. 50w rms (kontinuerlig)

    Gitt at elementet har en kontinuerlig power handling på minst 50w rms, så vil det kunne spille 93+17dB = 110dB 50w/1m.

    En forsterker har også en inngangsfølsomhet (input sensitivity), si denne er 2V(olt).

    Hvis du forer forsterkeren med 2V så gir den maks output, som altså var 50w. Elementet spiller da 110dB på 1 meter.

    Hvor kommer disse 2 voltene fra? Fra preampen eller DSP'en med integrert pre. Hvis DSP'en kun har 1V ut, så vil du ikke få mer enn halv effekt ut av ampen.

    Det effektforsterkeren gjør er bare å forsterke signalet (gain). Preampen sender signalet inn, forsterkeren forsterker signalet.

    Det viktige er at du har mulighet for å justere disse tingene slik at utgangsfølsomheten på preamp/dsp og effektforsterkere står i forhold til sensitiviteten på det du skal drive, uten at det klipper, bunner elementer eller brenner spoler.

    Fleksibiliteten kommer blant annet i form av følgende:

    (1) Mulighet til å stille utgangsvolten på DSP, f.eks. 0,9V eller 2V ubalansert, eller 4V og 8V balansert (disse tallene er fra miniDSP 4x10 HD).
    (2) Mulighet til å stille gain på ampen. Gainet du setter på ampen, f.eks. 23dB, 26dB osv bestemmer hvor følsom den er. Jo høyere gain, desto lavere volt kreves for å sende maks effekt ut. Profesjonellt utstyr har gjerne gaininstilling på baksiden.
    (3) Hvis man ikke har gain, kan man sette inn en passiv attenuator mellom preamp/dsp og poweramp. En passiv attenuator er en variabel motstand som lar deg justere nivået på signalet effektforsterkeren mottar. Det blir på en måte en volumkontroll. Noen proamper har dette i front, gjerne en for hver kanal.

    Hvis du har amp med høy gain (dvs lav inngangsfølsomhet, som f.eks. 0,9V), så kan du oppleve at støygulvet ligger høyt og du får susing. En amp med lav gain krever flere volt inn for å yte maksimal utgangseffekt).

    Poenget er altså å se på sensitiviteten til elementet, hvor mange volt forsterkeren skal ha inn fra DSP før den når maksimum power handling for elementet og sette disse i DSP eller vha gain på poweramp eller passive attenuatorer. En optimal gainstruktur vil gi deg mulighet til å spille så høyt systemet kan uten høy forvrengning og med så lavt støygulv som mulig.

    ----

    Med DSP kommer også det digitale headroomet inn i bildet. Det ovenfor er i det analoge domenet.

    Innen digitalia, så er 0dBFS maksimalt. Ved et signal på 0dBFS så sendes full utgangsvolt ut av DSP'en.

    Med andre ord: Er utgangsvolten på DSP'en satt til 2V og et digitalt signal på 0dBFS konverteres til analogt og sendes på denne utgangen, så vil utgangen sende 2V til forsterkeren (hvis du har volumet i DSP'en på full pupp).

    Musikk inneholder sjelden signaler på 0dBFS, men det kan alltid være lurt å ta høyde for det verste for å unngå klipping i det digitale domenet.

    For å sørge for at du har tilstrekkelig (digitalt) headroom i DSP'en din, så finner du først ut hva maksimal boost du skal gjøre med EQ er, si du skal booste bassen med 6dB. Vel, da vet du at 6dB er det du trenger av gain uten å klippe ved 0dBFS. For å få til det, så sørger du for å senke inngangen i DSP'en med 6dB (med miniDSP gjøres dette i kontrollpanelet).

    Hvis du skal kjøre et analogt signal inn i DSP'en din og gjøre en ADDA-konvertering av dette, så sender du maksimalt inn, f.eks. et konstant sinus på 1kHz, monitorerer input og senker om behovet er der. Hvis maks inn fra den analoge kilden viser -12dBFS, så har du 12dB med headroom.

    PS: Mye av dette er kanskje ikke klart for deg nå, og kanskje spesielt ikke det siste om digitalt headroom, men dette kan du lese igjen når du har kjøpt og matchet øvrig utstyr. Det viktigste er at du tenker på optimal gainstruktur i det analoge domenet.

    ------

    Som sagt: Med forbehold om feil, da jeg ikke er en ekspert. Har loket lenge med å få oversikt over gainstruktur, men tror det begynner å demmre nå. Personlig synes jeg det er enklere å tenke på ting i volt og ikke watt.

    Preamp/DSP/kilde: Utgangsvolt
    Poweramp: Inngangsfølsomhet i Volt, ampens gain og maksimale utgangsvolt.

    Ampens maksimale utgangsvolt kan du beregne vha

    Gain[dB] = 20 log (Vout/Vin)

    Litt algebra gir at

    Vut = 10^(Gain[dB]/20 + log(Vinn))

    Si du har en amp med 26 i gain og inngangsfølsomhet på 2V.

    Vut = 10^(26/20 + log(2)) = ~39,9V

    Ampen gir cirka 40V ut ved signal inn på 2V når den har 26dB gain.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    B5 passer knallbra med Altec 15 tommere i og med at B5 har en liten EQ i bånn.
    Jeg har selv hørt kombinasjonen hos madman og det satt som en kule.
    Da Altec har lav induktans og alt det der er det lite ulyder oppover i frekvens slik det er med Eminence.
    Da blir bassene også svært lette å dele med et enkelt 12 dB filter som B5 har.

    Acoustic Elegance har elendig leveringstid så det hadde jeg vel egentlig droppet.

    Du kan regne med at paralellkoblede 15 tommere med B5 matcher ca 95 dB fulltoner men her har du masse slingringsmonn med B5s justeringer.

    I og med at B5 kan dra ned diskanten med baffelstep filteret har du god fleksibilitet med fulltoner. Jeg ville faktisk våget meg over på en litt spretten ("aggressiv") en da du ikke trenger noe særlig bass i og med at fulltonen deles ved +/- 200 hz. Jeg syns Lowther Pm6A var best, Fostex203 nest best og Seas Excotic faktisk ble litt for snill i mine ører.

    Fulltonene du viser til er svært dyre. Jeg ville gjort litt mer research her eller kanskje rett og slett kikket på Altec Coax siden du har et raust budsjett.
    Budsjettet er sånn passe frodig, så jeg tenkte unne meg litt borderline-luksus på bredbåndselementene. Det er vel også den svakeste part i alt dette, slem jobb å dekke så stort register. Men jeg jakter ikke på å anskaffe noe i den dyrere enden kun FORDI det er dyrt, det gir ingen mening. Utifra hva jeg har lest om ulike OB-prosjekter så virker det til at man kjapt når en cost/benefit (alà eminence / fostex) og at man må opp en god del i pris for å hente ut mer. Altec har jeg ikke sett det minste på. Er ikke coax derfra vintage-produkter?

    Elendig leveringstid er jo ikke helt innertier. AE ble også 'valgt' før B5 kom på banen, da de går for å gi autoritet i bunn. Men med litt høy Qts og denne bumpen rundt 20hz på B5'n så finnes det sikkert mangt annet som kan gjøre en vel så god jobb.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien :)

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Stas :)
    Dropper deg en PM ved anledning.
    Den er god! Har B5 her også, og et knippe med fulltoner samt alle slags bassløsninger. Men det rørtullet holder jeg meg unna :cool:
    Strålende!
    Hehe, rørtull, di pingle :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det går fint med effektforsterkere med gain på ca 25 dB med B5

    Har kikket på gamle mailer fra Nelson Pass og det går 6 volt ut fra B5



    Her beskriver han forresten hvordan demping av diskant i fulltonen gjøres med baffelstep i B5:

    If all the switches are off, there is no attenuation. The –2 position gives –2dB
    and so on.

    Yes the switches are additive, but not in a calibrated way. Two switches
    on will give less attenuation than the addition of their numbers. For
    example, –2 and –4 will not give –6 dB, rather something more like –5 dB.

    Feel free to use it that way if you like.



    b5 baffle step.jpg




    Her er stalltipset / utgangspunktet for deling av en større fulltone med enkle / doble 15 tommere:

    I have had good luck using 2nd order for the high pass on the FR
    of most of mine, but I have to separate the frequencies by an
    octave, for example 80 Hz low pass and 160 Hz high pass. By
    doing so, I typically get flat response and can run the drivers in
    phase. It works most of the time.



    Og her er info om de små blå minipotene inni som du IKKE skal røre:

    Those pots tweak the bass peak. If you want to carefully monitor the frequency
    response from 15 to 40 Hz, you can fine tune the curve, but it’s subtle. I would
    just put it at the center and not worry.

    B5 minipot.jpg

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og du trenger strengt talt ikke preamp før B5 hvis du kun kjører digitalt og ikke vinyl. B5 har nemlig buffer. Hvis du "tør" bruke den digitale volumjusteringen (hvis du har) så kan du gaine B5 slik at full guff på det digitale volumet er maks på B5 i forhold til hva ditt foretrukne maks nivå er.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info, mye god mat her :)

    DSP har jeg luktet på lenge, da rommet er alt annet enn ideelt, men har aldri helt klart å bestemme meg for løsning, og syns vel også prisen er relativt stiv for noen av produktene. Fint mulig de er verdt det, men pengene må komme fra et sted.


    "Hvis du har amp med høy gain (dvs lav inngangsfølsomhet, som f.eks. 0,9V), så kan du oppleve at støygulvet ligger høyt og du får susing. En amp med lav gain krever flere volt inn for å yte maksimal utgangseffekt)."
    - Der ser man, det siste jeg fanget opp av dette fra et forum hevdet det ganske motsatte. En rekke besøk på ulike forum har ikke nødvendigvis bidratt med større sikkerhet på alle områder, for å si det forsiktig.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Og du trenger strengt talt ikke preamp før B5 hvis du kun kjører digitalt og ikke vinyl. B5 har nemlig buffer. Hvis du "tør" bruke den digitale volumjusteringen (hvis du har) så kan du gaine B5 slik at full guff på det digitale volumet er maks på B5 i forhold til hva ditt foretrukne maks nivå er.
    Som nevnt på tlf så kjøres det med Sonos/Dac som kilde for øyeblikket, men jobber med å bygge om en Lenco 75. Holder med en riaa i så tilfelle selvsagt.
    Redd for digital volumkontroll vil jeg ikke påstå, men kjører normalt sett på relativt lavt volum så helt ideelt er det vel da kanskje ikke? Det er ingen låste forestillinger her, så alt kan/bør prøves :)
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Feastrex?
    Ikke engang satt sammen på låret til en jomfru, billig skvip :p

    Nå har jo du allerede forsøkt lede meg ut i fristelsen og forvirringen ved å blande inn hønn, mellomtoner, bånddiskanter, subs og jeg vet ikke hva. Du er en løs kanon på dekk mister! :)
    Faren er selvsagt også at dette forverres ytterligere etter en visitt i slukoteket. Ikke har jeg en bedre halvdel heller, så WAF-kortet er ubrukelig. Her gjelder det å stålsette seg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.408
    Antall liker
    102.440
    Torget vurderinger
    23
    :cool::cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Musikk inneholder sjelden signaler på 0dBFS, men det kan alltid være lurt å ta høyde for det verste for å unngå klipping i det digitale domenet.
    Ikke musikk, nei, men nyere CD-utgivelser og remastringer ligger gjerne opp mot 0 dBFS hele veien. De låter da heller ikke som musikk, men slik er dessverre det meste du får kjøpt nå til dags. Digitale nedlastinger er ikke stort bedre, selv om de påstås å være 24-bits. Du må nesten ta høyde for at kjeden får 0 dBFS inn, i det minste hvis du ikke har Replay Gain eller tilsvarende påslått hele tiden.

    Noenlunde naturlig musikk har en crest factor på 18-20 dB, slik at gjennomsnittsnivået ligger 18-20 dB under toppene. Klassisk musikk kan ha mye mer, rock noe mindre. Før loudness war ble innspillingene mastret slik at toppene lå rett under 0 dBFS og gjennomsnittsnivået havnet der det hørte hjemme. Med andre ord, selv på en ur-CD fra tidlig 1980-tall bør du ta høyde for at det kommer noen smell ved 0 dBFS eller hårfint under.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    LO15 eller Dipole 12?
    Du kan også vurdere en 15" variant med middels Q i og med at B5 har EQ
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har kontaktet AE, men venter på svar. Fikk tidligere i sommer bekreftet at bestillingstid er kraftig redusert i forhold til før, men en må likevel regne med en ca 6 uker.
    Hvilket element er du på utkikk etter?

    Kjøpte du FE206ES-R fra Litauen? Fint at du tester dette ut, og funker det ikke for deg er det iallefall godt å få det til landet. Vi har aldri nok av gode Fostex elementer!
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer :)
    Fyren hadde ingen tidligere salg eller referanser, men virket da grei nok i kommunikasjonen. Fikk tilslag på kjøpet, men venter info fra mannen litt senere i dag.


    6 uker er ingen krise, det er uansett et stykke frem før de sitter i en baffel.
    Så opprinnelig på 12", har et en relativt liten stue, i overkant av 16 kvm, men lurer på om jeg skal få meg litt hår på kassa og gå for 15" likevel. Det skal investeres i akustiske remedier.
    LO15 har høyere effektivitet men lavere xmax enn Dipole15, så jeg må vel kanskje forvente noe mindre dykk i de nedre frekvenser med LO? Begge har en noe høy qts, med dipole15 opp i 0.94. Hva ville dere tenkt?


    Venter også på svar vedr et par Denon POA-S10 jeg kom over på Finn i går. Noe må jo drive disse felgkapslene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    John hos AE anbefalte meg ikke EQ på LO15 da den har høy Q.

    Dipole 12 har lavere Q og johotjohooghei forteller at de trenger EQ.

    Jeg vil tro at Dipole 12 vil fungere veldig bra og ja, du får dypere bass med Dipole 12 enn med LO15, særlig i mindre bafler.

    Jeg har meget god erfaring med SEAS 10" med lav fs og middels lav q med b5 (pga eq) og Fostex 203 i en bitteliten baffel. Utfordringen var membranutslag naturlig nok og 12 tommere kontra 10 tommere gjør en stor forskjell. Perspektivet her var bedre enn best.

    Har veldig tro på R modellen. FE203En-S mangler IMO den lille organiske snerten og med en sånn diger eksotisk magnet så tror jeg du nettopp får det i tillegg.

    Tut og kjør. Budsjettet blir veldig bra her også. Hils John fra meg når du handler, kanskje du får en ekstra god pris da.


    jamo mini 1.jpg

    jamo mini 2.jpg

    jamo mini 3.jpg

    jamo mini 4.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Trenger og trenger.. Det er en smakssak med dypbassen, men jeg liker at det rasler i gallesteinene når jeg drar på, og et lite løft i bassen gjorde underverker i mitt oppsett
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    2 x 12 tommer har nesten tredobbelt membranareal i forhold til 2 x 10 tommer.

    2 x 12 tommer tilsvarer 1 1/4 15 tommer.



    Lotus Granada til USD 125.000 bruker doble AE12 Dipole med en Feastrex fulltone.
    Tipper Fostex 203 R modellen har 90% av lyden her ;-)

    The Lotus Group Granada | Stereophile.com


    lotus granada.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Lotus Granada har IMO en veldig fornuftig form og er absolutt smart å kopiere. Den har også en ambient diskant, ikke dumt det heller. En litt følsom dome med reversert polaritet og variabel L-Pad kan gi et løft i perspektivet på litt større bafler. Funderer litt på å montere det selv.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Stilig og nett baffel, men DSP er vel en del av den konstruksjonen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Noen siste kommentarer om valg av drivere, elektronikk og baffel i OB prosjekter.
    Det er mange kompromisser. Jeg har noen subjektive meninger:

    Digital vs analog: perfekt løpetids og frekvensrespons <- -> den lille ekstra ubesudlede transparensen

    2 veis satellitt vs fulltone: perfekt frekvensrespons og mer utstrakt superdiskant <- -> en uslåelig sammenheng og homogenitet

    Bred vs smal baffel: kraftigere og dypere bass <- -> bedre perspektiv, særlig i bredden

    Eksotiske magneter og papir fremfor mer ordinære modeller:
    nerve, organisk, x-faktor <- -> rimelig, bang for the bucks

    Lav fs kontra høy følsomhet på basser:
    dypbass <- -> dynamikk etc*


    * 15 tommere med papirmembran, lavere x max, lavere q, høyere følsomhet og gjerne med Alnico vil trolig gi det lille ekstra i smekk på trommer og organisk gjengivelse av dypere toner i strengeinstrumenter
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Stilig og nett baffel, men DSP er vel en del av den konstruksjonen?
    Ja, Lyngdorf DPA1. Nelson Pass sier at Feastrex lugger litt og har beregnet et sugefilter.
    Lowther PM6A omtaler han i sammenheng med Feastrex som et svært smooth element.
    Begge er hans favoritter i OB.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    John hos AE anbefalte meg ikke EQ på LO15 da den har høy Q.

    Dipole 12 har lavere Q og johotjohooghei forteller at de trenger EQ.

    Jeg vil tro at Dipole 12 vil fungere veldig bra og ja, du får dypere bass med Dipole 12 enn med LO15, særlig i mindre bafler.

    Jeg har meget god erfaring med SEAS 10" med lav fs og middels lav q med b5 (pga eq) og Fostex 203 i en bitteliten baffel. Utfordringen var membranutslag naturlig nok og 12 tommere kontra 10 tommere gjør en stor forskjell. Perspektivet her var bedre enn best.

    Har veldig tro på R modellen. FE203En-S mangler IMO den lille organiske snerten og med en sånn diger eksotisk magnet så tror jeg du nettopp får det i tillegg.

    Tut og kjør. Budsjettet blir veldig bra her også. Hils John fra meg når du handler, kanskje du får en ekstra god pris da.


    Vis vedlegget 273370

    15" har en foruroligende høy Q ja.
    Dipole 12" var jo også det jeg hadde i tankene i utgangspunktet. Budsjettet er så langt høyst innafor, ville sikkert gått gjennom selv med en bedre halvdel i ligningen.

    Er diffusjonsplatene på frontveggen et resultat av for mye vin i hus og frustrerende jobbing med delefilter? :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn