Resultater 1 til 20 av 20
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg

    DAC/digital signaloverføring med buffer?

    Siden jitter kan være et problem for overføring av digital audio; finnes det ingen løsning for overføring til dac der signalet bufres og reklokkes i DAC-en? Ville ikke det fjerne en stor del av feilkilden som er jitter?

    Finnes det proff-dac-er som ikke bruker S/PDIF, men en annen protokoll med buffer, f.eks? ..Og hva finnes i så fall av cd-drivverk, streaming-"drivverk" eller avspillings-software til disse?

    Eller er det slik (googlet litt) at f.eks. Weiss og Naim allerede har implementert bufring/reklokking av innsignalet både på s/pdif- og usb/fw-inngangene i dag?
    Siste redigert av Dazed; 12.11.2012 kl. 16:54.

  2. #2
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    739
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Siden jitter kan være et problem for overføring av digital audio; finnes det ingen løsning for overføring til dac der signalet bufres og reklokkes i DAC-en? Ville ikke det fjerne en stor del av feilkilden som er jitter?

    Finnes det proff-dac-er som ikke bruker S/PDIF, men en annen protokoll med buffer, f.eks? ..Og hva finnes i så fall av cd-drivverk, streaming-"drivverk" eller avspillings-software til disse?

    Eller er det slik (googlet litt) at f.eks. Weiss og Naim allerede har implementert bufring/reklokking av innsignalet både på s/pdif- og usb/fw-inngangene i dag?
    Proffløsningen er å overføre klokke (wordclock) som et separat signal. Klokkekilden er vel vanligvis i en egen enhet. Selve datasignalet kan da overføres over nær sagt hva som helst (koaks, fiber, Firewire,...)
    Stereoinnspillinger gjøres med to mikrofoner.

  3. #3
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg
    Der sier du noe. Jeg har jo registrert at slike løsninger finnes. Så Weiss' og Naim's løsning med reklokking av S/PDIF- og USB-signalene er en halvveis løsning, da? ...men den burde vel funke uansett?

  4. #4
    Hifi-entusiast Naturlyd's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    397
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    2
    Har du sett bruker IANCANADA på diyaudio.com sin FIFO buffer? Den har fått masse skryt av mange flinke folk. Asynchronous I2S FIFO project, an ultimate weapon to fight the jitter - Page 147 - diyAudio

    Det er uansett mye interessant i den tråden. :-)

  5. #5
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg
    Har ikke lest den, men bokmerker den for lesing en regnværsdag. Takker.

  6. #6
    Hifi Freak Lgrons58's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Innlegg
    9,512
    Tagget i
    0 Innlegg
    NAIM sin løsning. Hentet fra Whitepaper der du kan se tegninger og forklaringer hvordan de har bygd opp dac,n.

    http://www.naimaudio.com/sites/defau...ugust_2009.pdf

    RAM buffer jitter removal
    Naim’s buffer or memory method of jitter removal relies
    on a simple concept: the audio data is clocked into the
    memory at the incoming, inconsistently timed rate and is
    then clocked out of the memory and into the DAC chips
    using a precise clock. The rate at which the memory fills
    and empties is controlled by selecting the master clock
    that best matches the average incoming clock frequency.
    In this way the data entering the DAC chips is completely
    isolated from the incoming jitter. Only in rare cases will
    none of the Naim DAC’s selectable master clocks be
    closely enough matched to the incoming data rate. To
    cope with this eventuality we have also implemented, as a
    backup, an asynchronous sample rate converter (ASRC).

