Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 105
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,929
    Tagget i
    15 Innlegg

    Bassrefleks vs lukket kasse

    Etter oppfordring fra TrompetN tenkte jeg å forsøke å sette noen bassrefleks vs lukket kasse-myter i perspektiv.

    Jeg har tatt utgangspunkt i en Seas 10" med en gitt Q, og en til med litt lavere Q. Sistnevnte egner seg best til bassrefleks mens førstnevnte egner seg bedre til lukket kasse.

    Frekvensresponsen til en lukket kasse (jeg går ut fra at vi ikke trenger å gå inn på ubrukelige konstruksjoner, så jeg ser bort fra Q på over 1) vil alltid innta en flat kurve over resonans, så en lang bue ved resonansfrekvensen, og deretter en jevn avrulling på 12dB/oktav. Med lav Q (typ 0,5-0,707) kan man få en rimelig god romintegrering ned til litt under midten på buen, men under buen vil man være avhengig av å trigge romresonanser for å få samme nivå i dypbassen.

    For en bassreflekskasse kan man forme frekvensresponsen etter et gitt mål. I eksempelet har jeg lagt meg på -3dB ved 35Hz. I 3-veis konstruksjoner passer det som regel å legge opp til ca 3dB filtergain under delefrekvensen. På den måten modellerer man frekvensresponsen etter ønskede kriterer i begge ender. -3dB ved ca 50Hz, -6dB ved ca 35Hz og -9dB ved ca 20Hz gir ofte en veldig god integrering i normale rom. Dette er altså vanskelig å oppnå med en lukket kasse, mens med en bassreflekskasse er det ikke så altfor vanskelig.

    Se frekvensresponsgraf nedenfor.

    Så var det den evig problematiske groupdelayen da. Det er ofte den mest kritiserte faktoren, men uten at det kanskje er så faglig relevant som mange vil ha det til. På grafen kan vi tydelig se at ved lave frekvenser er groupdelayen i bassrefleks langt langt større enn for en lukket kasse. Mange tenker da at alt over 2-3ms er interessant. Dermed er det lett å utrope bassrefleks til den definitive taperen. Men så var det disse ørene da. Ørene er jo relativt lite følsomme for delay i bassen. Dette er det en god grunn til. For det første er det ikke delay vi er sensitive for, det er fase, og selv fasefølsomheten avtar kraftig nedover i bassen. Det er med andre ord oppover i frekvens vi bør vurdere med de strengeste kriteriene, og ikke bare det, vi bør konsentrere oss om fasen i stedet for gruppeløpetiden som i seg selv er ganske uinteressant.

    Se groupdelaygraf nedenfor.

    Så hvordan ser fasen ut? Jo, det er kanskje ikke like klart at den lukkede kassen vinner, kanskje den egentlig taper? Vel, forskjellen er moderat så jeg synes det ikke er så interessant å utpeke en vinner. Det er jo faktisk sånn at for å få bassrefleks til å fungere godt fordrer det at man benytter elementer med litt lavere Q enn for tilsvarende lukket kasse. Ikke bare det, men kassen er på sett og vis større i forhold til elementets egendemping på en bassreflekshøyttaler enn på en lukket høyttaler. Dermed blir kassens innvirkning på fasen også mindre. Det er bassporten sammen med kassa som danner den fundamentale resonansen.

    Se faseresponsgraf nedenfor.

    En bassreflekskasse er 3. ordens i stedet for 2. ordens i en lukket kasse. I den lukkede kassen har man selve elementet som representerer en spole med sin bevegelige masse. Så kommer kombinasjonen av opphenget og kassevolumet som representerer en kapasistans. For bassreflekskabinettet har man i tillegg en bassport som med sin luftmasse opptrer som nok en spole. Imidlertid vil avrullingen tilsvare ca 4. ordens på grunn av den akustiske kortslutningen.

    Ofte diskuteres impulsresponsen til de to isolert sett. Jeg gidder ikke poste grafene, fordi de ble liggende oppå hverandre. Stepresponsen er således mer interessant, men ikke intuitivt lett å forstå. Det er to ting som er verdt å merke seg her. For det første spiller jo basselementet sjelden fullfrekvent, så slike step vil aldri forekomme. Det andre er at forskjellen som fremkommer er en logisk konsekvens av fasen. Mer interessant er det da å se hvordan de to gjengir en lavfrekvent firkantpuls (som heller ikke oppstår i praksis). Der kan man tydelig se at så lenge man gjengir noe som ligger over selve tuningfrekvensen er det kun frekvensresponsen som påvirker resultatet, altså at andelen av de laveste frekvensene er mer proporsjonal på bassrefleksvarianten.

    Så var det dette med harmonisk forvrengning da. Dette henger direkte sammen med slaglengde, og siden slaglengden ved lave frekvenser avtar på en bassreflekskonstruksjon vil den derfor også ha vesentlig lavere både harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning. Dette er veldig mye mer hørbare fenonener enn faseavvikene i dypbassen.

    Hva da med lasten? Vel, en bassreflekskonstruksjon kan godt ha og har også ofte høyere virkningsgrad enn en tilsvarende lukket kasse. Allikevel vil den kreve langt mer av forsterkeren. Punktum.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  2. #2
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Topp! Tusen takk!

    To spørsmål:

    -Jeg har inntrykk av at lukket kasse låter "tørrere" enn bassrefleks. Nå er det jo vanskelig å sammenligne ulike konstruksjoner, men er det noen fellesnevner i det hele tatt her?
    -Hvorfor krever bassrefleks mer av forsterker?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  3. #3
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    3,086
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    ...Så var det dette med harmonisk forvrengning da. Dette henger direkte sammen med slaglengde, og siden slaglengden ved lave frekvenser avtar på en bassreflekskonstruksjon vil den derfor også ha vesentlig lavere både harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning. Dette er veldig mye mer hørbare fenonener enn faseavvikene i dypbassen.
    Jeg leste innlegget feil. Fort gjort, og enig. :/ Forøvrig tror jeg det dette er cruixet i debatten lukket vs. refleks.
    Siste redigert av RojohII; 02.02.2013 kl. 22:55.
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400
    > MiniDsp NanoDigi > Lynx Aurora 8 > 2 x LabGruppen IP450 > S400 + 4 x 18" AE IB suber

  4. #4
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,929
    Tagget i
    15 Innlegg
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    Topp! Tusen takk!

    To spørsmål:

    -Jeg har inntrykk av at lukket kasse låter "tørrere" enn bassrefleks. Nå er det jo vanskelig å sammenligne ulike konstruksjoner, men er det noen fellesnevner i det hele tatt her?
    -Hvorfor krever bassrefleks mer av forsterker?
    Hvor tørt det låter avhenger i stor grad av balansen mellom lyse og mørke toner, eller høye og lave bassfrekvenser om du vil. Den karakteristiske runde avrullingen til en lukket kasse gir en typisk veldig tørr gjengivelse. I motsatt ende har vi de maks flate tuningene med bassrefleks som i ekkofritt rom ville låte glimrende, men som i et vanlig rom er en katastrofe. De herjet markedet på 90-tallet og langt inn på 2000-tallet, men det henger fortsatt en del slike igjen. Det er altså en indirekte konsekvens av hvilket kasseprinsipp man bruker, men man kan fint oppnå for tørr bass med bassrefleks også.

    Kurven jeg har lagt ved viser den elektriske fasen til en lukket og en bassrefleksvariant. Bruker man samme driver i både bassrefleks og lukket tuning vil fasetoppene og fasebunnene bli ganske like, men bruker man et element som er egnet til lukket kasse får man fasetoppen og fasebunnen med noe mindre vinkel. I tillegg gir bassreflekskonstruksjonen to slike fasehopp mens den lukkede kassen gir bare en. Det krever en strømsterk forsterker ved flere toner enn hva en lukket kasse gjør.

    De elektriske fasevinklene er tunge å drive, spesielt for klasse AB-forsterkere. En slik forsterker kan levere ganske mye strøm, men det er kun når spenningen ut av forsterkeren er på topp at den kan levere virkelig mye strøm. Med en elektrisk fasevinkel på +65 grader skal strømmen leveres 65 grader på sinuskurven etter at spenningen var på topp, mens når fasen ligger på minussiden skal den tilsvarende leveres før spenningstoppen. Dette gjør at forsterkeren må levere maksimalt med strøm ut når det er stort spenningsfall over transistoren fordi den skal levere ut lav spenning og mye strøm samtidig. All denne strømmen må gjennom transistoren og i tillegg til at den får problemer med å beholde sin linearitet trekkes det enormt med ekstra strøm fra strømforsyningen som kun blir til varme i transistoren. I en klasse A-forsterker løses dette bedre ved at strømmen allerede sendes gjennom transistorene, og i stedet for å sende den ekstra strømmen gjennom den motsatte transistoren sendes den ut til høyttaleren i det øyeblikket den trengs. I en klasse D er transistorene alltid lukket eller åpne, så det ekstra strømtrekket gir ingen betydelig økning i lasten. Derfor er også klasse D svært godt egnet til å kontrollere laster.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  5. #5
    Æresmedlem TT.'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Hurrahølet
    Innlegg
    23,315
    Tagget i
    3 Innlegg
    mulig jeg er på syltynn is, men det er vel bassrefleks som krever mest av forsterkeren siden basselementet får "leve sitt eget liv"

  6. #6
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,929
    Tagget i
    15 Innlegg
    Jeg trodde ikke jeg hadde skrevet noe annet, i såfall hadde det vært fint med en quote så jeg kan rette det opp.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  7. #7
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,956
    Tagget i
    7 Innlegg
    Då skjønar eg Snickers slik at mine fordommar mot bassrefleks eigentleg er eit forsterkarproblem? At dei ukompliserte trykkammerhøgtalarane let "godt" fordi dei ikkje provoserar effektforsterkaren i særleg grad, og når ein då i utgangspunktet har ein rørfanatisk legning, kan ein lett få slike haldningar som meg..

    Ein skikkeleg konstruert bassrefleks vil då kunne vere meir harmonisk, men forsterkarutfordringa vil vere vesentleg. Spesielt når konstruksjonen er svært tungdriven. Dette harmonerer godt med mine opplevingar. Og når det gjeld forsterkar, bør eg anten finne ein passande klasse A-sak (på ein 4 - 500 watt. Dei finnest, men kan ikkje betalast med mindre ein greier å overtale Sigbjørn til å øyremerke tilskot over statsbudsjettet), eller ein klasse D-konstruksjon.
    Uffameg!
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  8. #8
    vinterand
    Guest
    Trols gravesen siger CYCLOP:

    Troels beskrivelse er for akustik-ventil vs basreflex, akustik-ventil er nært beslægtet i performers med lukket kabinet, jeg synes at akustik-ventil kommer et lille nøk videre hvad angår naturtro basgengivelse end et helt lukket kabinet, så akustik-ventil er det som jeg selv bruger:

    comment on the bass performance because of the use of Variovents. If you want deeper and a more voluminous bass, add vents (find dimensions above). As can be seen from the impedance plot, this is an overall very easy load on your amplifier and due to the Variovents we have a dry and "short" bass performance, free of any bass boom overhang on transients.

    Jeg siger det samme som Trols og vil tilføje at med det rigtige udstyr og justeringen kan basgengivelsen med akustik-ventil blive så naturtro at den kan forveksles med live, derimod er basreflex uforeneligt med hi-fi mener jeg.

    Steen Duelund siger det samme og mange andre med ham, Og jeg tror mere på hvad disse personer siger end hvad du evt påstår Snickers-is.

    At der kan høres en basreflex sound er kun et problem, der skabes også utallige rumproblemer rundt omkring på grund af systemmet og dets natur, og måde at virke på.

    Systemmet virker som at puste henover en flaskemunding dette give ukontinuerlige ujævne performers kurve som falder i tre forskellige område med hver sin måde at belaste membranen på, over resonans , ved resonans og under resonans.

    Den hørte lyd fra basrefex er en kombination af port-output og membran-output, ved resonans kommer alt output stort set fra selve porten, over og under resonans er det en glidende overgang/kombination af membran-output og port-output, forskellen på naturen af de to forskellige typer output som skal kombineres er i sig selv et problem, og er også medvirkende til at give en sound,

    De ukontinuerlige ujævne performeres kurver der som sagt falder i tre etaper over og under og ved resonans giver en letgenkendelig sound, belastningen af forstærkeren falder også i tre etaber med hver sin natur som giver et meget kompliceret og vanskeligt belastnings mønster som kun store kraftige forstærkere kan håndterer fornuftigt.
    Og tænk hvis man blev tvunget til at bruge den største skod forstærker af alle (efter min mening) ICEPower for at kunne styrer sine højtalerer, det er slet ikke til at holde ud at bare tænke på.

    Det komplicerede belastningsmønster som basreflex udviser er også medvirkende til den let genkendelige sound som er: Basrefleks sound som enhver burde kunne hører øjeblikkeligt og på lang afstand.

    Lukket system og akustisk-ventil har rolige forløbende jævne kontinuerlige performers kurver, et simpelt belastnings mønster, og kan designes til perfekt impulsgengivelse. Og de rolige forløbende jævne kontinuerlige performers kurver er ikke kun en fordel for højtalere, det er gældende inden for alle aspekter af hi-fi, ikke mindst faseforhold er vigtige ved hifi og disse forhold er også helt ude i hampen med basrefleks.

    Man kan på en simpel måde få udvidet sit frekvensområde ved hjælp af eksempelvis et Linkwitz Transform kredsløb eller lignede hvor nedre grænsefrekvens og Qt kan vælges frit og dermed kan på en simpel måde evt tilpasse lidt til rummet, der er dog som det altid er, intet er gratis i denne verden.

    Brug af et elektronisk system til udvidelse af frekvensområdet vil give større membran-udsving, kræve kraftigere forstærkere hvor store ekstra krav til forstærker og højtalerens evne til membran udsving er afhængig af hvor meget der korrigeres, og ens valg af Qt, jeg har erfaret at det ikke er klogt at korrigere alt for meget, nogen fabrikanter korrigere alt for voldsomt mod et for lille kabinet.
    Men holder man sig til rimelige korrigeringer så er ulemperne ubetydelige fremfor at vælge en basreflex løsning.

    Vedrørende impuls gengivelse dreje de sig bl.a om Qt værdi'en, der er kun en "Qt værdi" (omkring 0.4-0.55 kan være lidt afhængig af omgivelserne) som er korrekt, kommer man over eller under denne værdi så er basgengivelsen impulsgengivelsen ikke korrekt mere, derudover kan afrulningen beregnes ud fra Qt.

    Da output er en kombination af port og membran ved basreflex åbner der sig et nyt problem. Det er et problem at få de to output til at udspringe samme sted fra i forhold til bl.a lytteren, og det vil give faseforvrængning.

    Man har set porte bag på højtalerne (fuldstændig åndssvagt) i bunden og mange andre mærkelige steder, alle disse situationer vil sandsynligvis give faseforvrængning og være medvirkende til basreflexsound.

    Mine forklaringer om basreflex ulemper vil falde i flere indlæg (hvis jeg orker det) for jeg har ikke selv brug for dette, og basrefleks er et fuldstændigt overstået kapitel for mit vedkommende, det er helt uinteressant.

    Men jeg er ked af den misinformation som Snickers-is spreder og som han samtidig benytter til at prøve at undergrave min kompetence i den tråd hvor denne tråd udspringer fra.

    Men som sagt det her var måske en indledning til række indlæg om emnet fra min side som naturligvis vil indeholder masser af kurver og dokumentation
    Siste redigert av vinterand; 03.02.2013 kl. 14:57.

  9. #9
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    @Snickers: kjenner meg igjen i fasevinkler og klasse AB i forhold til tørr bass. Er vel blant a der målet om uendelige strømreserver kommer inn? For "avrulling" gir også mening.

    @Vinterand: takk for informativt innlegg! Har lest Duelund med stor interesse. En liten utfordring til deg( i beste mening som oftest).
    Hvordan kan kostbare bassforsterkere (til bass som instrument) levere referansebasslyd med bassrefleks?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  10. #10
    vinterand
    Guest
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    @Snickers: kjenner meg igjen i fasevinkler og klasse AB i forhold til tørr bass. Er vel blant a der målet om uendelige strømreserver kommer inn? For "avrulling" gir også mening.

    @Vinterand: takk for informativt innlegg! Har lest Duelund med stor interesse. En liten utfordring til deg( i beste mening som oftest).
    Hvordan kan kostbare bassforsterkere (til bass som instrument) levere referansebasslyd med bassrefleks?
    Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, siger du at et instrument en basguitar med tilhørende basreflex og en god forstærker kan leverer en god lyd?? Ja da

    Hvis du mener dette så er et instrument en lyd en sound. At gengive denne sound/lyd er en helt anden snak after min mening, og er essensen af hifi, det er instrumentets lyd/sound som skal gengives, og ikke hi-fi anlæggets lyd sound kommende fra eksempelvis en basreflex.
    Siste redigert av vinterand; 03.02.2013 kl. 10:39.

  11. #11
    Overivrig entusiast Todani's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    544
    Tagget i
    2 Innlegg
    Mange takk til Snickers for lærerikt, balansert og sakelig innlegg. Det stemmer godt overens med mine erfaringer etter snart 40 år med hi-fi interesse, masse lesning og utallige høyttalere. Hadde mange nok tatt seg tid til å lese og forstå slike innlegg godt, hadde hi-fi blitt mer sturent og fritt for voodoo.
    Snickers formidler her sunn viten uten kontroverser. Slik jeg tolker det argumenter han for at gode resulateter kan oppnås med både lukkede og ventilerte kabinetter, men at ventilerte har et større potensial, gir flere muligheter for skreddersydd respons og er mer krevende å konstruere enn lukket kabinett.
    Verre blir det når en annen svarer at det er "åndssvakt å sette porten bak på høyttalerne". Hva er åndssvakt med det? Ved for eksempel 80 Hz er bølgelengden 4,25 meter. Vi klarer neppe å få en avstand fra port til basselement som overstiger én meter, eller under en firedel av bølgelengden. Hvilke hørbare problemer mener du å kunne dokumentere som følge av det, Vinterand? Annet enn eventuell mellomtonelekkasje? Er det sistnevnte tilfelle, er det vel best å ha porten bak?
    Jeg holderfor tiden på å teste en høyttaler med bakplassert port, KEF LS50. Selv med en slik tass befinner peaket fra porten seg under 60 Hz, og resultatet er en fantastisk bass fra så små høyttalere; fast og dynamisk. Mot disse setter jeg en "lukket klassiker", LS35A. Resultatet kan jeg ikke helt røpe nå, men ja, Snickers, takk atter en gang!

  12. #12
    vinterand
    Guest
    Ja du har ret Todani men kan sige at alle fejl ingen betydning har, det er også det Snickers-is allerede har sagt flere gange, det betyder ikke særlig meget osv, men lytte indtrykkende fortæller altså en helt anden historie.

    Og igen. Ja jeg er måske lidt spids i tonen, og det kunne måske være på grund af Snickers-is "inkompetente revolver svar" på mit lange indlæg i den anden tråd, hvor han gør alt for at nedvurdere mig og fortælle at jeg er latterlig uvidende og inkompetent. Iøvrigt mon Snickers-is selv bruger basrefleks?.

    Ps Du kan sku da ikke bruger LS35A til noget som helst, den har Qt på over 1 den er helt fejlkonstrueret for at folk kan få lidt bassss... fra en skotøjæske.

    Og det er jo overhovedet ikke et spørgsmål om fast bas, det er et spørgsmål om RIGTIG bas som naturligvis også bl.a inkluderer at den ikke er løs.
    Siste redigert av vinterand; 03.02.2013 kl. 11:54.

  13. #13
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    Bassrefleks har for et dårlig rykte p.g.a. mange dårlige konstruksjoner med hørbar resonanse og portstøy. Lukket kasse er mer idiotsikkert å lage.

    Lukket kasse vil vel også kreve med forsterkerkraft dersom det skal gå langt ned. Da må det brukes mye EQ og man trenger mer watt. Ellers spiller følsomheten inn på hva bassrefleks vil krever av forsterker. Mine vil f.eks ikke kreve noe enormt. Hadde jeg derimot valgt lukket kasse, ville jeg trolig trengt langt mer for å gå like dypt.

    Og som alltid. Naturlig og god bass gjengivelse handler primært om høyttaler og rom integrasjon. Kontroll på resonanser i rommet er det vesentlige. Alle bass prinsipper kan fungere godt under riktige forhold.

  14. #14
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,956
    Tagget i
    7 Innlegg
    Det er ikkje vanskeleg å finne døme på dårlege bassreflekskonstruksjonar. Men det er då mange gode også. Eg kan nemne danske Audiovector SR 6 og MBL som ting eg har vore spesielt fornøgd med i eiga stove. Derimot greier eg ikkje i farten å komme på ein einaste kommersiell trykkammerkonstruksjon eg har høyrt som har greidd å spele Virgil Fox direktegravert orgelplate, eller hjarteslaga på DSOTM skikkeleg. (Jaja, bortsett frå nokre digre subwooferbeist...)
    Når det gjeld bassattgjevinga, er der også andre kvalitetar enn akkurat frekvensomfanget. Evne til å kunne skilje mellom ulike speleteknikkar, eller til å skilje tydeleg ut kva som vert spelt på basstromme og strengbass er viktig for meg. Akkurat her tykkjer eg det er veldig vanskeleg om ein ikkje har planarhøgtalar, trykkammer eller ein hysterisk stort basshorn. Eller ein av dei to bassreflekskonstruksjonane eg nemnde som hyggjelege.
    (Ein litek kommentar til Todani sine forsøk med LS3/5A si bassattgjeving. Eg hugsar at eg var rimeleg imponert over dette attende i 78/79. Den tida var eg entusiastisk hobbybasist, og prøvde plukke opp spelemåtar på eigen bass medan eg lytta til musikk over desse høgtalarane. Men eg mangla ein del nyansar som eg ikkje fekk taket på. Desse synte seg utruleg mykje tydelegare då eg prøvde vesle Epos ELS 3, som framleis er min favoritt av skoøskjehøgtalarar. Trass i at det er hol i kabinettet... Har absolutt manglar, men til den prisen...er no avløyst av ELS 8, som eg ikkje har fått spelt skikkeleg inn endå)
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  15. #15
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    Bruker ikke MBL bandbass?

  16. #16
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,956
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra orso Se Innlegg
    Bruker ikke MBL bandbass?
    Bandbass? Skjønar ikkje..?
    No vart eg usikker. MBL fortel at basskonstruksjonen er eit "ventilert trykk-kammer"?
    Det er vel bassrefleks, dersom trykkammeret har ventil?
    Eg ser iallfall to digre hol som peikar framover på kvar høgtalar...og dei spelar betre bass enn gamleutgåva.
    Siste redigert av Audiophile-Arve; 03.02.2013 kl. 12:54.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  17. #17
    Moderator bambadoo's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    18,341
    Tagget i
    6 Innlegg
    Noen innlegg er fjernet. De var unødvendige, provoserende og hadde i sin språkbruk ingen hensikt. Fortsettes det med provoserende og unødvendige innlegg vil de bli fjernet uten forvarsel.

  18. #18
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Sitat Sitat fra orso Se Innlegg
    Bruker ikke MBL bandbass?
    Bandbass? Skjønar ikkje..?
    No vart eg usikker. MBL fortel at basskonstruksjonen er eit "ventilert trykk-kammer"?
    Det er vel bassrefleks, dersom trykkammeret har ventil?
    Eg ser iallfall to digre hol som peikar framover på kvar høgtalar...og dei spelar betre bass enn gamleutgåva.
    Bandpass er en kombinasjon av lukket og ventilert, men hvor bassen går gjennom porten. Ventilert trykk kammer er trolig bandbass. Fordelen er høy følsomhet med lav forvrengning. Ulempen er at bandbass kun kan operere i et smalt området. De er også vanskelig å konstruere. Jeg har selv et par bandpass suber. Gamle MBL 101E mener jeg i alle fall hadde bandbass.

  19. #19
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,956
    Tagget i
    7 Innlegg
    Oppklarande! Takk skal du ha, Orso. Kjekt å vite kva ein snakkar om innimellom...eg har faktisk aldri sett under høgtalarane mine.....er det tett, har du nok rett.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  20. #20
    vinterand
    Guest
    Sitat Sitat fra bambadoo Se Innlegg
    Noen innlegg er fjernet. De var unødvendige, provoserende og hadde i sin språkbruk ingen hensikt. Fortsettes det med provoserende og unødvendige innlegg vil de bli fjernet uten forvarsel.
    Undskyld mig men det var overhovedet ikke ment provokerende, og sætningen havde en vigtig dybde i sig og relevans i forhold Orso's holdning som jeg gerne indrømme jeg er træt af at se gentaget igen og igen og igen fra hans side, specielt når Orso argumenterer i mod mig, det kunne jo være han forstod billedesprog.

    Skal man prøve at dække problemerne til eller skal man gå direkte til kilden og løse problemet (smide lorten ud i stedet for at prøve at tildække den, eller som jeg skrev holde sig for næsen),
    Siste redigert av vinterand; 03.02.2013 kl. 16:51.

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed