Balansert vs ubalansert

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Dette er vel et tema som har vært oppe før men jeg spør igjen.

Har det noe for seg å kjøre balansert i deler av kjeden hvis man ikke har balanserte effekttrinn? I mitt tilfelle balansert mellom dac og pre, for deretter å kjøre se mellom pre > delefilter > effektforsterker?

Setter pris på forklaringer av teknisk art.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Dette er vel et tema som har vært oppe før men jeg spør igjen.

Har det noe for seg å kjøre balansert i deler av kjeden hvis man ikke har balanserte effekttrinn? I mitt tilfelle balansert mellom dac og pre, for deretter å kjøre se mellom pre > delefilter > effektforsterker?

Setter pris på forklaringer av teknisk art.
Fordelene ved balansert/differensiell signal transmisjon (dvs fra komponent til komponent) er knyttet til undertrykking av innstrålt støy, potensielt sett 3 dB bedre dignal støyforhold i inngangstrinnet. Fordelene «realiseres» i inngangstrinnet til mottakert, og uttrykkes som «common mode rejection ration - aka. CMRR.

Fordeler ved differensiell forsterkning er knyttet til undertrykking av harmonisk forvregning av lik orden (2. 4. 6. etc.). Egentlig er det ikke mange forsterkertrinn ute og går som er «tvers igjennom» differensielle, det meste av profesjonelt analogtutstyr (mikrofonforsterkere, miksebord, effekttrinn etc.) har kun differensiell inn-/utgang, uten at de interne forsterkerkretsene egentlig er differensielle.

Dersom du har en differensiell utgang fra DAC og en differensiell inngang på forofrsterker, så vil evt. fordeler ved differensiell signaloverføring realiseres i inngang på forforsterkeren, selvfølgelig helt avhengig av den faktiske ytelsen til utstyret, og evt. forskjeller i faktisk ytelse mellom ulike signalbaner/-kretser (balansert vs. ubalansert).

mvh
KJ
 
Topp Bunn