EAR 912 og praktisk betydning av 28dB kanalseperasjon ved 20 kHz

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg vurderer å kjøpe en EAR 912 og ser at den får gode tester rundt omkring, men når den måles i Stereophile (EAR 912 preamplifier Measurements | Stereophile.com) viser målingene en kanalseparasjon helt nede i 28dB som faller til 58dB ved 1kHz. Er det noen som har, eller har hatt, denne forforsterkeren som kan si noe om de har merket noe til eller opplevd det som et problem med den lave kanalseparasjonen?

Og til de som er kyndige på området, hvor høy bør kanalseparasjonen være for at den ikke skal farge lydbildet?

Mvh
Arild
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har den, men jeg forstår ikke helt hva jeg skal høre etter for og avsløre dette?
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg tenker at hvis kanalseparasjonen er lav vil det som kun skal i høyre kanal kunne høres i venstre kanal. Det jeg er usikker på er hvor stor betydning dette har for stereoperspektiv etc. En enkel test for å avsløre dette kan være å koble fra f.eks. høyre kanal på inngangen og venstre kanal på utgang. Det som da høres i høyttalerne er et signal som er indusert fra venstre kanal og over i høyre. Hvis kanalseparasjonen er perfekt vil man ikke høre noe som helst. Hvis man hadde en forsterker hvor støygulvet lå på -28dB ved 20kHz og -58db ved 1kHz ville man da opplevd det som en støyende forsterker? Nå går 912 for å være en støysvak forsterker, men en kanalseparasjon så lav som -58dB ved 1kHz gjør meg litt skeptisk. Derfor dette spørsmålet om hvor mye har dette å si for opplevd lydkvalitet.
Som sagt er dette en av de forforsterkerne jeg vurderer så en tilbakemelding fra de som har en slik forsterker eller de som kan si noe fornuftig om dette hadde vært fint

Mvh
Arild
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg kan godt prøve dette for deg en kveld jeg skal sysle med annlegget.
Når det kommer til generelt støynivå er den vel en av de mest støysvake forforsterkerene jeg har vært borti, og det på 109db horn er det ikke ett snev av sus en gang.
Stereoperpektiv er det nok av :)
 
M

mfufu

Gjest
Lurer på om ikke det handler om støy mellom innganger fra kilder? Sjekket det opp på google og fant en tråd i ett annet forum hvor dette ble tatt opp som ett problem av en EAR912 eier, og jeg forstod det slik at han hørte en kilde mens han spillte på en annen (ikke et uvanlig problem tror jeg, med forskjellige produkter).

Skal uansett for "morro" skyld også teste ut det som Membran foreslår over. Separasjon mellom kilder har jeg garantert ikke problem med i mitt oppsett, men jeg bruker kun to innganger, phono og en balansert inngang fra dac.

Hvis du bor i nærheten er du velkommen til og komme og lytte. Eller så vil jeg anbefale og ta kontakt med leverandør for og teste selv. Jeg var "dum" nok til og låne en med hjem, og satte den pre'en jeg da hadde, en Electrocompaniet EC 4.8, til salg veldig kjapt etterpå.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Nå har jeg prøvd det du forelår, og med både vinyl og dac kan jeg vrenge helt opp uten noen form for lekkasje.
Jeg har blokkert de inn/ut gangene jeg ikke bruker med Cardas sine "fenghetter" i tillegg, bare til opplysning.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kanal separasjon er vel overhøring fra en kanal til en annen fra samme kilde
gode pu ligger vel på minst 50db
mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Katastrofalt dårlig; < -28dB ved 20kHz > passerer sannsynligvis ikke "HiFi 45 500"-standarden engang ..!
hifimuseum.de - Sie sind im Bereich : 45.500 - Die englische Version
Og gir lite mening med å bruke penger på PU med god sporing & data.
Regner nesten med at fabrikken har gitt disse en "silent update" etter testen..?
Kan det tenkes at den som har testet har "målt" seg bort?
Har sett slikt før.
Jeg vil tro at dårlig demping mellom forskjellige innganger (kilder) er større grunn til bekymring enn dårlig kanalseparasjon.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Tror ikke John Atkinson har målt seg bort. Når jeg leste kommentaren stusset jeg på den lave verdien da jeg ikke har sett så lav verdi på en High End (må være love å kalle 912 High End..?) og tenkte at hvis man hadde solgt en pre med et så lavt støygulv ville man reagert. Siden jeg kun har hørt positive ting om 912 og faktisk vurdere å kjøpe en selv ville jeg bare sjekke om dette med lav kanalseparasjon har noe praktisk betydning.
Har lagt ved måleresultatet for de som forstår slikt.

Mvh
Arild
 

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Har selv prøvd ut en Ear 868 som skal være ganske lik en 912. Det beste som kan sies om den er at den lydmessig vil være en fullgod erstatning for en prumpepute; det er bare å sette på noe med bass...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Trolig har Tim konstruert forsterkeren med ett rør (dobbel triode) felles for begge kanaler. Dette har mangel flere fordeler enn den ene ulempen med lav kanalseparasjon ved 20kHz. Kjent triks fra andre rørforforsterkerprodusenter.
 
Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Trolig har Tim konstruert forsterkeren med ett rør (dobbel triode) felles for begge kanaler. Dette har mangel flere fordeler enn den ene ulempen med lav kanalseparasjon ved 20kHz. Kjent triks fra andre rørforforsterkerprodusenter.
Tok en titt under panseret og det sitter 5 identiske rør i den, leste også at det er 3 til phono hvor den ene er delt, og to til linjetrinnet. Mulig de to til linjetrinnet er delt, det har jeg ikke funnet ut.

Men til trådstarter, jeg testet nå med og ta ut høyre signal fra kilde og venstre signal til effekt. Og med en gang hørte jeg ikke noe, men når jeg skrudde volumet opp til nesten maks, dvs kl. 13-14 så kunne jeg høre musikken i ene høyttaleren. Det var samme i begge kanaler, så joda det ER crosstalk der. Men, hvis du først er ute etter pre i den prisklassen vil jeg uansett anbefale deg, ikke og kjøpe den blindt, men å høre på den. Det er ikke gitt den faller i smak for alle. For min del så testet jeg blant annet både 912 og 868 før jeg handlet før jul, og referansen var EC 4.8, men personlig syntes jeg begge EAR pre spillte ringer rundt 4.8 (ellers hadde jeg ikke giddet og bruke pæng på det :) ). Men det går jo selvsagt mye på matching med annet utstyr også.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Trolig har Tim konstruert forsterkeren med ett rør (dobbel triode) felles for begge kanaler. Dette har mangel flere fordeler enn den ene ulempen med lav kanalseparasjon ved 20kHz. Kjent triks fra andre rørforforsterkerprodusenter.
Tok en titt under panseret og det sitter 5 identiske rør i den, leste også at det er 3 til phono hvor den ene er delt, og to til linjetrinnet. Mulig de to til linjetrinnet er delt, det har jeg ikke funnet ut.

Men til trådstarter, jeg testet nå med og ta ut høyre signal fra kilde og venstre signal til effekt. Og med en gang hørte jeg ikke noe, men når jeg skrudde volumet opp til nesten maks, dvs kl. 13-14 så kunne jeg høre musikken i ene høyttaleren. Det var samme i begge kanaler, så joda det ER crosstalk der. Men, hvis du først er ute etter pre i den prisklassen vil jeg uansett anbefale deg, ikke og kjøpe den blindt, men å høre på den. Det er ikke gitt den faller i smak for alle. For min del så testet jeg blant annet både 912 og 868 før jeg handlet før jul, og referansen var EC 4.8, men personlig syntes jeg begge EAR pre spillte ringer rundt 4.8 (ellers hadde jeg ikke giddet og bruke pæng på det :) ). Men det går jo selvsagt mye på matching med annet utstyr også.
Takk for at du tok deg tid til å teste ut :) Har allerede kikket på 912 på nært hold og fleksibiliteten, mulighet for to platespillere og balansert drift gjør den veldig attraktiv. Skal gjøre avtale om prøvelytting når jeg får bassfellene på plass og gjør den jobben blir den stående. At den i motsetning til f.eks Accuphase har utseende med seg er bare en fordel :)

Mvh
Arild
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Har selv prøvd ut en Ear 868 som skal være ganske lik en 912. Det beste som kan sies om den er at den lydmessig vil være en fullgod erstatning for en prumpepute; det er bare å sette på noe med bass...
Har hørt både 864 og 912 i oppegående anlegg. Skal ikke uttale meg skråsikkert om 868 annet enn å følge opp påstanden om at den antas å være ganske lik 912. Hvis du ikke får bassgjengivelse av klasse tror jeg du skal lete etter andre feilkilder. Det er ikke Edge som spiller deg et puss på lik linje som de gjorde med den berømmelige cd avtasteren?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Trolig har Tim konstruert forsterkeren med ett rør (dobbel triode) felles for begge kanaler. Dette har mangel flere fordeler enn den ene ulempen med lav kanalseparasjon ved 20kHz. Kjent triks fra andre rørforforsterkerprodusenter.
Tok en titt under panseret og det sitter 5 identiske rør i den, leste også at det er 3 til phono hvor den ene er delt, og to til linjetrinnet. Mulig de to til linjetrinnet er delt, det har jeg ikke funnet ut.

Men til trådstarter, jeg testet nå med og ta ut høyre signal fra kilde og venstre signal til effekt. Og med en gang hørte jeg ikke noe, men når jeg skrudde volumet opp til nesten maks, dvs kl. 13-14 så kunne jeg høre musikken i ene høyttaleren. Det var samme i begge kanaler, så joda det ER crosstalk der. Men, hvis du først er ute etter pre i den prisklassen vil jeg uansett anbefale deg, ikke og kjøpe den blindt, men å høre på den. Det er ikke gitt den faller i smak for alle. For min del så testet jeg blant annet både 912 og 868 før jeg handlet før jul, og referansen var EC 4.8, men personlig syntes jeg begge EAR pre spillte ringer rundt 4.8 (ellers hadde jeg ikke giddet og bruke pæng på det :) ). Men det går jo selvsagt mye på matching med annet utstyr også.

Hei mfufu.
Du skulle kjøpt deg ett sett med slike Cardas plugger til de ledige hullene, jeg har ingen kanalekkasje eller kildelekkasje på min og jeg har tettet alle:
rca-caps-signature-series.jpg


Jeg kjøpte mine fra Hagto Audio
HagtoAudio
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er faktisk bedre å bruke pluggene fra noen lakrissnører
kapp ledningene noen få cm fra pluggene,avisoler og tvinn sammen + og minus, slik at man får en "kortslutningsplugg"
det eneste som da slipper igjennom er egenstøy fra pre-ampen
ikke like fancy, men 100% effektivt og pissebillig
mvh
Leif
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Skal gjøre avtale om prøvelytting
Gjør heller det enn å bare bestille den. Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe en 912 etter å ha lest alle steder at det var verdens 8. underverk, og fikk mulighet til å låne en 868 i den sammenheng. (868 ser faktisk litt elegant ut må innrømmes.) Jeg fikk bare omtrent 3 forskjellige voluminnstillinger med fjernkontrollen. Trykket jeg så vidt, så føk volumbryteren av sted. Så det var veldig vanskelig å finne passende innstilling uten å gå bort og gjøre det manuelt. Fra et bilde på nettet kan det se ut som samme fjernkontrollen brukes i 912.
Men når pre out på en integrert Accuphase E-550 (koster omtrent det samme som 912) overgår 868 så til de grader på alle områder (begge testet sammen med Edge), så lurer jeg litt på om Ear forforsterkere egentlig er et veldig lurt kjøp.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Skal gjøre avtale om prøvelytting
Gjør heller det enn å bare bestille den. Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe en 912 etter å ha lest alle steder at det var verdens 8. underverk, og fikk mulighet til å låne en 868 i den sammenheng. (868 ser faktisk litt elegant ut må innrømmes.) Jeg fikk bare omtrent 3 forskjellige voluminnstillinger med fjernkontrollen. Trykket jeg så vidt, så føk volumbryteren av sted. Så det var veldig vanskelig å finne passende innstilling uten å gå bort og gjøre det manuelt. Fra et bilde på nettet kan det se ut som samme fjernkontrollen brukes i 912.
Men når pre out på en integrert Accuphase E-550 (koster omtrent det samme som 912) overgår 868 så til de grader på alle områder (begge testet sammen med Edge), så lurer jeg litt på om Ear forforsterkere egentlig er et veldig lurt kjøp.
er vel ikke helt å anbefale å dra en slik konklusjon ut av en såpass snever test i eget oppsett >`?
accuphase er nok varmere i klang enn 912 også, og det er vel noe som må taes med her, 912 legger ikke mye til og trekker heller veldig mye fra imo,. har testet den på 4 forskjellige effekter her hjemme mens jeg hadde den
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Har hørt på den i cirka en og en halv time i eget oppsett. Den siste halvtimen var vel mest for å gi den en ekstra sjans, men jeg måtte gi opp og innse at det ikke ble noe bedre. Jeg hørte forsåvidt de fleste mikrodetaljer, men syntes det var noe alvorlig galt med hvordan den presenterte musikken mht. anslag og timing. "Holografimessig" låt det mudrete. Og når prompebassen/ pappbassen kom på toppen av det hele, så...
Men, det er mulig dette andre merket jeg snakker om bare gir veldig mye for pengene, mens Ear er mer "ok" til prisen da..Og platespillermodulene på Accuphase (man må ha i tillegg) tror jeg er ganske dyre da, ofte.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har hørt på den i cirka en og en halv time i eget oppsett. Den siste halvtimen var vel mest for å gi den en ekstra sjans, men jeg måtte gi opp og innse at det ikke ble noe bedre. Jeg hørte forsåvidt de fleste mikrodetaljer, men syntes det var noe alvorlig galt med hvordan den presenterte musikken mht. anslag og timing. "Holografimessig" låt det mudrete. Og når prompebassen/ pappbassen kom på toppen av det hele, så...
Men, det er mulig dette andre merket jeg snakker om bare gir veldig mye for pengene, mens Ear er mer "ok" til prisen da..Og platespillermodulene på Accuphase (man må ha i tillegg) tror jeg er ganske dyre da, ofte.

I tillegg til og være den mest useriøse konklusjonen jeg overhodet har lest etter knapt nok og ha hørt en EAR så er du fortsatt inne på en teknisk tråd på teknikk hjørnet som omhandler EAR 912. Hvor eier av tråden ikke lurer i det HELE TATT på hvordan Accuphase oppfører seg.
Pappbass er derimot svært så positivt så der er jeg enig
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
accuphase er jo såpass høyt prisa i norge at de ikke er oki til prisen her hjemme ihvertfall
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Trådstarter etterspurte lytteerfaringer, og jeg har i det minste hørt halvannen time på en modell som ligner veldig på den han er interessert i. En får faktisk hørt en del på halvannen time. Og jeg tenkte jeg i det minste kunne trekke frem et alternativ etter å ha snakket ned forsterkeren han er så interessert i. Men en trenger selvfølgelig ikke høre på meg. Har såvidt hørt Ear 890 i en butikk, får jeg legge til, det låt faktisk imponerende ut. Men det er ikke en forforsterker.
 
M

mfufu

Gjest
det er faktisk bedre å bruke pluggene fra noen lakrissnører
kapp ledningene noen få cm fra pluggene,avisoler og tvinn sammen + og minus, slik at man får en "kortslutningsplugg"
det eneste som da slipper igjennom er egenstøy fra pre-ampen
ikke like fancy, men 100% effektivt og pissebillig
mvh
Leif
Hei mfufu.
Du skulle kjøpt deg ett sett med slike Cardas plugger til de ledige hullene, jeg har ingen kanalekkasje eller kildelekkasje på min og jeg har tettet alle:
Vis vedlegget 236750

Jeg kjøpte mine fra Hagto Audio
HagtoAudio
Takker for tips begge to, jeg skal teste dette :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
sant nok det, det er din erfaring, selv har jeg kjørt den med ear 509 blokker + annet ear effekt trinn + mc2102 + en MI klasse a forsterker, ingen av disse komboene
var i nærheten av å kunne beskrives slik som din erfaring, og dette var produkter jeg hadde mer enn 1-2 timer i hjemmet, lenge faktisk :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
mitt tips overflødiggjør Vermins tips
bare som et tips! :rolleyes:
mvh
Leif
 
M

mfufu

Gjest
Jeg opplevde både 868 og 912 som kanon bra i bassen, stramme og presise, og god båndbredde fra bass til diskant, sammenlignet med min referanse, EC 4.8. Man må være maks uheldig med matching tror jeg, hvis 912 (eller 868 også, som jeg testet i samme annlegg) skal oppleves som pløsete eller på noen måte dårlig bass. Men det går jo selvsagt også på preferanser, er derfor det er så viktig og, som nok alle er enige om, og prøvelytte før kjøp :)

Men prøvelytt har du jo allerede bestemt deg for Membran, så da er det jo bare og gjøre din egen mening om det. Jeg ville satt pengene mine på at du digger den, jeg tror de aller fleste som hører den gjør det, med få unntak, for og være litt "tøff" i kjeften, og litt innhabil siden jeg har den selv :cool:
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
http://www.hifisentralen.no/forumet/jeg-har-va-rt-pa-besa-k-hos/63664-lytteseanse-hos-r-e-s-2.html

Så hva med meg? EAR 912 var fram til i dag den beste forforsterkeren jeg har forsøkt i mitt anlegg, og på vinyl er den aldeles praktfull. Men det er først når man prøver en enda bedre match at man hører at det er mer å hente. Det opplevde jeg da vi koblet til Krell EVO 222 med cast-kabler til min egen Krell EVO302 effektforsterker.
Jeg savnet riktignok litt klangfarger på pianoet på Dante's Prayer av Loreena McKennit, og jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at lydbildet til Krell-komboen var så mye bedre enn med 912 og 302. Det Krell-settet derimot var langt bedre på var oppløsning over hele frekvensområdet, og bedre kontroll. Pinpointingen i holografien var også bedre. Det hele låt renere og mer transparent.

Det er et par ting som derimot taler til EAR 912 sin fordel.
1. Den er langt billigere. Krell EVO 222 kostet 95.000 kroner da den var på markedet. Etterfølgeren Phantom II koster 105.000 kroner. EAR 912 koster 72.500 inkludert en avsindig bra riaa som jeg jo trenger. Dermed vil den reelle prisforskjellen være enda større, i og med at det krever både et ekstra sett med signal- og nettkabler + riaa om man velger Krell.
2. Som nevnt har den innebygget riaa, så da klarer man seg en med boks mindre.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
I gamle dager så fantes det alltid bygdeoriginaler. Man så de gjerne på kafeer, hengende ute på faste steder elller vandrende rundt i håp om å finne noen å prate med. Slik ser man knapt lengre. Er det noen som har lurt på hvor disse er blitt av?


Når det kommer til ear 912 så har jeg slik og i likhet med vermin har jeg terminert alle kanalene dog på lmc vis og har samme erfaring som vermin med seperasjon.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg vil nå si at det ikke er helt irrelevant med divergerende lytte-erfaringer, spesielt ikke for et så dyrt produkt som EAR 912/868. Det understreker ihvertfall poenget med utprøving i eget anlegg selv for produkter som generelt roses opp i skyene. Uten å ha hørt produktet selv vil jeg anta det har en del sterke sider som passer overens med preferansene til en del testere, samtidig som disse har mulighet til å matche den bedre enn andre. Det siste er kanskje noe som burde komme bedre frem i tester, hva en komponent matcher med og hva den ikke gjør.
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
TdP kan sakene sine....
Når to kanaler deler et (dobbel)rør så blir ikke kanalseparasjonen stor. Jeg tror ikke dette har noen betydning. Hvis vi holder oss til vinyl så har en god pu 25- (kanskje) 30 dB kanalseparsjon ved 1kHz og rundt 15dB ved 10 kHz. I den sammenhengen er det altså mer enn nok. :cool: Når det gjelder digital musikk så blir heller ikke denne mikset stort annerledes.
Lav kanalseparasjon (overhøring) har ingen ting med støy å gjøre.
Mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Er utrolig dårlige data det der for en så dyr sak. Må gi en svært dårlig holografi og separasjon av instrumenter i lydbildet? Det er i vertfall min erfaring at dette er viktig for lyden.
Her målinger for ARC REF5SE :

1112ARCR5fig3.jpg
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
TdP kan sakene sine....
Når to kanaler deler et (dobbel)rør så blir ikke kanalseparasjonen stor. Jeg tror ikke dette har noen betydning. Hvis vi holder oss til vinyl så har en god pu 25- (kanskje) 30 dB kanalseparsjon ved 1kHz og rundt 15dB ved 10 kHz. I den sammenhengen er det altså mer enn nok. :cool: Når det gjelder digital musikk så blir heller ikke denne mikset stort annerledes.
Lav kanalseparasjon (overhøring) har ingen ting med støy å gjøre.
Mvh
Det er også høyst tvilsomt at noen av oss hører noe som helst i nærheten av 20 kHz. 15-16 kHz i beste fall, stort sett mindre enn det også.

mvh
 
Topp Bunn