Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3111213
Resultater 241 til 247 av 247
Abonnér på denne tråden
  1. #241
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,114
    Tagget i
    5 Innlegg
    Når ingen forskjeller rapporteres (høres) bør vel også lengde taes med i betraktning?
    Fra korte stumper fra forsterkere plassert nær høyttalere,til hva gjennomsnitt er,
    2 - 3 m?

    Samt rommets akustiske tilstand for å kunne høre dette.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  2. #242
    Banned
    Ble medlem
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    2,237
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Fenalaar Se Innlegg
    Jeg kjørte i flere år med en kombo med Cary SLA70B signature rørforsterker, et par modifiserte MA 652 og noen danske høyttalerkabler, bestående av flatvalsede enkeltledere i 5mm2 sølv med silkeisolasjon - mao nokså høy kapasitans. Jeg testa et par Infinite Resolution høyttalerkabler, som er samme kvadrat og ledermateriale, men teflonisolasjon og lederne samlet i samme kabel. Det var svært lite hørbar forskjell.

    Så bytta jeg høyttalere, til et par KEF Reference 107/2. Disse høyttalerne har helt flat impedans- og fasekurve, men bare 4 ohm impedans. Her låt de flate kablene helt forferdelig skarpt i toppen - såpass ille at eksen min la merke til det. Jeg teste IR kabler igjen, og skarpheten var borte.

    Den relativt høye utgangsimpedansen til rørforsterkeren, kombinert med lavere impedans på høyttalerne gjorde veldig stor utslag med høykapasitive kabler.

    Johan-Kr
    Har det været Duelund du har prøvet så, så er der ikke tale om om høj kapacitet, men snarer høj induktion i forbindelse med lav impedans, vil det som det kunne ses i anden tråd evt kunne give foruroligende begrænset båndbredde.

    Hvad der lige er sket i forbindelse med Kef drevet med høj udgangsimpedans er ikke til at sige, men smart er det ikke under nogen omstændigheder.
    Iøvrigt er impedansen ikke helt ret, i følge stereophile så er der en pukkel ved ca 4 KHz., det kunne måske være årsagen, Ps. det er ikke lige nøjagtigt den højtaler du nævner så måske er kurven ikke rigtig.

    Men generelt finder man sjældent sammenhænge mellem kablets data og lytteindtrykkende, hvis data er inden for det normale, og det ikke er situationer hvor man driver en højtaler med lav impedans med en eller anden slinger rør-forstærker med høj udgangs impedans osv.

    Det er meget nemt at lave sine egne lydproblemer, som et langt stykke af vejen kan forklares med de ændrede elektriske egenskaber, hvis man ikke sørger for at hvert enkelt delelement i kæden er optimeret og tilpasset fornuftigt til hinanden.

    Lige som det er nemt at få lydproblemer ved at bruge fejl konstruerede højtaler-principper eller principper som ikke er egent til at spille i normale rum.
    Navn:      10791FIG03.jpg
Visninger: 591
Størrelse: 21.3 Kb

    Ps. Iøvrigt apropos impedans tilpasning osv.

    Impedans tilpasning fra linje-out og til kablet er måske ikke nogen dum ide, man skal dog være opmærksom at man laver et lavpas filter med Zo fra linjeudgangen og bl.a. kablets kapacitet parallelt med en eventuel indgangs-kapacitet i udgangsforstærkeren.
    Men normalt vil det ikke skabe problemer.
    Siste redigert av kortvarig; 14.02.2015 kl. 14:34.

  3. #243
    Hifi-interessert PeriodeLytter's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Innlegg
    71
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fantastisk tråd Asbjørn. Stor takk! Liker godt den spørrende formen du gav tråden. Det eneste som forundrer meg er hvorfor denne tråden ikke er sticky på forumet?

    Selv kan jeg kan høre forskjell på enkelte kabler. Og jaggu oppdaget jeg at jeg faktisk også kan høre forskjell ved å justere cash minnet for digital stream i Touch’n min også. Men jeg søker ikke lenger lage bedre lyd med dem. Årsaken er ikke bunnet så mye i tekniske kunnskapen som Asbjørn her viser, men rett og slett at jeg gjorde noen erfaringer med egeninnsats og noen tusen penger.

    Som av og på hi-fi interessert siste 35 år har jeg tvinnet sølvtråder, CAT kabler, avisolert en-leder kobber i ulike dimensjoner og tredd teflon isolasjon. Forsøkt med og uten skjerm. Frakoble skjerm på en side med chassie jording m.m. Den dårligste høytalerkabelen jeg har hørt noen gang betale jeg 4k for over disk. Men jeg opplevde den som smooth da jeg koblet den opp første gang på anlegget mitt som på den tiden kjørte tvinnet sølv i teflon uten skjerming fra passiv pre-amp til effekttrinnene. Altså har jeg vært skikkelig ute på kjøret for å si det slik.

    Det jeg fant var at når jeg av praktiske årsaker måneder/år senere midlertidig måtte sette opp anlegg med vanlige sorte lisser var at lyden plutselig falt på plass med langt bedre ro. Da jeg opplevde dette for 2. gang 10-15 år tilbake innså jeg endelig at jeg faktisk besitter evnen til å la meg rive med av plasebo effekten når jeg leker med nye komponenter. Jotakk, jeg har vært litt borti kondensatorhysteriet også og har kastet noen tusenlapper på olje og teflon - biter du på den Asbjørn

    Jeg trodde jeg var for erfaren og alt for smart til å la meg lure, men slik er det ikke. Tester jeg har gjort på meg selv viser også at jeg har imponerende kort hukommelse slik jeg kan ikke lett si hva som lyder best om det kun er snakk om små marginer. Jeg har dog lært at flere detaljer i lydbildet altfor ofte kan være et faresignal mer enn en forbedring.

    Når det gjelder jording mellom hi-fi kabinettene kan det være klokt å måle om noen av kontaktene på baksiden har kontakt med kabinettet. Har de kontakt vil jeg i utgangspunktet ikke skynde meg å koble sammen kabinettene da man kan få såkalt jordingsloop som kan gi seg utslag av hørbar støy eller det som jeg har opplevd som lyd med svekket dynamikk.

    Jording er et emne som er grundig debattert i studio sammenheng hvor man ofte kobler flere titalls apparater sammen i en såkalt patchbay (sentral koblingsenhet) for rask kunne koble om effekter, miksekanaler, lydkort og instrumenter. Siden signalgangen tilrettelegges for at man enkelt med patche-kabler kan lage ulike serie og parallell koblinger må man ha et bevist forhold til hvordan alt er koblet. Ofte er apparater skrudd sammen i grupper på metallskinner (rack) uten at dette bevist er gjennomført for å skape elektrisk kontakt mellom apparater, men som likevel ofte gjør det. Det demrer litt hvorfor balansert signalføring i studio fortsatt er enerådende. Også for korte kabelstrekk.

    Etter mange år som purist og kortest mulig signalbane, minimum av koblingskondesatorer og ingen tilbakekobling som trosretning ønsker jeg i dag equalizer'n velkommen. Skulle ønske hi-fi bladene jeg leste som ung gutt hadde artikler om hvordan populærmusikk som jeg spiller på stereoen faktisk blir spilt inn og mastret. Med slik kunnskap ville nok stereoen min fått en helt annen utforming disse 35 årene. Alt for sent forstod jeg hva kompissen min som drev studio på den tiden mente da han på spøk inviterte meg til å se hvordan studio var kablet.

    I stedet leste jeg velrenomerte hi-fi blader og lot meg påvirke av purister som forsøker gjenskape klassiske konsertsaler i stua. Men hvorfor gjorde jeg det? Jeg har da aldri i hele mitt liv hatt interesse av å gå på en klassisk konsert. Jeg digger grooves, bass, trommer, rå bluesgitar og rockeriff. Alt kunstig framstilt med EQ, båndspillere, digitale romillusjoner med convoluted eller algoritme drevne romklanger. Og alt for ofte 12 til 16 bit samples av instrumenter som i de verste tilfellene blir opp og ned samlet flere ganger i sin ferd gjennom i dagens DAW's.
    Jaggu bra jeg kan kjøpe sluttresultatet i ekstra høy oppløsning og lytte med huden min på overtoner fra instrumenter som er spilt inn med mikrofoner som går helt opp til 17kHz

  4. #244
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Gammel tråd, men KUDOS til Asbjørn for denne tråden. Her er det bare å sette seg ned som når bestefar forteller historier og lytte (uten sammenligning om alder forøvrig) og "ti stille gutt". Som elektronikkmann, så er det utrolig bra å se faglig argumentasjon i en ellers veldig forenklet og synsete HiFi-verden. Takk!
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  5. #245
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,201
    Tagget i
    6 Innlegg

  6. #246
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Sitat Sitat fra PeriodeLytter Se Innlegg
    Fantastisk tråd Asbjørn. Stor takk! Liker godt den spørrende formen du gav tråden. Det eneste som forundrer meg er hvorfor denne tråden ikke er sticky på forumet?
    Selv takk! Eneste grunn til at den ikke var sticky er at ingen hadde tenkt på det. Nå er den omsider sticky på tech-hjørnet.

  7. #247
    Hifi Freak Balle Clorin's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Innlegg
    3,173
    Tagget i
    0 Innlegg
    I grunnen trenger man ikke lese andre kablertråder enn denne!
    Leste den samtidig som jeg leser a "A brief History of mankind" som har følgende interessante passus

    Ignoramus

    Humans have sought to understand the universe at least since the Cognitive Revolution. Our ancestors put a great deal of time and effort into trying to discover the rules that govern the natural world. But modern science differs from all previous traditions of knowledge in three critical ways:

    a. The willingness to admit ignorance. Modern science is based on the Latin injunction ignoramus – ‘we do not know’. It assumes that we don’t know everything. Even more critically, it accepts that the things that we think we know could be proven wrong as we gain more knowledge. No concept, idea or theory is sacred and beyond challenge.

    b. The centrality of observation and mathematics. Having admitted ignorance, modern science aims to obtain new knowledge. It does so by gathering observations and then using mathematical tools to connect these observations into comprehensive theories.



    c. The acquisition of new powers. Modern science is not content with creating theories. It uses these theories in order to acquire new powers, and in particular to develop new technologies.

    Det kan virke som de subjektive kabletroende støtter seg til punkt a. mens objektivistene legger vekt på b. Selgerne av kabler spekulerer tungt mht punkt a

    Selv har jeg vært en steinhard B mann, men har svingt mer over mot A og har interesse for å forstå og oppleve hva det kabeltroende A folket hører, utover åpenbare placebo effekter. Selv om jeg har lite tro på at der er uoppdagede fenomener og elektrisitetens verden.
    Etter å ha lyttet og hørt lite forskjeller, og målt og funnet visse forskjeller ser jeg at det kan være lydmessig forskjeller på kabler og da mest høyttaler kabler, men de er hittil små og marginale, så pengene går til andre ting, men er fortsatt interessert i å få hakaslepp. Men er forskjellene over 12kHz kan ørene mine ikke merke dem uansett.

    Takk Asbjørn
    Siste redigert av Balle Clorin; 19.10.2017 kl. 11:20.

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3111213

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed