Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 57
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beregning av gain / aktiv deling

    Sidrompa Høybråtenslubbert i en betongbunker på Grorud skal over til aktiv drift, og da menes ikke los på østkantens kvinneben.


    OB DIY (U'ish variant) - Bredbåndselement + 2 * 12" (seriekoblet)
    Mono blokker - SS i bass, rør i toppen (SE)
    First Watt B5 - aktivt delefilter (innkjøpt)
    Rogue Perseus Magnum Pre (på kjøpslisten)

    Har snust meg inn på AE 12" dipoler, finnes i både 8Ω (2.83V: 94.3 dB) og 16Ω (2.83V: 91.3 dB).
    Bredbåndselement er jeg noe mer usikker, men har så langt falt litt ned på AER Mk1 (16Ω - 102 dB / 1 W / 1 m) og Voxativ AC-2a (10,5Ω - 97 dB/1W/1 m). Siden nye forsterkere må inn, så gir det en mulighet til å ta tak i gain-strukturen. Men da kommer dette med å forstå/beregne strukturens natur og hvilken reell gain de ulike blokkene vil ha, noe jeg ikke umiddelbart får helt grep på.
    Så vidt jeg kan skjønne så vil det være ønskelig med høyt signal ut og lav følsomhet inn (hvor mye er lavt?) for å få god avstand til støygulvet, men hvordan jeg utregner reell gain fra ulike forsterker vet jeg ikke helt. Målet er vel å havne et sted rundt 6db under peak hvor forvrengning oppstår. Gainstrukturen vil vel også påvirkes av lasten, og rørforsterkere mener jeg å ha lest normalt sett er noe mer følsomt for impedanse/frekvens avvik enn hva SS er? Typisk noe lavere gain i utgangspunktet også?

    Jeg får bare beklage om jeg rører fælt, feiltolker prinsipper eller blander begreper, men hadde jeg hatt kontroll på dette så hadde vel ikke tråden blitt opprettet heller. Det har vært nok tauing av hardware frem og tilbake for testing og et flaks/uflaks-baserte resultater. Det er på høy tid med en noe mer gjennomtenkt tilnærming. Jeg er altså ikke ute etter tips om merker eller en diskusjon om smak, men hvordan jeg med teoretiske prinsipper kan finne 'min' vei til Mount Bliss bl.a gjennom en god gain struktur. Det er sikkert noe jeg har oversett/glemt her i farten, men passene blir jo relativt raskt påskrevet her inne, så det fikser seg

    Jeg setter opp et eksempel på pre og rørblokker jeg har vurdert så man har noen tall å forholde seg til (men den generelle tilbakemeldingen er selvsag ikke begrenset til disse, det er jo heller ikke helt definitivt at det er disse som havner i hus). SS til bassene er dog helt åpent. A, A/B, D, alt er lov.


    Rogue Perseus Magnum Pre med følgende stats:
    - Gain line stage: 12 dB
    - Rated output: 1.5V RMS
    - Output impedance: 450 ohms
    - Maximum output: 20V RMS


    Opera Consonance Cyber 211/845 SE
    211 rør
    Power Output: 16 watt
    Input Sensitivity: 0.6V
    Input Impedance: 100k ohms
    Output: 4, 8 ohms. User selectable.


    845 rør
    Power Output: 28 watt
    Input Sensitivity: 1V
    Input Impedance: 100k ohms
    Output: 4, 8 ohms. User selectable.


    Jeg håper kloke hoder har energi til sikkert NOK EN GANG å skulle forklare dette for en døgenikt.


    Mvh
    Engeldinck Humperbert
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  2. #2
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,050
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1
    På Høybråten er det mye aktiv deling, og både OB og bredbåndselementer...
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  3. #3
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Er Sluket stasjonert på beste øst?
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  4. #4
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,050
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1
    Selvsagt!
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  5. #5
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  6. #6
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    Jeg skjønner ikke helt spm men B5 har jo en ubesudlet analog justering av gain vha potmeterene foran til bassene og dip switchene inni til fulltonen. For øvrig er inn/utgangsimpedanse på B5 slik den bør være og passer det aller meste med god margin.

    Her kan du sove 100% godt om natten uten noen som helst støynevrose. Det er bare å koble opp og nyte :-)

  7. #7
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,050
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  8. #8
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    B5 passer knallbra med Altec 15 tommere i og med at B5 har en liten EQ i bånn.
    Jeg har selv hørt kombinasjonen hos madman og det satt som en kule.
    Da Altec har lav induktans og alt det der er det lite ulyder oppover i frekvens slik det er med Eminence.
    Da blir bassene også svært lette å dele med et enkelt 12 dB filter som B5 har.

    Acoustic Elegance har elendig leveringstid så det hadde jeg vel egentlig droppet.

    Du kan regne med at paralellkoblede 15 tommere med B5 matcher ca 95 dB fulltoner men her har du masse slingringsmonn med B5s justeringer.

    I og med at B5 kan dra ned diskanten med baffelstep filteret har du god fleksibilitet med fulltoner. Jeg ville faktisk våget meg over på en litt spretten ("aggressiv") en da du ikke trenger noe særlig bass i og med at fulltonen deles ved +/- 200 hz. Jeg syns Lowther Pm6A var best, Fostex203 nest best og Seas Excotic faktisk ble litt for snill i mine ører.

    Fulltonene du viser til er svært dyre. Jeg ville gjort litt mer research her eller kanskje rett og slett kikket på Altec Coax siden du har et raust budsjett.

  9. #9
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    He he, nei, en dåre kan spørre mer enn ... osv.

    Jeg kjenner til justeringsmulighetene på utgangene på B5, men tenkte gi hele kjeden best mulig betingelser forut for eventuelle justeringer (eller om B5 av ulike årsaker skulle tas ut av kjeden på et eller annet tidspunkt). Siden alt må kjøpes inn så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle starte i riktig ende og ikke ender opp med å lappe på med løsninger etter hvert. Men jeg har ikke en gang testet delefilteret enda, så jeg har ingen erfaring med produktet. Det har derimot du, og jeg tror deg
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  10. #10
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    Hva med denne:

    Vedlegg 272615

  11. #11
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Stas
    Dropper deg en PM ved anledning.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  12. #12
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    He he, nei, en dåre kan spørre mer enn ... osv.

    Jeg kjenner til justeringsmulighetene på utgangene på B5, men tenkte gi hele kjeden best mulig betingelser forut for eventuelle justeringer (eller om B5 av ulike årsaker skulle tas ut av kjeden på et eller annet tidspunkt). Siden alt må kjøpes inn så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle starte i riktig ende og ikke ender opp med å lappe på med løsninger etter hvert. Men jeg har ikke en gang testet delefilteret enda, så jeg har ingen erfaring med produktet. Det har derimot du, og jeg tror deg
    du har pm :-)

  13. #13
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,050
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Stas
    Dropper deg en PM ved anledning.
    Den er god! Har B5 her også, og et knippe med fulltoner samt alle slags bassløsninger. Men det rørtullet holder jeg meg unna
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  14. #14
    Tittentei
    Guest
    Jeg er ingen ekspert, men slik tenker jeg på disse tingene (med fare for feil):

    Holder impedanse utenfor.

    Et element har en sensitivitet, f.eks. 93dB 1watt / 1meter.
    En forsterker har en maksimal utgangseffekt, f.eks. 50w rms (kontinuerlig)

    Gitt at elementet har en kontinuerlig power handling på minst 50w rms, så vil det kunne spille 93+17dB = 110dB 50w/1m.

    En forsterker har også en inngangsfølsomhet (input sensitivity), si denne er 2V(olt).

    Hvis du forer forsterkeren med 2V så gir den maks output, som altså var 50w. Elementet spiller da 110dB på 1 meter.

    Hvor kommer disse 2 voltene fra? Fra preampen eller DSP'en med integrert pre. Hvis DSP'en kun har 1V ut, så vil du ikke få mer enn halv effekt ut av ampen.

    Det effektforsterkeren gjør er bare å forsterke signalet (gain). Preampen sender signalet inn, forsterkeren forsterker signalet.

    Det viktige er at du har mulighet for å justere disse tingene slik at utgangsfølsomheten på preamp/dsp og effektforsterkere står i forhold til sensitiviteten på det du skal drive, uten at det klipper, bunner elementer eller brenner spoler.

    Fleksibiliteten kommer blant annet i form av følgende:

    (1) Mulighet til å stille utgangsvolten på DSP, f.eks. 0,9V eller 2V ubalansert, eller 4V og 8V balansert (disse tallene er fra miniDSP 4x10 HD).
    (2) Mulighet til å stille gain på ampen. Gainet du setter på ampen, f.eks. 23dB, 26dB osv bestemmer hvor følsom den er. Jo høyere gain, desto lavere volt kreves for å sende maks effekt ut. Profesjonellt utstyr har gjerne gaininstilling på baksiden.
    (3) Hvis man ikke har gain, kan man sette inn en passiv attenuator mellom preamp/dsp og poweramp. En passiv attenuator er en variabel motstand som lar deg justere nivået på signalet effektforsterkeren mottar. Det blir på en måte en volumkontroll. Noen proamper har dette i front, gjerne en for hver kanal.

    Hvis du har amp med høy gain (dvs lav inngangsfølsomhet, som f.eks. 0,9V), så kan du oppleve at støygulvet ligger høyt og du får susing. En amp med lav gain krever flere volt inn for å yte maksimal utgangseffekt).

    Poenget er altså å se på sensitiviteten til elementet, hvor mange volt forsterkeren skal ha inn fra DSP før den når maksimum power handling for elementet og sette disse i DSP eller vha gain på poweramp eller passive attenuatorer. En optimal gainstruktur vil gi deg mulighet til å spille så høyt systemet kan uten høy forvrengning og med så lavt støygulv som mulig.

    ----

    Med DSP kommer også det digitale headroomet inn i bildet. Det ovenfor er i det analoge domenet.

    Innen digitalia, så er 0dBFS maksimalt. Ved et signal på 0dBFS så sendes full utgangsvolt ut av DSP'en.

    Med andre ord: Er utgangsvolten på DSP'en satt til 2V og et digitalt signal på 0dBFS konverteres til analogt og sendes på denne utgangen, så vil utgangen sende 2V til forsterkeren (hvis du har volumet i DSP'en på full pupp).

    Musikk inneholder sjelden signaler på 0dBFS, men det kan alltid være lurt å ta høyde for det verste for å unngå klipping i det digitale domenet.

    For å sørge for at du har tilstrekkelig (digitalt) headroom i DSP'en din, så finner du først ut hva maksimal boost du skal gjøre med EQ er, si du skal booste bassen med 6dB. Vel, da vet du at 6dB er det du trenger av gain uten å klippe ved 0dBFS. For å få til det, så sørger du for å senke inngangen i DSP'en med 6dB (med miniDSP gjøres dette i kontrollpanelet).

    Hvis du skal kjøre et analogt signal inn i DSP'en din og gjøre en ADDA-konvertering av dette, så sender du maksimalt inn, f.eks. et konstant sinus på 1kHz, monitorerer input og senker om behovet er der. Hvis maks inn fra den analoge kilden viser -12dBFS, så har du 12dB med headroom.

    PS: Mye av dette er kanskje ikke klart for deg nå, og kanskje spesielt ikke det siste om digitalt headroom, men dette kan du lese igjen når du har kjøpt og matchet øvrig utstyr. Det viktigste er at du tenker på optimal gainstruktur i det analoge domenet.

    ------

    Som sagt: Med forbehold om feil, da jeg ikke er en ekspert. Har loket lenge med å få oversikt over gainstruktur, men tror det begynner å demmre nå. Personlig synes jeg det er enklere å tenke på ting i volt og ikke watt.

    Preamp/DSP/kilde: Utgangsvolt
    Poweramp: Inngangsfølsomhet i Volt, ampens gain og maksimale utgangsvolt.

    Ampens maksimale utgangsvolt kan du beregne vha

    Gain[dB] = 20 log (Vout/Vin)

    Litt algebra gir at

    Vut = 10^(Gain[dB]/20 + log(Vinn))

    Si du har en amp med 26 i gain og inngangsfølsomhet på 2V.

    Vut = 10^(26/20 + log(2)) = ~39,9V

    Ampen gir cirka 40V ut ved signal inn på 2V når den har 26dB gain.

  15. #15
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra HEL Se Innlegg
    B5 passer knallbra med Altec 15 tommere i og med at B5 har en liten EQ i bånn.
    Jeg har selv hørt kombinasjonen hos madman og det satt som en kule.
    Da Altec har lav induktans og alt det der er det lite ulyder oppover i frekvens slik det er med Eminence.
    Da blir bassene også svært lette å dele med et enkelt 12 dB filter som B5 har.

    Acoustic Elegance har elendig leveringstid så det hadde jeg vel egentlig droppet.

    Du kan regne med at paralellkoblede 15 tommere med B5 matcher ca 95 dB fulltoner men her har du masse slingringsmonn med B5s justeringer.

    I og med at B5 kan dra ned diskanten med baffelstep filteret har du god fleksibilitet med fulltoner. Jeg ville faktisk våget meg over på en litt spretten ("aggressiv") en da du ikke trenger noe særlig bass i og med at fulltonen deles ved +/- 200 hz. Jeg syns Lowther Pm6A var best, Fostex203 nest best og Seas Excotic faktisk ble litt for snill i mine ører.

    Fulltonene du viser til er svært dyre. Jeg ville gjort litt mer research her eller kanskje rett og slett kikket på Altec Coax siden du har et raust budsjett.
    Budsjettet er sånn passe frodig, så jeg tenkte unne meg litt borderline-luksus på bredbåndselementene. Det er vel også den svakeste part i alt dette, slem jobb å dekke så stort register. Men jeg jakter ikke på å anskaffe noe i den dyrere enden kun FORDI det er dyrt, det gir ingen mening. Utifra hva jeg har lest om ulike OB-prosjekter så virker det til at man kjapt når en cost/benefit (alà eminence / fostex) og at man må opp en god del i pris for å hente ut mer. Altec har jeg ikke sett det minste på. Er ikke coax derfra vintage-produkter?

    Elendig leveringstid er jo ikke helt innertier. AE ble også 'valgt' før B5 kom på banen, da de går for å gi autoritet i bunn. Men med litt høy Qts og denne bumpen rundt 20hz på B5'n så finnes det sikkert mangt annet som kan gjøre en vel så god jobb.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  16. #16
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Sitat Sitat fra equilibrium Se Innlegg
    Du har rett, det skinner jo kvalitet av mannen hele veien

    Kunne det vært muligheter for audiens for en fraflyttet noldus? Jeg er forholdsvis stueren og må ikke følges hjem etter skumring.
    Blir vel en råd med det, serru...
    Stas
    Dropper deg en PM ved anledning.
    Den er god! Har B5 her også, og et knippe med fulltoner samt alle slags bassløsninger. Men det rørtullet holder jeg meg unna
    Strålende!
    Hehe, rørtull, di pingle
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  17. #17
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    Det går fint med effektforsterkere med gain på ca 25 dB med B5

    Har kikket på gamle mailer fra Nelson Pass og det går 6 volt ut fra B5



    Her beskriver han forresten hvordan demping av diskant i fulltonen gjøres med baffelstep i B5:

    If all the switches are off, there is no attenuation. The –2 position gives –2dB
    and so on.

    Yes the switches are additive, but not in a calibrated way. Two switches
    on will give less attenuation than the addition of their numbers. For
    example, –2 and –4 will not give –6 dB, rather something more like –5 dB.

    Feel free to use it that way if you like.



    Navn:      b5 baffle step.jpg
Visninger: 301
Størrelse: 17.3 Kb



    Her er stalltipset / utgangspunktet for deling av en større fulltone med enkle / doble 15 tommere:

    I have had good luck using 2nd order for the high pass on the FR
    of most of mine, but I have to separate the frequencies by an
    octave, for example 80 Hz low pass and 160 Hz high pass. By
    doing so, I typically get flat response and can run the drivers in
    phase. It works most of the time.



    Og her er info om de små blå minipotene inni som du IKKE skal røre:

    Those pots tweak the bass peak. If you want to carefully monitor the frequency
    response from 15 to 40 Hz, you can fine tune the curve, but it’s subtle. I would
    just put it at the center and not worry.

    Navn:      B5 minipot.jpg
Visninger: 305
Størrelse: 40.7 Kb

  18. #18
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,884
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    1
    Og du trenger strengt talt ikke preamp før B5 hvis du kun kjører digitalt og ikke vinyl. B5 har nemlig buffer. Hvis du "tør" bruke den digitale volumjusteringen (hvis du har) så kan du gaine B5 slik at full guff på det digitale volumet er maks på B5 i forhold til hva ditt foretrukne maks nivå er.

  19. #19
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Tittentei Se Innlegg
    .
    Takk for info, mye god mat her

    DSP har jeg luktet på lenge, da rommet er alt annet enn ideelt, men har aldri helt klart å bestemme meg for løsning, og syns vel også prisen er relativt stiv for noen av produktene. Fint mulig de er verdt det, men pengene må komme fra et sted.


    "Hvis du har amp med høy gain (dvs lav inngangsfølsomhet, som f.eks. 0,9V), så kan du oppleve at støygulvet ligger høyt og du får susing. En amp med lav gain krever flere volt inn for å yte maksimal utgangseffekt)."
    - Der ser man, det siste jeg fanget opp av dette fra et forum hevdet det ganske motsatte. En rekke besøk på ulike forum har ikke nødvendigvis bidratt med større sikkerhet på alle områder, for å si det forsiktig.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  20. #20
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    872
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra HEL Se Innlegg
    Og du trenger strengt talt ikke preamp før B5 hvis du kun kjører digitalt og ikke vinyl. B5 har nemlig buffer. Hvis du "tør" bruke den digitale volumjusteringen (hvis du har) så kan du gaine B5 slik at full guff på det digitale volumet er maks på B5 i forhold til hva ditt foretrukne maks nivå er.
    Som nevnt på tlf så kjøres det med Sonos/Dac som kilde for øyeblikket, men jobber med å bygge om en Lenco 75. Holder med en riaa i så tilfelle selvsagt.
    Redd for digital volumkontroll vil jeg ikke påstå, men kjører normalt sett på relativt lavt volum så helt ideelt er det vel da kanskje ikke? Det er ingen låste forestillinger her, så alt kan/bør prøves
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed