Spikes

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis man bruker spikes mellom stativ og høyttaler, spiller det da noen rolle hvilken vei spike'n står? (Spissen opp eller ned)

Spiller det noen rolle i det hele tatt?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvis man bruker spikes mellom stativ og høyttaler, spiller det da noen rolle hvilken vei spike'n står? (Spissen opp eller ned)

Spiller det noen rolle i det hele tatt?
Ikke bruk spikes i det heletatt med mindre du ikke skal ha et estetisk løft da. Rent lydmessig bør du bruke gummi- eller silikonbrikker. Ellers spiller det ingen rolle om spikesene er rett vei eller opp ned.

Vidar
 

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ikke bruk spikes i det heletatt med mindre du ikke skal ha et estetisk løft da. Rent lydmessig bør du bruke gummi- eller silikonbrikker. Ellers spiller det ingen rolle om spikesene er rett vei eller opp ned.

Vidar
Hvor får jeg kjøpt sånt da?
Er det noe man kan kjøpe og tilpasse størrelsen på selv eller?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvor får jeg kjøpt sånt da?
Er det noe man kan kjøpe og tilpasse størrelsen på selv eller?
Hos Eltek selger de polyerethane skumputer, men du får tak i lignende puter i møbelforretninger. De er vel noe mindre og litt hardere - og er gjerne laget av filt med selvklebende side. Filt er like godt å bruke syns jeg.

Vidar
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Europris har noen som er fine mellom stativ og høyttaler, koster bare 10 kroner for en pakke på ca 20. De tar opp nok energi uten å bli for myke om du deler hver pute i fire. Mot gulvet har jeg plastføtter. Funker fint for meg.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Takker for svar, syns nok det er mere stødig med møbelknotter også.

Så hvis det er like godt går jeg nok for det.

Hmm, hva skal jeg da bruke de fine messingkonene fra Dali til da tro?
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Nagler på en skinnjakke?
 
S

slowmotion

Gjest
Eller , hvis du har tunge/stive/døde nok stativ kan du skru høytalerne
godt fast i stativene? Og så kan du bruke elastiske føtter mellom stativene og gulvet?

;)
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Takker for svar, syns nok det er mere stødig med møbelknotter også.

Så hvis det er like godt går jeg nok for det.

Hmm, hva skal jeg da bruke de fine messingkonene fra Dali til da tro?
Sett spikesene opp-ned på toppen av høyttaleren i hvert hjørne. Fest en sytråd (Med lynlim) mellom hver spiss slik at det danner en firkant. Trekk så en sytråd fra den nærmest lytteposisjon, og nærmest senter av anlegget, og fest den til vinduslåsen. Trekk så en vanlig hyssing fra vinduslåsen, via ei trinse, og inn på soverommet. En ny sytråd festes på spikesen nærmest lytteposisjon og lengst vekk fra anleggets senter, og inn på hyssingen, ca. 2 meter fra vinduslåsen. Hyssingens andre ende festes på en bryter, til ei rød blinkende lampe (Inne på soverommet) - med tute på. Så kan du spille til krampa tar deg. Krampa sitter å gjemmer seg bak gardinene, og venter til den har fått nok. Plutselig hopper den frem og sier BØØ - og tar deg etter hvert da...

MEN, hvis noen rører anlegget om natta, eller bryter seg inn....!!
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hvis man bruker spikes mellom stativ og høyttaler, spiller det da noen rolle hvilken vei spike'n står? (Spissen opp eller ned)

Spiller det noen rolle i det hele tatt?
For å isolere "dårlige" golv fra høytaleren er det beste som tidligere nevnt å bruke elastiske knotter e.l., som matcher vekten. Men, spikes kan være til god hjelp i visse situsjoner. Benytter vi en steinplate eller en tung treplate under høytaleren for å "trimme" det nye underlaget, er det en fordel å bruke spikes for å få best mulig kontakt. Bruker vi spikes rett ned på et feil underlag vil selvsagt dette forværre problemet.
 

Vedlegg

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Ikke bruk spikes i det heletatt med mindre du ikke skal ha et estetisk løft da. Rent lydmessig bør du bruke gummi- eller silikonbrikker. Ellers spiller det ingen rolle om spikesene er rett vei eller opp ned.

Vidar
Mener du at spikes ikke gir noen bedre egenskaper fremfor gummi, silikonbrikker?!

Vil gjerne høre dine argumenter for det?
;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mener du at spikes ikke gir  noen bedre egenskaper fremfor gummi, silikonbrikker?!

Vil gjerne høre dine argumenter for det?
;)
Spikes vil ikke gjøre noe mer enn å løfte høyttaleren fra gulvet, men energien som omsettes i kabinettet får lov å gå rett ned i gulv, omtrent uten motstand. Selv om spikesen er spiss vil den på et tidspunkt ikke lenger trenge seg lenger ned i parketten, eller 5-øringen de står på, og man får maks kobling til gulv. Gulv er også en bevegelig del, og det lager også lyd når det blir satt i bevegelse.

Gummi gir et fleksibelt oppheng, og viberasjoner i høyttaleren (Som uansett vil være der) forplanter seg ikke ned i gulvet i tillegg og lager ulyd der også.

Noen argumenterer for spikes pga at høyttaleren står stødigere og ikke beveger seg så mye, og at man får fastere lyd. Det som er hele grunnlaget for å lage lyd er den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse. Ikke mellom høyttalerkasse og gulv.
Mao, betyr det at en ubevegelig kasse ikke gir grunnlag for noe bedre eller annerledes lyd enn samme kasse som får lov å bevege seg.

Mest pga. begrensningen av energioverførsel ned til gulv, vil gummi eller et alternativt energiabsorberende materiale være bedre å bruke enn spikes.

Denne erfaringen har jeg også videreført i diverse selvbygg (Ikke noe nytt innen høyttalerbygging, men jeg oppdaget dette for en stund siden). Der elementene blir mekanisk avkoblet til baffelen via filt. Det er heller ikke kontakt mellom elementer og baffel via skruer eller bolter da disse er forankret i dempede fester på baksiden av baffelen.
Dette reduserer kasseviberasjoner noe fenomenalt, og man kan med litt jobbing med sånt få veldig bra lyd selv fra dårlige høyttalerelementer.

Håper dette gav et forståelig svar :)

Vidar
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Spikes vil ikke gjøre noe mer enn å løfte høyttaleren fra gulvet, men energien som omsettes i kabinettet får lov å gå rett ned i gulv, omtrent uten motstand. Selv om spikesen er spiss vil den på et tidspunkt ikke lenger trenge seg lenger ned i parketten, eller 5-øringen de står på, og man får maks kobling til gulv. Gulv er også en bevegelig del, og det lager også lyd når det blir satt i bevegelse.

Gummi gir et fleksibelt oppheng, og viberasjoner i høyttaleren (Som uansett vil være der) forplanter seg ikke ned i gulvet i tillegg og lager ulyd der også.

Noen argumenterer for spikes pga at høyttaleren står stødigere og ikke beveger seg så mye, og at man får fastere lyd. Det som er hele grunnlaget for å lage lyd er den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse. Ikke mellom høyttalerkasse og gulv.
Mao, betyr det at en ubevegelig kasse ikke gir grunnlag for noe bedre eller annerledes lyd enn samme kasse som får lov å bevege seg.

Mest pga. begrensningen av energioverførsel ned til gulv, vil gummi eller et alternativt energiabsorberende materiale være bedre å bruke enn spikes.

Denne erfaringen har jeg også videreført i diverse selvbygg (Ikke noe nytt innen høyttalerbygging, men jeg oppdaget dette for en stund siden). Der elementene blir mekanisk avkoblet til baffelen via filt. Det er heller ikke kontakt mellom elementer og baffel via skruer eller bolter da disse er forankret i dempede fester på baksiden av baffelen.
Dette reduserer kasseviberasjoner noe fenomenalt, og man kan med litt jobbing med sånt få veldig bra lyd selv fra dårlige høyttalerelementer.

Håper dette gav et forståelig svar :)

Vidar
Jeg ser forklaringen din.

Dette med avkobling av element og kasse ved bruk av filt osv kan jeg se for meg at kan gi god effekt. Der er jeg helt enig...

Men din øverste forklaring der du sier at spikes overfører energi og gummiknotter ikke gjør det ser jeg litt tvilene på.

Gummiknotter vil også overføre energi, men hvor stor mengde energi gummiknotter kan absorbere kommer an på belastningen, sett i forhold til vekt, frekvens og andre faktorer..

Husk at mange spikes også har former for "gummi"  i seg, eller over eller under, som skal absorbere.

