Kondensator i serie med signalet

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hva gjør en slik med signalet?
For eksempel på innganstrinnet på en effektforsterker. Denne gir full utstyring ved 2 volt inn.

Under er et konkret eksempel der C1 i utgangspunktet skal være 100nf, men ved eksprimentering viser det seg at det ikke er negativt med en langt større kondensator, rent subjektivt sett.

Kan noen forklare?

 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
En kondensator i serie med signalet virker som et høypassfilter.
Og sperrer for likestrøm.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som slowmotion sier. Kondensatoren danner et RC høypassfilter sammen med inngangsimpedansen, som ser ut til å bli satt med Rx på tegningen. Jo større kondensatorverdi, desto lavere knekkfrekvens og mindre påvirkning på hørbar lyd. Hvis kondensatoren er såpass stor at filtereffekten ligger godt under audiobåndet og det ikke er noen DC på inngangen, vil det ikke ligge noen spenning over kondensatoren, og da oppstår det heller ingen forvrengningsprodukter fra kondisen. Derfor holder det gjerne med en stor elektrolytt her. Resultatet blir ikke spesielt mye bedre om man bruker en grisedyr og kjempesvær foliekondensator i stedet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Takker for svar.
Hvordan ser formelen for å regne ut knekkfrekvensen ut?

RX er satt til 100k som gir inngangsimpedansen.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Som slowmotion sier. Kondensatoren danner et RC høypassfilter sammen med inngangsimpedansen, som ser ut til å bli satt med Rx på tegningen. Jo større kondensatorverdi, desto lavere knekkfrekvens og mindre påvirkning på hørbar lyd. Hvis kondensatoren er såpass stor at filtereffekten ligger godt under audiobåndet og det ikke er noen DC på inngangen, vil det ikke ligge noen spenning over kondensatoren, og da oppstår det heller ingen forvrengningsprodukter fra kondisen. Derfor holder det gjerne med en stor elektrolytt her. Resultatet blir ikke spesielt mye bedre om man bruker en grisedyr og kjempesvær foliekondensator i stedet.
@Asbjørn Det er når det er 0 volt over kondensatoren den vil lage forvrengning. Er den polarisert med mer enn signal variansen vil den forvrenge mindre.

@el_mariachi Det er den resulterende impedansen av R2, R22, R8, R23, R24 og inngangsimpedansen i T1 og T2 som sammen med C1 gir knekkfrekvensen.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
I eksempelet på Wiki ligger resistansen etter kondensatoren, hvorda kan jeg få regnet ut dette?
Og hvordan forholder jeg meg til sekundene?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De sekundene er tidskonstanten, bare en annen måte å uttrykke knekkfrekvensen på. Blås i den.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte hvorfor det diagrammet plasserer Rx før kondensatoren, og jeg la vel ikke spesielt merke til det heller første gang jeg kikket på diagrammet. Da "ser" kondensatoren impedansen av kretsen som kommer etter, slik som diyAudio også sier. Det er ikke helt opplagt hvordan du regner ut den impedansen, så her kan det være enklest å bygge en prototyp og måle hva den ble...

Her er forresten en kalkulator for DC-blokkering:
http://www.v-cap.com/coupling-capacitor-calculator.php
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Ved å plassere kondensatoren etter Rx "ser" kondensatoren en noe høyere inngangsimpedans, og man klarer seg med en mindre kondensator uten at lavbassen dempes.
Kanskje et økonomisk spørsmål hvis produksjonsvolumet er stort?

Mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg målte på "innsiden" av kondensatoren, altså mellom C1 og R2, T2 og T2, leste da av 5,5Mohm. Men da får jeg vel med R1 og RX på avlesningen også?

Teoretisk tror jeg det skal være 4M7.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
En beregning av denne impedansen er flere trinn mer komplisert enn jeg er istand til å gjennomføre... Med god margin. ;)

Hvordan målte du?


Mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Mellom signal som nevnt over og signal minus som er felles punkt for signal minus, høyttaler minus og psu 0.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Summen av R2 og R22 vil definere knekkpunktet for kondensatoren.

Roar
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Har testet med mye forskjellige løsninger inn på min cmoy høretelefonforsterker.
Kan ikke si så mye teknisk annet enn at jeg teoretisk er enig med Asbjørn, og at hvis knekkfrekvensen ligger utenfor hørbart område så skulle en raskt være i mål.

Men, etter å ha testet mye forskjellige ting på ingangen, så har jeg helt klart opplevd store forskjeller på hvordan selv like store (verdimessig) condensatorer oppfører seg.
Opplevde blandt annet overaskende stor forskjell ved å gå fra elektrolytt til billig polyprop kondensator fra wifa.
Ellers har jeg hatt god erfaring med en gul foliekondensator elfa fører, husker ikke navnet, i farta.
Å paralellkoble forskjellige typer kondensatorer så har jeg opplevd at dette kan gi det gode fra flere typer, om dette gir mening i teorien vet jeg ingen ting om.

Men:
En mulig påvirking som kanskje ikke alltid blir tatt med:
Veldig mange (eller de fleste) kilder har også dc-protection kondensator på veg ut og når en da har en ny kondensator på veg inn i forsterkeren, så får en lavere kapasitans enn den laveste verdien, og to like halveres, dermed flytter en plutselig på knekkfrekvensen. 1 / (1/c1 + 1/c2) = kapasitansen til disse seriekoblede kondensatorene.
( i ditt tilfelle har du jo resistorer i mellom så her blir det anderledes)

Men har en selv oversikt over hva som blir gjort, så kan en jo i teorien kjøre uten dc protection kondensator på kildene hvis en vet at det er dc beskyttelse på inngangne på pre =) Da et dc-filter holder.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kise skrev:
Men har en selv oversikt over hva som blir gjort, så kan en jo i teorien kjøre uten dc protection kondensator på kildene hvis en vet at det er dc beskyttelse på inngangne på pre =) Da et dc-filter holder.
Ja, det holder med ett DC-filter i kjeden. Elektronikken kan fint jobbe med litt DC offset, men høyttalerne liker det ikke. De lager "thump"-lyder når ting slås på og av, motoren blir stående og svinge feil sted i magnetgapet, og i verste fall blir det varmt der inne. Ikke bra.

Kanskje det beste stedet for DC-filteret er mellom pre og power amp, gjerne på inngangen til effektforsterkeren. Da kan selve effektforsterkeren være bygget slik at den ikke gir nevneverdig DC offset i normal drift. Den bør likevel ha en krets som "lytter" etter DC på utgangen og stenger ned forsterkeren i tilfelle noe katastrofalt skjer, som at en utgangstransistor feiler og setter full rail-spenning på utgangen. Hvis det skjer trenger du nye høyttalere veldig snart. Jeg har trafo-balanserte utganger på DEQX'en, og de slipper ikke gjennom DC, så jeg har DC-koblet effektforsterkerne ved å fjerne eller kortslutte inngangskondensatorene. Ting som ikke er i kretsen kan heller ikke skape forvrengning.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Asbjørn?
Dersom jeg oppfatter deg riktig
"thump"-lyder
ved av og påslåing kan tilskrives et ikke eksisterende, eller mangelfullt DC-filter? Dersom ja - så fikk jeg meg en skikkelig AHA opplevelse.

Sonny
 
O

Oblivion

Gjest
Sonny skrev:
Asbjørn?
Dersom jeg oppfatter deg riktig
"thump"-lyder
ved av og påslåing kan tilskrives et ikke eksisterende, eller mangelfullt DC-filter? Dersom ja - så fikk jeg meg en skikkelig AHA opplevelse.

Sonny
Eller like relevant en usymetrisk oppbygd forsterker eller alle de forsterkere hvor utgangene ikke svinger rundt jord, men et sted mellom jord nivå og en + (eller -) spenning (B+).

Mange forsterkere har et rele på utgangen som ikke kobler til før etter at forsterkeren har stablisert seg for å unngå
"thump"-lyder
ved påslåing...
Og releet bryter ved avslåing av samme årsak...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sonny skrev:
Asbjørn?
Dersom jeg oppfatter deg riktig
"thump"-lyder
ved av og påslåing kan tilskrives et ikke eksisterende, eller mangelfullt DC-filter? Dersom ja - så fikk jeg meg en skikkelig AHA opplevelse.
Det er ihvertfall lyden av en DC-spenning som settes på høyttalerne, sånn at basselementene beveger seg et lite stykke og blir stående der. Diskanten er jo som regel beskyttet mot DC av sitt eget delefilter.

Om den DC-pulsen kommer fra kilde, pre eller power er ikke godt å si. diyAudio beskriver en situasjon hvor effektforsterkeren selv skaper et DC offset. En single ended forsterker som svinger et annet sted enn rundt nullpunktet bør fortrinnsvis ha en kondensator for å blokkere DC på utgangen!
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg har en PA effektforsterker som drar subbene. Når jeg slår den av kommer det et skikkelig "thump". Jeg koplet den over en skjøteledning med bryter slik at jeg slår av forsterkeren med den bryteren - da blir det ikke "thump". Siden jeg ikke har tenkt å benytte den forsterkeren så veldig lenge til har jeg ikke bryd meg med å gjøre noe med det.


Sonny
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
kise skrev:
...
Ellers har jeg hatt god erfaring med en gul foliekondensator elfa fører, husker ikke navnet, i farta.
...
ICEL ? det er noen av de beste polypropp-kondisene som finnes - de er i mange tilfeller helt transparente, dvs praktisk talt uten «egenlyd».

mvh
KJ
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Takker for svar og innspill.

Som jeg nevnte i første innlegg startet jeg med C1=100nF deretter skiftet jeg til 1uF og hoppet så til 10uF.Med 100nF virket lyden i bunn litt slank, endringen var ikke så stor til 1uF men med 10uF fikk jeg det jeg var ute etter men lyden virker ikke så oppløst lenger.
Dette er subjektivt da jeg ikke har fått målt resultatet.

Alle var polypropylen av god kvalitet, 100nF 1%, 1uF 2% og 10uF 3%. Orginaldesignet er satt opp med styroflex men de var ikke så enkle å få tak i på 100nF og umulig å få tak i større.
Jeg har i ettertid lykkes å få tak i 100nF styroflex som skal testes da det dukker opp i posten.

Kan det være så stor forskjell på styroflex og pp?

I følge diverse kalkulatorer og formeler skal 100nf være mer enn godt nok med: Optimal low frequency response (Hz):3,39 og -3db Frequency (Hz)3,39.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
KJ skrev:
kise skrev:
...
Ellers har jeg hatt god erfaring med en gul foliekondensator elfa fører, husker ikke navnet, i farta.
...
ICEL ? det er noen av de beste polypropp-kondisene som finnes - de er i mange tilfeller helt transparente, dvs praktisk talt uten «egenlyd».

mvh
KJ
Stemmer det var det =)
 
Topp Bunn