Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES September

K

knutinh

Gjest
Jeg har desverre ikke mottatt dette nummeret, men dette er interessant:

Abstract:
Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz "bottleneck." The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels.
Many types of music and voice signals were included in the sources, from classical (choral, chamber, piano, orchestral) to jazz, pop, and rock music. The subjects included men and women of widely varying ages, acuities, and levels of musical and audio experience; many were audio professionals or serious students of the art.
The test results for the detectability of the 16/44.1 loop on SACD/DVD-A playback were the same as chance: 49.82%. There were 554 trials and 276 correct answers. The sole exceptions were for the condition of no signal and high system gain, when the difference in noise floors of the two technologies, old and new, was readily audible.
...
The high system gain was about 14 dB. At that level, the noise difference became noticable, but music at the same play-back level was found to be "unpleasantly (often unbearably) loud
...it is a rare playback venue that is quiet enough to reveal the 16-bit noise floor of our A/D/A loop—which has no noise shaping and was therefore less than optimal in this regard.
En kommentar fra hydrogenaudio-forumist:
The paper concludes with the note that the high res releases sounded much, much better than the same music on CD, for well-known mastering reasons. So it ends on a surprisingly pro-high-res note. I'm actually more psyched up to buy SACD and DVD-A now compared to before I read it. I certainly haven't given much attention to high res releases, partly due to the copy restrictions, but partly because I always figured it was all bollocks and I might as well stick with CD.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Interessant. Men hvorfor bruke en 16/44.1 flaskehals? Mulig det er feil beskrevet i sammendraget, men har man "millioner av farger" i ett oppsett, og "tusener av farger" i det andre, så blir det vel feil å kjøre begge gjennom "tusener av farger" for å sammenligne dem?
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Soundproof skrev:
Interessant. Men hvorfor bruke en 16/44.1 flaskehals? Mulig det er feil beskrevet i sammendraget, men har man "millioner av farger" i ett oppsett, og "tusener av farger" i det andre, så blir det vel feil å kjøre begge gjennom "tusener av farger" for å sammenligne dem?
Ja, dette er interessant. Selv har jeg forsøkt å høre forskjell 24/44.1 og 24/96 når førstnevnte er nedsamplet fra den siste. Det er komplett umulig i mitt anlegg (jeg bruker en blindtest tilpasset mine forhold).

Jeg har ikke sjekket ut om jeg klarer å skille 24 fra 16. Mvh.

Edit - musikken jeg benyttet var Barb Jungr - Love Me Tender
 
K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Interessant. Men hvorfor bruke en 16/44.1 flaskehals? Mulig det er feil beskrevet i sammendraget, men har man "millioner av farger" i ett oppsett, og "tusener av farger" i det andre, så blir det vel feil å kjøre begge gjennom "tusener av farger" for å sammenligne dem?
Eksperimentet er faktisk å vise bilder med millioner av farger og å degradere dem til tusener av farger. Seeren får så se enten "millioner av farger" eller "tusener av farger" uten å vite hvilken som er hvilken, og man er sikker på at den opprinnelige kilden alltid er denne "millioner av farger".

Dette er en bedre test på de tekniske systemene enn å "kjøpe bilder" i hhv 256 farger og 24mill farger, fordi man aldri kan være sikker på hva selgeren gjorde for å produsere de to, selv om utgangspunktet var det samme.

Hvis ingen seere av et stort utvalg av grafikere, kunstnere etc greier å skille ut de to alternativene for et stort utvalg av kildebilder i et stort antall forskjellige rom/skjerm-kombinasjoner men besvarer som om de kastet terning så er det en indikasjon på at "millioner av farger" kanskje ikke er så fryktelig viktig.

Det er dog ikke et bevis.

-k
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ah, da jeg først leste innlegget ditt så hadde det kun den første boksen. Klarere nå.

Samsvarer med mine erfaringer -- det lyder klart bedre dess høyere oppløsning det har, med den forutsetning at det også er gjort masterarbeid i pakt med denne oppløsningen.
Oppsampling av 16/44.1 har jeg ikke nok erfaring med. Men ørene mine ga meg noe å tenke over da jeg lyttet til 24/88.2 og 24/96 filer, og kunne sammenligne med 16/44.1.

Jeg ville sagt det ikke en gang er snakk om små nyanser - det er en langt rikere helhet over signalet med dypere oppløsning - det lyder simpelthen mer organisk.

Er det noen som har hørt Barb Jungrs spaced-out fortolkninger av Elvis sanger tilgjengelig gjennom Linn Records? Kunne ikke lyttet til henne jevnlig, men det er en rikhet over lyden som virkelig slår en.

Linn Records innspilling med Claire Martin (He never mentioned Love) har fått ekstremt god mottagelse for CD utgivelsen, både i UK og USA. Skal laste ned fulloppløsningsfilene i kveld - rapport følger.
 
K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Samsvarer med mine erfaringer -- det lyder klart bedre dess høyere oppløsning det har, med den forutsetning at det også er gjort masterarbeid i pakt med denne oppløsningen.
Dette er slett ikke konklusjonen jeg drar etter å lese disse korte quotene. Denne testen underbygger i mine øyne at 44.1/16 er et godt nok teknisk format, men at forskjellene som folk oppfatter mellom CD og SACD/DVD-A enten skyldes (i synkende sannsynlighet - min vurdering):
A)At selve innholdet faktisk er forskjellig (forskjellige mastere), dette sies visst også eksplisitt i paperet.
B)At de lar forventning påvirke resultatet
C)At testoppsettet de benytter av en eller annen grunn avslører slike forskjeller mye bedre enn de oppsettene som er benyttet i testen
Oppsampling av 16/44.1 har jeg ikke nok erfaring med. Men ørene mine ga meg noe å tenke over da jeg lyttet til 24/88.2 og 24/96 filer, og kunne sammenligne med 16/44.1.
Oppsampling handler om å utnytte en DAC på dårligere eller bedre måte og har sånn sett lite med om 44.1/16 som format er "nok" eller ikke.
Er det noen som har hørt Barb Jungrs spaced-out fortolkninger av Elvis sanger tilgjengelig gjennom Linn Records? Kunne ikke lyttet til henne jevnlig, men det er en rikhet over lyden som virkelig slår en.
Jeg har kjøpt denne og problemet var at jeg likte innholdet (musikken) så dårlig at det var vanskelig å bestemme seg for om lyden var god eller ikke.

-k
 
K

knutinh

Gjest
ch skrev:
Jeg leser også sitatene fra JAES slik at 44.1/16 er "perfekt".
Blindtester fungerer ikke slik. De sviktet bare i å bevise at det var noen forskjell.
Akkurat slik som det ble hevdet for 25 år siden. Skjønner fremdeles ikke det har vært nødvendig å stadig "forbedre" denne, når man har slik forskning som dette?
ADC og DAC teknologien har forbedret seg endel på 25 år, det er blitt tilgjengelig et større antall kilder i høyoppløste format, og mange hifi-interesserte og produsenter hevder stadig at det er store forskjeller.

Jeg mener at det er grunn nok til å stadig foreta tester. Hva Philips hevdet i marketing-materiale for 25 år siden kan umulig trekkes inn i en seriøs debatt, like lite som Sony/Philips usmakelige marketing-speech i forbindelse med SACD.
Med mindre der kan være et problem med metodikken - blindtester - da?
Helt usannsynlig selvfølgelig, men jeg undres likevel.
Man kan påvise så mange hvite sauer som man måtte ønske. Det er fremdeles ikke et bevis på at det ikke finnes svarte sauer. Det å finne en eneste svart sau er derimot et bevis på at det finnes svarte sauer.

Inntill noen greier å bevise forekomsten av svarte sauer vil det styrke indisiene på at svarte sauer er svært sjeldne eller ikke forekommer dersom man stadig kan vise at store grupper av sauer viser seg å være utelukkende hvite.

-k
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
knutinh skrev:
En kommentar fra hydrogenaudio-forumist:
The paper concludes with the note that the high res releases sounded much, much better than the same music on CD, for well-known mastering reasons. So it ends on a surprisingly pro-high-res note. I'm actually more psyched up to buy SACD and DVD-A now compared to before I read it. I certainly haven't given much attention to high res releases, partly due to the copy restrictions, but partly because I always figured it was all bollocks and I might as well stick with CD.
Da bør jeg nok jobbe med min engelsk, siden jeg syns dette er ganske entydig?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
knutinh skrev:
ch skrev:
Jeg leser også sitatene fra JAES slik at 44.1/16 er "perfekt".
Blindtester fungerer ikke slik. De sviktet bare i å bevise at det var noen forskjell.
Akkurat slik som det ble hevdet for 25 år siden. Skjønner fremdeles ikke det har vært nødvendig å stadig "forbedre" denne, når man har slik forskning som dette?
ADC og DAC teknologien har forbedret seg endel på 25 år, det er blitt tilgjengelig et større antall kilder i høyoppløste format, og mange hifi-interesserte og produsenter hevder stadig at det er store forskjeller.
Men er det vist ved blindtester at en kan høre forskjell? Hvis en ikke kan høre forskjell er vel teknologien perfekt nok?

Jeg mener at det er grunn nok til å stadig foreta tester. Hva Philips hevdet i marketing-materiale for 25 år siden kan umulig trekkes inn i en seriøs debatt, like lite som Sony/Philips usmakelige marketing-speech i forbindelse med SACD.
Det var vel ikke bare Sony/Philips som mente "perfekt". Mener å huske et helt kor av begeistrede tilhengere dengang. Og nå. Hvis en f.eks. prøver seg med at vinyl kanskje kan ha noen attraktive attributter, blir en fort slått i hodet av alle de teoretiske fordelene til cd og digital avspilling.
Har en egentlig bevist at Redbook spec'en ikke er god nok?

Med mindre der kan være et problem med metodikken - blindtester - da?
Helt usannsynlig selvfølgelig, men jeg undres likevel.
Man kan påvise så mange hvite sauer som man måtte ønske. Det er fremdeles ikke et bevis på at det ikke finnes svarte sauer. Det å finne en eneste svart sau er derimot et bevis på at det finnes svarte sauer.

Inntill noen greier å bevise forekomsten av svarte sauer vil det styrke indisiene på at svarte sauer er svært sjeldne eller ikke forekommer dersom man stadig kan vise at store grupper av sauer viser seg å være utelukkende hvite.

-k
Ah, den kjente "svart svane" metaforen for sjeldne hendelser, nå forkledd som sauer.
Jeg stiller spørsmål ved blindtesting som metodikk siden der synes av og til å være en motsetning mellom det man påviser (eller ikke) med blindtester, og det som ellers "er alment akseptert" i en del kretser, f.eks. at CD mediet var langt fra perfekt ved introduksjonen, og at forbedringer i teknologien (CD og SACD/DVD-A) har vært hørbare. Jeg tolker i hvert fall sitatene av artikkelen dithen at spesifikasjonen til CD på 44,1/16 var god nok for det praktiske formålet å gjengi musikk. Kanskje teoretisk og målbar forskjell, men ikke beviselig hørbar forskjell.

mvh
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Soundproof skrev:
knutinh skrev:
En kommentar fra hydrogenaudio-forumist:
The paper concludes with the note that the high res releases sounded much, much better than the same music on CD, for well-known mastering reasons. So it ends on a surprisingly pro-high-res note. I'm actually more psyched up to buy SACD and DVD-A now compared to before I read it. I certainly haven't given much attention to high res releases, partly due to the copy restrictions, but partly because I always figured it was all bollocks and I might as well stick with CD.
Da bør jeg nok jobbe med min engelsk, siden jeg syns dette er ganske entydig?
Virker helt entydig på meg, men ikke særlig konsistent med de andre sitatene.
 
K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
knutinh skrev:
En kommentar fra hydrogenaudio-forumist:
The paper concludes with the note that the high res releases sounded much, much better than the same music on CD, for well-known mastering reasons. So it ends on a surprisingly pro-high-res note. I'm actually more psyched up to buy SACD and DVD-A now compared to before I read it. I certainly haven't given much attention to high res releases, partly due to the copy restrictions, but partly because I always figured it was all bollocks and I might as well stick with CD.
Da bør jeg nok jobbe med min engelsk, siden jeg syns dette er ganske entydig?
Ikke en entydig konklusjon om at >16bit, >44.1kHz ikke har noen hensikt i noensomhelst situasjon.

Ganske entydig om at utgivelser på hirez medium ble oppfattet som bedre, og at grunnen er mastering-teknikk.

-k
 
K

knutinh

Gjest
ch skrev:
Men er det vist ved blindtester at en kan høre forskjell? Hvis en ikke kan høre forskjell er vel teknologien perfekt nok?
Blindtester kan ikke bevise at man ikke kan høre forskjell, derfor er argumentasjonen din ikke logisk.
Jeg mener at det er grunn nok til å stadig foreta tester. Hva Philips hevdet i marketing-materiale for 25 år siden kan umulig trekkes inn i en seriøs debatt, like lite som Sony/Philips usmakelige marketing-speech i forbindelse med SACD.
Det var vel ikke bare Sony/Philips som mente "perfekt". Mener å huske et helt kor av begeistrede tilhengere dengang. Og nå. Hvis en f.eks. prøver seg med at vinyl kanskje kan ha noen attraktive attributter, blir en fort slått i hodet av alle de teoretiske fordelene til cd og digital avspilling.
Har en egentlig bevist at Redbook spec'en ikke er god nok?
Jeg var relativt ung i 1983 så jeg skal ikke stå inne for hvem hylekoret var. Jeg mener at "Perfect sound forever" var et Philips-slagord.

Jeg oppfatter situasjonen i diskusjonen som stikk motsatt av det du sier. Jeg mener at både CD og vinyl er fullverdige medier for å sende musikk ut til kjøperne. For dette blir jeg latterliggjort og kritisert for å ha dårlig hørsel, siden analog vinyl "beviselig" er bedre enn CD. Jeg har kritisert slike argumenter med å dra fram enkle modeller.
Med mindre der kan være et problem med metodikken - blindtester - da?
Helt usannsynlig selvfølgelig, men jeg undres likevel.
Man kan påvise så mange hvite sauer som man måtte ønske. Det er fremdeles ikke et bevis på at det ikke finnes svarte sauer. Det å finne en eneste svart sau er derimot et bevis på at det finnes svarte sauer.

Inntill noen greier å bevise forekomsten av svarte sauer vil det styrke indisiene på at svarte sauer er svært sjeldne eller ikke forekommer dersom man stadig kan vise at store grupper av sauer viser seg å være utelukkende hvite.

-k
Ah, den kjente "svart svane" metaforen for sjeldne hendelser, nå forkledd som sauer.
Jeg stiller spørsmål ved blindtesting som metodikk siden der synes av og til å være en motsetning mellom det man påviser (eller ikke) med blindtester, og det som ellers "er alment akseptert" i en del kretser,...
Diskusjon rundt hvorvidt blindtester er egnet metodikk eller ikke hører kanskje hjemme i en av utallige diskusjoner rundt emnet. For mange av oss er nettopp avviket mellom blindtester og seende tester en indikasjon på seende testers upålitelighet, godt eksemplifisert ved at seende testere rapporterer forskjeller når det beviselig ikke er noen fysisk forskjell, men når de tror at det skal være en forskjell.
f.eks. at CD mediet var langt fra perfekt ved introduksjonen, og at forbedringer i teknologien (CD og SACD/DVD-A) har vært hørbare. Jeg tolker i hvert fall sitatene av artikkelen dithen at spesifikasjonen til CD på 44,1/16 var god nok for det praktiske formålet å gjengi musikk. Kanskje teoretisk og målbar forskjell, men ikke beviselig hørbar forskjell.
Det er i høyeste grad teoretisk og målbar forskjell mellom master og CD-spillerens utgang. På samme måte som for vinyl, SACD og alle andre tenkelige teknologier. Det er irrelevant når det vi bryr oss om er hvorvidt det er hørbare forskjeller for mennesket, siden mennesket ikke er et måleinstrument og måleinstrumenter ikke er mennesker.

-k
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Det er utrolig synd at ikke flere har anledning til å høre en ferdig master (evnt. miks, kanskje enda bedre) i 24/96 på et par gode monitorer FØR det blir sendt til kopiering.

Så elg dere innpå en studioeier eller rett og slett spør pent om å høre, da hører man rimelig stor forskjell.

Dette måtte vel være noe for FIDELITY, å besøke studio først for å høre ferdig miks, for så å følge etter til masteringen.........hører du KV?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
trex skrev:
Det er utrolig synd at ikke flere har anledning til å høre en ferdig master (evnt. miks, kanskje enda bedre) i 24/96 på et par gode monitorer FØR det blir sendt til kopiering.

Så elg dere innpå en studioeier eller rett og slett spør pent om å høre, da hører man rimelig stor forskjell.

Dette måtte vel være noe for FIDELITY, å besøke studio først for å høre ferdig miks, for så å følge etter til masteringen.........hører du KV?
Jeg har opplevd dette, i Rainbow Studio. Lyttet til Store norske orkesters Denada, i studiomaster versjon og i Redbook.
Gjennom B&W 802D høyttalere. Eia blir det fint når det er generell tilgang til høyoppløsnings musikk! Det var helt klart dypere, rikere og større.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
knutinh skrev:
Ganske entydig om at utgivelser på hirez medium ble oppfattet som bedre, og at grunnen er mastering-teknikk.
Dette er IMO gammelt nytt.

Aliasing problematikken har blitt grundig drøftet bl.a i Stereophile for lenge siden, og det er hevet over enhver over tvil at masteringproblematikken er større enn avspillingsproblematikken. Det største problemet er å få 20kHz kvalitet inn på 16bit/44,1 kHz.

Hvis "mix-masterne" har større båndbredde og større bitdybde å leke med - også på sluttproduktet - så blir det enklere for dem å lage gode plater. Med 16/44,1 så ligger man på grensen hele veien. Og siden filtere osv. gjerne er logaritmiske, så er avstanden fra 44,1 til 192 kHz slett ikke så stor.

Men i de fleste tilfeller så spiller jo ikke dette noen rolle. Når man komprimerer med tung hånd, opererer med en crest-faktor på 6 dB og har et avslappet forhold til litt digital klipping, så skal ikke aliasing-effektene ligge så mange dB nede før de ikke er hørbare. :p
 
K

knutinh

Gjest
Jeg mener at blindtesten jeg henviser til i første innlegg ikke underbygger det du sier Bx? Dersom det er vanskelig å få "20kHz kvalitet inn på 16/44.1" og dette er samtidig er perseptuelt relevant så måtte man vente at lyttepanelet (eller deler av dette) ville greie å bekrefte hørbar forskjell mellom SACD/DVD-A og samme materiale degradert til 16/44.1.

At de ikke greide dette, og det at mange rapporterer om dårligere CD-er enn SACD/DVD-A tyder for meg på at plateindustrien kunne lage CD som låt akkurat like bra i lytternes ører som SACD/DVD-A. Hvorfor de ikke gjør det kan vi bare spekulere i, men det kan tenkes å skyldes:
  • "hirez" utgivelser er til et kresent publikum og man legger ned ekstra mye arbeid i miks/master
  • CD-utgivelser er til de brede lag og tildels radio-bruk, derfor skreddersyr man lydbildet til dette mer enn ideell lyd
  • Enkelte aktører har betydelige investeringer i hirez-formatene, eller ønsker at DRM-infiserte formater skal få fotfeste

Jeg kjenner ikke til aliasing-problemet utover at det er en selvsagt parameter i design av digitale systemer. Kan du henvise til et nummer eller noe bakgrunnsinfo?

-k
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
knutinh skrev:
Jeg mener at blindtesten jeg henviser til i første innlegg ikke underbygger det du sier Bx? Dersom det er vanskelig å få "20kHz kvalitet inn på 16/44.1" og dette er samtidig er perseptuelt relevant så måtte man vente at lyttepanelet (eller deler av dette) ville greie å bekrefte hørbar forskjell mellom SACD/DVD-A og samme materiale degradert til 16/44.1.

At de ikke greide dette, og det at mange rapporterer om dårligere CD-er enn SACD/DVD-A tyder for meg på at plateindustrien kunne lage CD som låt akkurat like bra i lytternes ører som SACD/DVD-A. Hvorfor de ikke gjør det kan vi bare spekulere i, men det kan tenkes å skyldes:
  • "hirez" utgivelser er til et kresent publikum og man legger ned ekstra mye arbeid i miks/master
  • CD-utgivelser er til de brede lag og tildels radio-bruk, derfor skreddersyr man lydbildet til dette mer enn ideell lyd
  • Enkelte aktører har betydelige investeringer i hirez-formatene, eller ønsker at DRM-infiserte formater skal få fotfeste

Jeg kjenner ikke til aliasing-problemet utover at det er en selvsagt parameter i design av digitale systemer. Kan du henvise til et nummer eller noe bakgrunnsinfo?

-k
Hva mener du jeg har skrevet som er i strid med det du refererer Knut?

Jeg kan ikke se annet enn at det samsvarer ca 99%.

Når jeg sier "vanskelig" så mener jeg ikke umulig. Jeg har ikke noen blindtest som kan bekrefte det, men jeg vil påstå at det er enklere å rekke bussen om man har 5 minutter ekstra enn om man bare har akkurat den tid til rådighet som man trenger ;-)

Hovedbudskapet mitt var at høy FS og bitdybde først og fremst er viktig ved opptak og nedmiksing - og har langt mindre betydning ved avspilling. Er ikke det i samsvar med det du siterte?

Men tilbake til den artikkelen i Stereophile. Jeg tror det var Atkinson som intervjuet en audiofil lydmann. Som hadde problemer med å få til den rette overtonestrukturen i 44,1 kHz - jeg tror det var på et piano. Så han eksperimenterte med alternativer til vanlig lavpassfiltrering ved nedsampling. Det ene alternativet var å kun bruke hvert 4. sample og la aliasingen seile sin egen sjø. Det andre alternativet var å lage en LSB basert på gjennomsnitt fra 4 samples. Og det tredje alternativet var vanlig lavpassfiltrering. Metoden med LSB rekonstruksjon var ikke perfekt og ville generere betydelige problemer for en del instrumenter med mye energi over 44,1 kHz. Så her var det ikke snakk om en almenngyldig løsning, men en piano-løsning. (Jeg tror det var piano). Lyden av vanlig lavpassfiltrering ble av pianisten oppfattet som å være lyden av et piano som sto plassert på et teppe. Lyden av aliasing ble oppfattet som et piano som sto i et rom med for mye (og uryddig) romklang i diskantområdet. Lyden av juksebit'en ble oppfattet som det beste kompromiss. Pianisten foretrakk det siste.

Slike blindtester som den du refererer er svært godt egnet til å skille det vesentligste fra det mindre vesentlige, men det betyr ikke at en slik test gir alle svarene en gang for alle.

Summen av alt jeg har lest i løpet av noen år gjør at jeg tror det er mulig å få til litt bedre lydkvalitet med større bitdybde og høyere FS på sluttformatet enn dagens reedbook standard - i hvert fall på noen typer kildematerial. Jeg synes også at en slik antakelse er høyst forenelig med kunnskap om dynamiske egenskaper til stemmer og akustiske instrumenter, hva som faktisk skjer med et signal som blir lavpassfiltrert ved 22,05 Hz og egenskaper ved vår hørsel.

Men dette blir uansett småplukk i forhold til det gapet man ofte har mellom mulig lydkvalitet og implementert lydkvalitet på dagens CD-skiver. Vi trenger ikke bedre formater med mindre plateprodusentene stanger hodet i veggen og taket hva angår samplingfrekvens og bitdybde. Så jeg deler også din oppfatning om at dette i stor grad handler om kopibeskyttelse og forsøk på monopolisering.

Den siste SA-CD jeg kjøpte var mikset for det nye milennium, og jeg liker lydkvaliteten på originalen fra 80-tallet bedre, selv om jeg synes denne låter litt anstrengt i toppen (Peter Gabriels SO). Jeg har ikke vært så veldig opptatt av høy oppløsning etter dette. Jeg lever godt med CD-er der lydkvaliteten har fått første pri.
 
K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
Hva mener du jeg har skrevet som er i strid med det du refererer Knut?
Jeg misforstår deg muligens.

Jeg leser deg slik at det er "vanskelig" å få god 20kHz kvalitet inn på 16bit/44.1 kHz:
Bx skrev:
Det største problemet er å få 20kHz kvalitet inn på 16bit/44,1 kHz
Derimot leser jeg JAES-testen slik at det er vanskelig å bevise at nedsampling til 16bit/44.1kHz har noen som helst hørbar effekt*) (lengt mindre negativ effekt), selv over langvarige, seriøse blindtester.

Hvis du med "problem" mener at det krever mer enn noen kvelder på gutterommet med loddebolten å bygge et transparent system fra bunnen av så er jeg selvsagt enig. Hvis du med "problem" mener at man må ha svært dyre løsninger og kanskje fremdeles ikke fullt ut oppnår transparens så mener jeg at det ikke underbygges av JAES-testen.
Hovedbudskapet mitt var at høy FS og bitdybde først og fremst er viktig ved opptak og nedmiksing - og har langt mindre betydning ved avspilling. Er ikke det i samsvar med det du siterte?
Det er lett å spå at stor reell ord-bredde er en fordel når man skal prosessere kraftig mhp dynamikk - som dagens lydstudioer gjerne gjør (til manges gremmelse). Det er vanskeligere å se hvordan man får en tilsvarende gevinst ved å benytte veldig høy samplerate? Bruker studioene noen ulineære effekter som gjør frekvensinnhold over 20kHz kritisk selv når miksen i praksis skal lavpassfiltreres før utsending?
Men tilbake til den artikkelen i Stereophile. Jeg tror det var Atkinson som intervjuet en audiofil lydmann. Som hadde problemer med å få til den rette overtonestrukturen i 44,1 kHz - jeg tror det var på et piano. Så han eksperimenterte med alternativer til vanlig lavpassfiltrering ved nedsampling. Det ene alternativet var å kun bruke hvert 4. sample og la aliasingen seile sin egen sjø. Det andre alternativet var å lage en LSB basert på gjennomsnitt fra 4 samples. Og det tredje alternativet var vanlig lavpassfiltrering. Metoden med LSB rekonstruksjon var ikke perfekt og ville generere betydelige problemer for en del instrumenter med mye energi over 44,1 kHz. Så her var det ikke snakk om en almenngyldig løsning, men en piano-løsning. (Jeg tror det var piano). Lyden av vanlig lavpassfiltrering ble av pianisten oppfattet som å være lyden av et piano som sto plassert på et teppe. Lyden av aliasing ble oppfattet som et piano som sto i et rom med for mye (og uryddig) romklang i diskantområdet. Lyden av juksebit'en ble oppfattet som det beste kompromiss. Pianisten foretrakk det siste.
I en blindtest eller seende test? Det er vel godt kjent at mange lyttere foretrekker en mild ulineær gjengivelse av signalet. Eller et signal som er 1 dB sterkere. På samme måte som at mange tv-seere foretrekker maksimal kontrast. Det betyr vel ikke nødvendigvis at det er mer transparent i forhold til originalen, og filosofisk sett vil nok mange av oss foretrekke en gjengivelseskjede som er mest mulig transparent slik at lydprodusenten kan bruke de kreative verktøyene hun foretrekker utenfor selve kjeden?
Slike blindtester som den du refererer er svært godt egnet til å skille det vesentligste fra det mindre vesentlige, men det betyr ikke at en slik test gir alle svarene en gang for alle.
Det stemmer. Negative (gode) blindtester er i beste fall indikasjoner, Positive (gode) blindtester er å regne som beviser.
Summen av alt jeg har lest i løpet av noen år gjør at jeg tror det er mulig å få til litt bedre lydkvalitet med større bitdybde og høyere FS på sluttformatet enn dagens reedbook standard - i hvert fall på noen typer kildematerial. Jeg synes også at en slik antakelse er høyst forenelig med kunnskap om dynamiske egenskaper til stemmer og akustiske instrumenter, hva som faktisk skjer med et signal som blir lavpassfiltrert ved 22,05 Hz og egenskaper ved vår hørsel.
Hvis noen kan finne en eneste blindtest hvor subjektene overhodet kunne detektere et lavpassfilter ved 20-22.05kHz (uten for mange artefakter i passbåndet), eller en støykilde ved -96dB så hadde vi kommet veldig langt i å spesifisere kravene til et nytt hirez-format. Så lenge det ikke er mulig så hevder jeg at vi famler i blinde når produsentene overbyr hverandre i nye, snacksy spesifikasjoner som ikke beviselig betyr pøkk :)
Men dette blir uansett småplukk i forhold til det gapet man ofte har mellom mulig lydkvalitet og implementert lydkvalitet på dagens CD-skiver. Vi trenger ikke bedre formater med mindre plateprodusentene stanger hodet i veggen og taket hva angår samplingfrekvens og bitdybde. Så jeg deler også din oppfatning om at dette i stor grad handler om kopibeskyttelse og forsøk på monopolisering.
Jeg er svært enig i dette siste.

-k

*)Annet enn i det svært spesielle tilfellet at volumknappen settes til smertegrensen eller mer, og man lytter til stillhet for å prøve å høre støygulvet i 16bit-kretsen
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
knutinh skrev:
Jeg leser deg slik at det er "vanskelig" å få god 20kHz kvalitet inn på 16bit/44.1 kHz:

Derimot leser jeg JAES-testen slik at det er vanskelig å bevise at nedsampling til 16bit/44.1kHz har noen som helst hørbar effekt*) (lengt mindre negativ effekt), selv over langvarige, seriøse blindtester.
Siden jeg har hatt den glede å programmere en liten resampler selv, så vet jeg at et lavpassfilter med avskjæring på 22,05 også vil endre signalet på feil side av 20 kHz. Det tror jeg er uunngåelig. Ikke dermed sagt at det er hørbart. Men jeg kan ikke se noe teknisk grunnlag for å utelukke det. Snarere tvert i mot. Så har man noen blindtester som sier det ikke er hørbart og noen som påstår at det er hørbart...

Når jeg skrev 20kHz kvalitet så mente jeg både båndbredde og dynamikkdybde. Det burde jeg selvsagt skrevet
Hvis du med "problem" mener at det krever mer enn noen kvelder på gutterommet med loddebolten å bygge et transparent system fra bunnen av så er jeg selvsagt enig.

...

Det er lett å spå at stor reell ord-bredde er en fordel når man skal prosessere kraftig mhp dynamikk - som dagens lydstudioer gjerne gjør (til manges gremmelse). Det er vanskeligere å se hvordan man får en tilsvarende gevinst ved å benytte veldig høy samplerate?
Mange bit gjør det også enklere å beholde noe av den opprinnelig dynamikk - for de som ønsker å tilfredsstille slike som oss.
 
K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
Siden jeg har hatt den glede å programmere en liten resampler selv, så vet jeg at et lavpassfilter med avskjæring på 22,05 også vil endre signalet på feil side av 20 kHz. Det tror jeg er uunngåelig. Ikke dermed sagt at det er hørbart. Men jeg kan ikke se noe teknisk grunnlag for å utelukke det. Snarere tvert i mot. Så har man noen blindtester som sier det ikke er hørbart og noen som påstår at det er hørbart...

Når jeg skrev 20kHz kvalitet så mente jeg både båndbredde og dynamikkdybde. Det burde jeg selvsagt skrevet
Pga veien forumet har tatt så ser jeg behovet for å anmerke at jeg overhodet ikke prøver å være spydig eller å "ta" deg på noe.

At alle menneskeskapte filter har pass-bånd, transisjonsbånd og stopp-bånd med karakteristikk innenfor gitte krav er opplagt. Man kan gjøre passbåndet så flatt man vil - på bekostning av andre parametre (eller pris/kompleksitet). Derfor mener jeg at man ikke bør løsrive teknikken fra persepsjon.


Se forøvrig figur for å dobbelt-sjekke at vi snakker om det samme.

Dersom mennesket beviselig kan høre pre-echo på eksempelvis (og veldig banalisert) 10ms men ikke 5 ms så bør det inn i spec-en. Dersom mennesket er i stand til å høre bredbåndet pass-bånd avvik på 0.5dB men ikke 0.3 dB så bør det inn i spec-en.

Dette må være metodikk som designeren benytter seg av til støtte. Den endelige dommen som ikke avhenger av at man har forstått samspillet mellom parametre og hørsel er en blindtest mot en antatt "god" referanse. Når JAES-testen ikke greier å bevise degradasjon av en 44.1/16 nedsampling satt inn i en hirez-kjede så er det en sterk indikasjon på at godt utført 44.1/16 er "nok". Jeg kjenner ikke til noen blindtester som tyder på noe annet?

Jeg har forøvrig programmert noen resamplere i Matlab men mener du at du har laget kode som har inngått i mer embedded-aktige produkter? FPGA eller noe slikt da?

Portal sendte meg forøvrig en interessant link med tester av noen software resamplere:
http://src.infinitewave.ca/

96kHz->44.1kHz sample rate conversion
Adobe Audition 2 no pre/post filer, sine sweep
Hvis du med "problem" mener at det krever mer enn noen kvelder på gutterommet med loddebolten å bygge et transparent system fra bunnen av så er jeg selvsagt enig.

...

Det er lett å spå at stor reell ord-bredde er en fordel når man skal prosessere kraftig mhp dynamikk - som dagens lydstudioer gjerne gjør (til manges gremmelse). Det er vanskeligere å se hvordan man får en tilsvarende gevinst ved å benytte veldig høy samplerate?
Mange bit gjør det også enklere å beholde noe av den opprinnelig dynamikk - for de som ønsker å tilfredsstille slike som oss.
Jeg forstår ikke helt det. Hvis man ser bare på teknikken så kan man velge om tilgjengelig antall bits skal "strekkes ut" over et større reelt dynamikkomfang (lavere rms-nivå, sannsynligvis høyere peak-nivå i en lyttesituasjon), eller om de skal konsentreres om det nåværende med større presisjon (mindre kvantiseringsstøy). Som masteringdebatten viser så er det ikke alltid at lydteknikerene utnytter teknologien på den måten som audiofile (meg inklusive) gjerne kunne ha ønsket seg.

Hvis vi antar at kildene brukt i den omtalte testen var "høy-dynamiske" så må man også anta at den CD-degraderte versjonen var tilsvarende dynamisk - men med mer kvantiseringsstøy. Dersom lytterene ikke kunne bekrefte noen forskjell sammenlignet med SACD/DVD-A så er det rimelig å anta at lydteknikere kunne ha laget CD-er med nøyaktig samme kvalitet som det lytterene i testen opplevde. Hvorfor de (i følge testen) velger å lage CD-er som har (i følge lytterne) dårligere kvalitet må man nesten spørre lydteknikerene om, ikke teknologer?

-k
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
knutinh skrev:
Pga veien forumet har tatt så ser jeg behovet for å anmerke at jeg overhodet ikke prøver å være spydig eller å "ta" deg på noe.
No problemo. Men vi er altså enig om de viktigste tingene. Det vi diskuterer her er "det som står med liten skrift".
At alle menneskeskapte filter har pass-bånd, transisjonsbånd og stopp-bånd med karakteristikk innenfor gitte krav er opplagt. Man kan gjøre passbåndet så flatt man vil - på bekostning av andre parametre (eller pris/kompleksitet). Derfor mener jeg at man ikke bør løsrive teknikken fra persepsjon.
OK, men jeg ser ingen grunn til å være gjerrig på bitsa for å si det sånn.


Se forøvrig figur for å dobbelt-sjekke at vi snakker om det samme.
Vi snakker om det samme.
Dersom mennesket beviselig kan høre pre-echo på eksempelvis (og veldig banalisert) 10ms men ikke 5 ms så bør det inn i spec-en. Dersom mennesket er i stand til å høre bredbåndet pass-bånd avvik på 0.5dB men ikke 0.3 dB så bør det inn i spec-en.
Enig. Jeg er ganske sikker på at dette er frekvensavhengig. Det avhenger nok også av den aktuelle lydkarakteristikken. Musikkinstrumenter og stemmer her ofte en resonant og bredspektret karakter som gjør at ting som vi kanskje er i stand til å høre blir maskert.

Men noen ganger ...

Men jeg vet altså ikke hvor grensen går jeg heller.
Jeg har forøvrig programmert noen resamplere i Matlab men mener du at du har laget kode som har inngått i mer embedded-aktige produkter? FPGA eller noe slikt da?
Jeg bruker et matematikkbibliotek. Det kan nok sammenlignes med å bruke matlab. I tillegg har jeg utviklet en XO topologi der oppførsel i tidstomenet har hatt høy prioritet. Men jeg har ikke arrangert lyttetester så jeg vet ikke hvor grensen går. Jeg har hatt fokus på den tekniske ytelsen.

Portal sendte meg forøvrig en interessant link med tester av noen software resamplere:
Det er ikke noe problem å lage en koverter som måler flatt på fase og amplitude i det hørbare området. Men man må også se på impulsresponsen. Det perfekte lavpassfilteret hvis man ser på amplitude og fase er et sinc filter, men dette vil gi en impulsrespons som i prinsippet ringer til evig tid. Jo steilere filteret er jo mer ringing får man. Det er et uungåelig faktum. Man får ingen gratis lunch her heller. Ikke dermed sagt at Adobe sin resampler gir hørbare effekter ved 44,1 kHz
Mange bit gjør det også enklere å beholde noe av den opprinnelig dynamikk - for de som ønsker å tilfredsstille slike som oss.
Jeg forstår ikke helt det. Hvis man ser bare på teknikken så kan man velge om tilgjengelig antall bits skal "strekkes ut" over et større reelt dynamikkomfang (lavere rms-nivå, sannsynligvis høyere peak-nivå i en lyttesituasjon), eller om de skal konsentreres om det nåværende med større presisjon (mindre kvantiseringsstøy). Som masteringdebatten viser så er det ikke alltid at lydteknikerene utnytter teknologien på den måten som audiofile (meg inklusive) gjerne kunne ha ønsket seg.
Jeg har et ganske enkelt syn på dette: Når man har 93-94 dB / 16 bit å rutte med, så har man et format som medfører begrensning i forhold til live instrumenter og live musikk og signal/støyforholdet til hørselen vår. Nå er det mange faktorer som begrenser dynamikken på vei fra live instrument til sweet spot'en hjemme i stua, så 16 bit er neppe det svakeste leddet, men det er en annen sak. Det er uansett for lite til å beskrive det dynamikkvinduet som er mulig og hørbart.

Som Dolly Parton sa da kjolen revnet på scenen: Sånn går det når man forsøker å putte 20 kilo poteter i en 10-kilos sekk ;D ;D

Jeg ser ikke de store problemene med reedbook formatet. Det ligger sikkert i grenseland får hva vi kan dra fordel av. Men jeg ser ingen gode argumenter for det heller. Det beste argumentet for reedbook var at man fikk plass til Beethovens 9. symfoni. Men det er ingen grunn til å spare på bitsa i dag.
 
K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
knutinh skrev:
Pga veien forumet har tatt så ser jeg behovet for å anmerke at jeg overhodet ikke prøver å være spydig eller å "ta" deg på noe.
No problemo. Men vi er altså enig om de viktigste tingene. Det vi diskuterer her er "det som står med liten skrift".
Yepp. Og det er slikt man lærer av =)
At alle menneskeskapte filter har pass-bånd, transisjonsbånd og stopp-bånd med karakteristikk innenfor gitte krav er opplagt. Man kan gjøre passbåndet så flatt man vil - på bekostning av andre parametre (eller pris/kompleksitet). Derfor mener jeg at man ikke bør løsrive teknikken fra persepsjon.
OK, men jeg ser ingen grunn til å være gjerrig på bitsa for å si det sånn.
Det er så sin sak. Men finnes det en god grunn for å kjøpe dyrere utstyr, bytte platesamlinga og få dårligere brukervennlighet fordi CD er et underlegent format?
Dersom mennesket beviselig kan høre pre-echo på eksempelvis (og veldig banalisert) 10ms men ikke 5 ms så bør det inn i spec-en. Dersom mennesket er i stand til å høre bredbåndet pass-bånd avvik på 0.5dB men ikke 0.3 dB så bør det inn i spec-en.
Enig. Jeg er ganske sikker på at dette er frekvensavhengig. Det avhenger nok også av den aktuelle lydkarakteristikken. Musikkinstrumenter og stemmer her ofte en resonant og bredspektret karakter som gjør at ting som vi kanskje er i stand til å høre blir maskert.

Men noen ganger ...

Men jeg vet altså ikke hvor grensen går jeg heller.
Det finnes noen interessante eksperimenter. For smalbåndede avvik så tror jeg at vi oppfatter veldig asymmetrisk: resonanser er mer hørbart enn dipper, selv om bredde og antall dB er likt. Mer overraskende er kanskje hvor store avvik (i dB) som er vanskelig å høre så lenge avviket er smalt. Dette er svært relevant for romkorreksjon.

Kanskje enda mer overraskende er hvor små avvik som kan høres hvis bredden er stor nok. Altså kan vi høre brede, små trender men ikke smale, store trender. Dette er stikk i strid med oppfatningen synet vårt får når vi leser av en frekvensrespons.
Jeg har forøvrig programmert noen resamplere i Matlab men mener du at du har laget kode som har inngått i mer embedded-aktige produkter? FPGA eller noe slikt da?
Jeg bruker et matematikkbibliotek. Det kan nok sammenlignes med å bruke matlab. I tillegg har jeg utviklet en XO topologi der oppførsel i tidstomenet har hatt høy prioritet. Men jeg har ikke arrangert lyttetester så jeg vet ikke hvor grensen går. Jeg har hatt fokus på den tekniske ytelsen.
Det er vel gjort endel på hørbarhet av tidsdomene-effekter innen lossy koding?
Portal sendte meg forøvrig en interessant link med tester av noen software resamplere:
Det er ikke noe problem å lage en koverter som måler flatt på fase og amplitude i det hørbare området. Men man må også se på impulsresponsen. Det perfekte lavpassfilteret hvis man ser på amplitude og fase er et sinc filter, men dette vil gi en impulsrespons som i prinsippet ringer til evig tid. Jo steilere filteret er jo mer ringing får man. Det er et uungåelig faktum. Man får ingen gratis lunch her heller. Ikke dermed sagt at Adobe sin resampler gir hørbare effekter ved 44,1 kHz
Vi er helt enige om at man må forstå øret på ørets betingelser: en hybrid amplitude/frekvens-domene analysator.
Mange bit gjør det også enklere å beholde noe av den opprinnelig dynamikk - for de som ønsker å tilfredsstille slike som oss.
Jeg forstår ikke helt det. Hvis man ser bare på teknikken så kan man velge om tilgjengelig antall bits skal "strekkes ut" over et større reelt dynamikkomfang (lavere rms-nivå, sannsynligvis høyere peak-nivå i en lyttesituasjon), eller om de skal konsentreres om det nåværende med større presisjon (mindre kvantiseringsstøy). Som masteringdebatten viser så er det ikke alltid at lydteknikerene utnytter teknologien på den måten som audiofile (meg inklusive) gjerne kunne ha ønsket seg.
Jeg har et ganske enkelt syn på dette: Når man har 93-94 dB / 16 bit å rutte med, så har man et format som medfører begrensning i forhold til live instrumenter og live musikk og signal/støyforholdet til hørselen vår. Nå er det mange faktorer som begrenser dynamikken på vei fra live instrument til sweet spot'en hjemme i stua, så 16 bit er neppe det svakeste leddet, men det er en annen sak. Det er uansett for lite til å beskrive det dynamikkvinduet som er mulig og hørbart.

Som Dolly Parton sa da kjolen revnet på scenen: Sånn går det når man forsøker å putte 20 kilo poteter i en 10-kilos sekk ;D ;D

Jeg ser ikke de store problemene med reedbook formatet. Det ligger sikkert i grenseland får hva vi kan dra fordel av. Men jeg ser ingen gode argumenter for det heller. Det beste argumentet for reedbook var at man fikk plass til Beethovens 9. symfoni. Men det er ingen grunn til å spare på bitsa i dag.
[/quote]
Jeg er muligens kverulant, men jeg har lyst til å virke som motvekt over skråsikre utsagn om at 16/44.1 er for lite til å lage god musikk, eller at digitale systemer aldri kan bli like nøyaktige som analoge.

Jeg er enig i at 16 bit er for lite til å matche det teoretiske dynamiske området til hørselen vår. Men så lenge ingen innspillingsstudio, analoge komponenter eller lytterom greier å matche enn 16 bit så har jeg en litt avslappet holdning til hele problemet :)

-k
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
knutinh skrev:
Jeg er muligens kverulant, men jeg har lyst til å virke som motvekt over skråsikre utsagn om at 16/44.1 er for lite til å lage god musikk, eller at digitale systemer aldri kan bli like nøyaktige som analoge.
Du kan regne med 100% støtte fra meg hvis du satser på en karriere som hifi-politiker på si. ;D ;D
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
knutinh skrev:
Jeg er muligens kverulant, men jeg har lyst til å virke som motvekt over skråsikre utsagn om at 16/44.1 er for lite til å lage god musikk, eller at digitale systemer aldri kan bli like nøyaktige som analoge.

Jeg er enig i at 16 bit er for lite til å matche det teoretiske dynamiske området til hørselen vår. Men så lenge ingen innspillingsstudio, analoge komponenter eller lytterom greier å matche enn 16 bit så har jeg en litt avslappet holdning til hele problemet :)
Som nevnt lenger oppe i denne tråden (og ignorert?) er min erfaring etter flere tester - både blindt og over tid - at 44.1 synes å være nok om opptaket er gjort iht teorien for å minimere aliaseffekter og således redusere imaging når det spilles av.

Jeg har ennå ikke kommet til å teste 16 mot 24 bit. Alle bør være enige om at 24 bit i teorien - pga kvantiseringsfeilen er mindre (som derved gir bedre signal/feilforhold) - er bedre enn 16 bit, i.e. implisitt gitt mer dynamikk. Spørsmålet er heller om noen har godt nok rom og utstyr til å utnytte denne fordelen. Jeg har et par 24/44.1 Linninnspillinger (dog en nedsamplet fra 24/96) og det er ikke tvil om at de lyder godt, men ville inntrykket blitt dårligere med 16/44.1 - jeg tviler. Her hjemme vil det nok bli testet etterhvert.

Vil noen organisere en slik test er jeg interessert i å være med.

Mvh.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har nå endelig fått lest hele paperet. Det ser veldig ryddig ut.

"The test results for the detectability of the 16/44.1 loop
on SACD/DVD-A playback were the same as chance:
49.82%. There were 554 trials and 276 correct answers.
The sole exceptions were for the condition of no signal
and high system gain, when the difference in noise floors
of the two technologies, old and new, was readily audible.
As the tests progressed, we repeatedly sorted the data
for correlations with age, sex, upper frequency hearing
limit, or experience. No such correlations have emerged.
Specifically, on music at normal levels as defined here,
audiophiles and/or working recording-studio engineers got
246 correct answers in 467 trials, for 52.7% correct. Females
got 18 in 48, for 37.5% correct. Those subjects able
to hear tones above 15 kHz got 116 in 256 trials, for 45.3%
correct; listeners aged 14–25 years old (who were, as it
turned out, the same group), also got 116 correct in 256
trials, 45.3%. The “best” listener score, achieved one
single time, was 8 for 10, still short of the desired 95%
confidence level. There were two 7/10 results. All other
trial totals were worse than 70% correct."
Furthermore, none of the more elaborate and expensive
playback systems (for which the subjects were all dedicated
amateur audiophiles, active students in a professional
recording program, and/or experienced working
professionals) revealed detectable differences on music,
again at levels as defined previously.
In one brief test with two subjects we added 14 dB of
gain to the reference level quoted and tested the two
sources with no input signal, to see whether the noise level
of the CD audio channel would prove audible. Although
one of the subjects was uncertain of his ability to hear the
noise, both achieved results of 10/10 in detecting the CD
loop. (We have not yet determined the threshold of this
effect. With gain of more than 14 dB above reference,
detection of the CD chain’s higher noise floor was easy,
with no uncertainty. Tests with other subjects bore this out.)
The high-resolution sources when played back at the
+14-dB level were unpleasantly (often unbearably) loud,
and modern, aggressively mastered CDs even more so.
Room tone and/or preamplifier noise in almost all recordings
masked the 16/44.1 noise floor, though we did find
one or two productions in which there was a detectable
difference in room tone at gain settings of +20 dB or more
above the reference level. At these very high gains we
could also hear subtle low-level decoding errors in all but
the most expensive of the high-resolution players.
From the many different recordings we used it emerged
that almost no music or voice program, recording venue,
instrument, or performer exceeds the capabilities of a wellimplemented
CD-quality record/playback loop. The CD
has adequate bandwidth and dynamic range for any home
reproduction task, and it is a rare playback venue that is
quiet enough to reveal the 16-bit noise floor of our A/D/A
loop—which has no noise shaping and was therefore
less than optimal in this regard—even at gains above our
reference.
...
A NOTE ON HIGH-RESOLUTION
RECORDINGS
Though our tests failed to substantiate the claimed advantages
of high-resolution encoding for two-channel audio,
one trend became obvious very quickly and held up
throughout our testing: virtually all of the SACD and
DVD-A recordings sounded better than most CDs—
sometimes much better.
Had we not “degraded” the sound
to CD quality and blind-tested for audible differences, we
would have been tempted to ascribe this sonic superiority
to the recording processes used to make them.
Plausible reasons for the remarkable sound quality of
these recordings emerged in discussions with some of the
engineers currently working on such projects. This portion of the business is a niche market in which the end users are
preselected, both for their aural acuity and for their willingness
to buy expensive equipment, set it up correctly,
and listen carefully in a low-noise environment.
Partly because these recordings have not captured a
large portion of the consumer market for music, engineers
and producers are being given the freedom to produce
recordings that sound as good as they can make them,
without having to compress or equalize the signal to suit
lesser systems and casual listening conditions. These recordings
seem to have been made with great care and
manifest affection, by engineers trying to please themselves
and their peers. They sound like it, label after label.
High-resolution audio discs do not have the overwhelming
majority of the program material crammed into the top 20
(or even 10) dB of the available dynamic range, as so
many CDs today do.
Our test results indicate that all of these recordings
could be released on conventional CDs with no audible
difference. They would not, however, find such a reliable
conduit to the homes of those with the systems and listening
habits to appreciate them. The secret, for two-channel
recordings at least, seems to lie not in the high-bit recording
but in the high-bit market.

5
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Tja, her går det jo begge veier.

De skriver jo selv: ... virtually all of the SACD and
DVD-A recordings sounded better than most CDs—
sometimes much better. Had we not “degraded” the sound
to CD quality and blind-tested for audible differences, we
would have been tempted to ascribe this sonic superiority
to the recording processes used to make them.


Mao så reduserte de kvaliteten på opptakene til CD-nivå for å kunne gjennomføre blindtesten. Men poenget er vel å sammenligne de to formatene ... ?

Som de også fortsetter:
Partly because these recordings have not captured a
large portion of the consumer market for music, engineers
and producers are being given the freedom to produce
recordings that sound as good as they can make them,
without having to compress or equalize the signal to suit
lesser systems and casual listening conditions. These recordings
seem to have been made with great care and
manifest affection, by engineers trying to please themselves
and their peers. They sound like it, label after label.
High-resolution audio discs do not have the overwhelming
majority of the program material crammed into the top 20
(or even 10) dB of the available dynamic range, as so
many CDs today do.


Jeg er overbevist om at det er mye å hente i en god avspillingskjede, som er kalibrert for høyresolusjons filer, og det virker som om denne studien underbygger dette.

Nice.
 
K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Mao så reduserte de kvaliteten på opptakene til CD-nivå for å kunne gjennomføre blindtesten. Men poenget er vel å sammenligne de to formatene ... ?
Poenget for testen er å sammenligne de tekniske forskjellene mellom CD-formatet og SACD/DVD-A formatet. Dersom det eksisterer forskjeller mellom mange av utgivelsene som ikke skyldes tekniske forhold så er også dette interessant, men da skyldes det antageligvis menneskelige forhold.

Jeg medgir at en konsument sannsynligvis gir beng i hva godlyden skyldes, men det betyr i alle fall at vi ikke kan formulere allmengyldige regler om hva som er best grunnet i teknikken. Det skyldes i så fall kanskje hodet og fingrene til lydteknikeren, som jeg har lansert hypoteser om tidligere.
Jeg er overbevist om at det er mye å hente i en god avspillingskjede, som er kalibrert for høyresolusjons filer, og det virker som om denne studien underbygger dette.
Da leser du et annet paper enn meg.

Siste setning sier nettopp at god lyd tilsynelatende ikke kommer fra mange bits i lydveien men "et marked med mange bits". Altså at det er eksklusiviteten til SACD/DVD-A som gjør at innholdet blir bedre behandlet, men at ingenting er i veien for å få samme oppfattede kvalitet på CD. Altså at den tekniske verdien av hirez avspillingskjeder er null.

...Our test results indicate that all of these recordings
could be released on conventional CDs with no audible
difference.
They would not, however, find such a reliable
conduit to the homes of those with the systems and listening
habits to appreciate them. The secret, for two-channel
recordings at least, seems to lie not in the high-bit recording
but in the high-bit market.
-k
 
K

knutinh

Gjest
Kritikk av paperet:
De antyder hvilket utstyr som er bruk. Jeg ser ingen grunn til ikke å legge ved en presis utstyrsliste, om ikke annet så fordi det vil åpne for kritikk.

De har utelukkende brukt en proff CD-opptaker til degradasjon (nøye nvåmatchet). Jeg hadde gjerne sett flere trinn av degradasjon slik at vi fikk god indikasjon på hvor terskelen for hørbar degradasjon er i deres test-oppsett. Dersom terskelen var på 15 bit så ville det gi andre konsekvenser enn om terskelen var på 12 bit.

De har ikke brukt degradasjonskjede med noiseshaping. Dette virker på meg som et unødig handicap for CD.

-k

(The systems included expensive
professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive
components and cables.)
(For the CD loop we used a well-regarded professional
CD recorder with real-time monitoring)

Most of the tests were done using a pair of highly regarded,
smooth-measuring full-range loudspeakers in a rural
listening room with an ambient noise floor of about 19
dBA SPL, all electronics on (see Fig. 2). We also took the
test setup to several other locations: a Boston-area mastering
facility with very large four-way studio monitors; a
local university audio facility, again with large highpowered
monitors in a custom-designed listening space
(the subjects for this test were students in the recording
program); and a private high-end listening room equipped
with well-reviewed electrostatic loudspeakers and very expensive
electronics and cables.
 
K

kbwh

Gjest
Interressant, knutinh og dere som har deltatt her.

(Jeg får enda mere lyst på SACD-spiller. Det ligger antakelig godlyd gjemt på DSD-laget på endel plater jeg har.)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Takk for link. Artig lesning.

Spesielt:
The number of times out of 554 that the listeners correctly identified which system was which was 276, or 49.82 percent — exactly the same thing that would have happened if they had based their responses on flipping a coin. Audiophiles and working engineers did slightly better, or 52.7-percent correct, while those who could hear above 15 kHz actually did worse, or 45.3 percent. Women, who were involved in less than 10 percent of the trials, did relatively poorly, getting just 37.5-percent right.
Savner en litt bedre beskrivelse av selve gjennomføringen og utstyret som er brukt.

En god oppsumering:
Does this mean that someone else couldn't do a similar experiment and end up with different results? Not at all — and Meyer and Moran are urging others to do just that. After all, this is what the scientific method is all about: If your experiment comes up with a certain result, then by publishing it you are inviting the rest of the world to copy (or expand on) what you've done and to see if their results agree or disagree with yours. I would love to see this experiment duplicated often, and I would be delighted to see someone come up with different results.
Som sikkert er myntet på dem som tror at den vitenskaplige metode dreier seg om å konkludere med endelige svar og ikke være åpen for nye funn.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Fin sammenfatning.

There were 60 subjects, almost all of whom were people who know how to listen to recorded music: recording professionals, nonprofessional audiophiles and college students in a well-regarded recording program. In all, there were 554 trials during a period of a year. The experiment was done on four different systems, all employing high-end components and all in very quiet rooms designed for listening in both private homes and pro facilities. All subjects were given brief hearing tests to determine their response to signals above 15 kHz. That data, as well as the subject's gender and professional experience, was tabulated with the results.

Naturligvis hadde de alle en dårlig dag, over et helt år. ;D

Ganske interessant at resultatet ble 50/50 - det er presis hva man ville forventet dersom Nyquists tanker er gyldige -- det er simpelthen ikke forskjeller å spore utenfor menneskets hørselsevne. (Sier seg selv, men ikke si det til hifi-selgere.)

Enda mer interessant er dette:
... those who could hear above 15 kHz actually did worse, or 45.3 percent.

Mao - for det første en lettelse for meg, siden min hørsel nå stanger oppunder 14kHz; men også en klar tilbakevisning av påstander om supertweeteres betydning. Dette er en salgsgimmick uten betydning for lydopplevelsen.

Morsomt at artikkelen gled gjennom "peer review," mens det ble ramaskrik blant audio-tweakere:
But some loud screams were heard from various members in the audio-tweak community, and a number of heated and sometimes nasty flame wars erupted on several audio forums within hours of the article's release — many of them started by people who hadn't bothered to read it first.
 
K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Ganske interessant at resultatet ble 50/50 - det er presis hva man ville forventet dersom Nyquists tanker er gyldige -- det er simpelthen ikke forskjeller å spore utenfor menneskets hørselsevne.
Merk at Nyquist/Shannons samplingsteori er en matematisk teori som beskriver hvor mange punktprøver man minimum må ha (>2B) av et båndbreddebegrenset signal (B) for å prinsippielt kunne gjengi det feilfritt. Det kan også "snus på hodet", innenfor en informasjonskanal med båndbredde på B er det mulig å sende 2B pulser med informasjon.

Det tar ikke for seg menneskelig persepsjon, effekten av kvantisering, eller praktisk filterimplementasjon. Enkelt sagt: Nyquist samplingsteori beskriver essensielle deler av digital lydgjengivelse, men Nyquists samplingsteori kan ikke alene avgjøre om 44.1kHz samplingsrate skiller seg hørbart fra 96kHz samplingsrate, og slett ikke om 16 bit skiller seg hørbart fra 24 bit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist–Shannon_sampling_theorem

-k
 
K

knutinh

Gjest
Greven skrev:
Savner en litt bedre beskrivelse av selve gjennomføringen og utstyret som er brukt.
http://mixonline.com/recording/mixing/audio_emperors_new_sampling/
"Most of the objections were based on the fact that the authors didn't include in their paper the list of equipment and recordings that they used. Meyer explains that part of that reason was to keep the article from getting too long. But anyone familiar with the type of debate that often occurs in tweak circles knows that had the authors been specific about the components, they would have immediately been attacked on the basis that their equipment was, of course, inferior to what they should have used, and so, of course no one would hear any difference.

In fact, Meyer and Moran posted all the information about the signal chains and the source material within a couple of weeks of the article's publication on the Website of the Boston Audio Society, a venerable 37-year-old, independent non-profit organization, in which both authors have long been active. The equipment list included amplifiers from high-end manufacturers like Adcom, Carver, Sim Audio and Stage Accompany, and speakers from Snell and Bag End, as well as the oft-worshipped Quad ESL-989 electrostatics, which are supposed to have usable response up to 23 kHz — which is, of course, above the Nyquist frequency of the HHB recorder's converters. The subjects listened to discs that covered a wide range of material and included classical instrumental, choral, jazz, rock and pop, from audiophile labels like Mobile Fidelity, Telarc and Chesky."


-k
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Joda, fikk med meg det avsnittet. Og det er ikke tilfredstillende etter min mening. Men slik jeg forsto det er jo det her en artikkel som omtaler en test og ikke selve testrapporten.
 
K

knutinh

Gjest
Greven skrev:
Joda, fikk med meg det avsnittet. Og det er ikke tilfredstillende etter min mening. Men slik jeg forsto det er jo det her en artikkel som omtaler en test og ikke selve testrapporten.
Dette er selve testen (koster $20...):
"Audibility of a CD-Standard A/D/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback". E. Brad Meyer and David R. Moran. JAES 55(9) September 2007 http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14195

Som det nevnes i artikkelen, så lå det ute noe mer bakgrunnsinformasjon på Boston Audio Societys webside, men jeg finner den ikke akkurat nå.

Jeg anbefaler å lese de første par postene i denne tråden siden de diskuterer selve artikkelen. Husk at det subjektene fikk presentert var:

A: [SACD/DVD-A]->[forsterker]->[høyttalere]
B: [SACD/DVD-A]->[CD-recorder]->[forsterker]->[høyttalere]
X: (=A ELLER B)

CD-recorderen (HHB) gjorde nytte som en ADC/DAC med ikke-optimal 16bit 44.1kHz degradasjon. Testen greide ikke å bevise at subjektene hørte forskjell på A og B ved komfortable lyttenivåer.


En annen test som blir nevnt mer i forbifarten i paperet er følgende:

A: [SACD/DVD-A]->[forsterker]->[høyttalere]
B: [CD]->[forsterker]->[høyttalere]

I denne testen ble det i følge forfatterene til tider funnet tydelige forskjeller.


Det virker nærliggende å gjøre seg opp følgende _mening_:
SACD og DVD-A kan låte betydelig forskjellig fra CD, og antagelig ofte til det bedre. Men bits og bytes har lite eller ingenting med det å gjøre. Brorparten eller alt ligger antagelig i valgene til teknikerene. Dersom teknikerene ville, fikk log og tid, så tyder mye på at CD kan låte akkurat like bra som SACD og DVD-A

-k
 
K

KindOfBlue

Gjest
knutinh skrev:
KindOfBlue skrev:
Ganske interessant at resultatet ble 50/50 - det er presis hva man ville forventet dersom Nyquists tanker er gyldige -- det er simpelthen ikke forskjeller å spore utenfor menneskets hørselsevne.
Merk at Nyquist/Shannons samplingsteori er en matematisk teori som beskriver hvor mange punktprøver man minimum må ha (>2B) av et båndbreddebegrenset signal (B) for å prinsippielt kunne gjengi det feilfritt. Det kan også "snus på hodet", innenfor en informasjonskanal med båndbredde på B er det mulig å sende 2B pulser med informasjon.

Det tar ikke for seg menneskelig persepsjon, effekten av kvantisering, eller praktisk filterimplementasjon. Enkelt sagt: Nyquist samplingsteori beskriver essensielle deler av digital lydgjengivelse, men Nyquists samplingsteori kan ikke alene avgjøre om 44.1kHz samplingsrate skiller seg hørbart fra 96kHz samplingsrate, og slett ikke om 16 bit skiller seg hørbart fra 24 bit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist–Shannon_sampling_theorem

-k
Det har du rett i, men det er ikke hva jeg refererer til.
Se for deg eksperimentet: påstanden er at den høyere samplingraten er merkbart bedre; konsekvensen av Nyquist er at vi ikke behøver høyere samplingrater siden persepsjonsapparatet vårt er ute av stand til å gjøre nytte av "tilleggsinformasjonen."

Et resultat som tilsvarer myntkast over en lang serie er ikke overraskende.
 
K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Det har du rett i, men det er ikke hva jeg refererer til.
Se for deg eksperimentet: påstanden er at den høyere samplingraten er merkbart bedre; konsekvensen av Nyquist er at vi ikke behøver høyere samplingrater siden persepsjonsapparatet vårt er ute av stand til å gjøre nytte av "tilleggsinformasjonen."
Nyquist alene sier ikke noe om ørene våre kan oppfatte lyder opp til 10kHz eller 100MHz.

Selv om man kombinerer Nyquist med eksperimenter på hørselen som finner at omlag 20kHz er den høyeste frekvensen vi kan oppfatte, så sier ikke Nyquist i seg selv noe om et realistisk interpolasjonsfilter med faseforvrengning og amplitude-avvik under 20kHz er hørbart, og slett ikke om 16 bit er "nok".
Et resultat som tilsvarer myntkast over en lang serie er ikke overraskende.
Selvsagt ikke. Dette burde være lite overraskende lesning for en som har utført tester eller lest JAES. Dessverre er det et fåtall i hifimiljøet.

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
knutinh skrev:
Det virker nærliggende å gjøre seg opp følgende _mening_:
SACD og DVD-A kan låte betydelig forskjellig fra CD, og antagelig ofte til det bedre. Men bits og bytes har lite eller ingenting med det å gjøre. Brorparten eller alt ligger antagelig i valgene til teknikerene. Dersom teknikerene ville, fikk log og tid, så tyder mye på at CD kan låte akkurat like bra som SACD og DVD-A

-k
En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas ofte.

I går kveld byttet jeg kondiser i min preamp. Til noen enda mere trasparente, støysvake og oppløste typer. Lytteinntrykk finnes under DIY. En interessant ting jeg konstaterer i går og i dag er at forskjellene mellom SACD sjiktet og CD sjiktet på samme disc, nå utmeisles ennå tydeligere enn noen gang tidlgere. Jo mere oppløst anlegget blir og jo lavere støygulvet blir, jo mere SUPERB låter SACD.

Espen sitt ordtak: "Hvorfor ta til takke med lærebøkene når du heller kan erfare virkeligheta." ;D
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
knutinh skrev:
Det virker nærliggende å gjøre seg opp følgende _mening_:
SACD og DVD-A kan låte betydelig forskjellig fra CD, og antagelig ofte til det bedre. Men bits og bytes har lite eller ingenting med det å gjøre. Brorparten eller alt ligger antagelig i valgene til teknikerene. Dersom teknikerene ville, fikk log og tid, så tyder mye på at CD kan låte akkurat like bra som SACD og DVD-A
I løpet av et drøyt år har jeg rutinemessig samplet ned data til 44.1kS/s samt at jeg etterhvert har fått styr på støytilpasning og derfor også kan gå fra 24 -> 16 bit uten problemer med "ikke ønskede" komponenter i opptakene jeg hører på. Jeg har også sammenlignet SACD mot CD fra hybride skiver som f eks denne, men i langt mindre grad da jeg ikke eier en spiller som kan ta SACD.

Min konklusjon er at jeg ikke trenger høyere avspillingsrate enn 44.1kS/s og bedre presisjon enn 16 bit. Jeg har ikke gjort mange ABX tester på dette, men baserer meg nærmest utelukkende på hva jeg som lytter oppfatter. Jeg er derfor per i dag tilbøyelig til å være enig i sitatet ovenfor.

Dog overrasker det meg at folk i denne tråden ikke vet hva Nyquist frekvensen egentlig forteller og hvordan teoremet som også Shannon er knyttet til skal brukes.

Mvh.
 
Topp Bunn