Er "alle" innspillinger egentlig dårlige

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Gammel sak, men likevel:

Den uomtvistelig mest vanlige studiomonitoren som finnes er Yamaha NS10. Denne billige høyttaleren finnes omtrent i samtlige studioer rundt om i verden. Den er altså nærmest en bransjestandard.

Følgende artikkel er derfor nesten skremmende lesning:
http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf

Det jeg lurer på er:
Tar moderne studioer hensyn til særegenhetene i denne monitoren når de mikser?
Bruker de andre referanser i tillegg?
Har bruken av denne høyttaleren som monitor hovedskylden for at mange innspillinger beskyldes for å være dårlige?

Tar dette i Tech-hjørnet, siden det er den målte frekvensresponsen som spesielt virker hårreisende på meg. Hvis denne monitoren er så vanlig, burde i så fall alle anlegg ha equalizer for å kompensere for svakhetene den kan ha medført i mange innspillinger?
 
K

knutinh

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Enkelte har "modifisert" frekvensresponsen med dorull eller serviett =)

Jeg tviler på at du finner en nyere innspilling hvor ns10 er eneste monitor. Som regel brukes en eller flere sett nærfelt-monitorer, større kasser til lytting på høyt nivå, og flere trinn med finlytting under miks og ikke minst mastering. I prinsippet kan man jo tenke seg å mikse med veldig "feil" frekvensrespons, for så å korrigere dette under mastering vha en enkel EQ. I praksis er dette vel ikke så bra.

Det finnes mange prinsipper om lytting. En av dem er å lytte til så dårlige høyttalere som mulig. Filosofien da er at om det låter bra i mono bilradio, så låter det bra overalt. Seriøst så tror jeg at mono lytting med begrenset bass og minimal dynamikk er en god test på om plata "står ut" sammenlignet med alt muli annet (og ofte handler det jo om å fange oppmerksomheten på radio).

tresko har sikkert kvalifiserte meninger rundt dette.

mvh
Knut
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Tar moderne studioer hensyn til særegenhetene i denne monitoren når de mikser?
Alle teknikere jeg har snakket med om denne monitoren er klar over frekvensgangen dens hvertfall.
Bruker de andre referanser i tillegg?
Det er i det minste en gylden regel at man alltid kontrollerer miksen sin under andre forhold enn de som råder i kontrollrommet. Eksempelvis low-end stereo, high-end stereo, PA, bilstereo, etc. De fleste studioer har flere sett med ulike høyttalere i akkurat denne hensikt.
Har bruken av denne høyttaleren som monitor hovedskylden for at mange innspillinger beskyldes for å være dårlige?
Det tror jeg ikke. Hovedskylden ligger i mine øyne (ører?) på trendene som verserer - alt skal liksom være skvist tett oppunder 0 dBFS (og gjerne "over", virker det nesten som) og ha hengekøye-EQ. Det er liksom det den jevne platekjøper betegner som "bra lyd". Dette er frustrerende for teknikere og, da man i utgangspunktet leverer fra seg en miks man er fornøyd med, for så å høre at alt er komprimert til Helheim og tilbake under mastering. Men det er nå trenden, og masteringsteknikerne leverer fra seg det produktet produsenten og plateselskapet ønsker.
Tar dette i Tech-hjørnet, siden det er den målte frekvensresponsen som spesielt virker hårreisende på meg. Hvis denne monitoren er så vanlig, burde i så fall alle anlegg ha equalizer for å kompensere for svakhetene den kan ha medført i mange innspillinger?
Jeg innbiller meg at de fleste teknikere som mikser på disse monitorene er klar over deres begrensninger, og kompenserer for dette ved å kontrollytte på andre høyttalere - det ville hvertfall en grønnskolling som meg gjort.

Jeg har aldri brukt disse monitorene, men jeg tipper grunnen til at de har blitt så populære, er at de er behagelige å lytte på i lengre strekk - mange monitorer som er mer linjære gjør ørene fortere trøtte, og kan bli slitsomme å høre på i lengden.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Alle teknikere jeg har snakket med om denne monitoren er klar over frekvensgangen dens hvertfall.
Det er i det minste en gylden regel at man alltid kontrollerer miksen sin under andre forhold enn de som råder i kontrollrommet. Eksempelvis low-end stereo, high-end stereo, PA, bilstereo, etc. De fleste studioer har flere sett med ulike høyttalere i akkurat denne hensikt.
Det tror jeg ikke. Hovedskylden ligger i mine øyne (ører?) på trendene som verserer - alt skal liksom være skvist tett oppunder 0 dBFS (og gjerne "over", virker det nesten som) og ha hengekøye-EQ. Det er liksom det den jevne platekjøper betegner som "bra lyd". Dette er frustrerende for teknikere og, da man i utgangspunktet leverer fra seg en miks man er fornøyd med, for så å høre at alt er komprimert til Helheim og tilbake under mastering. Men det er nå trenden, og masteringsteknikerne leverer fra seg det produktet produsenten og plateselskapet ønsker.
Jeg innbiller meg at de fleste teknikere som mikser på disse monitorene er klar over deres begrensninger, og kompenserer for dette ved å kontrollytte på andre høyttalere - det ville hvertfall en grønnskolling som meg gjort.
Denne trenden minner meg om Made In Japan:
Richie Blackmore (eller var det Ian Gillian): Could I have more monitor please?
Tekniker: You want everything louder than everything else?
...

Når allt skal være høyere enn allt annet, så kan det ikke bli særlig høyere. DCC utgaven av denne skiva (vinyl) har forøvrig i mine ører utsøkt dynamikk og «gjennomsiktighet», men litt bleik bass.

mvh
KJ
 
N

nicolai

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Mye av grunnen til at NS10 har vært mye brukt er at man kan arbeide time etter time uten å bli lyttetrett. Man må ikke glemme at studioarbeid i tillegg til nivåjusteringer, klangpålegg, eq osv osv består like mye av klippearbeid og liknede der man ikke er avhengig av en snorrett frekvensgang for å gjøre en bra jobb. De teknikerene jeg kjenner som bruker NS10 bruker i tillegg et eller flere andre monitorpar som egner seg bedre til de mere delikate oppgavene i en miks.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Mye av grunnen til at NS10 har vært mye brukt er at man kan arbeide time etter time uten å bli lyttetrett.
Så fint for de som jobber i studio, da. Jeg hadde helst sett at man var tvunget til å bruke monitorer som forårsaket lyttetretthet med mindre lydkvaliteten var i orden. Det er etter min oppfatning svært få ferdige plater som har korrekt nivå og ren lyd i toppen. Man kanskje ikke vente annet hvis studiofolka arbeider gjennom et Doris Day filter.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Det får man si var et objektivt og klargjørende innlegg
 
N

nicolai

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egen

Så fint for de som jobber i studio, da. Jeg hadde helst sett at man var tvunget til å bruke monitorer som forårsaket lyttetretthet med mindre lydkvaliteten var i orden. Det er etter min oppfatning svært få ferdige plater som har korrekt nivå og ren lyd i toppen. Man kanskje ikke vente annet hvis studiofolka arbeider gjennom et Doris Day filter.

Et lite velment tips er å lese hele teksten før man svarer på et innlegg og ikke stoppe når man kommer til det første punktumet ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Er "alle" innspillinger egen

Et lite velment tips er å lese hele teksten før man svarer på et innlegg og ikke stoppe når man kommer til det første punktumet ;)
Av og til er det gøy å være sjåvinist ;D ;D

Men jeg kan ikke se annet enn at det er enklere å jobbe med skikkelige monitorer enn iørefallende monitorer som fremhever mellomtoneregisteret så mye som her.

En ting er komprimering og hvilket lydieal som rår. En annen ting er at det faktisk er vanlig med tildels lett hørbar skurring og annen forvrengning på frekvenser som denne monitoren sannsynligvis maskerer ganske godt.
 
N

nicolai

Gjest
Re: Er "alle" innspillin

Men jeg kan ikke se annet enn at det er enklere å jobbe med skikkelige monitorer enn iørefallende monitorer som fremhever mellomtoneregisteret så mye som her.

Og derfor bruker man i de aller fleste studior i tillegg til NS10 også Genelec, Dynaudio, ATC, B&W eller tilsvarende på de delene av miksen som krever høyoppløseligen, nøytrale monitorer.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

OK, jeg klipper inn svaret mitt fra tilsvarende tråd på AV forum.

La meg bare spesifisere, særlig siden Nicolai og Espen tydeligvis ikke sitter med samme intrykk av NS-10.

De er på ingen måte lineære i frekvenssgang, og de er utpreget utmattende å høre på.

Her kommer det lange svaret:

”the phenomenon began on the East Coast with an engineer that was having a string of hits, and who spoke of his NS10M monitoring technique in a number of different interviews. Other engineers then zeroed in on the technique, hoping that it would give them the secret for producing hits. And so the legend grew”

Hentet fra den tillinkede PDF'en tidligere i tråden.
Dette er, i motsetning til spekulasjonene i artikkelen, den egentlige årsaken til NS10ens gjennombrudd på midt-slutten av 80-tallet.

Denne teknikerens navn er Bob Clearmountain.
I realtime:
http://www.mixthis.com/StudioCam.html

Han hadde helt uovertruffen guru status en periode, ikke minst var han den mest kjente hot shot teknikeren fra datidens kanskje mest kjente studio, Power Station i New York (nåværende Avatar studio:
http://www.avatarstudios.net/

Han var også kjent for å ha stått som tekniker og produsent på noen av diskoeraens største hits(chic, sister sledge etc.)
Var fast tekniker for alle chic folkas produksjoner(Nile Rodgers etc.)
Hitsa fortsatte å strømme på utover:
http://www.mixthis.com/discography.html

La oss se litt på hva som var virkeligheten angående monitoring i studio vs. hjemmelytternes forhold på den tiden(den gangen som altid-0,01% Hifi entusiaster holdt utenom.)
I studio var fra tidlig 70-tall og utover standarden for lytting i studio soffit monterte store høyttalere fra tannoy og JBL.
f.eks:


Dette overførte rimelig godt til datidens hjemmeanlegg, dessuten var det fortsatt en generell bevegelse fremover mot bedre og bedre lyd i opinionen, folk var sultne. Ting SKULLE låte haifai.
Disse høyttalerne var utmerkede til det.

En annen faktor som kom inn i bildet utover 70-tallet var radioer i biler, og små reiseradioer. Disse besto som regel av en eller to små høyttalere med svært begrenset frekvensrespons. "the magic bullet" for å sørge for at man laget mikser som man kunne få mest mulig ut av selv på disse høyttalerne, var å skaffe seg tilsvarende høyttalere i form av "Auratones" i studio.

Dette var til stor hjelp.

Husk dog at dette var veldig konformt, alle små anlegg låt slik, det var ingen innebygd eq eller DSP prosessering som gjorde ting anderledes. Små høyttalere i en liten boks, var små høyttalere i en liten boks.

Det var en stor bevissthet om at lydkvalitet skulle maksimeres for det nivået der folk var. I USA og england f.eks. var dette en utpreget komersialistisk tankegang. I Norge tror jeg I ettertid jeg kan si at det var med et godt innslag av sosialdemokratisk tankegang, vi skulle maksimere folks musikkopplevelse, da måtte en møte dem der de var. Nemlig små anlegg i bil, små radioer etc. eller mere akseptable anlegg hjemme.

Litt ute på 80-tallet begynte en å merke at noe hadde forandret seg,
folks småanlegg hadde gått inn i en sterk utvikling med flere funksjoner, kompakt anleggene kom. Bilanleggene ble bedre, mens hjemmeanleggene ble kanskje litt dårligere.

Radioen og Kasettspilleren ble slått sammen i en liten boks, med noen friske eq utslag, og disse begynte dessuten å få to-veis høyttalere..

Dette låt helt anderledes enn vi tidligere var vant med, og ikke minst hørte vi at amerikanske produksjoner spesielt låt bedre på disse apparatene.



Litt research avslørte jo selvsagt at amerikanerne hadde begynt å ta i bruk mindre toveis høyttalere i studio, og at det gjorde forskjellen når det gjaldt hvordan disse miksene oversatte.

Så hva forandret dette av produksjonsteknikk?

Hvis vi lar 80-talls soundet per se ligge, så kan vi ta en kjapp analyse av nye arrangements elementer som kom inn og virket svært effektivt på disse apparatene.

Hva gjorde at f.eks. Michael Jackson produksjonene funket så fryktelig bra, og låt stort selv på disse små greiene?

Vel, de gjengir ikke mye av toppen og bunnen i lydbildet, la oss si at de har en frekvensgjenngivelse fra ca. 150-5000Hz.
De nye musikalske elementene inkluderer b.l.a. store megder perc.
f.eks. triangler(helt lyst) egg(litt lavere) shakere(enda litt laver)


I bass området fikk vi slapptekknikken, som tydelig markerer basstonene, selv om man egentlig ikke hører grunntonene i bassområdet.
I tilegg ble det f.eks. vanli å dubbe basslinjer med synther en oktav lysere, slik at bassfølelsen ble maksimert innenfor en begrenset båndbredde.

Dette er arrangementsgrep som nok ikke hadde blitt tatt hadde man lyttet på fulltone utstyr til enhver tid i studio.



Slap bass:
http://www.sonicimplants.com/Demo.asp?f=SonicImplantsSpector_Slap_Bass.mp3
(jævlig harry)

Utviklingen gikk videre i noen år, og det gjorde også utbredelsen etterhvert av mini/mid/compact/micro anlegg i hjemmene.
Det ble en helt ny sound.

Det var en standarisering under oppseiling, og det den hotteste mikseren i øyeblikket brukte var Yamaha NS10M, og Dette var Bob Clearmountain.


Vi snakker nå midt-sent 80-tall, og hjemmeanleggene har nå fått blitt så "midrangey" at det nesten ikke er til å holde ut, selv om de har større mulighet for å gå lysere og mørkere enn før.

NS-10 var faktisk en helt glitrende Magic bullet for å lage mikser som overkommer disse problemene...

Det NS-10 gjør er å presentere deg for et lydbilde som i aller høyeste grad problematiserer mellomtonen. En jevn miks av typen som låter fint på høyttalere som gjengir nogenlunde flatt (hva nå det er) låter forferdelig honky og midrangey på NS10er. En ender derfor med å enten holde arrangementet litt unna visse områder....
Eller en Bruker EQ for å skru litt unna visse områder
etc. etc.

Det er som et mini anlegg, med ganske så god oppløsning, masse detaljer når de drives av en god STOR amp (Bryston, Hafler, EC etc.)

Dette overfører særdeles bra, SUPERBRA faktisk til hjemme anlegg anno 1986-1994...

Igjen er det Bob Clearmountain som har glanseksempelet....Den forferdelige, forferdelige låta "everything I do, I do it for you" er kroneksempelet på en NS-10 miks.

Det som skjedde litt i samme tid var at de store studioene ble noe homogeniserte i utstyrsvalg.

På miksersiden stod det nå stort sett 40-72 kanaler SSL 4000E/G:




Det sto et par gamle Urei 1176 kompressorer:


Det sto en Lexicon 480 digital klang:(fjernkontrollen LARC)


Et par AMS klanger/delayer:


En eller to Studer/MCI/ATR 24 spors analog maskiner
En Studer/ATR/MCI 2 spors halvtoms nedmiks maskin


Soffit mountede store høyttalere


Og Yamaha NS-10M, som ikke minst med sine hvite høyttaler elementer var lette å legge merke til på bilder.

Det ble et selvforstekende fenomen..

Nå om dagen er dette forlengst tilbakelagt, selv om de først nærfeltsmonitorene som kom og var reelt fulltone, altså div. Genelecer låt helt forjævlige så var de i det minste veldig mye bedre enn NS-10ene.

Når det gjelder hvordan en mikser bass på så små høyttalere er det en kombinasjon av:

-Noen kombinerte med sub.
-Noen hadde større høyttalere også. (soffit mount som oftest)
-Nedenfor dette området finnes det stort sett bare basstromme og bass, og (alle andre instrumenter er det brukt hi-pass filtre på) En kommer en lang lang vei med litt erfaring og instrumentkjennskap for å bedømme dette området.
-En overlot "the finishing touch" i bassområdet <100Hz til mastering.

Når det gjelder dagens monitoringforhold så er de mest populære høyttalerne rundt omkring:

-Dynaudio BM6A og BM 15P



-Div Adam


også div Genelec, Meyer etc.

PMC og ATC er på vei opp, og står på programmet for fremtiden.

Ideen med å bruke svært BRA høyttalere, er at man jevnt over kan avsløre de fleste problemer over hele frekvensspekteret. Det blir selvfølgelig altid kompromisser.


Det NS-10 gjorde var å sett forstørrelses glass på de problemene som en opplevde når en hørte på et typisk hjemmeanlegg anno 1986-94.
Polish a turd, helt enkelt.

I dag kan man ikke generalisere på denne måten, selv om hjemmeutstyret kanskje er dårligere enn noensinne, er det spred godt utover i ulik karakter.

Og hva med Hi-fi folket?

ehhhhrrrr, prøv å overbevis et stort plateselskap om at 0,01% av befolkningen, som aller helst liker å krangle om kabler til 50,000Kr er et marked verdt å satse på..........så dukker det vel opp noen produksjoner som gleder dere også.....

Men en kan si generelt at det for tiden blir brukt bedre høyttalere enn noensinne i studioer, og at tankegangen om at gjengivelsen skal være så nøytral som mulig gjelder mer nå enn før.

På den annen side har vi fått filteret som over limitering og loudness war representerer.

De fleste hjemmeanlegg for tiden har ingenting helt i bunnen, massevis litt lenger oppe (125-250) ganske lite mellomtone, men til gjengjelde massevis i øvre presence område (4-8000Hz)

Det "nye nå" er å mikse svært midrangey, noe som også maksimerer "apparent loudness" ref. "Hey Ya", "don't phunk with my heart" etc.


Når det gjelder mindre kommersielle musikkformer, og litt alternative miljøer, har det forsåvidt kommet mye god og spennende lyd i alle år.

Desverre låter ikke Kari Bremnes så fryktelig bra på en liten ghettoblaster...

Det tok litt tid å skrive dette, gitt.

Det var mørkt utenfor vinduet i studio til Bob når jeg begynte, men nå er det jaggu lyst, og snart kommer han vel på jobb også.
http://www.mixthis.com/StudioCam.html
 
C

century

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Særdeles informativt tresko.
HNRR hadde en artikkel om NS-10 for endel år tilbake.
Det omhandlet bl.a. justering av diskant og mellomtone.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

OK, jeg klipper inn svaret mitt fra tilsvarende tråd på AV forum.
Tusen takk for en kjempeinteressant post.

Den fortjener egentlig en "sticky" slik at den blir stående fremst og øverst i lang tid.

En ting som slår meg når jeg leser posten din, er at det viktigste poenget med hybridplater kanskje ikke er større sampling og ordlengde, men at man kan mixe for for ulike markedssegmenter på samme skive: En som reflekterer den typiske smaken og avspillingskjeden - og en high end versjon.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: Er &quot;alle&quot; innspillinger egen

Han hadde helt uovertruffen guru status en periode, ikke minst var han den mest kjente hot shot teknikeren fra datidens kanskje mest kjente studio, Power Station i New York (nåværende Avatar studio:
http://www.avatarstudios.net/

Han var også kjent for å ha stått som tekniker og produsent på noen av diskoeraens største hits(chic, sister sledge etc.)
Var fast tekniker for alle chic folkas produksjoner(Nile Rodgers etc.)
Hitsa fortsatte å strømme på utover:
http://www.mixthis.com/discography.html
Er det egentlig så relevant hvordan ting låter med hensyn på hitter og salgstall?
I Norsk sammenheng er det vel nok å tenke på Smurfene og Sputnik, solgte dette bra fordi det var bra mikset, evt hadde "god" lyd, eller er det andre mekanismer som ligger bak?

Gruppen Middle of the Road, som ble innspilt mer eller mindre et tulleprosjekt på 70-tallet er et internasjonalt eksempel på det samme.
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Er &amp;amp;quot;alle&amp;amp;quot; in

I Norsk sammenheng er det vel nok å tenke på Smurfene og Sputnik, solgte dette bra fordi det var bra mikset, evt hadde "god" lyd, eller er det andre mekanismer som ligger bak?
Hvorfor solgte Smurfene og Sputnik så voldsomt?
Fordi det var søppel, og det er det folk vil ha.
Sånn er det fremdeles i dag.... :eek:


;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Takk for glitrende innlegg, tresko. Dette var "spot on" det jeg lurte på.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

http://www.mixthis.com/StudioCam.html[/quote]
Bob har tydeligvis fri idag, så studio er mørklagt, men dere kan skimte omrisset av ssl'en og de hvite elementene på NS10ene synes godt.

Ekke no rart at de blei poppulære veit dere, folk brukte jo til og med hvite pianoer på den tida de slo ann ;D
 
K

knutinh

Gjest
Re: Er &amp;amp;quot;alle&amp;amp;quot; in

Hvorfor solgte Smurfene og Sputnik så voldsomt?
Fordi det var søppel, og det er det folk vil ha.
Sånn er det fremdeles i dag.... :eek:


;D
Hvem er du til å si hva som er søppel? Hvis kultureliten hadde fått bestemme er det ikke sikkert at vi hadde hatt partiturer av hverken Mozart eller Bach.

Musikk handler om opplevelse. Hvis jeg ikke tar helt feil, kan trailersjåføren på ferietur til svinesund med campingvogna med kona og grilldress ha en vel så bra opplevelse med sputnik som musikkpolitiet har det når de finlytter til Kari Bremnes og prøver å høre etter svakheter i krystallstrukturen til siste audioquest-kabel?

=)

Knut
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Takk Tresko...
Der falt mye på plass for meg
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Er &amp;amp;amp;amp;amp;amp;quot;alle&

Hvem er du til å si hva som er søppel?
Jeg sier det jeg mener.
Og du er helt fri til å si det du mener.
Vi behøver ikke engang mene det samme.

:D
 
K

knutinh

Gjest
Re: Er &amp;amp;amp;amp;amp;amp;quot;alle&

Jeg sier det jeg mener.
Og du er helt fri til å si det du mener.
Vi behøver ikke engang mene det samme.  

:D
Helt klart. Men innlegget ditt hintet om at "den gemene hop" har dårlig smak siden de liker sputnik og smurfene. Du har ikke kompetanse til å vurdere deres smak. Du er (i likhet med meg) kun i stand til å uttale deg om hva DU liker =)

mvh
Knut
 
K

kbwh

Gjest
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Lærerikt innlegg, Tresko.
Kan noen fortelle om hva RCA brukte på Living Stereo-innspillingene på 50-tallet. Jeg har en LP fra '56 med Heifetz som spiller fiolinkonserten til Beethoven. Den lyder langt fra galt (ja jeg har skjønt at de Yamahaene er en senere konstruksjon!).
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Er &amp;amp;amp;amp;quot;alle&amp;amp;

Hvem er du til å si hva som er søppel? Hvis kultureliten hadde fått bestemme er det ikke sikkert at vi hadde hatt partiturer av hverken Mozart eller Bach.

Musikk handler om opplevelse. Hvis jeg ikke tar helt feil, kan trailersjåføren på ferietur til svinesund med campingvogna med kona og grilldress ha en vel så bra opplevelse med sputnik som musikkpolitiet har det når de finlytter til Kari Bremnes og prøver å høre etter svakheter i krystallstrukturen til siste audioquest-kabel?

=)

Knut
;D Jeg har absolutt mest sans for trailersjåføren...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Re: Er "alle" innspillinger egentlig dår

Tresko: Takk for at innlegget ditt ble så langt. Vanligvis må man lese gjennom utallige tråder for å få sånne mengder med fakta og forklaringer på en gang. Det blir nesten slik at NS10'ns popularitet er omvendt proporsjonal med antall ser.... kommentarer i hver post på dette forumet.

Heldigvis er ikke kunnskap like tungt å bære som hodet !
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Re: Er &amp;amp;amp;quot;alle&amp;amp;amp;

....som musikkpolitiet har det når de finlytter til Kari Bremnes og prøver å høre etter svakheter i krystallstrukturen til siste audioquest-kabel?

=)

Knut
Det kan høres ut som om det ene atomet litt over midten på denne kabelen ble loddet feil vei, men det rettet opp synet til Kari. Så med denne kabelen peker BEGGE øynene hennes samme vei!

Bare en romjuls-spøk egentlig :)

Vidar
 
Topp Bunn