Stor kontaktflate overfører mere energi,en liten.

Poenget med spikes er jo å minske dette kontaktpunktet og på den måten hindre at energi vil forplante seg, men bli i sin værende form.

Det er jo vitenskapelig testet at spikes ved gitte frekvenser hindrer energi i å forplante seg..

Gummiknotter eller silikon kan kun absorbere energi og derfor vil jeg tror at best resultat får en ved bruk av spikes med en bevegelig masse som kan absorbere i tillegg til at spikesene minsker kontaktflate og hindere forplantning av energi.

Slik er min vinkling på det ;)

kom med deres forklaring folkens ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.843
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ikke bruk spikes i det heletatt med mindre du ikke skal ha et estetisk løft da. Rent lydmessig bør du bruke gummi- eller silikonbrikker. Ellers spiller det ingen rolle om spikesene er rett vei eller opp ned.

Vidar
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Har selv samme erfaring som mange andre. At spikes strammer opp, mens myk avkobling gir en mer organisk bass. Bruker selv myk avkobling, men går da ikke ut å proklamerer at dette er best for alle.

Mao, betyr det at en ubevegelig kasse ikke gir grunnlag for noe bedre eller annerledes lyd enn samme kasse som får lov å bevege seg.
Dette reduserer kasseviberasjoner noe fenomenalt, og man kan med litt jobbing med sånt få veldig bra lyd selv fra dårlige høyttalerelementer.
Her går det vel litt over stokk og stein…

Mvh
OMF
 
O

OldBoy

Gjest
Kaster meg inn i diskusjonen med utgangspunkt i min gymnasfysikk: Aksjon = reaksjon. Eller: Kraft = motkraft.

Hvilket oversatt til høyttalere skulle bety at når magnetspolene skyver høyttalermembranene fremover, skyves høyttalerkabinettet bakover med samme kraft. Og omvendt når membranene svinger den andre veien. På grunn av forskjellene i masse, får membranene større bevegelse enn selve kabinettet. Her vil vel svingninger i bassmembranene slå ut mest, og særlig hvis membranene står høyt oppe på høyttalerne, slik jeg har lagt merke til at de gjør på mange av dagens høyttalere.

I praksis har dette kanskje ikke allverdens betydning for lyden, men jeg har alltid innbilt meg at all bevegelse i høyttalerkabinettet i prinsippet er uønsket, og da må det være fordel med høyttalere som a) er tunge og b) som står eller er festet slik at det blir minimalt med muligheter for bevegelse av høyttalerkabinettet. Da er det, i hvert fall i teorien, bare membranene som beveger seg.

Og da lurer jeg på om dette med mykt fundament for høyttalere er den riktige veien å gå. Burde det ikke være motsatt? Stivest mulig fundament, med andre ord.

Jeg har hørt dette med at lydenergien kan gå over i gulvet når man bruker spikes. Hva betyr dette i forhold til lydenergi som kommer på avveie via et svingende kabinett på mykt underlag?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg ser forklaringen din.

Dette med avkobling av element og kasse ved bruk av filt osv kan jeg se for meg at kan gi god effekt. Der er jeg helt enig...

Men din øverste forklaring der du sier at spikes overfører energi og gummiknotter ikke gjør det ser jeg litt tvilene på.

Gummiknotter vil også overføre energi, men hvor stor mengde energi gummiknotter kan absorbere kommer an på belastningen, sett i forhold til vekt, frekvens og andre faktorer..

Det er riktig at gummi også overfører energi, men du kan se på gummiknotten som en fjæring med en masse over seg. I overført betydning er dette et lavpassfilter, og jo mykere gummien er og jo tyngere massen er jo lavere frekvens overføres. Prøv å vipp eller berør en høyttaler som står på gummiknotter. Legg merke til frekvensen høyttaleren humper opp og ned. Denne er veldig lav. Frekvenser over denne resonansen blir filtrert med ca 12dB/okt.


Husk at mange spikes også har former for "gummi" i seg, eller over eller under, som skal absorbere.

Dersom gummien er et ledd mellom høyttaler og spikes, vil den absorbere, eller rettere sagt filtrere vekk viberasjoner. Spikes i seg selv absorberer så og si ingenting.

Stor kontaktflate overfører mere energi,en liten.

Dette mener jeg ikke er riktig. Med konstant masse, og varierende anleggsflate, vil marktrykket variere. Spikes har et vanvittig marktrykk og har derfor samme potensiale for å overføre energi som en større anleggsflate. Hvis det er riktig det du mener, så spør jeg: Hvor blir så denne energien av?

Poenget med spikes er jo å minske dette kontaktpunktet og på den måten hindre at energi vil forplante seg, men bli i sin værende form.

Hva mener du med "i sin værende form"?

Det er jo vitenskapelig testet at spikes ved gitte frekvenser hindrer energi i å forplante seg..

Samtidig er det ikke vanskelig å bevise at gummi forhindrer mye mer enn gitte frekvenser, men et stort frekvensspekter i å forplante seg

Jeg tror forskjellen her er med eller uten spikes. Med spikes, eller gummiknotter, vil man løfte høyttalerens bunn opp fra gulvet. Denne bunnen er alltid fleksibel og vil vibrere som en membran når man spiller. Det å forhindre at denne vibrerende flaten berører gulvet hjelper en hel masse. Det er en grunn til at spikes og gummiknotter plasseres i ytterhjørner eller langs kanten. Prøv med spikes midt på høyttalerens bunn, og så med gummi på samme sted. Da vil du umiddelbart merke at gummien har bedre lydmessige egenskaper enn spikes.

Gummiknotter eller silikon kan kun absorbere energi og derfor vil jeg tror at best resultat får en ved bruk av spikes med en bevegelig masse som kan absorbere i tillegg til at spikesene minsker kontaktflate og hindere forplantning av energi.

Det er jo absorbsjon eller filtrering som er hele cluet med disse føttene.

Slik er min vinkling på det ;)

Min vinkling er vel omtrent 84O faseforskjøvet :D

kom med deres forklaring folkens ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Har selv samme erfaring som mange andre. At spikes strammer opp, mens myk avkobling gir en mer organisk bass. Bruker selv myk avkobling, men går da ikke ut å proklamerer at dette er best for alle.

Hva som er best må i denne sammenheng bestemmes rent subjektivt. Rent teknisk mener jeg at avkobling er bedre enn "tilkobling".


Her går det vel litt over stokk og stein…

Tror ikke det altså. Med dårlige elementer, mener jeg ikke utslitte 30 år gamle ihjelspilte pappelementer. Man kan med gode elementer får dårlig lyd hvis man gjør tingene feil, og man kan få dårligere elementer til å spille bedre enn dette hvis man gjør de rette tingene (Uten å si at filtavkobling er det eneste saliggjørende ;-))

Mvh
OMF
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kaster meg inn i diskusjonen med utgangspunkt i min gymnasfysikk: Aksjon = reaksjon. Eller: Kraft = motkraft.

Hvilket oversatt til høyttalere skulle bety at når magnetspolene skyver høyttalermembranene fremover, skyves høyttalerkabinettet bakover med samme kraft. Og omvendt når membranene svinger den andre veien. På grunn av forskjellene i masse, får membranene større bevegelse enn selve kabinettet. Her vil vel svingninger i bassmembranene slå ut mest, og særlig hvis membranene står høyt oppe på høyttalerne, slik jeg har lagt merke til at de gjør på mange av dagens høyttalere.

I praksis har dette kanskje ikke allverdens betydning for lyden, men jeg har alltid innbilt meg at all bevegelse i høyttalerkabinettet i prinsippet er uønsket, og da må det være fordel med høyttalere som a) er tunge og b) som står eller er festet slik at det blir minimalt med muligheter for bevegelse av høyttalerkabinettet. Da er det, i hvert fall i teorien, bare membranene som beveger seg.

Og da lurer jeg på om dette med mykt fundament for høyttalere er den riktige veien å gå. Burde det ikke være motsatt? Stivest mulig fundament, med andre ord.

Jeg har hørt dette med at lydenergien kan gå over i gulvet når man bruker spikes. Hva betyr dette i forhold til lydenergi som kommer på avveie via et svingende kabinett på mykt underlag?
Som jeg tidligere har nevt: Det som er hele grunnlaget for å lage lyd er den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse. Mao. vil man ikke tapt lydenergi om høyttalerkabinette bevegde seg akkurat like mye som membranen. Kabinettets funksjon er å forhindre akustisk kortslutning. Denne funksjonen er likefullt tilstede om kabinettet beveger seg motsatt veg av membranen. Den fortrengte mengde luft som utøves med membranen, vil mao. være den samme uansett hvor mye kabinettet beveger seg.

Vidar
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Som jeg tidligere har nevt: Det som er hele grunnlaget for å lage lyd er den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse. Mao. vil man ikke tapt lydenergi om høyttalerkabinette bevegde seg akkurat like mye som membranen. Kabinettets funksjon er å forhindre akustisk kortslutning.

Denne funksjonen er likefullt tilstede om kabinettet beveger seg motsatt veg av membranen. Den fortrengte mengde luft som utøves med membranen, vil mao. være den samme uansett hvor mye kabinettet beveger seg.

Vidar
Det har jo STOR betydning om kabinettet beveger seg eller ikke..  et dødt kabinett er lik færre forstyrrende resonanser.. er lik bedre lyd.

Man kan faktisk beregne tykkelsen som må til for å dempe gitte frekvenser. Der er akkurat som man kan beregne avstivere som trengs i et hver kabinett..

Så det vil jeg si er direkte galt..

Derfor vil jeg oppsumere slik:

Avkobling mellom bevegelig masse (membran og kabinett) er viktig. Det er er vi enige om. :D


Energien som skapes i kabinettet er det ikke ønskelig at forplanter seg til videre derfor er det også ønskelig med en vis avkobling mellom kabinett og gulv. Memlig gummiknotter for eksempel.

Samtidig er det jo også ønskelig av kvitte seg med denne energien som befinner seg i kabinettet og får det til å skape ulyder (resonanser).. altså en ønsker et dødt kabinett også.

Det er her spikes kommer inn.

Dette kan jo høres litt motstridene ut men for å si det sånn:

kabinettet skaper enegi vi ønsker å beholde, energi som hjelper elementer mot "akustisk kortsluttning" for elementet, samt som bieffekten er ulyder, resonanser i kabinettet og de vil vi bli kvikt.

Så kommer vi til kjerne av saken: man kan ikke si at gummiknotter er bedre enn spikes når det har vidt forskjellige egenskaper. ;)

Hvilken avkobling en skal ha mellom høytaler og gulv til syvende og sist kommer vel mye ann på høytalerens egenskaper.

Hvor mye energi kan man tillate kabinettet å ha før vi får problemer med ulyder?!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Det er nesten så vi må treffes en kveld å diskutere dette Vidar, over en kopp kaffe og litt musikk..;D ;D ;D

Bare et problem, jeg befinner meg i Danmark. :(
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Har nå lest denne siden opp og ned flere ganger.. og jeg kan til dels forstå meg på de aller fleste argumentene..

Jeg kan se selv at jeg har utttrykt meg litt uklart desverre, mye grunnet min noe dårlige formuleringsevne.. når ting skrives fort ned..

Jeg tror vi kan trekke en konklusjon som går på at en hvis form for avkobling mellom høytaler og gulv er ønskelig i alle sammenhenger.

Avkoblingen må stå i forhold til høytalerens egenskaper og rommets egenskaper.

Avkoblingen må til akkurat på lik linje som det er kritisk med høytalerens plassering i rommet..

Alt dette for å skape den rikige akustikken i ditt lytterom!! ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Kaster meg inn i diskusjonen med utgangspunkt i min gymnasfysikk: Aksjon = reaksjon. Eller: Kraft = motkraft.

Hvilket oversatt til høyttalere skulle bety at når magnetspolene skyver høyttalermembranene fremover, skyves høyttalerkabinettet bakover med samme kraft. Og omvendt når membranene svinger den andre veien. På grunn av forskjellene i masse, får membranene større bevegelse enn selve kabinettet. Her vil vel svingninger i bassmembranene slå ut mest, og særlig hvis membranene står høyt oppe på høyttalerne, slik jeg har lagt merke til at de gjør på mange av dagens høyttalere.

I praksis har dette kanskje ikke allverdens betydning for lyden, men jeg har alltid innbilt meg at all bevegelse i høyttalerkabinettet i prinsippet er uønsket, og da må det være fordel med høyttalere som a) er tunge og b) som står eller er festet slik at det blir minimalt med muligheter for bevegelse av høyttalerkabinettet. Da er det, i hvert fall i teorien, bare membranene som beveger seg.

Og da lurer jeg på om dette med mykt fundament for høyttalere er den riktige veien å gå. Burde det ikke være motsatt? Stivest mulig fundament, med andre ord.

Jeg har hørt dette med at lydenergien kan gå over i gulvet når man bruker spikes. Hva betyr dette i forhold til lydenergi som kommer på avveie via et svingende kabinett på mykt underlag?

Kraft = Motkraft? Ja - det kommer an på.

Står spikesene på tregulv, så vil kraften fra høyttaleren utføre et newtonsk arbeid på gulvet som det svinger av. Og da blir det myye bazzz.....

Står de derimot på betong-gulv, så vil resonnementet ditt holde rimelig bra - men bare inntil en viss frekvens.

Det har seg nemlig slik (og dette er også gymnasfysikk) at høyttaleren i visse henseender fungerer som en springfjær som er festet i gulvet. Ved en viss frekvens så vil denne springfjæren stå og vibrere.

Og siden spikes har lav indre dempning, vil denne vibrasjonen gjerne pågå en stund.

Såvidt jeg vet skjer dette typisk i nedre mellomtone/mellombassen når man benytter spikes.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.843
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tror ikke det altså
Poenget mitt var vel at du i den første setningen sier at kassevibrasjon ikke påvirker lyden, mens du i den neste sier at ved å redusere kassevibrasjonene så kan til og med "billige/dårlige" elemementer spille bra.

Spikes har flere egenskaper - de kobler høytalerne til gulvet, noe som reduserer vibrasjonen fordi koblingen gjør at kassen virker tyngre og vibrerer mindre.

De løfter også høytalerbunnen fra gulvet og at høytaleren kobles med spikes vil endre egen resonansen til høytaleren - noe som vil påvirke kasseresonansen. Hvordan dette faller ut avhenger av mange ting, og er nok veldig vanskelig å forutsi - mitt råd er at man prøver selv. Spikes koster vel heller ikke mer enn en 100 lapp eller 2 - så hva har du å tape....?

Mvh
OMF
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det er nesten så vi må treffes en kveld å diskutere dette Vidar, over en kopp kaffe og litt musikk..;D ;D ;D

Bare et problem, jeg befinner meg i Danmark. :(
Du kommer vel hjem igjen?

Koselig med besøk, så det er bare å stikke innom. Kjøpt presskanne, så nå er kaffen skikkelig god!!

Apropos viberasjoner, så er det viktig at kassa i seg selv ikke har flater som vibererer. Poenget er at disse flatene vibererer like mye eller like lite om man har spikes eller gummiføtter. Imidlertid er det av liten eller ubetydelig betydning om hele kassa og alt dens materiale beveger seg samtidig frem og tilbake.

Kom en tur ved anledning du så skal vi tegne og forklare

:)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Poenget mitt var vel at du i den første setningen sier at kassevibrasjon ikke påvirker lyden, mens du i den neste sier at ved å redusere kassevibrasjonene så kan til og med "billige/dårlige" elemementer spille bra.

Spikes har flere egenskaper - de kobler høytalerne til gulvet, noe som reduserer vibrasjonen fordi koblingen gjør at kassen virker tyngre og vibrerer mindre.

De løfter også høytalerbunnen fra gulvet og at høytaleren kobles med spikes vil endre egen resonansen til høytaleren - noe som vil påvirke kasseresonansen. Hvordan dette faller ut avhenger av mange ting, og er nok veldig vanskelig å forutsi - mitt råd er at man prøver selv. Spikes koster vel heller ikke mer enn en 100 lapp eller 2 - så hva har du å tape....?

Mvh
OMF
OK, jeg har driti meg ut i formuleringen, og med uklart budskap. Beklager :-[

Når vi snakker om gummiføtter, vil disse gi høyttaleren mulighet til å vippe frem og tilbake - hvis man f.eks dulter borti den eller lar høyttalermembranet gi kabinettet denne bevegelsen. Med spikes vil den med større sansynlighet ikke vippe frem og tilbake på samme måte. Dette er én form for viberasjoner som i svært liten grad påvirker lyden ut fra selve høyttaleren.

Mitt poeng med argument nr. 2 er viberasjoner i selve flatene rundt høyttaleren. Dersom veggene buler ut og inn vilt og uhemmet, vil dette skape en lyd andre steds fra enn der elementene befinner seg. Disse viberasjonene er uheldige da de endrer den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse. Mens i første argument ikke endrer den relative tilstanden mellom høyttalerkasse og elementmembranens bevegelse.

Ble det litt klarere nå? Veldig trøtt akkurat nå så forklaringen er kanskje ikke det døyt bedre...(Og jeg skal sikkert opp kl 0600 når ungen kommer tassende inn på soverommet mitt. Stikker en svett finger med rumpelukt i øyet mitt, sikler meg på nesa og snakker høyt og uhemmet med smukken i kjeften - koselig med unger :))

Vidar
 
O

OldBoy

Gjest
Kraft = Motkraft? Ja - det kommer an på.

Står  spikesene på tregulv, så vil kraften fra høyttaleren utføre et newtonsk arbeid på gulvet som det svinger av. Og da blir det myye bazzz.....

Står de derimot på  betong-gulv, så vil resonnementet ditt holde rimelig bra - men bare inntil en viss frekvens.

Det har seg nemlig slik (og dette er også gymnasfysikk) at høyttaleren i visse henseender fungerer som en springfjær som er festet i gulvet. Ved en viss frekvens så vil denne springfjæren stå og vibrere.

Og siden spikes har lav indre dempning, vil denne vibrasjonen gjerne pågå en stund.

Såvidt jeg vet skjer dette typisk i nedre mellomtone/mellombassen når man benytter spikes.
Hm..... interessant.

Her er du kanskje inne på noe som jeg kan ha oversett, nemlig RESONANS.

Stivheten i koblingen mellom høyttaler og gulv, sammen med gulvets karakter, avgjør hvor mye energi som overføres og hvilke frekvenser som får sterkest overføring fra høyttaler til gulv.

Har jeg forstått det riktig dersom jeg oppsummerer det hele som følger?:

Mykt gulv + stiv kobling (spikes) = Mye lydenergi overføres, med lav resonansfrekvens: overføring av bass til gulv.

Stivt gulv + stiv kobling (spikes) = Mye lydenergi overføres, med høyere resonansfrekvens: overføring av mellomtoner til gulv.

Problemet er altså ikke at lydenergi overføres til gulvet, men at denne overføringen ikke er den samme for alle frekvenser.

En myk kobling mellom høyttaler og gulv medfører at mindre lydenergi overføres til gulvet, og at problemet derved reduseres. Uten noen som helst kobling til gulv (for eksempel hvis høyttalerne skulle henge i snorer fra taket), ville ingen lydenergi overføres direkte til gulvet fra det svingende høyttalerkabinettet.

Så får noen der ute gripe fatt i tastaturet og korrigere meg hvis jeg er helt på jordet.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
BCD cones. Spikes med dempelag formet som en cone i midten. Egenresonansen skal etter sigende ligge en plass mellom 80000 og 100000hz.
Dyre små jævler, men herregud for en lydmessig oppgradering. Ihvertfall i mitt anlegg med mine ører, naboens ører og 2 kompiser sine ører, som alle var innom i tur og orden for å høre.
(For de som lurer, så nei, jeg kan ikke forklare hvorfor eller dokumentere noe som helst, men ville gjerne dele erfaringen med dere :) )
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
BCD cones. Spikes med dempelag formet som en cone i midten. Egenresonansen skal etter sigende ligge en plass mellom 80000 og 100000hz.
Dyre små jævler, men herregud for en lydmessig oppgradering. Ihvertfall i mitt anlegg med mine ører, naboens ører og 2 kompiser sine ører, som alle var innom i tur og orden for å høre.
(For de som lurer, så nei, jeg kan ikke forklare hvorfor eller dokumentere noe som helst, men ville gjerne dele erfaringen med dere :) )
Link? Bilder? Teknisk beskrivelse?

Mottas med stor nyskjerrighet!

Mvh.

Vidar
 
S

stikken

Gjest
;DSteike!
Da avmonterer jeg de medfølgene spikes til Q11erne bare for å høre om "Tema-isolatorene" har innvirkning + - på lyden 8) 8)
Vh
S
 
S

slowmotion

Gjest
IMHO:

Spikes ble opprinnelig ( så vidt jeg vet, da ) brukt under store
vibrerende industrimaskiner på tykt betonggulv.
Disse maskinene burde helst ikke bevege seg  ( vandre ) bortover gulvet.
Dessuten er alle metaller elastiske, og siden disse store maskinene ofte
veier mange tonn fungerer spikesene også som nødvendig fjæring.
Gummiknotter ville ikke virket, siden maskinene er så tunge.
Lettere maskiner blir enkelt og greit skrudd rett fast i gulvet.

Hva har dette med høytalere å gjøre? Ingenting.

La oss si at vi har et gulv som teoretisk sett ikke er elastisk.
Skjer neppe i en bolig, men skitt au.
Vi har en høytaler på dette gulvet, og mellom høytaler og gulv trenger vi noen knotter.
Koplingen høytaler/gulv er elastisk og vil ha en egenfrekvens.
Det er vel rimelig å anta at vi vil ha denne utenfor det frekvensområde
høytaleren skal gjengi. Altså ved en veldig lav frekvens ( myke gummiknotter ) eller veldig høyt ( veldig stive spikes ).
Med myke knotter kan vi legge denne frekvensen under høytalerens
frekvensområde, slik at den i praksis blir stående rimelig stille når den spiller. Har vi myke nok knotter til at egenfrekvensen høytalerkasse/gulv
kommer ned mot 1-2Hz er vi på riktig vei.....

Skal vi legge egenfrekvensen over det frekvensområdet høytaleren
kan gjengi er vel dene letteste måten å skru høytaleren godt fast i gulvet.
Ved vårt teoretisk ikke-elastiske gulv ville vel det fungere bra, kanskje,
med et vanlig boliggulv ville det sørge for at hele gulvet vibrerte i takt med
musikken. ;)

Jeg går ut fra ( har ikke målt på det ) at ved en gjennomsnittlig høytaler
vil egenfrekvensen med spikes ligge rimelig godt innenfor det frekvensområde høytaleren kan gjengi. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen
vil ha en resonans der, med det gir jo store muligheter for å "tune" lyden
ettersom hvilke spikes man bruker, hva høytalerne veier og hva slags gulv man har. Dette forutser at høytalerne veier såpass at de ikke står og "hopper" på spikesene nå man spiller.

OK, mye synsing fra min side her,
rettelser fra ingeniører osv mottas med takk!

;)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
BCD cones. Spikes med dempelag formet som en cone i midten. Egenresonansen skal etter sigende ligge en plass mellom 80000 og 100000hz.
Dyre små jævler, men herregud for en lydmessig oppgradering. Ihvertfall i mitt anlegg med mine ører, naboens ører og 2 kompiser sine ører, som alle var innom i tur og orden for å høre.
(For de som lurer, så nei, jeg kan ikke forklare hvorfor eller dokumentere noe som helst, men ville gjerne dele erfaringen med dere :) )
Hvilke komponenter bruker du conene under?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hvilke komponenter bruker du conene under?
Jeg brukte de under høyttalerne. Prøvde desverre ikke under noe annet. Det var et sett jeg fikk låne, og har ikke lykkes i å få kjøpt egne enda. De hører til audio analogue agenturet, og hifi huset er vel importør nå, men de hadde ikke planer om å ta inn BCD når jeg pratet med de.
Det ville kostet meg godt og vel 4k med BCD under høyttalerne, verdt hver krone og vel så det.
Har prøvd pulsar points, soundcare, holfi, proson, system audio, tema isolator, BDR, isonode, og ingen av disse har vært i nærheten engang. BDR og tildels holfi putene gjør en god jobb hos meg, men bør ikke nevnes i samme setning som BCD engang IMHO.

De ser forøvrig sånn ut:



De deler nettside med www.audioanalogue.it ,men desverre ingen info. PMaudio som importerte disse tidligere kan sikkert svare på eventuelle spørsmål.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
IMHO:

Jeg går ut fra ( har ikke målt på det ) at ved en gjennomsnittlig høytaler
vil egenfrekvensen med spikes ligge rimelig godt innenfor det frekvensområde høytaleren kan gjengi. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen
vil ha en resonans der, med det gir jo store muligheter for å "tune" lyden
ettersom hvilke spikes man bruker, hva høytalerne veier og hva slags gulv man har. Dette forutser at høytalerne veier såpass at de ikke står og "hopper" på spikesene nå man spiller.

OK, mye synsing fra min side her,
rettelser fra ingeniører osv mottas med takk!

;)
Spikes i massivt stål eller messing vil vel ha mindre betydning for resonansfrekvensen mot det normalt myke gulvet. Å tune denne resonansfrekvensen ved å bytte spikes i metall er vel så og si ikke mulig med et slikt underlag?

Eller var det kanskje ikke det du tenkte på?

Vidar
 
Topp Bunn