Hvorfor båndbredde godt over 20KHz er viktig

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
OK med artikkelen, men....................
Det er gode grunner til at mennesket ikke opplever så mye lyd nedenfor 20Hz og over 20 kHz. I hvert fall ikke via hørselen.
Så vil det alltid være grunnlag for diskusjon om det er viktig for opplevelsen av musikk om disse ekstreme frekvensene er med.
 
K

knutinh

Gjest
Han snakker vel mest om hva instrumenter genererer. Det viktigste spørsmålet er jo hva vi kan sanse (og det snakker han veldig lite om).

Det virker veldig rart at vi skal sanse >26kHz ubevisst, men ikke bevisst. Jeg spør meg selv hvor store feilmarginer de har i det omtalte paperet når de måler rett på hjernen med og uten en ekstra >26kHz tweeter.

Jeg lurer også på hvor god kontroll de har på delefiltrering og linearitet?

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ikke akkurat noen grensesprengende nyhet... ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Han sier vel noe om at slike ekstreme signaler kan gi utslag på "EKG" (eller noen annen aktivitet som kan måles elektronisk), men hører vi det. Opplever vi disse frekvensene?
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Enkelt svar:

En grunntone som ligger utenfor vårt hørbare område lager, harmoniske under og overtoner som påvirke vårt hørbare område.

Derfor kan det ha noe for seg å ha en høytaler som strekker seg utenfor vårt hørbare område, siden mange av våre kjente instrumenter bygger sin klang på over og underharmoniske toner..
 
L

Lydtekniker

Gjest
Kanskje et poeng at CDer er kuttet rått og brutalt ved 22 Khz i så måte.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Nå hører det med til historien at forfatteren av artikkelen sverger til en mikrofon(og anbefaler denne til alle sine studenter, og andre som spør) med en bånbredde på 30Hz-15,000Hz

http://www.coleselectroacoustics.com/micstudio.shtml

Selv etter å ha skrevet artikkelen.

Noe som burde avslutte diskusjoner om evt. revolusjoner innen lydgjengivelse.

Mikrofonen og forfatteren:
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Enkelt svar:

En grunntone som ligger utenfor vårt hørbare område lager, harmoniske under og overtoner som påvirke vårt hørbare område.

Derfor kan det ha noe for seg å ha en høytaler som strekker seg utenfor vårt hørbare område, siden mange av våre kjente instrumenter bygger sin klang på over og underharmoniske toner..
Harmoniske undertoner ???

Enhver lyd har en grunntone og om det ikke er en sinus,- et sett overtoner.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Enkelt svar:

En grunntone som ligger utenfor vårt hørbare område lager, harmoniske under og overtoner som påvirke vårt hørbare område.

Derfor kan det ha noe for seg å ha en høytaler som strekker seg utenfor vårt hørbare område, siden mange av våre kjente instrumenter bygger sin klang på over og underharmoniske toner..
Grunntonen er normalt definert som et periodisk signals laveste distinkte frekvenskomponent, da finnes det ikke "underharmoniske". Overharmoniske komponenter finnes, med mindre signalet er rent sinusoid, men de vil ikke i seg selv "påvirke det hørbare området". Kan vi ikke høre de overharmoniske, så kan vi ikke høre de overharmoniske, så greit er det. Jeg hører ikke forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant, fordi de overharmoniske til sistnevnte ligger utenfor det frekvensområdet jeg oppfatter.

Hvis frekvenser utenfor det hørbare området skal påvirke det vi hører, må det forekomme intermodulasjonsprodukter på grunn av ulinearitet i øret. Om så er tilfellet vet jeg ikke, de undersøkelsene som viser utslag på supersoniske frekvenser er få og svært vage. Man har kunnet detektert noen MRI-greier, men ikke en bevisst, kvalitativ oppfattelse av forskjell. Videre, hvis det forekommer intermodulasjon av supersonisk innhold ned til det hørbare området, så burde dette i så fall gjøre lyden "dårligere" eller mindre harmonisk (mer dissonant).
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg hører ikke forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant, fordi de overharmoniske til sistnevnte ligger utenfor det frekvensområdet jeg oppfatter..
Jeg er enig med deg i alt du sier i inlegget ditt bortsett fra dette.

Jeg tror ikke du har testet dett, fordi den forskjellen finnes.

Men det er antagelig, har jeg slått meg til ro med intermodulasjon, og artifakter fra filtre, og ikke hørsel over 20, 000Hz.

mvh.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Første overharmoniske til en 10kHz firkant er på 30kHz, dernest 50, 70 osv. Disse hører jeg ikke. Bruker man fs<60kHz finnes de ikke. Jo, jeg har testet det, mulig det var en 12kHz, - enten 12 eller 10, men okkesom, det låt likt i mine ører. Hørselen min stopper forøvrig et sted mellom 18 og 19kHz.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
På min signalgenerator er det ihvertfall tydelig forskjell på sinus og firkant.
Og da sier jeg TYDELIG. Alle kan høre det. Firkanten er skarpere i klangen.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Mhm, samme her. Kjører signal generator i Pro Tools, og det er markant forskjell. Hva kan dette skyldes?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Mitt tips er at det skyldes aliasing, hvis dataene blir avspilt med fs på 44.1 eller 48kHz må det være aliasing, siden de harmoniske ellers ikke skal eksistere i den avspilte lyden. Da jeg prøvde brukte jeg Matlab og genererte hver komponent (under fs/2) med ligninger.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Tillegg: Hvis du spiller av en konstruert 10kHz firkant med 48kHz samplerate, så vil 30kHz-komponenten foldes ned til 18kHz, ved fs=44.1kHz vil den havne på ca 14kHz, aliasing vil i de tilfellene åpenbart kunne gi hørbare artifakter.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Samme i 96Khz samplerate.

Og analogt.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Forskjellen er i det minste mye mindre markant i 24/96, så det kan vel ha med aliasing å gjøre ja.

Er det ikke slik at firkant- og sagtannpulser er umulig å gjengi korrekt digitalt?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det er umulig å gjengi korrekt uansett. Da et høyttaler element ikke kan være to steder på en gang(firkant.)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Åjoda, bare du bruker nok penger på høyttalerkabler så ;D
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Harmoniske undertoner ???

Enhver lyd har en grunntone og om det ikke er en sinus,- et sett overtoner.
ser den..!!

Takk for irettesettelsen ;)
 
Topp Bunn