Audiomix
Bransjeaktør
Her er muligheten for den som virkelig vil opp og fram på dette feltet:
http://www.hibu.no/cgi-bin/hibu/imaker?id=19726
http://www.hibu.no/cgi-bin/hibu/imaker?id=19726
Eller ta kontak med Høyskolen!Den studiebeskrivelsen så heller tvilsom ut.
3år? ingenting.
Hva lærer du? Lodde? Plassere mikrofoner? Koke i hop MP3er? Avvikling av sendinger? Lage A/D konvertere?
Det er ingenting konkret!
Og hvor skal de ta lærerne fra?
styr unna.
I motsetning til mange andre på HFS er du rimelig konkret og holder deg til saken. Men hvorfor så negativ?Som skal svare hva?
Ja, dette er en utdannelse som gir deg bachelorgrad!
Ja, du får støtte fra statens lånekasse for utdanning!
Ja, du lærer om lydteknologi!
Nei, vi kan ikke garantere at du får jobb!
Ja, Lærerne våre er kvalifiserte!
Det er kanskje 10 personer i norge det er verdt å lære disse tingene fra, og allerede finnes det utdanninger i Oslo, Lillehammer, Stavanger, Musikkteknologi bitene på flere universiteter.
Disse steden sliter allerede med å skaffe gode nok lærerkrefter(og tildels gode nok studenter) Dette er i telegg utdannelser som er langt mer spesifikke, og "real-life" orienterte enn tåkepraten presentert i linken ovenfor. I tilegg til tradisjonelle musikk, ingeniør og journalistikk utdanningene som finnes og dekker de både mer generelle og mer spesialiserte aspektene enn de utdanningene først nevnt.
Norge trenger ikke den utdanningen.
Studentene trenger ikke den utdanningen.
Utdanningen er svært vagt utformet, og lærerkreftene finnes ikke.
styr unna.
Det var da svært da....Som skal svare hva?
Ja, dette er en utdannelse som gir deg bachelorgrad!
Ja, du får støtte fra statens lånekasse for utdanning!
Ja, du lærer om lydteknologi!
Nei, vi kan ikke garantere at du får jobb!
Ja, Lærerne våre er kvalifiserte!
Det er kanskje 10 personer i norge det er verdt å lære disse tingene fra, og allerede finnes det utdanninger i Oslo, Lillehammer, Stavanger, Musikkteknologi bitene på flere universiteter.
Disse steden sliter allerede med å skaffe gode nok lærerkrefter(og tildels gode nok studenter) Dette er i telegg utdannelser som er langt mer spesifikke, og "real-life" orienterte enn tåkepraten presentert i linken ovenfor. I tilegg til tradisjonelle musikk, ingeniør og journalistikk utdanningene som finnes og dekker de både mer generelle og mer spesialiserte aspektene enn de utdanningene først nevnt.
Norge trenger ikke den utdanningen.
Studentene trenger ikke den utdanningen.
Utdanningen er svært vagt utformet, og lærerkreftene finnes ikke.
styr unna.
Han kom, slo og forsvant...................Det var da svært da....
Må nesten spørre hvem du er som kan sable tilbudet nord og ned på denne måten?
Siden du mildt sagt er skråsikker i dine uttalelser, burde du ikke fortelle oss litt om hva slags bakgrunn du har for å uttale deg? Det må være mye mer enn generell skepsis.Og i tilegg til at dette er forkortet, må nødvendigvis alt annet som er antydet(med strek under antydet) del av pensum, som de praktiske lydtekniske sidene, som er like mye kunst som vitenskap, heller ikke noe man lærer på 3år, om du så skal lære BARE det.
I tilegg til dette, er det en grunn til at de andre utdanningene spesialiserer seg innen lydteknologi for broadcast eller live, eller studio etc.
De prøver å favne SVÆRT bredt her, og det på veldig kort tid.
Og jobbene står ikke engang i kø for de som har fordypet seg grundig.
Jeg synes dette virker svært suspekt.
Og dette før man har stilt spørsmålet.
Hvordan får man tak i lærere til dette i buskerud?
De finnes knapt nok i stavanger og oslo.
Hvordan får man relevant praktisk erfaring i buskerud?
Høres ut som NRK Buskerud bør skaffe seg ekstra stoler til kontrollrommet sitt.
Jo. Jeg var der akkurat samtidig som "palestinaskjerf-gjengen" begynte =) Egentlig ganske talentløst å prøve å trekke folk som uansett ikke er interessert i studiet.Uten å ta stilling til denne utdannelsen spesifikt, så er det gjerne ganske stort sprik mellom hvordan noen ønsker å "brande" en studieretning for å tilrekke seg søkere og hva retningen faktisk inneholder. Fra "min" institusjon, tidligere NTH, var det jo litt morsomt når de begynte å kalle Elkraft for "energi og miljø", hvorpå jenteandelen gikk til himmels, i alle fall i Gløshaugen-målestokk. Svært mange sluttet etter et år når de fant ut hva det faktisk var de hadde begynt på.
Nå skjønner vi jo at du vet alt om dette...Han kom, slo og forsvant...................
Nå har jeg hatt en hyggelig prat med høyskolen. Hyggelige mennesker treffer en nesten over alt.......Og i tilegg til at dette er forkortet, må nødvendigvis alt annet som er antydet(med strek under antydet) del av pensum, som de praktiske lydtekniske sidene, som er like mye kunst som vitenskap, heller ikke noe man lærer på 3år, om du så skal lære BARE det.
I tilegg til dette, er det en grunn til at de andre utdanningene spesialiserer seg innen lydteknologi for broadcast eller live, eller studio etc.
De prøver å favne SVÆRT bredt her, og det på veldig kort tid.
Og jobbene står ikke engang i kø for de som har fordypet seg grundig.
Jeg synes dette virker svært suspekt.
Og dette før man har stilt spørsmålet.
Hvordan får man tak i lærere til dette i buskerud?
De finnes knapt nok i stavanger og oslo.
Hvordan får man relevant praktisk erfaring i buskerud?
Høres ut som NRK Buskerud bør skaffe seg ekstra stoler til kontrollrommet sitt.
Ja, jeg tolker det også som hovedvekt på din sistnevnte.Jeg tror vi svarer i denne tråden ut fra egen bakgrunn. Er dette en utdanning for lydteknikere (de som "skrur" lyd i studio og på scene) eller lydteknologer (de som lager og vedlikeholder de boksene som lydteknikerene skrur på).
Jeg trodde det var sistnevnte?
mvh
Knut
Tja... etter 5 år med utdanning som toucher innpå dette så er jeg ikke overbevist om at jeg nødvendigvis lærte noe mer praktisk enn det du skisserer over. Lengre studie gir deg først og fremst mer realfag, bredere teknologisk bakgrunn og kanskje mer vitenskaplig forståelse.Ja, jeg tolker det også som hovedvekt på din sistnevnte.
I den grad det går an å kalle noe hovedvekt på tre år.
Men mange av arbeidsbeskrivelsene her krever brukserfaring og utstrakt forståelse av faktiske applikasjoner, som er godt antydet også inkluderes.
Hvordan skal du kunne stå for installasjon av "avansert PA" basert på tradisjonelle ingeniørfag?
Hvordan skal du kunne jobbe med tekniske løsninger innen kringkasting og beslektede stilarter uten å ha subjektiv kjennskap til arbeidsformer, rutiner, workflow, og autoritet innen subjektiv evaluering av lydkvalitet?
Så fremt dette ikke er en utdanning basert på grunnforskning innen audio, eller utdanning med sikte på å produsere utstyr, kreves det faktisk reel praktisk erfaring som bruker av utstyr, og erfaringer med krav og praktiske arbeidsformer innen bransjen, eller riktigere sagt bransjene.
Og nettop det siste er kanskje det mest vidløftige av alt.
Dette gjelder i nesten alle sammenhenger. En får lov til å begynne.Det er ikke meningen at man skal være utlært etter endt utdanning, man skal være klar til å begynne.
Jeg kan begynne der jeg har kunnskap:er det noen som kan lage en liste over de audiorelaterte linjene som finnes rundt i Norge?
Du har tidligere nevnte lydteknikerlinja på NISS. En forholdsvis teknisk utdanning hvor man kan fordype seg i musikkstudioteknikk, kringkastingslyd eller live-lyd. Privatskole, meget gode tekniske fasiliteter.er det noen som kan lage en liste over de audiorelaterte linjene som finnes rundt i Norge?