Lange bånd = begrenset frekvensomfang. Hvorfor?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette lurer jeg på. Ikke en gang Mundorf har greid å lage et skikkelig langt båndelement som når opp til 20kHz eller høyere. Det ser ut som alle lange båndelementer streiker litt ved 15khz og opp. Sp.målet mitt er egentlig hvorfor dette skjer. Noen som vet?

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Dette lurer jeg på. Ikke en gang Mundorf har greid å lage et skikkelig langt båndelement som når opp til 20kHz eller høyere. Det ser ut som alle lange båndelementer streiker litt ved 15khz og opp. Sp.målet mitt er egentlig hvorfor dette skjer. Noen som vet?

Vidar
Det ser da ikke ut som AMT 2830 er så langt unna fult trøkk ved 20K? Det er en -5db hylle ved 15-20K ned fra full guffe ved 10K - så vidt jeg leser ut av databladet.

mvh
KJ
 
T

theStig

Gjest
AMT 2830 er ikke en bånd-diskant. Den er en Air Motion Transformer, og det er noe ganske annet enn et bånd.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det pussige er at en rad med kortere bånd ikke gir denne virkningen, men da kan det vel bli problemer med lobing ved gitte frekvenser? Jeg ser for øvrig at det lengste elementet til Mundorf har en 6-7 db topp på 8kHz og faller derfra med 10 - 12 dB mot 15kHz. Ikke noe problem med filter, men der burde være mulig å lage lange elementer med rett frekvensgang så man slapp disse filterne!

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
AMT 2830 er ikke en bånd-diskant. Den er en Air Motion Transformer, og det er noe ganske annet enn et bånd.
Det er mulig lekmanns tilnærmingen min svaner noe presisjon i begrepet men jeg ser på AMT som et foldet bånd. Se forøvrig her.

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
@KJ:
Det er forsåvidt sant det du indikerer. Det mange kaller et "ekte" bånd, er en kreppet metallstrimmel, gjerne/alltid aluminium, som ligger plant med et magnetfelt impedansen i båndet er svært lav så disse diskantene er forkynt med en transformator, som transformerer impedansen opp til et akseptabelt nivå. Forskjellene man finner er hvordan produsenter løser oppgaven med båndet, om det er et slikt bånd, eller plastfolie med aluminiumsbaner (Da er det gjerne minst to rader med transducere og kalles isodynamiske elementer), eller foldet folie som i ATM.

Mvh.

Vidar
 

Illidan

Medlem
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Lengere bånd -> mer masse -> begrenset "høy frekvens" egenskaper.
Er vel ikke vanskligere enn dette?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Illidan skrev:
Lengere bånd -> mer masse -> begrenset "høy frekvens" egenskaper.
Er vel ikke vanskligere enn dette?
Jo, det er vanskeligere enn dette mener jeg. Større masse betyr ikke automatisk en begrensning i frekvensgang men båvirker utelukkende følsomhet generellt i hele frekvensspekteret. Frekvensgang påvirkes først og fremst av absorbsjonsevnene et materiale har - altså evnene til å omdanne mekanisk bevegelse til varme ved gitte frekvenser. Et langt bånd har større masse, men samtidig fordelt på et like mye større og kraftigere magnetfelt. Det blir det samme som å si at mange små diskantelementer ikke spiller så høyt i frekvens fordi den totale massen er høyere. Dette stemmer jo ikke - som vi alle vet. Jeg tror det er en større gåte dette her med frekvensbegrensning i lange bånd enn det de fleste er klar over. De største og råeste produsentene av lange bånd har fortsatt ikke løst oppgaven - det er jo et tankekors i seg selv.

Mvh.

Vidar
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Skjønte akkurat hvorfor tror jeg.


Ved 15kHz er bølgelengden ca 2 cm. Det betyr at en forskjell på 1cm gir fulstendig utslokning.
Hvis man har et langt bånd med senter i ørehøyde vil avstanden til punkter over og under senter ligge lenger unna. Det skal ikke lange båndet til før forskjellen i avstand bli 1 cm.

Med et 50 cm langt bånd på 3 meter avstand har senter av båndet akkurat 180 grader faseforskjell i forhold til endene ved 15kHz.

Var jeg lur nå?
 

Illidan

Medlem
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Low-Q skrev:
Det blir det samme som å si at mange små diskantelementer ikke spiller så høyt i frekvens fordi den totale massen er høyere.
He he, denne var vel litt søkt... men tar poenget.. hehe
 
T

timc

Gjest
Illidan skrev:
Low-Q skrev:
Det blir det samme som å si at mange små diskantelementer ikke spiller så høyt i frekvens fordi den totale massen er høyere.
He he, denne var vel litt søkt... men tar poenget.. hehe


Neid den var ikke søkt i det hele, fordi et lengre bånd med høyere masse, nødvendigvis har flere magneter. Forholdet masse/magnetfelt kan fint være det samme.



-Tim
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Illidan skrev:
Lengere bånd -> mer masse -> begrenset "høy frekvens" egenskaper.
Er vel ikke vanskligere enn dette?
Massen har faktisk ingen innvirkning på høyfrekvensresponsen, det har innvirkning på effektiviteten.
Når et element genererer lyd, så er det fordi det akselereres. Akselerasjon er det som genererer lydtrykk. Akselerasjon er kraft*masse. Kraften er avhengig av strømmen i talespolen og feltstyrken i magnetgapet. Massen er uavhengig av frekvens, så derfor er akselerasjonen lik uansett hvilken frekvens man snakker om.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Rhesus skrev:
Illidan skrev:
Lengere bånd -> mer masse -> begrenset "høy frekvens" egenskaper.
Er vel ikke vanskligere enn dette?
Massen har faktisk ingen innvirkning på høyfrekvensresponsen, det har innvirkning på effektiviteten.
Når et element genererer lyd, så er det fordi det akselereres. Akselerasjon er det som genererer lydtrykk. Akselerasjon er kraft*masse. Kraften er avhengig av strømmen i talespolen og feltstyrken i magnetgapet. Massen er uavhengig av frekvens, så derfor er akselerasjonen lik uansett hvilken frekvens man snakker om.
F=m*a. Det betyr vel at a=F/M?
 
T

timc

Gjest
xerxes skrev:
Rhesus skrev:
Illidan skrev:
Lengere bånd -> mer masse -> begrenset "høy frekvens" egenskaper.
Er vel ikke vanskligere enn dette?
Massen har faktisk ingen innvirkning på høyfrekvensresponsen, det har innvirkning på effektiviteten.
Når et element genererer lyd, så er det fordi det akselereres. Akselerasjon er det som genererer lydtrykk. Akselerasjon er kraft*masse. Kraften er avhengig av strømmen i talespolen og feltstyrken i magnetgapet. Massen er uavhengig av frekvens, så derfor er akselerasjonen lik uansett hvilken frekvens man snakker om.
F=m*a. Det betyr vel at a=F/M?
Joda, men forutsatt at man har samme styrke på magnetfeltet hele veien, så stemmer resonementet hans. Altså F øker proposjonalt med M


-Tim
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
AMT skiller seg vesentlig fra vanlige båndelementer ved at for hver folding så orienteres båndet motsatt i forhold til magnetfeltet. Dermed kan man se på hvert foldesegment som et individuelt "bånd" som beveger seg uavhengig av resten av båndet.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
sammenhengen er: F=B x I x L=(m x a)
B= Flukstetthet, I=strøm og L=lengde av leder i feltet.
Lange ledere har ofte større masse for å kunne bære strekket, muligens er feltet også svakere (kostnad).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
sammenhengen er: F=B x I x L=(m x a)
B= Flukstetthet, I=strøm og L=lengde av leder i feltet.
Lange ledere har ofte større masse for å kunne bære strekket, muligens er feltet også svakere (kostnad).
Unskyld min inkompetanse og uvitenhet men hvor kommer frekvens til uttrykk her? (forutsatt at det er intensjonen).

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Rhesus skrev:
Skjønte akkurat hvorfor tror jeg.


Ved 15kHz er bølgelengden ca 2 cm. Det betyr at en forskjell på 1cm gir fulstendig utslokning.
Hvis man har et langt bånd med senter i ørehøyde vil avstanden til punkter over og under senter ligge lenger unna. Det skal ikke lange båndet til før forskjellen i avstand bli 1 cm.

Med et 50 cm langt bånd på 3 meter avstand har senter av båndet akkurat 180 grader faseforskjell i forhold til endene ved 15kHz.

Var jeg lur nå?
Det er kanskje fristende å tenke slik. Men lydbølgene som vandrer ut fra en langstrakt og sammenhengende lydkilde går plant med kilden. Den lyden som båndet spiller øverst og nederst på et langt bånd, hører du ikke, men er lydbølger som passerer over og under øret. Derimot vil en rekke med flere punktkilder med en avstand seg i mellom ikke gi plan lydbølge i vertikalplanet, men flere radiale lydbølger som interfererer seg med hverandre og skaper forsterkninger og utslokninger ved visse frekvenser ved en gitt lytteposisjon. Ta en 30cm linjal i vannet, og viberere den. Da ser du at bølgene den lager går plant med linjalen. Setter du fingeren i midten av bølgefronten, ser du at fingern ikke berøres av bølgene som linjalen lager på sidene. Det samme skjer med langstrakte og sammenhengende lydkilder (ideelle sådan).

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kom til å tenke på en ting. Kanskje årsaken til den synkende frekvensresponsen i lange bånd skyldes at feltstyrken ikke er helt lik over hele båndet. Når frekvensen kommer til et visst punkt, vil membranen enkelte steder vibrere mer, og stjele energi fra andre områder på båndet, og kanskje til og med sette disse andre områdene i motsving - på helt tilfeldig steder på båndet? Altså at båndet, grunnet ugjevn feltstyrke, bryter opp.

Kan det være en forklaring?

Mvh.

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Kom til å tenke på en ting. Kanskje årsaken til den synkende frekvensresponsen i lange bånd skyldes at feltstyrken ikke er helt lik over hele båndet. Når frekvensen kommer til et visst punkt, vil membranen enkelte steder vibrere mer, og stjele energi fra andre områder på båndet, og kanskje til og med sette disse andre områdene i motsving - på helt tilfeldig steder på båndet? Altså at båndet, grunnet ugjevn feltstyrke, bryter opp.

Kan det være en forklaring?

Mvh.

Vidar
... det burde bokstavelig talt høres rimelig flisete ut, brude de ikke ?

Come to think of it ... her er jeg på mildt sagt gyngende grund ... jeg tor stikkordene her er måleavstand vs. bølgelengde vs. båndlengde. Dere får ha meg undskyldt lekmannstilnærmingen. I prinsippet er det to måter å gjøre det på:

1) nærfelt - premisset for et langt bånd - egentlig en linjekilde vs nærfelt er i praksis at måleavstanden ikke bør overstige bølgelengden (evt en kvart?) ved den høyeste målefrekvensen som er interessant, dvs en nærfeltmåling blir fryktelig nært.

2) fjernfelt - premisset for fjernfelt er presist motsatt, måleavstanden bør være lengre en bølgelengden (evt. en kvart?) av den laveste frekvensen som er interessant.

Skjønt det grunnleggende premisset for en linjekilde er i utgangspunktet at den er «uendelig» lang ift. den lengste aktuelle bølgelengden - dvs dette gir føringer for måleoppstillingen vs baffel m.v.

I alle mellomting mellom fjernfelt og nærfelt så vil det kunne oppstå varierenede grader av «multipath-utfasinger» ettersom SPL måles i et punkt mens lydkilden er en linje med varierende avstand til målepunktet. «Multipath utfasinger» vil være avhengig av lengden på båndet ift den aktuelle bølgelengde. Den akustiske lengden av en linjekilde (dvs inkludert refleksjoner fra baffel og gulv/tak mm) bør dermed være større enn den laveste aktuelle bølgelengden (evt. en kvart?) som skal gjengis.

Henger ovennevnte på geip?

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det høres jo fornuftig ut, men siden det da er lite sansynlig at det låter flisete, går vi ut i fra at båndet oppfører seg likt i hele linjen. Stemmer teorien din KJ, skulle vel de høyeste frekvensene nettopp bli kraftigere gjengitt enn de laveste?
Stemmer teorien min om at lydtrykket brer seg plant med kilden, spiller det ingen trille hvor man måler, da punktet man måler på likevel ikke er berørt av lydtrykket lenger opp eller ned på båndet. Det er altså ingen fasedreining, eller tidsforsinkelse fra båndets ytterpunkter kontra senter, da lydbølgene fra disse ytterpunkter aldri vil interferere med lydtrykket fra senter, men passere over og under punktet - ref. mitt tidligere innlegg rett før sitatet du viser til. Jeg skal ikke bli påstålig her altså, bare tenker høyt :)

Mvh.

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Det høres jo fornuftig ut, men siden det da er lite sansynlig at det låter flisete, går vi ut i fra at båndet oppfører seg likt i hele linjen. Stemmer teorien din KJ, skulle vel de høyeste frekvensene nettopp bli kraftigere gjengitt enn de laveste?
Stemmer teorien min om at lydtrykket brer seg plant med kilden, spiller det ingen trille hvor man måler, da punktet man måler på likevel ikke er berørt av lydtrykket lenger opp eller ned på båndet. Det er altså ingen fasedreining, eller tidsforsinkelse fra båndets ytterpunkter kontra senter, da lydbølgene fra disse ytterpunkter aldri vil interferere med lydtrykket fra senter, men passere over og under punktet - ref. mitt tidligere innlegg rett før sitatet du viser til. Jeg skal ikke bli påstålig her altså, bare tenker høyt :)

Mvh.

Vidar
En «multpath-utfasing» bør, så vidt jeg ikke er i stand til å forstå, være tilnærmet en 1/f-funksjon, men den forutsetter fjernfelt for å vær jevnt fordelt over f. Dersom det ikke er snakk om en «multipath-utfasing» så er «resonementet» mitt i alle tilfeller stein dødt ... det er på tide å slå opp i bibelen - dvs. den forfattet av Martin Colloms.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Kanskje vi skal bla opp der. Ingen dum idé. :)

Vidar
Da er de fornødne avsnittene fra Martin Collumns lest, om ikke helt forstått. Uansett ser det ut til at det er «symptomatisk» for linjekilder (i uendelig baffel) at de har en fallende frekvensrespons opp over i frekvensene, etter det jeg forstår som funksjon av ulik avstand fra ulike deler av linjekilden til en «punkt»-mikrofon (jf. fig 4.38 i 4 ugave av boka). Det er noe uklart for meg hva som skjer når linjekilden er noe mindre enn «uendelig», jeg kan dog forestille meg at «knekkfrevensen» for LP avrullingen ved nærfelt flyttes oppover i frekvens ettersom lengden på linjekilden blir mer begrenset, inntill det absurde at man sitter igjen med en mer tradisjonell tilnærming til punktkilde.

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg prøver å forstå ut i fra det som er "sitert" fra boka.

Jeg ser for meg et bånds frekvensgang ift. avstand slik:

Helt inntil båndet er trykkbølgene plant med båndet. Uendelig langt unna er trykkbølgene endret seg fra å være plane til å være sirkulære. Logisk - hvis vi tenker bølgemekanikk i vann. De laveste frekvensene vil raskere nærme seg en sirkulær spredning enn høye frekvenser. Dermed skal i teorien de laveste frekvensene spres mest, mens de høye fortsatt er noen lunde samlet. Så ved en viss avstand skulle man da kunne måle en frekvensgang som derimot øker i styrke jo høyere frekvensen er. I følge Martin Colloms skjer det motsatte med frekvensgangen (?). Er det da lytterommet som endrer betingelsene?

Står det forresten noe om hvordan flere bånd på rekke (istedet for étt langt bånd) oppfører seg i forhold frekvensmessig?

Finnes det et PDF-dokument på nettet med Martin Colloms' skriblerier? Kunne vært interessant å lese nettopp denne boka. Hvilken bok er det du har lest i, eller hvilket dokument på nettet er det?

Mvh.

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Jeg prøver å forstå ut i fra det som er "sitert" fra boka.

Jeg ser for meg et bånds frekvensgang ift. avstand slik:

Helt inntil båndet er trykkbølgene plant med båndet. Uendelig langt unna er trykkbølgene endret seg fra å være plane til å være sirkulære. Logisk - hvis vi tenker bølgemekanikk i vann. De laveste frekvensene vil raskere nærme seg en sirkulær spredning enn høye frekvenser. Dermed skal i teorien de laveste frekvensene spres mest, mens de høye fortsatt er noen lunde samlet. Så ved en viss avstand skulle man da kunne måle en frekvensgang som derimot øker i styrke jo høyere frekvensen er. I følge Martin Colloms skjer det motsatte med frekvensgangen (?). Er det da lytterommet som endrer betingelsene?
...
... kanskje ikke helt likevel. Lydkilden med baffel vil ha en vis føring på hvordan utstårlingskarakterisitkken er å forstå. En sirkulær utstråling vil kun kunne oppstå med referansepunkt i lydkilden (dvs uten refleksjonsflater utenom baffel). En sirkulær utstråling vil natuligvis ikke kunne oppstå med origo i et «vilkårlig» punkt i romet. En ideell fritt stående punktkilde vil alltid ha sirkulær eller sfærisk utstråling ved alle aktuelle frekvenser. For en praktisk lydkilde i baffel så vil utstrålingskarateristiken være dominert av dimensjonen på hhv. «aktiv membran» og baffel. Drøftingen til Colloms baserer seg på en ideell linjekilde; dvs. «uendelig» smal og «uendelig» lang (dvs i forhold til de aktuelle frekvenser), og en ideell baffel (dvs en ift. aktuelle lyd en uendelig baffel); en slik lydkilde vil ha en halvsirkelspredning over hele sitt frekvensområde. Modelleringen av et ideelt bånd i en uendelig baffel viser at frekvensgangen flater ut når avstanden øker. Modelleringen går opp til en avstand på 10 meter. Ved 10 meter er frekvensgangen flat opp mot 10K Hz, hvor den runder jevnt av med ca -10dB ved 20K Hz, rett ved 20K hz er det en antydning til begynnende ripple/kamfiltrering.

...
Står det forresten noe om hvordan flere bånd på rekke (istedet for étt langt bånd) oppfører seg i forhold frekvensmessig?
...
Angående flere bånd på rekke, så skriver han noe sporadisk om det, uten at jeg helt begriper detaljene. Jeg mener essensen er at de oppførere seg omtrent som et tilsvarende langt bånd (uten bruk av krumspring som deling og faseforsyving), men med den nedre grensefrekvens som er bestemt av det de korte allerede har, og noe avhengig av den «akustiske» avstanden mellom båndene ift. arbeidsområdet.

...
Finnes det et PDF-dokument på nettet med Martin Colloms' skriblerier? Kunne vært interessant å lese nettopp denne boka. Hvilken bok er det du har lest i, eller hvilket dokument på nettet er det?
...
Boka hans heter «High Performance Loudspeakers» (det trodde jeg du viste). Jeg har 4. utgave, som i sin tid ble kjøpt på ELTEK. Jeg finner den ikke på nettbutikken til ELTEK så det er mulig de har sluttet med den. Jeg kjenner ikke til at den finnes som dokument på nettet (det går an å lese noen tilfeldige sider på Amazon).

Boka er en forholdsvis grundig teoretisk gjennomgang av hordan HT virker, samtidig så er den forholdsvis lett tilgjengelig og grei å lese. Boka er først og fremst rettet mot tradisjonelle dynamiske HT, men det er også en del stoff om bånd og planare HT, samt noe sporadisk om andre varianter. Den anbefales for alle som ønsker å dykke litt ned i hvordan HT «egentlig» fungerer, merk det er ingen «byggebok».

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Takk for info. Jeg visste for øvrig om boka, men har ikke ofret den mitt øye. Skal spørre på Eltek om de har den der ennå. En grundig bok på mange måter har jeg hørt.

Vidar
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dette er det skrevet masse om i den senere tid.
En av de artiklenen jeg synes var litt interessant var det å bruke papir isteden for metal i bånda!
mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Imperial skrev:
Dette er det skrevet masse om i den senere tid.
En av de artiklenen jeg synes var litt interessant var det å bruke papir isteden for metal i bånda!
mvh
Det var en spennende tanke :) Må vel vokse papiret så det ikke påvirkes av fuktighet kanskje? Jeg har tenkt mye på disse bånda i det siste, og har nå tenkt å lage meg noe for nyskjerrighetens skyld - prøve litt forskjellig. Jeg har liggende en bråte med avlange neodym-magneter, så en eller fjorten prototyper går vel an å lage. Lurer litt på hvordan jeg skal feste spolen til papiret forresten ::) Vi får se. Skal først prøve å finne metoder for å få metallfolie til å bryte opp temmelig smooth først. Papir, og faktisk polypropylen, er jo kjent fra "normale" elementer for å låte betydelig bedre enn veldig mye annet fancy og kostbart magnesium og aluminium.

tajm vill shåvv

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
...Det var en spennende tanke :) Må vel vokse papiret så det ikke påvirkes av fuktighet kanskje? Jeg har tenkt mye på disse bånda i det siste, og har nå tenkt å lage meg noe for nyskjerrighetens skyld - prøve litt forskjellig. Jeg har liggende en bråte med avlange neodym-magneter, så en eller fjorten prototyper går vel an å lage. Lurer litt på hvordan jeg skal feste spolen til papiret forresten ::) Vi får se. Skal først prøve å finne metoder for å få metallfolie til å bryte opp temmelig smooth først. Papir, og faktisk polypropylen, er jo kjent fra "normale" elementer for å låte betydelig bedre enn veldig mye annet fancy og kostbart magnesium og aluminium.

tajm vill shåvv

Vidar
I HighFidelity (DK) sitt gamle Tagliatelle prosjekt hadde de etter sigende god erfarting med å bruke VHS bånd som bærebånd til tynn aluminiumsfolie.

mvh
KJ
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
3M Micropore tape 'plastertape' har jeg brukt med hell. Stekefolie fungerer også bra.

Aluminiumen får man fra 'sølvpapir', et papir/voks/aluminium papir som kjøpes i dagligvare. Brukes som innpakningspapir o.l. Skjær ut lederene, lim dem på stekefolien eller plastertapen, varm opp med føner, voksen smelter, dra av papiret. Voila!
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hei

Drev i sin tid med LAFOLIA høytaleren fra dansk HIFIDELITY. Eksperimenterte med mange typer bånd og magneter, men stabiliteten og opphengingen av bassmembranan bød på problemer og effektiviteten i bassmembranen var vaskelig å få høy nok med de midlene jeg hadde til rådighet da. Jeg kan opplyse om at jeg brukte 800 stk kraftige magneter og tykk perforert jernplate. Membranene ble laget av det tynneste aluminiumspapiret som kunne skaffes pålimt en spesiel bred stekefilm fra England ( Husker ikke navnet, alt det arbeidet å lage dissehusker jeg godt).

Mellomtone/diskant båndet , som var ca 1,60 m i høyden var ikke problematisk. Følsomheten lå her på ca 90 dB. Her brukte jeg ekstra polsko på magnetene og fikk derfor veldig mye sterkere magnetfelt og høyere følsomhet enn det som lå i oppskriften. Lettere membran ga bedre output i de høyeste tonene, og av praktiske grunner ble båndet festet til chassiset med tynn tråd på hver ca 10 cm oppover. ( Magnepan har brukt dette i alle år ). Det var nesten rart å høre de svært lave tonene ( uten innsatt filter ) når en la øret inntil, antagelig helt ned i 30 Hz område. Pga. utslukinng ( akustisk kortslutning ) hørtes ikke dette når avtstanden kom over 20 - 40 cm. Trafo var unødvendig da båndet besto av flere pålimte aluminiumsbånd som ble seriekoplet i endene og utgjorde tilsammen ca 4 ohm.

Det var ikke vanskelig å høre at systemet hadde kapasitet til kvaliteter på sikt, men de fleste som drev med dette den gangen kom til
et dette var et alt for resurskrevende proskjekt. Men en kombinasjon av et mellomtone/diskant-bånd og en rask 6 -8 toms bass kunne kanskje vært noe. :)

Hilsen
up
 
R

Ronny_D

Gjest
lengde inn til bånd+bredde av bånd+ lengde ut ~ danner en naturlig "krybbe" med begrenset båndbredde, og naturlig hornload (naturlig løft) før avrunding.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Du tenker da på den renna som magnetsystemet og båndet lager pga. magnetenes tykkelse? Det blir vel en slags bredbåndet resonansport som hever frekvensresponsen over et område mellom f.eks 5kHz og 15khz? I tilfelle skulle det være mulig å omgå dette problemet?

Vidar
 
R

Ronny_D

Gjest
Low-Q skrev:
Du tenker da på den renna som magnetsystemet og båndet lager pga. magnetenes tykkelse? Det blir vel en slags bredbåndet resonansport som hever frekvensresponsen over et område mellom f.eks 5kHz og 15khz? I tilfelle skulle det være mulig å omgå dette problemet?

Vidar
Ypp.
Minst en produsent bruker LRC(en dempet paralellresonant) som er seriekoplet med båndet.
Avrundingen til renna er i tillegg til også avhengig av hvorden denne er koplet /avrundet mot baffel. En skarp avrunding lager/tilføyer lettere rippel i frekv respons og spredning, i det horisontale plan.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Obsolete Audio skrev:
Low-Q skrev:
Du tenker da på den renna som magnetsystemet og båndet lager pga. magnetenes tykkelse? Det blir vel en slags bredbåndet resonansport som hever frekvensresponsen over et område mellom f.eks 5kHz og 15khz? I tilfelle skulle det være mulig å omgå dette problemet?

Vidar
Ypp.
Minst en produsent bruker LRC(en dempet paralellresonant) som er seriekoplet med båndet.
Avrundingen til renna er i tillegg til også avhengig av hvorden denne er koplet /avrundet mot baffel. En skarp avrunding lager/tilføyer lettere rippel i frekv respons og spredning, i det horisontale plan.
Det bør jo være praktisk mulig å lage et bånd som ikke krever komponenter i serie for å låte riktig? Har myst litt på forskjellige magnetprodusenter, og flere kan lage magneter etter mål og form som ønsket - og slike magneter koster jo litt mer. Jeg tror det er den kostnadsmessige delen som er den viktigste grunn til at høyttalerprodusenter ikke "gidder" å lage det ultimate elementet - selv om oppskriften på et slikt element er stort sett velkjent for de aller fleste innenfor området - både angående tradisjonelle dynamiske elementer og båndelementer.

Skal prøve litt på egenhånd, og se hva det går an å finne ut av - det er nettopp hindringene på veien mot den perfekte lydgjengivelsen som har gitt meg et spark bak, og motivasjon, til å sette i gang med et prosjekt der målet er uforholdsmessig høyt.... ::) Moro skal det nok bli :)

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har fått tak i tynn kobberfolie med en coating på den ene siden. Denne coatingen er vel en slags plast, men den er så sterk at det ikke er mulig for meg å rive den av. Kobber er jo lett å lodde for å få optimal kontakt i stedet for å "klinke" fast koblinger man gjør på aluminiumsbånd. Kobber er jo tyngre enn alu, men det skal vel ikke utgjøre mer enn 2 - 3 dB forskjell i følsomhet. Fikk tak i folien hos Draka kabelfabrikk i Drammen. De har også aluminiumsbånd med samme coating.

Hva tenker dere om å snitte opp folien i 20 stk 1mm tynne strimler for å seriekoble dem elektrisk, men at den totale flaten blir på f.eks. 22mm x 200mm bånd?
Det blir altså en tynn spalte uten membran mellom strimlene. Tror dere dette vil gi lyd?
Alternativt legge en tynn spacer i hver ende av båndet som hever og senker annenhver strimmel slik at de ikke skraper borti hverandre.

PS! hver strimmel skal strammes. Metode er alternativt å stramme hele det 20mm brede båndet maksimalt, og så snitte opp i 1mm strimler, for så å heve og senke annenhver strimmel med en tynn spacer.

Kommentarer?

Vidar
 
R

Ronny_D

Gjest
Low-Q skrev:
Har fått tak i tynn kobberfolie med en coating på den ene siden, ikke er mulig å rive den av. Fikk tak i folien hos Draka kabelfabrikk i Drammen. De har også aluminiumsbånd med samme coating.

Hva tenker dere om å snitte opp folien i 20 stk 1mm tynne strimler for å seriekoble dem elektrisk, men at den totale flaten blir på f.eks. 22mm x 200mm bånd?
Det blir altså en tynn spalte uten membran mellom strimlene. Tror dere dette vil gi lyd?
Alternativt legge en tynn spacer i hver ende av båndet som hever og senker annenhver strimmel slik at de ikke skraper borti hverandre.

PS! hver strimmel skal strammes. Metode er alternativt å stramme hele det 20mm brede båndet maksimalt, og så snitte opp i 1mm strimler, for så å heve og senke annenhver strimmel med en tynn spacer.
Kommentarer?
Vidar
Strimler ? why?
Personlig ville jeg sagt at 20 mm er i breieste laget. Og kan forstå tanken om strimling ut fra det.
Var borti en tape med ca 12 mm bredde og kopperfoil som satt utrolig godt fast. kopperfilmen nådde ikke helt ut til kanten, og brukes i forbindelse med switch mode psu transformatorer.

Mener å huske at Dalis bånd var ca 18-19mm bred (ca 120cm lang) og fire baner à 2.54mm som gjør at termineringen kan tilpasses eksperimentkort med baner og hullraster. (passer perfekt!) stramming med lodd eller fjærvekt ca 30 gram.

Etsing ? Jernoksyd fås kjøpt fritt på apotek. Blandes/løses med vann og etser kopper og aluminium. Da er spørsmålet heller om påføring av enten dekklakk eller tapestrimler type alla den som brukes for å lage film til kretskort "the old fasion way". Eller typen som selges i bilforettninger for farts-striper på bilen.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Obsolete Audio skrev:
Low-Q skrev:
Har fått tak i tynn kobberfolie med en coating på den ene siden, ikke er mulig å rive den av. Fikk tak i folien hos Draka kabelfabrikk i Drammen. De har også aluminiumsbånd med samme coating.

Hva tenker dere om å snitte opp folien i 20 stk 1mm tynne strimler for å seriekoble dem elektrisk, men at den totale flaten blir på f.eks. 22mm x 200mm bånd?
Det blir altså en tynn spalte uten membran mellom strimlene. Tror dere dette vil gi lyd?
Alternativt legge en tynn spacer i hver ende av båndet som hever og senker annenhver strimmel slik at de ikke skraper borti hverandre.

PS! hver strimmel skal strammes. Metode er alternativt å stramme hele det 20mm brede båndet maksimalt, og så snitte opp i 1mm strimler, for så å heve og senke annenhver strimmel med en tynn spacer.
Kommentarer?
Vidar
Strimler ? why?
Personlig ville jeg sagt at 20 mm er i breieste laget. Og kan forstå tanken om strimling ut fra det.
Var borti en tape med ca 12 mm bredde og kopperfoil som satt utrolig godt fast. kopperfilmen nådde ikke helt ut til kanten, og brukes i forbindelse med switch mode psu transformatorer.

Mener å huske at Dalis bånd var ca 18-19mm bred (ca 120cm lang) og fire baner à 2.54mm som gjør at termineringen kan tilpasses eksperimentkort med baner og hullraster. (passer perfekt!) stramming med lodd eller fjærvekt ca 30 gram.

Etsing ? Jernoksyd fås kjøpt fritt på apotek. Blandes/løses med vann og etser kopper og aluminium. Da er spørsmålet heller om påføring av enten dekklakk eller tapestrimler type alla den som brukes for å lage film til kretskort "the old fasion way". Eller typen som selges i bilforettninger for farts-striper på bilen.
Tenkte å bruke strimler for å få opp impedansen. Da unngår jeg trafo og annet fy-fy i serie med elementet. Dessuten tror jeg et membran som er oppbygget av fysisk adskilte seksjoner ikke i så stor grad bryter opp. Et sammenhengende bånd vil i større grad påvirkes i kantene der membranen er nærmere magnetene, enn i midten. Da vil den ulike belastningen langs kanten og i midten på båndet påvirke hverandre mekanisk på en måte jeg tror er uheldig. Med strimler, er hele membranflaten fri til å oppføre seg hvorsomhelst uten å bli påvirket eller begrenset av arealer i nærheten. Det var filosofien, men i praksis funker det kanskje ikke i det heletatt. Time vill sjåvv.

Vidar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
...
Tenkte å bruke strimler for å få opp impedansen. Da unngår jeg trafo og annet fy-fy i serie med elementet. Dessuten tror jeg et membran som er oppbygget av fysisk adskilte seksjoner ikke i så stor grad bryter opp. Et sammenhengende bånd vil i større grad påvirkes i kantene der membranen er nærmere magnetene, enn i midten. Da vil den ulike belastningen langs kanten og i midten på båndet påvirke hverandre mekanisk på en måte jeg tror er uheldig. Med strimler, er hele membranflaten fri til å oppføre seg hvorsomhelst uten å bli påvirket eller begrenset av arealer i nærheten. Det var filosofien, men i praksis funker det kanskje ikke i det heletatt. Time vill sjåvv.

Vidar
jf. Tagliatelle ... en konstruksjon fra High Fidelity (DK) fra en gang på 90-tallet, riktig nok med en folie som bærebånd (ca 2 cm bred, eller var det 1" ?) men uten «terminering» på langsiden av båndet. De rapporterte forøvrig om positive resultater av å bruke magnetbånd (VHS-tape) som bærebånd.

mvh
KJ
 
Topp Bunn