  7. #7
    Oblivion
    Guest
    Sitat Sitat fra lgrons58 Se Innlegg
    NAIM sin løsning. Hentet fra Whitepaper der du kan se tegninger og forklaringer hvordan de har bygd opp dac,n.

    http://www.naimaudio.com/sites/defau...ugust_2009.pdf
    Tok en titt på dette dokumentet, og skal ikke kommentere det annet enn at SPDIF faktisk fungerer rimelig brukbart og med lite jitter hvis implementert fornuftig. Slik jeg har implementert brukes PLL kun for å motta og hente ut data i I2S format (buffret / FIFO) og all klokking er synkron med DACens masterklokke med klokke jitter på 1 ps RMS eller mindre. Styringen av dette trenger en prossesor som leser SPDIF registerne for å vite innkommende sampelrate, bitdybde etc. og som styrer DAC og klokke modul med I2C kommandoer.
    Det er også mulig å klokke ut av buffer / FIFO med 44.1/48/88.2/96/176.4/192/352.8 eller 384k uansett innkommende samplerate eller bitdybde og data er allerede konvertert til 32bit i buffer / FIFO.

    Fordi all klokking blir gjort på nytt og en kan klokke opp eller ned, og kjøre med eller uten digital filter, og også velge mellom flere alternative digitale filter - alt styrt fra fjernkontroll så har jeg kunnet verifisere at for lydkvaliteten så betyr digital filter implementasjonen mest...
    Kanskje ikke uventet, men det som spiller best er faktisk re-klokking med samme samplerate som innkommende og alle digitale filter funksjoner utkoblet (kun testet med min DAC implementasjon).

  8. #8
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    739
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra lgrons58 Se Innlegg
    NAIM sin løsning. Hentet fra Whitepaper der du kan se tegninger og forklaringer hvordan de har bygd opp dac,n.

    http://www.naimaudio.com/sites/defau...ugust_2009.pdf
    Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan klarer de å skifte mellom de interne klokkene i dac uten at det er hørbart? Forholdet mellom innkommende takt og interne klokker vil jo endre seg mens man spiller (pga temperaturendringer) så det vil stadig være behov for å skifte klokke? De har sikkert noen smarte algoritmer som sørger for at skiftene skjer på gunstigst mulig tidspunkt, men likevel...
    Stereoinnspillinger gjøres med to mikrofoner.

  9. #9
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg
    Kanskje ikke uventet, men det som spiller best er faktisk re-klokking med samme samplerate som innkommende og alle digitale filter funksjoner utkoblet (kun testet med min DAC implementasjon).

    Takk. Det er jo egentlig ganske logisk, det. Så hva tror du om jitter-korreksjonen i Naim Dac, Weiss 202 og for den saks skyld kanskje den nye Benchmark DAC2 HGC?

  10. #10
    Roysen
    Guest
    Separat ekstern klokke er ikke det mest optimale. Det mest optimale er at klokken befinner seg inne i DAC så nære DAC chip som mulig. Jitter er jo fasefeil (tidsforskyving) og siden jitter kun oppstår i D/A prosessen vil så liten fysisk avstandsom mulig mellom klokke og DAC chip føre til minst jitter. Større avstander mellom klokke og DAC vil føre til større jitterverdier selv om klokken er aldri så nøyaktig. Dette er selvsagt fremdeles mest ideelt med separat overføring av klokkesignal og datasignal mellom transport og DAC, men hvor transporten slaves til klokken i DAC i stedet for ekstern klokke.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 14.11.2012 kl. 14:35.

  11. #11
    Oblivion
    Guest
    Sitat Sitat fra Gammeln Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lgrons58 Se Innlegg
    NAIM sin løsning. Hentet fra Whitepaper der du kan se tegninger og forklaringer hvordan de har bygd opp dac,n.

    http://www.naimaudio.com/sites/defau...ugust_2009.pdf
    Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan klarer de å skifte mellom de interne klokkene i dac uten at det er hørbart? Forholdet mellom innkommende takt og interne klokker vil jo endre seg mens man spiller (pga temperaturendringer) så det vil stadig være behov for å skifte klokke? De har sikkert noen smarte algoritmer som sørger for at skiftene skjer på gunstigst mulig tidspunkt, men likevel...
    Hvordan Naim har løst det vites ikke, men i mitt oppsett byttes master klokken for å passe til 44.1k elle 48k familiene av samplerater, og med 20 ppm klokker har dette fungert tilsynelatende perfekt, men starter nå å bruke 0 ppm klokker som ikke har frekvensdrift.

    Uansett vil det innkommende signalet med klokke informasjon variere rimelig mye og dimensjoneringen av FIFO må ta hensyn til dette.

    Selve skiftet av klokker skjer normalt mellom avspilte melodier og da er det forskjellige muting funksjoner som er aktive.

    Men når jeg skifter manuellt i mitt oppsett så skjer dette mellom to sample - slik at når jeg skifter mellom to forskjellige digital filter funksjoner eller slår digital filter av eller på så vil et sample bli klokket inn i DAC med gjeldene parametre og det neste sample med de nye parametrene - worst case er at DAC vil få overført noen påfølgende sample som er identiske.

  12. #12
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    370
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Separat ekstern klokke er ikke det mest optimale. Det mest optimale er at klokken befinner seg inne i DAC så nære DAC chip som mulig. Jitter er jo fasefeil (tidsforskyving) og siden jitter kun oppstår i D/A prosessen vil så liten avstand mellom klokke og DAC chip føre til minst jitter. Større avstander mellom klokke og DAC vil føre til større jitterverdier selv om klokken er aldri så nøyaktig. Dette er selvsagt fremdeles mest ideelt med separat overføring av klokkesignal og datasignal mellom transport og DAC, men hvor transporten slaves til klokken i DAC i stedet for ekstern klokke.

    Mvh
    Roysen
    Denne linken viser hva Roysen mener. Jeg bruker selv denne løsningen. Har montert ny klokke med 2 utganger i Dac`n hvorpå den ene utgangen slaver transporten. http://www.lcaudio.com/images/LClock/cir3-1.gif

  13. #13
    Oblivion
    Guest
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg
    Kanskje ikke uventet, men det som spiller best er faktisk re-klokking med samme samplerate som innkommende og alle digitale filter funksjoner utkoblet (kun testet med min DAC implementasjon).

    Takk. Det er jo egentlig ganske logisk, det. Så hva tror du om jitter-korreksjonen i Naim Dac, Weiss 202 og for den saks skyld kanskje den nye Benchmark DAC2 HGC?
    Det kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett eller satt meg inn i deres løsniinger.

  14. #14
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    739
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Gammeln Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lgrons58 Se Innlegg
    NAIM sin løsning. Hentet fra Whitepaper der du kan se tegninger og forklaringer hvordan de har bygd opp dac,n.

    http://www.naimaudio.com/sites/defau...ugust_2009.pdf
    Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan klarer de å skifte mellom de interne klokkene i dac uten at det er hørbart? Forholdet mellom innkommende takt og interne klokker vil jo endre seg mens man spiller (pga temperaturendringer) så det vil stadig være behov for å skifte klokke? De har sikkert noen smarte algoritmer som sørger for at skiftene skjer på gunstigst mulig tidspunkt, men likevel...
    Hvordan Naim har løst det vites ikke, men i mitt oppsett byttes master klokken for å passe til 44.1k elle 48k familiene av samplerater, og med 20 ppm klokker har dette fungert tilsynelatende perfekt, men starter nå å bruke 0 ppm klokker som ikke har frekvensdrift.

    Uansett vil det innkommende signalet med klokke informasjon variere rimelig mye og dimensjoneringen av FIFO må ta hensyn til dette.

    Selve skiftet av klokker skjer normalt mellom avspilte melodier og da er det forskjellige muting funksjoner som er aktive.

    Men når jeg skifter manuellt i mitt oppsett så skjer dette mellom to sample - slik at når jeg skifter mellom to forskjellige digital filter funksjoner eller slår digital filter av eller på så vil et sample bli klokket inn i DAC med gjeldene parametre og det neste sample med de nye parametrene - worst case er at DAC vil få overført noen påfølgende sample som er identiske.
    En løsning basert på maksimum melodilengde syns jeg høres litt skummel ut. Jeg vil si at minimumstiden i alle fall må tilsvare lengden på en cd, altså 74 minutter. Det blir en ganske betydelig fifo som det vil ta lang tid å midtstille?
    Stereoinnspillinger gjøres med to mikrofoner.

  15. #15
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg

    Det kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett eller satt meg inn i deres løsniinger.
    OK. Takk likevel.

  16. #16
    Oblivion
    Guest
    Sitat Sitat fra Gammeln Se Innlegg
    En løsning basert på maksimum melodilengde syns jeg høres litt skummel ut. Jeg vil si at minimumstiden i alle fall må tilsvare lengden på en cd, altså 74 minutter. Det blir en ganske betydelig fifo som det vil ta lang tid å midtstille?
    Det er maksimum avvik og ikke maksimum melodilengde...
    En ganske formidabel forskjell.

  17. #17
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    739
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Gammeln Se Innlegg
    En løsning basert på maksimum melodilengde syns jeg høres litt skummel ut. Jeg vil si at minimumstiden i alle fall må tilsvare lengden på en cd, altså 74 minutter. Det blir en ganske betydelig fifo som det vil ta lang tid å midtstille?
    Det er maksimum avvik og ikke maksimum melodilengde...
    En ganske formidabel forskjell.
    Med justering mellom melodier må du vel ta hensyn til begge deler?
    Stereoinnspillinger gjøres med to mikrofoner.

  18. #18
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    96
    Tagget i
    0 Innlegg
    [QUOTE=Dazed;1468889]Siden jitter kan være et problem for overføring av digital audio; finnes det ingen løsning for overføring til dac der signalet bufres og reklokkes i DAC-en? Ville ikke det fjerne en stor del av feilkilden som er jitter?

    Fra manualen til exasound e20:
    In the case of the e20 DAC, sound data is requested by the FPGA core and stored in the device FIFOmemory buffer. The FPGA core makes sure that the buffer never gets empty during playback. Data from the buffer is streamed to the DAC chip. The precision of the timing of the output stream is determinedonly by the DAC oscillators and it is not degraded in any way by the PC clocks or by delays caused by theUSB interface.

  19. #19
    Oblivion
    Guest
    Sitat Sitat fra oldman Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Siden jitter kan være et problem for overføring av digital audio; finnes det ingen løsning for overføring til dac der signalet bufres og reklokkes i DAC-en? Ville ikke det fjerne en stor del av feilkilden som er jitter?
    Fra manualen til exasound e20:
    In the case of the e20 DAC, sound data is requested by the FPGA core and stored in the device FIFOmemory buffer. The FPGA core makes sure that the buffer never gets empty during playback. Data from the buffer is streamed to the DAC chip. The precision of the timing of the output stream is determinedonly by the DAC oscillators and it is not degraded in any way by the PC clocks or by delays caused by theUSB interface.
    Bruker en tilsvarende konfigurasjon i mitt USB adapter / DAC design,
    men det er ikke fullt så enkelt som George beskriver for e20 DAC´en.
    Uttrykket "any way" er nok litt missvisende eller en overdrivelse...

    Hadde George på besøk i sommer og han hadde med seg e20...

  20. #20
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    96
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Oblivion Se Innlegg
    Sitat Sitat fra oldman Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Siden jitter kan være et problem for overføring av digital audio; finnes det ingen løsning for overføring til dac der signalet bufres og reklokkes i DAC-en? Ville ikke det fjerne en stor del av feilkilden som er jitter?
    Fra manualen til exasound e20:
    In the case of the e20 DAC, sound data is requested by the FPGA core and stored in the device FIFOmemory buffer. The FPGA core makes sure that the buffer never gets empty during playback. Data from the buffer is streamed to the DAC chip. The precision of the timing of the output stream is determinedonly by the DAC oscillators and it is not degraded in any way by the PC clocks or by delays caused by theUSB interface.
    Bruker en tilsvarende konfigurasjon i mitt USB adapter / DAC design,
    men det er ikke fullt så enkelt som George beskriver for e20 DAC´en.
    Uttrykket "any way" er nok litt missvisende eller en overdrivelse...

    Hadde George på besøk i sommer og han hadde med seg e20...
    Gjelder dine forbehold designet som sådant eller spesifikt e20? Siden du har førstehånds kunnskap, hva er ditt inntrykk av e20?

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed