Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 97
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Har kommet over en problemstiling flere ganger når man surfer rundt på nettet som kan virke som å være lite kjent. Er interessert i å vite om det er noe i dette eller ikke.

    Hva er definisjonen på "klipping" i forsterkere?
    Til nå har jeg trodd at klipping er et resultat av kontinuerlig drift på smertepunktet av en forsterker som får diodene til å lyse rødt.

    På flere mer eller mindre vitenskapelige fora har jeg observert at de omtaler klipping som klipping av signalet i en transient som gir peakstrøm. Det vil si, hver gang forsterkeren ikke klarer å utføre en kraftig transient.
    På en ganske kjent høyttaler B&W 803 Nautilus har de målt 7000w i peakstrøm. Slik jeg fårstår det vil det si at de færreste forsterkere klarer å spille et vanlig orkesterverk uten å klippe. Det vil også si at de klipper så ofte at det i praksis skjer hele tiden.

    Videre har jeg forstått at det er viktigere hvordan en forsterker forvrenger i en klipping enn alt annet. En forsterker som måler THD i 0,1 vil kunne ha 10 THD i de millisekundene den klipper signalet.

    En peak varer visst i 5 millisekunder, mens når forsterkere måles for peakoutput måles det kun 1 millisekund som vil si at forsterkeren i teorien kan forvrenge veldig de siste millisekundene hvis forstkereren ikke klarer å holde peakstrømmen lenge nok.

    Spørsmålet jeg stiller er om dette virkelig har noe for seg? Det gir plutselig mening at Gryphon lager 100 watts klasse A forsterkere som kan peake 7000w som visstnok spiller ringer rundt min egen Diablo.
    Har tidligere ikke forstått hvorfor jeg synes min Bryston som måler så bra oppleves som den forvrenger mer enn min nye forsterker som ikke måler like godt.

    Har heller ikke forstått hvorfor man skal ha så store strømforsyninger og hvorfor forsterkere lyder så ulikt. Dette kan være et av de viktige svarene.
    Er det noen som ikke har opplevd at noen forsterkere ikke får helt til bassgangene i komplekse lydbilder. Kan det være så enkelt som at de klipper alle transientene med mye forvrengning som resultat?

    Rørforsterkere klipper visst nærmest uhørlig.

    Enkelte klasse D forsterkere forvrenger visst ikke ved klipping fordi de har en slags sikring som kutter før forsterkeren klipper. Kan dette forklare hvorfor så mange synes at de lyder litt pent og tamt i dynamikken? Fordi de rett og slett kutter av transientene?

    Det hadde vært interessant å se målinger av musikksignaler for å se hvor mye strøm høyttalere trekker i vanlig avspilling.

    Et grep for å gjøre jobben lettere for forsterkeren er visst å spille av mp3 i stedet. Hires formater trekker mest i impulsstrøm. Kan dette være en grunn til at mange ikke opplever de store lydmessige forskjellene?

    Håper jeg har fått det klart frem at jeg er litt skeptisk til dette, men siden det er hentet fra seiøse rapporter og erfaringer og samtidig stemmer med ørene mine blir jeg nysjerrig.
    Håper noen kan svare og helst legge frem målinger som bekrefter eller avkrefter.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  2. #2
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,730
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Dette ligger fortsatt lagret i minnet etter min elektronikkutdannelse. Transistorer har en grense hvor høy spenning den gir ut. Når bias-signalet inn overgår grensen ut så blir spenningen liggende på maksgrensen. Alså på kurver ser sinalet klippet tvers over noe som gir en kvass og vond lyd. Denne overgangen er normalt sett kontant, men vet ikke om klasse D gjør noe spesielt. Klipping er ikke noe annet enn det og må ikke forveksles med at den ikke greier å tilføre nok strøm i peaker slik at spenningen faller. Klippegrensen er et fast punkt- enten eller.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  3. #3
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Dette ligger fortsatt lagret i minnet etter min elektronikkutdannelse. Transistorer har en grense hvor høy spenning den gir ut. Når bias-signalet inn overgår grensen ut så blir spenningen liggende på maksgrensen. Alså på kurver ser sinalet klippet tvers over noe som gir en kvass og vond lyd. Denne overgangen er normalt sett kontant, men vet ikke om klasse D gjør noe spesielt. Klipping er ikke noe annet enn det og må ikke forveksles med at den ikke greier å tilføre nok strøm i peaker slik at spenningen faller. Klippegrensen er et fast punkt- enten eller.
    Ok.
    Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener (teknisk analfabet, men jeg prøver å lære ) Men hva hvis i teorien høyttaleren eller musikksignalet ber om mer enn forsterkeren har i en peak. Vil ikke det resultere i et klipp?
    Klasse D forsterkere klipper de som en transistorforsterker, men noen har mekanismer som sikrer at de ikke klipper.

    Hvis ikke klipping kan være det jeg mener, hva mener disse teknikerene med klipping i peakene da?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  4. #4
    Hifi-entusiast SvErD's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    246
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Her kan det leses litt om klipping:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

  5. #5
    vredensgnag
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    At forsterkeren ikke leverer i forhold til hva musikken krever for at høyttalerne skal tegne uten forvrengning.
    Link til eksempler under.

    Du stiller en mengde gode spørsmål i ditt åpningsinnlegg. Jeg likte hvordan Ludwig tar for seg forvrengning.


    Art Ludwig om emnet:
    When I play the Talking Heads cut, my CLIO sound measurement system shows a peak sound level of 100 dB SPL in the room, and an average of around 95 dB. Judging from the oscilloscope connected to the amp outputs, the average amplifier output power appears to be about 17 watts. The ratio of peak power to RMS power was 40:1, 40:1 and 30:1 for the Talking Heads, Diana Krall, and Shostakovich cuts respectively. Therefore, for 17 watt RMS, the peak power demands are on the order of 700 Watts. This indicates that either my amps can put out peaks much higher than their rated power (possible, but I'm not sure), or they are clipping. There are demo files In the sound demo section which simulate clipping by tube and solid-state amplifiers. For more on this subject see the section on amplifier distortion.

    Jourdain (page 41) states that an orchestra produces 67 watts of acoustic power at full blast. Loudspeakers have efficiencies on the order of 0.5 to 2% converting electrical power to acoustic power. Even at 2% efficiency this implies that well over 3,000 watts of electrical power would be required to duplicate this sound level. Of course an orchestra plays in a large auditorium, and no doubt less power is needed for a small room. This still indicates that power requirements should not be underestimated
    .

    Dette var grunnen til at det var 2500W forsterkeri i hver av mine forrige høyttalere. De skulle ha tilstrekkelig headroom til at alle slike overganger ble bedre tegnet.

    Forvrengning:
    http://www.silcom.com/~aludwig/Amplifier_distortion.htm

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,342
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Art Ludwig om emnet:
    [i].......the average amplifier output power appears to be about 17 watts. The ratio of peak power to RMS power was 40:1, 40:1 and 30:1 for the Talking Heads, Diana Krall, and Shostakovich cuts respectively. Therefore, for 17 watt RMS, the peak power demands are on the order of 700 Watts. ......
    Forholdene 40:1 og 30:10 mellom rms og peak er da veldig mye. Slik han bruker dette i sine beregninger er dette forholdet i Watt og ikke i db. Fra loudnesstråden ser vi at det i beste fall kan være opp mot 30 db mellom rms og peak. Mellom 10 og 15 er det vanlige dessverre. Men dersom vi fastholder 30 db er dette en 10 dobling av effekten (6 db er en dobling etc.).

    Da trenger vi "bare" 170 Watt i Ludwig sitt eksempel.

    Så, om man har horn...... lettdrevne.....
    If you understood everything I say, you'd be me!

  7. #7
    Mr-T
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    30 dB er 1000 ganger så mye effekt det.

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,483
    Tagget i
    8 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Forholdstall på 40:1 & 30:1 på effekt tilsvarer hhv 15 & 16 dB i crestfaktor på signalet - det er lett å gå i taket.

    En dobbling av effekten er 3 dB forresten. 20 dB er 100X på effekt, 10X pr 10 dB. Dvs dersom man har HT med en følsomhet på 90 dB/W, og spiller musikk på et RMSnivå med 1W og en crestfaktor på 20 dB så trenger man minimum 100W fosterkeri for å unngå klipping. Dersom crestfaktoren i musikken er 30dB kommer «behovet» for 1k W raskt, på den andre siden blir peak lytrykk i heimen på 120 dB.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  9. #9
    vredensgnag
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Øret er en jævel til å høre.

    Her er Ludwigs oversikt over følsomhet:

    At one point in my life I designed Electronic Counter Measures (ECM) systems for the U. S. military. The primary function of an ECM system is to detect an enemy before he (it's rarely a she) detects you, for self-defense. It is interesting to compare the characteristics of a good ECM system and human hearing:



    Og målingene som ligger til grunn for forholdstallene på Talking Heads, osv.



    Hans vurderinger omkring disse er lærerike.
    http://www.silcom.com/~aludwig/EARS.htm
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,342
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Æ e sjokkert. Dette må da ha mye å si for "loudness war" tråden. Jeg mener, det er enklere å unngå klipping med uniform lyd med lav toppfaktor. Old masterings sounds hars... klipping i forsterker?
    If you understood everything I say, you'd be me!

  11. #11
    vredensgnag
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra Hedde
    Æ e sjokkert. Dette må da ha mye å si for "loudness war" tråden. Jeg mener, det er enklere å unngå klipping med uniform lyd med lav toppfaktor. Old masterings sounds hars... klipping i forsterker?
    Det sier seg selv at mindre dynamisk spenn byr på reduserte utfordringer til forsterker/høyttaler.

    Bør tillegges at Ludwig er i "natural SPL-level when listening" leiren. Dvs at han har brukt betydelige midler på lydisolering av lytterommet, så han kan spille så høyt han pokkers vil, og han mener at det er bortkastet tid å ikke lytte til musikk i sitt opprinnelige lydnivå.

    Da merker man fort om anlegget ligger skjevt i svingene.

  12. #12
    Oblivion
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    I de fleste effektforsterker konstruksjoner starter effekten a klipping allerede 20dB under hard klipping.
    Unntaket er delvis klasse A forsterkere uten sløyfe tilbakekobling.
    Det er derfor en 9 Watt klasse A forsterker som regel kan spille like høyt (akustisk) som en 200 - 400 - 1000 Watts forsterker før det begynner å låte huggorm.
    Og en som over nevnt forsterker konstruksjon går inn og ut av klipping uten problemer og lager harmonisk forvrengning som et resultat.
    I tillegg har de fleste forsterker konstruksjoner som ikke er klasse A et problem (hørbart) i området 1 til 10 Watt.
    Det er disse kombinasjonene som til sammen gjør at lav Watt klasse A forsterker klarer å spille så bra de gjør selv om de ligger opp mot klipping og også vil soft klippe de fleste transienter når en drar på litt.
    Og de vil komprimere (øke harmonisk forvrengning) opp mot klipping slik at når signalet til slutt klipper en signalpuls så går de ut av klipping uten tidsforsinkelse.
    En forsterker med sløyfe tilbakekobling på 40dB (=100 ganger) blir liggende i klipping til signalet er redusert til 1/100 del av klipping fordi tilbakekoblingen blir kortsluttet når det klipper og det er open loop forsterkningen som da er 100 ganger høyere som holder forsterkeren i klipping...

  13. #13
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Så da er ikke påstanden helt borte!??

    Kan vi kalle den en slags soft clipping da?

    Det som er interessant er hvor ofte kommer denne klippingen. Er det en gang i timen eller en gang hvert fjerde sekund. Kanskje hvert skarptrommeslag?

    Har lett nettet rundt etter målinger på et musikksignal som viser dette svart på hvitt men har ikke funnet noe. Noe som også er litt merkelig siden det kan vise seg å ha stor betydning for lyttekvaliteten.

    Skal prøve meg på et resonoment (advarsel dårlig teknisk kyndig )

    I de samme rapportene som Vredens linker (og mange andre) til viser det seg at øret er mest ømfindtelig mellom 2-5 khz. Det er i dette området vi hører klarest på ørsmå forskjeller.

    I et helt vanlig høydepunkt i en symfoni ligger fioliene ofte rundt trestrøken oktav. Det gjør også fløyte, klarinett, obo og trompet, + romklangen og alle refleksjonene vi hører fra opptaket. Skarptrommen vil også høres i dette området. Alle disse tonene ligger rundt 1Khz. Alle disse intrumentene har overtoner hvor de sterkeste vil ligge en til to oktaver over. Det vil si mellom 2-4khz. Sagt forsiktig: veldig trangt om plassen og veldig vanskelig for et godt anlegg å skille all denne informasjonen fra hverandre.

    Hvis en forsterker softklipper vil slik jeg har forstått forvrengningen gi seg utslag i 2,3,4,5 ordens forvrengning. Det vil si at på toner som ligger på 1Khz vil forvrengningen gi utslag på 2,3,4 og 5 khz. Som igjen betyr at vi lett hører denne forvrengningen. 0,1 THD er hørbart hvis softklipping gir oppimot 10 thd i dette leie rimer det godt meg hvordan jeg opplever å høre symfonier på ikke vellykkete anlegg.

    En høyttalers forvrenging har jeg ikke satt meg inn i, men den er mange ganger større. Delefrekvensen til diskant ligger midt i dette leiet.

    Ting tyder på at analogdelene i Dac og forforsterkere kan klippe ved de samme transientene.

    Hva er det som savnes mest ved reprodusert lyd iforhold til virkeligheten og hva er det første man hører forbedringer på når man bytter til en kraftigere forsterker?
    Jeg vil si overtoner og rominformasjon. Som ligger i dette leiet.

    I rapporten Vredens linker til skriver samme mann at rørforsterkere kan spille med 4 ganger så høy THD som transistorforsterkere.
    Samtidig har mann lest mange tester som snakker om rørforsterkere som er kjempegode på overtoner i fioliner og rominformasjon. Tilfeldig?

    I klasse A forsterkere har man ingen crossoverforvrengning. Man har de største peakressursene.
    Er det tilfeldig at store rørforsterkere i klasse A regnes som de beste forsterkerene?

    Konklusjon:

    Jeg har ingen aning om dette er ren fantasioppspinn av en som ikke har skjønt noen ting av hvordan lyd blir til, men for meg så virker det logisk og forklarende på mange "myter" om hifi.
    Mange bekker små..... Hvis det er noe i flere elemter her tror jeg det kan forklare de relativt store forskjellene vi hører på kvalitetsutstyr og rimligere.



    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  14. #14
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra Oblivion
    I de fleste effektforsterker konstruksjoner starter effekten a klipping allerede 20dB under hard klipping.
    Unntaket er delvis klasse A forsterkere uten sløyfe tilbakekobling.
    Det er derfor en 9 Watt klasse A forsterker som regel kan spille like høyt (akustisk) som en 200 - 400 - 1000 Watts forsterker før det begynner å låte huggorm.
    Og en som over nevnt forsterker konstruksjon går inn og ut av klipping uten problemer og lager harmonisk forvrengning som et resultat.
    I tillegg har de fleste forsterker konstruksjoner som ikke er klasse A et problem (hørbart) i området 1 til 10 Watt.
    Det er disse kombinasjonene som til sammen gjør at lav Watt klasse A forsterker klarer å spille så bra de gjør selv om de ligger opp mot klipping og også vil soft klippe de fleste transienter når en drar på litt.
    Og de vil komprimere (øke harmonisk forvrengning) opp mot klipping slik at når signalet til slutt klipper en signalpuls så går de ut av klipping uten tidsforsinkelse.
    En forsterker med sløyfe tilbakekobling på 40dB (=100 ganger) blir liggende i klipping til signalet er redusert til 1/100 del av klipping fordi tilbakekoblingen blir kortsluttet når det klipper og det er open loop forsterkningen som da er 100 ganger høyere som holder forsterkeren i klipping...
    Dette har jeg hørt i alle årene jeg har drevet med hifi og aldri skjønt hvorfor. Ingen har kunnet gi et fornuftig svar før nå.
    Hvis dette er fakta har jeg fått løst en stor floke i hodet mitt i dag.
    Takk skal du ha!

    Jeg har en klasse A/B forsterker uten negavtiv feedback som spiller ca 300w i 8ohm som jeg synes spiller renere enn alt jeg har hatt til test tidligere.
    Dette er altså ikke tilfeldig?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  15. #15
    vredensgnag
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Som du vil se av Ludwigs gjennomgang, så mener han at Klasse A Single Ended uten feedback leverer mest troverdig musikk.
    Kikker man på DIYaudio, og medlemmene der sin oppfatning av prinsippet, så fnyser de med forakt av Ludwigs konklusjon. Der mener man at dette er oppskrift på forvrengningssaus.

    Men det er en grunn til at jeg skal ha Klasse A Single Ended uten feedback fra Shindo i mitt neste lytterom. Det har jeg hørt, og jeg likte det jeg hørte.

  16. #16
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Som du vil se av Ludwigs gjennomgang, så mener han at Klasse A Single Ended uten feedback leverer mest troverdig musikk.
    Kikker man på DIYaudio, og medlemmene der sin oppfatning av prinsippet, så fnyser de med forakt av Ludwigs konklusjon. Der mener man at dette er oppskrift på forvrengningssaus.

    Men det er en grunn til at jeg skal ha Klasse A Single Ended uten feedback fra Shindo i mitt neste lytterom. Det har jeg hørt, og jeg likte det jeg hørte.
    He he, har lest rapportene hans flere ganger ( du postet den jo i forrige uke )
    Har lest om peakstrøm før, men ikke vært så grundig forklart.
    Har trålet nettet etter liknende undersøkelser. Har funnet noe men det kan virke som det noe man holder lokk over. Eventuelt store uenigheter rundt temaet.

    Er veldig glad du frekventerer dette forumet Vredens
    Har lært og fått bekreftet latterlig mye av linkene dine.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  17. #17
    vredensgnag
    Guest

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Jeg skal være den siste til å påstå at jeg forstår meg i stor utstrekning på disse tingene, men jeg er nysgjerrig på det meste, og i likhet med deg forsøker jeg å forstå hvorfor jeg liker visse ting, og misliker andre.

    Det er for mange absolutter innen hobbyen, som gjør at folk ikke våger trå over gjerdene og kikke på andre prinsipper. I stedet tviholder man på det man antar er best. DIYaudios holdning til single-ended A sier noe om to filosofier: én som ønsker den renest mulige signalbehandlingen; og en annen som fører til en høyst akseptabel gjengivelse, selv om den langt fra er "ren".

    Og så er vi høyst ulike som lyttere, med vilt ulike preferanser. Det finnes ingen facit for hva som er best når det gjelder noe vi skal lytte til, hver må finne sin vei.
    Der tror jeg at det å vite hva som særpreger ulike gjengivelsesprinsipper gjør det lettere å gå den veien, i stedet for at man ender opp i et ufremkommelig buskas av motstridende prinsipper.

  18. #18
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,050
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Som du vil se av Ludwigs gjennomgang, så mener han at Klasse A Single Ended uten feedback leverer mest troverdig musikk.
    Kikker man på DIYaudio, og medlemmene der sin oppfatning av prinsippet, så fnyser de med forakt av Ludwigs konklusjon. Der mener man at dette er oppskrift på forvrengningssaus.

    Men det er en grunn til at jeg skal ha Klasse A Single Ended uten feedback fra Shindo i mitt neste lytterom. Det har jeg hørt, og jeg likte det jeg hørte.
    Har du først hatt kl.A på ditt noenlunde kompetente anlegg så gidder du ikke så mye annet, sånn overall seen... Uansett om du er inærheten av klipping eller ei så er musikaliteten i en god kl. A forsterker ikke til å komme utenom. Så kan de amerikanske "mye er alltid bedre" kl. AB-folket tro og mene hva de vil. Jeg gikk permanent over til kl.A for 30 år siden og har aldri angret.

    Klasse D/T for bass duty kan nok være ok, i hvertfall så har jeg hørt bra saker i så måte.

    Klipping har jeg i prinsipp ikke hørt siden 70-tallet, og da på Electrocompaniets 25W og Quad 57/bulgarske Decca bånddiskantkloner (Gamma)
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  19. #19
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,730
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra Oblivion
    I de fleste effektforsterker konstruksjoner starter effekten a klipping allerede 20dB under hard klipping.
    Unntaket er delvis klasse A forsterkere uten sløyfe tilbakekobling.
    Det er derfor en 9 Watt klasse A forsterker som regel kan spille like høyt (akustisk) som en 200 - 400 - 1000 Watts forsterker før det begynner å låte huggorm.
    Og en som over nevnt forsterker konstruksjon går inn og ut av klipping uten problemer og lager harmonisk forvrengning som et resultat.
    I tillegg har de fleste forsterker konstruksjoner som ikke er klasse A et problem (hørbart) i området 1 til 10 Watt.
    Det er disse kombinasjonene som til sammen gjør at lav Watt klasse A forsterker klarer å spille så bra de gjør selv om de ligger opp mot klipping og også vil soft klippe de fleste transienter når en drar på litt.
    Og de vil komprimere (øke harmonisk forvrengning) opp mot klipping slik at når signalet til slutt klipper en signalpuls så går de ut av klipping uten tidsforsinkelse.
    En forsterker med sløyfe tilbakekobling på 40dB (=100 ganger) blir liggende i klipping til signalet er redusert til 1/100 del av klipping fordi tilbakekoblingen blir kortsluttet når det klipper og det er open loop forsterkningen som da er 100 ganger høyere som holder forsterkeren i klipping...



    Har du teknisk utdannelse om jeg kan spørre?

    En klasse A forsterker må da forholde seg til klipping på samme måte som en AB? Hvis du med at klasse A på 30 w kan spille rent og høyt like godt som en klasse AB på 300w så betyr det at effekten ut ikke er høyere enn 30w. Det er store missforståelser angående watt tall fordi de fleste innbilder seg at det er så store effekter i bruk. Som regel er det ikke det. Med en 300 w forsterker tilgjengelig bruker de kanskje 8w normalt sett. Hadde vært moro å vist dem det .

    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  20. #20
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,730
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    Sitat Sitat fra Lyngen
    Dette ligger fortsatt lagret i minnet etter min elektronikkutdannelse. Transistorer har en grense hvor høy spenning den gir ut. Når bias-signalet inn overgår grensen ut så blir spenningen liggende på maksgrensen. Alså på kurver ser sinalet klippet tvers over noe som gir en kvass og vond lyd. Denne overgangen er normalt sett kontant, men vet ikke om klasse D gjør noe spesielt. Klipping er ikke noe annet enn det og må ikke forveksles med at den ikke greier å tilføre nok strøm i peaker slik at spenningen faller. Klippegrensen er et fast punkt- enten eller.
    Ok.
    Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener (teknisk analfabet, men jeg prøver å lære ) Men hva hvis i teorien høyttaleren eller musikksignalet ber om mer enn forsterkeren har i en peak. Vil ikke det resultere i et klipp?
    Klasse D forsterkere klipper de som en transistorforsterker, men noen har mekanismer som sikrer at de ikke klipper.

    Hvis ikke klipping kan være det jeg mener, hva mener disse teknikerene med klipping i peakene da?

    Klipping er alså noe som først og fremst forbindes med transistorer og signalet den blir tilført fra forforsterker eller kilde.

    Enkelt forklart med en sinustone (en jevn tone - pip);



    Under er signalet kraftig forsterket inn og som du ser når den høyere spenningen (styrkegraden) ikke klarer å bli forsterket noe mer så blir signalet rett og slett klippet over (spenningen når topppunktet). Dette låter stygt og høres lett. Og du du skjønner av kurven så er det enten eller. Det er sånn transistorer fungerer. Som å presse inn en leirfigur gjennom et rør som ikke er stort nok. Det blir deformert, kuttet rundt. Tonene i musikken blir kuttet flat kan man si.


    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed