Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 108
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2010
    Innlegg
    2,271
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Hei

    Jeg lurer på en ting, de mest dynamiske høyttallerne jeg har hørt er horn. Er horn det å foretrekke om mann skal ha et fokus på dynamikk i lyden i en konstruksjon, ved unntak av de nederste frekvensene som en et stort basselement kan takle? Er alle horn god på dette eller er det bare tilfeldig at horn høyttalere har ofte mest dynamikk?

    Etter som jeg ser at de mest ambisiøse amerikanske hifi produsentene bruker/brukte horn (JBL, Klipsch, Altec osv).
    Har hørt europeiske hornhøyttalere som avantgarde acoustics, hvor de har god dynamikk, men spiller mye mer sivilisert og snillere enn de amerikanske produsentene som jeg har hørt.
    Sennheiser HD 600
    Teddy Pardo HPN
    Teddy Pardo TeddyDAC-VC
    PurePower+ 2000

  2. #2
    Hifi Freak bambi's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,906
    Tagget i
    8 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Jeg har alltid trodd at det er den høye følsomheten til hornsystemer som gjør dem istand til å spille så dynamisk, og har en forestilling om at man vil oppnå like bra dynamikk med andre konsepter bare følsomheten er til stede.

    En gitarforsterker med rør og doble 12" tommere i lukket kabinett kan f.eks. låte helt perverst dynamisk det også.
    Truth can never be told so as to be understood, and not be believ’d.

  3. #3
    Mr-T
    Guest

    Horn, kongen av dynamikk?

    Jeg tror det har mest med spredningskontroll å gjøre - horn gir mye mindre rombidrag, og dermed mindre etterklang, som igjen betyr mer dynamikk.

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2010
    Innlegg
    2,271
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Men store basselementer er jo i stand til å gå en dynamisk bass som matcher horn og slike elementer, som oftest 12" større blir brukt til slik konstruksjoner.

    Så kansje blitzkrieg har et poeng, etter som følsomhet vil si at elementet føler mye enklere svak og sterkt lydsignal, altså for eksempel en stemme, hornet skiller pga følsomheten godt mellom lav stemme og høylytt stemme.



    Regner med de bruker store basselementer så mye som mulig for å spare på kostnaddene?
    Sennheiser HD 600
    Teddy Pardo HPN
    Teddy Pardo TeddyDAC-VC
    PurePower+ 2000

  5. #5
    Mr-T
    Guest

    Horn, kongen av dynamikk?

    Høy følsomhet følges ofte av høyt max SPL, og slikt blir det (makro)dynamikk av selvsagt.

  6. #6
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,049
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Mange ting som spiller inn - magnetstyrke på driveren, induktans, membranmateriale, hornets utforming/profil osv. Et helt lite vitenskapelig studium... Dare you go there??
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2010
    Innlegg
    2,271
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Sitat Sitat fra Mr-T
    Høy følsomhet følges ofte av høyt max SPL, og slikt blir det (makro)dynamikk av selvsagt.
    Er makrodynamikk jeg sikter best til her, opplever at andre type høyttalere har mikrodynamikk, mens horn høyttalere hevder seg veldig makrodynamikk i forhold.

    Sitat Sitat fra pengesluk
    Mange ting som spiller inn - magnetstyrke på driveren, induktans, membranmateriale, hornets utforming/profil osv. Et helt lite vitenskapelig studium... Dare you go there??
    Får prøve. Skjønner godt poenget ditt, at hvor kraftig driveren er og hvordan hornet er utformet, har en del å si.
    Lurer litt på hva fordelene med de forskjellige type hornene er.
    Sennheiser HD 600
    Teddy Pardo HPN
    Teddy Pardo TeddyDAC-VC
    PurePower+ 2000

  8. #8
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,049
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Google Kugelwellen, Tractrix, Le Cleach (JMLC), Iwata osv. (ta deg en tredagers , dette er omfattende..) så får du et raskt innblikk.

    Kommersielle høyttalere med hornløsninger i en eller annen form låter gjerne "snillere" enn de profesjonelle; de har ikke så rå drivere - ofte regulære dynamiske elementer i stedenfor ekte kompresjonsdrivere, og de erkanskje også "tunet" for å tilfredsstille et hifipublikum i stedenfor profesjonelle. Pris er selvsagt også avgjørende.
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  9. #9
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,049
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Gode, kommersielle hornhøyttalere myntet på hjemmemarkedet (hififolket) er relativt kostbare

    Gode profesjonelle hornhøyttalere til bl.a. studiobruk koster MYE, eks. $ 150.000 ++

    Virkelig gode hornhøyttalere til all out "Ultimate Recreation of Illusions": GRISEDYRT - fra et par mill. NOK
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  10. #10
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,396
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Horn, kongen av dynamikk?

    proffe horn har ofte til oppgave å gi en forutsigbar og kontrollert spredning med likest mulig frekvens-karakteristikk over et stort areal og tildels over lange avstander, ofte bare i "tale-området"
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  11. #11
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,049
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Det gjelder mest for applikasjoner a la stadioner, store haller osv. - s.k. public speech. Ikke i samme grad til musikkgjengivelse.
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  12. #12
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,887
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Hmmm, dette kan jo kanskje bli en interessant tråd?

    Har man hørt et ordentlig hornsystem ( og et ordentlig hornsystem er ofte diy, av en eller annen grunn),
    så er konvensjonelle høyttalere uttrolig kjedelige i forhold. Omtrent som om de var pakket in i byggeplast.

    Man kan jo fundere på hva det kommer av ....


  13. #13
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    41,049
    Tagget i
    22 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Skikkelige hornsystemer er som Top Fuel og F1 samtidig - hele tiden!!

    No Horns - No Heaven!
    Var Amundsen og Nansen opptatt av polarresponsen?
    HFS - Omtrent ikke ubetydningsløst mye bedre under visse forutsettinger heller også, gitt uforandrede endringer

  14. #14
    Hifi Freak janly's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    1,279
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Det finnes da flere gode kommersielle hornsystemer også, ja noen er i "verdensklassen". Men nå om dagen synes det å være en greie på forumet som går ut på at det er enkelt å snekre sammen en hornløsning selv. Og at det er veien å gå, og at det blir rimelig og bra. Jeg tror mange vil sitte med deler for salg etterhvert etter mislykkede forsøk. Og billig blir ikke forsøkene.

    Erfaring, erfaring, kunskap, kunnskap og de rette delene er et godt steg på veien, men det er ikke for alle. Jeg hadde aldri klart det.

    Mvh
    Jan

    - < Dual Concentric i stua > -
    - < Blue speakers powered by class A > -
    - < Jhorn, tre horn & andre horngreier + UB4-18 > -
    - < Linton & rør ved senga > -

  15. #15
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,887
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Nei, det er ingen som har sagt det er enkelt.
    Hornhøyttalere er vanskeligere å få till enn konvensjonelle høyttalere.
    Men etter min mening er de mye morsommere å holde på med.
    Man blir kanskje aldri ferdig, men man har jævli mye moro på veien.



  16. #16
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    21,759
    Tagget i
    42 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Sitat Sitat fra blitzkrieg
    Jeg har alltid trodd at det er den høye følsomheten til hornsystemer som gjør dem istand til å spille så dynamisk, og har en forestilling om at man vil oppnå like bra dynamikk med andre konsepter bare følsomheten er til stede.
    Jeg har den samme teorien som blitzkrieg. Dynamikk ~ følsomhet, eller rettere sagt effektivitet.

    Jeg har ikke hørt nok forskjellige systemer til å vite dette sikkert, men for en tid siden tente det en liten lyspære hos meg: Noen av de tingene som sies å gi "god dynamikk" er hornsystemer og kompresjonsdrivere som kobler godt til luftens egen impedans ved å la selve membranen jobbe i fortettet luft, kraftige motorsystemer med høy BxL, lette membraner med lav Mms, høy akselerasjonsfaktor BxL/Mms, stort membranareal Sd og grove ledninger med lav seriemotstand Re. Du finner folk både her på 'sentralen og andre steder som argumenterer for at en eller flere av de der er selve svaret på hvordan man får god dynamikk.

    Men hvis du setter sammen alle de faktorene, får du denne formelen - som er Thiele-Small's formel for den nominelle effektiviteten av en høyttaler:


    Over brøkstreken er luftens tetthet (r0 som igjen er luftens "vanlige" tetthet ganget med kompresjonsfaktoren for horn & sånt), kvadratet av motorstyrken BxL og kvadratet av membranarealet Sd. Under brøkstreken er seriemotstanden Re og kvadratet av Mms, sammen med konstanten 2p og lydhastigheten c.

    Er ikke det et interessant sammentreff at alle de tingene dukker opp i samme formel?

    I tillegg vil jo systemer med kontrollert spredning levere mesteparten av det kruttet i en bestemt retning, sånn at den effekten som leveres i den retningen lytteren sitter blir produktet av effektivitet og direktivitet. Trur eg. Så foran munningen av et horn vil omtrent alle disse faktorene dra i samme retning, og bakoversveis følger.

  17. #17
    Hifi Freak roger's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    1,579
    Tagget i
    0 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Sitat Sitat fra Asbjørn
    Sitat Sitat fra blitzkrieg
    Jeg har alltid trodd at det er den høye følsomheten til hornsystemer som gjør dem istand til å spille så dynamisk, og har en forestilling om at man vil oppnå like bra dynamikk med andre konsepter bare følsomheten er til stede.
    Jeg har den samme teorien som blitzkrieg. Dynamikk ~ følsomhet, eller rettere sagt effektivitet.

    Jeg har ikke hørt nok forskjellige systemer til å vite dette sikkert, men for en tid siden tente det en liten lyspære hos meg: Noen av de tingene som sies å gi "god dynamikk" er hornsystemer og kompresjonsdrivere som kobler godt til luftens egen impedans ved å la selve membranen jobbe i fortettet luft, kraftige motorsystemer med høy BxL, lette membraner med lav Mms, høy akselerasjonsfaktor BxL/Mms, stort membranareal Sd og grove ledninger med lav seriemotstand Re. Du finner folk både her på 'sentralen og andre steder som argumenterer for at en eller flere av de der er selve svaret på hvordan man får god dynamikk.

    Men hvis du setter sammen alle de faktorene, får du denne formelen - som er Thiele-Small's formel for den nominelle effektiviteten av en høyttaler:


    Over brøkstreken er luftens tetthet (r0 som igjen er luftens "vanlige" tetthet ganget med kompresjonsfaktoren for horn & sånt), kvadratet av motorstyrken BxL og kvadratet av membranarealet Sd. Under brøkstreken er seriemotstanden Re og kvadratet av Mms, sammen med konstanten 2p og lydhastigheten c.

    Er ikke det et interessant sammentreff at alle de tingene dukker opp i samme formel?

    I tillegg vil jo systemer med kontrollert spredning levere mesteparten av det kruttet i en bestemt retning, sånn at den effekten som leveres i den retningen lytteren sitter blir produktet av effektivitet og direktivitet. Trur eg. Så foran munningen av et horn vil omtrent alle disse faktorene dra i samme retning, og bakoversveis følger.
    Forsto ikke helt poenget med innlegget?? Det er jo akkurat derfor vi driver med horn. Dette har da vært kjent i årtier.
    Roger
    Vinylsnurre: VPI Classic, RIAA: Heed Thesis phi/Trigon Advance, Pre: Bent Audio/Slagle sølv autoformere, Effekt: Mastersound 300B monoblokker/Bottlehead Paramount 2A3, Høyttalere: AG Duo Grosso, Kabler: DIY sølv rund baut

    Medlem av Hornalliansen

  18. #18
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Til lange distanser er det vel ingenting som slår horn. Til innebruk kan det virke som det finnes løsninger som leverer like bra makrodynamikk.

    Waveguide og kompresjonsdiskant:


    CBT:
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  19. #19
    Bransjeaktør Bjørn ("Orso")'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,737
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1

    Horn, kongen av dynamikk?

    Er nok gode dynamiske egenskaper i denne senteren ja. Kontrollert spredning både horisontalt og vertikalt. Trenger null demping av sideveggene.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  20. #20
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    21,759
    Tagget i
    42 Innlegg

    Horn, kongen av dynamikk?

    Sitat Sitat fra roger
    Sitat Sitat fra Asbjørn
    Sitat Sitat fra blitzkrieg
    Jeg har alltid trodd at det er den høye følsomheten til hornsystemer som gjør dem istand til å spille så dynamisk, og har en forestilling om at man vil oppnå like bra dynamikk med andre konsepter bare følsomheten er til stede.
    Jeg har den samme teorien som blitzkrieg. Dynamikk ~ følsomhet, eller rettere sagt effektivitet.

    Jeg har ikke hørt nok forskjellige systemer til å vite dette sikkert, men for en tid siden tente det en liten lyspære hos meg: Noen av de tingene som sies å gi "god dynamikk" er hornsystemer og kompresjonsdrivere som kobler godt til luftens egen impedans ved å la selve membranen jobbe i fortettet luft, kraftige motorsystemer med høy BxL, lette membraner med lav Mms, høy akselerasjonsfaktor BxL/Mms, stort membranareal Sd og grove ledninger med lav seriemotstand Re. Du finner folk både her på 'sentralen og andre steder som argumenterer for at en eller flere av de der er selve svaret på hvordan man får god dynamikk.

    Men hvis du setter sammen alle de faktorene, får du denne formelen - som er Thiele-Small's formel for den nominelle effektiviteten av en høyttaler:


    Over brøkstreken er luftens tetthet (r0 som igjen er luftens "vanlige" tetthet ganget med kompresjonsfaktoren for horn & sånt), kvadratet av motorstyrken BxL og kvadratet av membranarealet Sd. Under brøkstreken er seriemotstanden Re og kvadratet av Mms, sammen med konstanten 2p og lydhastigheten c.

    Er ikke det et interessant sammentreff at alle de tingene dukker opp i samme formel?

    I tillegg vil jo systemer med kontrollert spredning levere mesteparten av det kruttet i en bestemt retning, sånn at den effekten som leveres i den retningen lytteren sitter blir produktet av effektivitet og direktivitet. Trur eg. Så foran munningen av et horn vil omtrent alle disse faktorene dra i samme retning, og bakoversveis følger.
    Forsto ikke helt poenget med innlegget?? Det er jo akkurat derfor vi driver med horn. Dette har da vært kjent i årtier.
    Roger
    Poenget var vel å koble sammen logikken for "horn => dynamikk" med diverse andre teorier som "grov kabel => dynamikk", "store membraner => dynamikk" og "høy akselerasjonsfaktor => dynamikk". Min teori er altså alt dette er forskjellige sider av samme sak, altså "høy effektivitet => dynamikk".

    Derimot er det litt vanskeligere å sette fingeren på eksakt hva "dynamikk" er i denne sammenhengen, så det hadde kanskje vært mer presist å si "stor grad av opplevd dynamikk" i stedet.

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed