Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 31
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    6,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    En krig hvor alle til slutt går ut som tapere.


    The Loudness War. Very good YouTube video:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

    IEEE article on the loudness war:
    http://spectrum.ieee.org/aug07/5429

    Over The Limit: excellent, classic article about the volume war:
    http://www.prorec.com/Articles/tabid...7/Default.aspx

    Short Term Gain/Long Term Pain:
    http://gboers.xs4all.nl/daisy/home/g...udnesswar.html

    Death of Dynamic Range:
    http://www.mindspring.com/~mrichter/...s/dynamics.htm

    I Want to Break Free of the Volume War. Another good Youtube video:
    http://www.youtube.com/watch?v=xkkqsN69Jac

    http://www.bdrak.com/other/mastering/examples.htm






    Players win, players loose, players prepare, players practise, players get hurt but players always get up. No matter what the outcome is, players play!

  2. #2
    kbwh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Supert, Espen!
    Moderatorer, kan vi få denne stiftet øverst?

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    6,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Har hentet det fra Steve Hoffman forum. En lydtekniker ber innstendig om at budskapet snart må nå igjennom. Han har brukt 2 1/2 uke på nå mixe et album med omhu for best mulig lyd, men hvor bandmedlemmene vil forkaste arbeidet hans fordi de vil ha et mye høyere lydbilde på CD'en.

    Players win, players loose, players prepare, players practise, players get hurt but players always get up. No matter what the outcome is, players play!

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    6,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    WHY IS THE LOUDER IS BETTER APPROACH THE WRONG APPROACH? BECAUSE WHEN ALL OF THE SIGNAL IS AT THE MAXIMUM LEVEL, THEN THERE IS NO WAY FOR THE SIGNAL TO HAVE ANY PUNCH. THE WHOLE THING COMES SCREAMING AT YOU LIKE A MESSAGE IN ALL CAPITAL LETTERS. AS WE ALL KNOW, WHEN YOU TYPE IN ALL CAPITAL LETTERS THERE ARE NO CUES TO HELP THE BRAIN MAKE SENSE OF THE SIGNAL, AND THE MIND TIRES QUICKLY OF TRYING TO PROCESS WHAT IS, BASICALLY, WHITE NOISE. LIKEWISE, A SIGNAL THAT JUST PEGS THE METERS CAUSES THE BRAIN TO REACT AS THOUGH IT IS BEING FED WHITE NOISE. WE SIMPLY FILTER IT OUT AND QUIT TRYING TO PROCESS IT.


    Players win, players loose, players prepare, players practise, players get hurt but players always get up. No matter what the outcome is, players play!

  5. #5
    slowmotion
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    klar tale .....

  6. #6
    OldBoy
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra Espen R
    WHY IS THE LOUDER IS BETTER APPROACH THE WRONG APPROACH? BECAUSE WHEN ALL OF THE SIGNAL IS AT THE MAXIMUM LEVEL, THEN THERE IS NO WAY FOR THE SIGNAL TO HAVE ANY PUNCH. THE WHOLE THING COMES SCREAMING AT YOU LIKE A MESSAGE IN ALL CAPITAL LETTERS. AS WE ALL KNOW, WHEN YOU TYPE IN ALL CAPITAL LETTERS THERE ARE NO CUES TO HELP THE BRAIN MAKE SENSE OF THE SIGNAL, AND THE MIND TIRES QUICKLY OF TRYING TO PROCESS WHAT IS, BASICALLY, WHITE NOISE. LIKEWISE, A SIGNAL THAT JUST PEGS THE METERS CAUSES THE BRAIN TO REACT AS THOUGH IT IS BEING FED WHITE NOISE. WE SIMPLY FILTER IT OUT AND QUIT TRYING TO PROCESS IT.


    Hva sa du??



    Men det første innlegget ditt var interessant, det.

  7. #7
    theStig
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra Espen R
    Har hentet det fra Steve Hoffman forum. En lydtekniker ber innstendig om at buskapet snart må nå igjennom. Han har brukt 2 1/2 uke på nå mixe et album med omhu for best mulig lyd, men hvor bandmedlemmene vil forkaste arbeidet hans fordi de vil ha et mye høyere lydbilde på CD'en.

    Det er dessverre ingen lover som kan brukes mot slikt idioti.... men hvis noen foreslår det, så har de min støtte....

  8. #8
    knutinh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Grunnen til at folk ødelegger masterne er at de vil høres høyest mulig ut - for å selge flere album.

    Jeg har foreslått å ta ondet ved roten og innføre obligatorisk utstyr som demper sterke album slik at motivasjonen for å låte høyest mulig forsvinner.

    Dette krever små softwaremodifikasjoner i iPoder og radiostasjoner som i dag er orientert opp mot peak-nivå som referanse, men som burde være orientert mot perseptuelt lydnivå.

    -k

  9. #9
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra knutinh
    Grunnen til at folk ødelegger masterne er at de vil høres høyest mulig ut - for å selge flere album.

    Jeg har foreslått å ta ondet ved roten og innføre obligatorisk utstyr som demper sterke album slik at motivasjonen for å låte høyest mulig forsvinner.

    Dette krever små softwaremodifikasjoner i iPoder og radiostasjoner som i dag er orientert opp mot peak-nivå som referanse, men som burde være orientert mot perseptuelt lydnivå.

    -k


    Dette er helt korrekt og eneste måten å bli kvitt ondet på. Det må settes en standard som SKAL følges av alle radio/tv-stasjoner og all annen elektronikk som avspiller musikk. Lag det slik at hvis den dynamiske rangen i musikken er komprimert bort så klipper avspilleren bort alt under 2000hz :-)

    Hadde ikke blitt så mye dunking om kveldene for oss som bor i byen heller..............

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    1,639
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Dessverre er det mange som vil ha den dunkingen ...

    Problemet er tradisjonell, reklamefinansert reklameavspilling av musikk. Folk bruker det som bakgrunnsfyll, og for at det skal fungere så må det være høyt. Når musikken inneholder naturlig dynamikk så oppleves det som stille partier som forsvinner mot bakgrunnstøyen (arbeidsplass, osv.)

    Folk velger seg en kanal som har et jevnt støynivå på musikken, fremfor kanaler som har naturlig dynamikk. (Dessverre er ikke alle entusiaster eller musikkbevisste).

    Jeg er personlig overbevist om at platebransjen og artistene ødelegger for seg selv ved å forfølge denne tanken - det er en av hovedgrunnene til at musikken er blitt så banal som den er blitt.

    Heldigvis har vi fått nye distribusjonsmetoder - nett bl.a. Og jeg tror at artister som ønsker å utforske dynamikk i musikk vil finne et publikum ved direkte distribusjon.

    Forleden hadde jeg noen venner innom. Jeg hadde bedt dem ta med sine favoritt CD-er og vi lyttet til dem (morsomt og kan anbefales, du får høre en masse musikk du ikke visste om.)

    Men jeg hadde et spor jeg skulle spille den kvelden - Carla Bleys "Copyright Royalties" fra Social Studies albumet. Fra første takt ble det tyst i rommet, en stillhet som varte til avslutningen. Et album som ble spilt inn på tidlig 80-tall, men med en gudbenådet tekniker og fantastiske musikere. Mine venner var fra seg av begeistring, og vi måtte straks spille sporet en gang til.

    Det vi hørte der, oppspillet, utviklingen, nyansene - jeg visste at det var sjelden vare. Og det er synd.

    Om det er mulig å tre en standard ned over radiostasjonene? Nei.
    Men vi kan skape oppmerksomhet rundt det folk går glipp av, og dermed gi radiostasjoner en grunn til å by på mer, til dem som blir bevisstgjort.
    SCIENCE WILL CATCH UP WITH HI-FI, ONE DAY!

  11. #11
    knutinh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra trex
    Sitat Sitat fra knutinh
    Grunnen til at folk ødelegger masterne er at de vil høres høyest mulig ut - for å selge flere album.

    Jeg har foreslått å ta ondet ved roten og innføre obligatorisk utstyr som demper sterke album slik at motivasjonen for å låte høyest mulig forsvinner.

    Dette krever små softwaremodifikasjoner i iPoder og radiostasjoner som i dag er orientert opp mot peak-nivå som referanse, men som burde være orientert mot perseptuelt lydnivå.

    -k
    Dette er helt korrekt og eneste måten å bli kvitt ondet på. Det må settes en standard som SKAL følges av alle radio/tv-stasjoner og all annen elektronikk som avspiller musikk. Lag det slik at hvis den dynamiske rangen i musikken er komprimert bort så klipper avspilleren bort alt under 2000hz :-)

    Hadde ikke blitt så mye dunking om kveldene for oss som bor i byen heller..............
    Jeg tror du misforstår meg. Jeg vil gi musikere og lydteknikere full kreativ frihet - også til å lage flat, udynamisk musikk.

    Men jeg vil ikke gi dem kreativ frihet til å lage noe som låter høyere enn annen musikk. Jeg vil lage en referanse på "-15dB perseptuelt nivå", og dempe all musikk som oppfattes høyere med differansen.
    Sitat Sitat fra Soundproof
    Dessverre er det mange som vil ha den dunkingen ...

    Problemet er tradisjonell, reklamefinansert reklameavspilling av musikk. Folk bruker det som bakgrunnsfyll, og for at det skal fungere så må det være høyt. Når musikken inneholder naturlig dynamikk så oppleves det som stille partier som forsvinner mot bakgrunnstøyen (arbeidsplass, osv.)

    Folk velger seg en kanal som har et jevnt støynivå på musikken, fremfor kanaler som har naturlig dynamikk. (Dessverre er ikke alle entusiaster eller musikkbevisste).
    ...
    P4 ville fremdeles få lov til å sende udynamisk dunke-musikk. Men de ville være dempet med f.eks 15dB slik at p2 (med sine sporadiske dynamiske peaks) ble oppfattet som ca like høyt.

    Fabrikkarbeiderene kunne tune inn p4 og stille opp volumet med 15dB og få akkurat samme lyden som i dag (med unntak av marginalt høyere støygulv).

    -k

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,378
    Tagget i
    3 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra knutinh
    ...
    Jeg tror du misforstår meg. Jeg vil gi musikere og lydteknikere full kreativ frihet - også til å lage flat, udynamisk musikk.

    Men jeg vil ikke gi dem kreativ frihet til å lage noe som låter høyere enn annen musikk. Jeg vil lage en referanse på "-15dB perseptuelt nivå", og dempe all musikk som oppfattes høyere med differansen.
    ...
    P4 ville fremdeles få lov til å sende udynamisk dunke-musikk. Men de ville være dempet med f.eks 15dB slik at p2 (med sine sporadiske dynamiske peaks) ble oppfattet som ca like høyt.

    Fabrikkarbeiderene kunne tune inn p4 og stille opp volumet med 15dB og få akkurat samme lyden som i dag (med unntak av marginalt høyere støygulv).

    -k
    Slev om jeg i en ideell verden kunne ha tenkt meg at all hermetiskmusikk ble publisert og distribuert med et standardisert RMS nivå og mer enn nok headroom over det til de kraftisgste utladdningene fra 1812, samt en valgfri kompresjonsalgoritme til de situasjoner hvor «full» dynamikk ikke kan/ønskes utnyttet, gjerne koblet til volumkontrollen på husalteret, så tror jeg egentlig det er fånyttes (i første omgang) å «kreve» en standardisering. Det som, «kreves» for å få bot med dette hærket tror jeg er 1) høylytte protester fra kjøpere av musikk og 2) offentlig uthengig av skrekkens eksmepler -svartelisting. Det er jo noe merkverdig i at «vi» har gått rundt og fantasert om «nye» «HighRez» formater, når «musikkbransjen» ikke evner å utnytet den «Rezen» vi har på det eksisterende formatet.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  13. #13
    knutinh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra KJ
    Slev om jeg i en ideell verden kunne ha tenkt meg at all hermetiskmusikk ble publisert og distribuert med et standardisert RMS nivå og mer enn nok headroom over det til de kraftisgste utladdningene fra 1812, samt en valgfri kompresjonsalgoritme til de situasjoner hvor «full» dynamikk ikke kan/ønskes utnyttet, gjerne koblet til volumkontrollen på husalteret, så tror jeg egentlig det er fånyttes (i første omgang) å «kreve» en standardisering. Det som, «kreves» for å få bot med dette hærket tror jeg er 1) høylytte protester fra kjøpere av musikk og 2) offentlig uthengig av skrekkens eksmepler -svartelisting. Det er jo noe merkverdig i at «vi» har gått rundt og fantasert om «nye» «HighRez» formater, når «musikkbransjen» ikke evner å utnytet den «Rezen» vi har på det eksisterende formatet.

    mvh
    KJ
    En god start er dersom vi som bruker PC som signalkilde benytter ReplayGain som gjør nettopp det jeg foreslår: demper Britney og lar Wagner være urørt.

    Å mase på apple, microsoft og andre om å inkludere det samme i kommersielle produkter kan også tenkes å ha en viss nytte.

    Å tro at Trond Giske skal bry seg med dette er kanskje litt optimistisk ja.

    En god start ville være å forklare (med ugjendrivelige bevis) hifi-interesserte hva som egentlig skjer. I stedet synes det som om hifi-interesserte foretrekker å vase med dyre strømkabler og å klage over presisjonen i 16 bit.

    Nisjeformater som vinyl og SACD/DVD-A kan unnslippe loudness-war så lenge de ikke blir populære ;-)

    -k

  14. #14
    OivindJ
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra Espen R
    WHY IS THE LOUDER IS BETTER APPROACH THE WRONG APPROACH? BECAUSE WHEN ALL OF THE SIGNAL IS AT THE MAXIMUM LEVEL, THEN THERE IS NO WAY FOR THE SIGNAL TO HAVE ANY PUNCH. THE WHOLE THING COMES SCREAMING AT YOU LIKE A MESSAGE IN ALL CAPITAL LETTERS. AS WE ALL KNOW, WHEN YOU TYPE IN ALL CAPITAL LETTERS THERE ARE NO CUES TO HELP THE BRAIN MAKE SENSE OF THE SIGNAL, AND THE MIND TIRES QUICKLY OF TRYING TO PROCESS WHAT IS, BASICALLY, WHITE NOISE. LIKEWISE, A SIGNAL THAT JUST PEGS THE METERS CAUSES THE BRAIN TO REACT AS THOUGH IT IS BEING FED WHITE NOISE. WE SIMPLY FILTER IT OUT AND QUIT TRYING TO PROCESS IT.
    Fin reklame for Audio Note


  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,378
    Tagget i
    3 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra knutinh
    ...
    Nisjeformater som vinyl og SACD/DVD-A kan unnslippe loudness-war så lenge de ikke blir populære ;-)

    -k


    Spin, spin ... spin the black circle

    Jeg er overbevist om at det er en massiv dose propaganda og forbrukeradferd som må til for å vinne denne «krigen». Nisjeformater er vel og bra men det er fortsatt en god del musikk som ikke er tilgjengelig på det (og da snakker jeg ikke om Britney). Heldigital tistribusjon kan også være en «redning», forutsatt at det utvides litt ut over std MP 0,3.

    Hva om plateselskapene kunne mærke utgivelsene sine med effektiv oppløsning/dynamikkområde, alternativt en svarteliste med det samme?


    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  16. #16
    knutinh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra KJ
    Hva om plateselskapene kunne mærke utgivelsene sine med effektiv oppløsning/dynamikkområde, alternativt en svarteliste med det samme?
    Hvorfor ikke gjøre det selv?

    Ganske mange her inne har rippet alle sine CD-er og/eller LP-er. Ved å kjøre ReplayGain som ligger inne i f.eks EAC så kan man få ut et tall som på godt vis anslår hvor "høyt" kuttet låter.

    Ved å lage en base av plateselskaper og utgivelser med perseptuelt lydnivå kan man ganske kjapt finne hvem som låter høyest.

    Min magefølelse er at klassiske og audiofile innspillinger vil komme ut som veldig dynamiske, mens listepop vil komme ut som veldig udynamisk.

    Endel av musikken som jeg liker er relativt "udynamisk" målt på denne måten. Da er det en naturlig del av uttrykket å bruke kompresjon.

    -k

  17. #17
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra knutinh
    Sitat Sitat fra trex
    Sitat Sitat fra knutinh
    Grunnen til at folk ødelegger masterne er at de vil høres høyest mulig ut - for å selge flere album.

    Jeg har foreslått å ta ondet ved roten og innføre obligatorisk utstyr som demper sterke album slik at motivasjonen for å låte høyest mulig forsvinner.

    Dette krever små softwaremodifikasjoner i iPoder og radiostasjoner som i dag er orientert opp mot peak-nivå som referanse, men som burde være orientert mot perseptuelt lydnivå.

    -k
    Dette er helt korrekt og eneste måten å bli kvitt ondet på. Det må settes en standard som SKAL følges av alle radio/tv-stasjoner og all annen elektronikk som avspiller musikk. Lag det slik at hvis den dynamiske rangen i musikken er komprimert bort så klipper avspilleren bort alt under 2000hz :-)

    Hadde ikke blitt så mye dunking om kveldene for oss som bor i byen heller..............
    Jeg tror du misforstår meg. Jeg vil gi musikere og lydteknikere full kreativ frihet - også til å lage flat, udynamisk musikk.

    Men jeg vil ikke gi dem kreativ frihet til å lage noe som låter høyere enn annen musikk. Jeg vil lage en referanse på "-15dB perseptuelt nivå", og dempe all musikk som oppfattes høyere med differansen.
    Sitat Sitat fra Soundproof
    Dessverre er det mange som vil ha den dunkingen ...

    Problemet er tradisjonell, reklamefinansert reklameavspilling av musikk. Folk bruker det som bakgrunnsfyll, og for at det skal fungere så må det være høyt. Når musikken inneholder naturlig dynamikk så oppleves det som stille partier som forsvinner mot bakgrunnstøyen (arbeidsplass, osv.)

    Folk velger seg en kanal som har et jevnt støynivå på musikken, fremfor kanaler som har naturlig dynamikk. (Dessverre er ikke alle entusiaster eller musikkbevisste).
    ...
    P4 ville fremdeles få lov til å sende udynamisk dunke-musikk. Men de ville være dempet med f.eks 15dB slik at p2 (med sine sporadiske dynamiske peaks) ble oppfattet som ca like høyt.

    Fabrikkarbeiderene kunne tune inn p4 og stille opp volumet med 15dB og få akkurat samme lyden som i dag (med unntak av marginalt høyere støygulv).

    -k

    Neida, jeg misforstår deg ikke. Eneste måten å bli kvitt dette er å sette en ny standard!. Dessverre er jeg redd Soundproof har rett i at dette er en umulighet. Og selvfølgelig må musikere og lydteknikere få lov til å lage opptakene sine så flate de vil. Men jeg vil fortsatt hevde at dette må omtrent lovbestemmes for å få forandret på. Men ditt forslag er vel det nest beste og lettest gjennomførbare, knutinh

  18. #18
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Det som er ekstra trist oppi det hele er at (de fleste) lydteknikere bruker masse tid og krefter på å være nøye med nivåer og andre innstillinger for levere fra seg et rent opptak eller miks, for i de fleste tilfeller å oppleve at dette blir skviset til bristepunktet av ME'en. På toppen av det hele får de masse kjeft av musikkelskere for ikke å vite hva de driver med .


  19. #19
    knutinh
    Guest

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Sitat Sitat fra trex
    Neida, jeg misforstår deg ikke. Eneste måten å bli kvitt dette er å sette en ny standard!. Dessverre er jeg redd Soundproof har rett i at dette er en umulighet. Og selvfølgelig må musikere og lydteknikere få lov til å lage opptakene sine så flate de vil. Men jeg vil fortsatt hevde at dette må omtrent lovbestemmes for å få forandret på. Men ditt forslag er vel det nest beste og lettest gjennomførbare, knutinh
    Jeg er som sagt uenig. Den eneste måten er ikke nødvendigvis lovverk eller å ødelegge musikk med liten dynamikk.

    Det er enkel kausalitet. Markedskrefter gjør at pop-produsenter klipper mastrene for å få mest mulig perseptuell lydstyrke.

    Fjern muligheten til å låte høyere enn andre, og man har fjernet motivasjonen til å komprimere ting ihjel.

    -k

  20. #20
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Alt du trenger å vite om -Høy Lyd Krigen (Loudness War)

    Man har lov til å være uenig Personlig tror jeg ikke det skjer noe som helst før en eventuell overgang til et annet format av en eller annen type, men det ligger vel noe frem i tid vil jeg tro.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed